کراتولیز حفره ای چیست؟ علل، علائم و درمان آن

alikarimi55
کراتولیز حفره ای یک عفونت باکتریایی پوست است که کف پا یا کف دستها را تحت تأثیر قرار می دهد. افرادی که مشاغلی دارند که نیاز به پوشیدن کفش برای مدت طولانی دارد، مانند افرادی که به عنوان کشاورز یا سرباز مشغول به کار هستند ممکن است احتمال ابتلا به این عفونت را داشته باشند […]

کراتولیز حفره ای یک عفونت باکتریایی پوست است که کف پا یا کف دستها را تحت تأثیر قرار می دهد. افرادی که مشاغلی دارند که نیاز به پوشیدن کفش برای مدت طولانی دارد، مانند افرادی که به عنوان کشاورز یا سرباز مشغول به کار هستند ممکن است احتمال ابتلا به این عفونت را داشته باشند زیرا باکتری ها در شرایط تاریک و مرطوب رشد می کنند. در این مقاله راجب کراتولیز حفره ای، علل و علائم آن بیشتر می خوانید.

کراتولیز حفره ای چیست ؟

کراتولیز حفره ای یک عفونت باکتریایی پوست است که کف دستها و به طور معمول کف پا شکل می گیرد . نواحی ای که بیشتر وزن بدن را تحمل می کنند. این عفونت باعث ایجاد شیار های کوچک یا حفره هایی در لایه های بالایی پوست می شود. همچنین می تواند بوی بدی ساطع کند. کراتولیز معمولاً افرادی را هدف قرار می دهد برای مدت طولانی کفش به پا دارند از جمله سربازان، ملوانان و ورزشکاران. همچنین در مناطق گرمسیری که معمولاً افراد پابرهنه در آن حرکت می کنند نیز می تواند بروز کند.

علل کراتولیز حفره ای

باکتری هایی چون کیتوکوکوس، سدنتاریوس، درماتوفیلیوس کونگولنسیس، کورینباکتریوم و اکتینومیسس باعث این عفونت می شوند. این باکتری ها در محیط های مرطوب رشد می کنند. طبق گفته دانشگاه پوست آمریکا، کراتولیز حفره ای با تعریق بیش از حد ارتباط دارد اما این تنها علت آن نیست. تعریق به همراه کفش و جوراب تنگ محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می آورد.

از جمله عواملی که باعث ابتلا به این عارضه می شوند :
۱. خشک نکردن پا بعد از حمام
۲. از حوله دیگران استفاده کردن
۳. نپوشیدن جوراب های جاذب
افرادی با شغل های زیر بیشتر در معرض این عارضه هستند :
۱. ورزشکاران
۲. کشاورزان
۳. ملوانان و ماهی گیران
۴. نظامیان
۵. کارگران کارخانه و فعالیت های صنعتی

عوامل جانبی ای که می تواند شانس شما را در ابتلا به این بیماری افزایش دهد :

۱. آب و هوای گرم و مرطوب
۲. سن بالا
۳. دیابت
۴. تعریق زیاد در کف دست و کف پا
۵. پوست ضخیم کف دست یا کف پا
۶. ضعف سیستم ایمنی

علائم کراتولیز حفره ای

علائم اصلی عفونت، خوشه هایی از حفره های کوچک در لایه بالای پوست کف پا است. هر حفره معمولاً ۱ تا ۳ میلی متر است. همچنین ممکن است پوست سفید یا چروک به نظر برسد. حفره ها معمولاً در سینه پا، پاشنه پا یا هر دو ظاهر می شوند. در صورت خیس بودن پا آنها بیشتر به نظر می رسند. بدون درمان حفره ها می توانند به هم بپیوندند تا یک ضایعه بزرگتر مانند یک دهانه یا گودال ایجاد کنند.
کراتولیز حفره ای همچنین می تواند بوی ناخوشایندی ایجاد کند، اما معمولاً افراد هیچ التهاب یا تورمی را تجربه نمی کنند زیرا این عارضه یک بیماری التهابی پوست نیست. در موارد خیلی کمی مشاهده شده که این عارضه در کف دست نیز رخ می دهد.

درمان

پزشک معمولاً برای درمان عفونت یک داروی ضد باکتری موضعی را تجویز می کند. گزینه های محبوب عبارتند از :
۱. اریترومایسین
۲. کلیندامایسین
۳. موپیروسین
۴. فوسیدیک اسید
۵. بنزویل پروکساید
به ندرت ممکن است پزشک آنتی بیوتیک های خوراکی مانند اریترومایسین یا کلیندامایسین را توصیه کند. درمان مؤثر معمولاً ضایعات و بو را طی ۳ تا ۴ هفته از بین می برد. پزشک حتی ممکن است در کنار این به درمان تعریق بیش از حد نیز اقدام کند زیرا یکی از عوامل اصلی این عارضه محسوب می شود. ممکن است محلول آلومینیوم کلراید ۲۰ درصد تجویز یا بوتاکس بر زیر موضع عرق تزریق کند تا تعریق را کاهش دهد.

درمان های خانگی

مردم به داروهای مذکور برای درمان کراتولیز حفره ای نیاز دارند. با این حال می توانند برخی اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از بازگشت عفونت انجام دهند. این اقدامات شامل :
۱. برای مدت کمتری چکمه یا کفش بپوشند.
۲. جوراب های جاذب پنبه ای یا پشمی پا کنند.
۳. پا را با صابون و ضدعفونی کننده دو بار در روز بشویند.
۴. ضد عرق به کف پا بمالند.
۵. یک کفش را دو روز پشت سر هم پا نکنند.
۶. از جوراب، کفش و حوله های دیگران استفاده نکنند.
۷. پا را همیشه خشک نگه دارند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد ؟

هرکسی که فکر می کند که دچار کراتولیز حفره ای شده است باید با پزشک صحبت کند. تجویز داروهای ضد باکتریایی لازم برای درمان عفونت تنها راه درمان مطمئن است. پزشک با مشاهده موضع و چند سوال کوتاه می تواند بیماری شما را تشخیص دهد. افرادی که پایشان بوی بدی نیز ساطع می کند اغلب سعی می کنند با محصولات بدون نسخه مشکل را درمان کنند. انجام این کار می تواند عفونت را بدتر کند زیرا این محصولات حاوی ترکیبات ضد قارچ و ضد عرق می باشند که باعث مرطوب تر شدن پا به جای خشک شدن پا می شوند.

نگاه اجمالی

کراتولیز حفره ای ممکن است هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد اما افرادی که برای مدت طولانی کفش می پوشند بیشتر در معرض خطر هستند. داروهای ضد باکتری و ضد عفونی کننده با نسخه می توانند عفونت را درمان کنند. با درمان صحیح، عفونت و بو بطور معمول طی چند هفته از بین می روند. توجه به این نکته مهم است که عفونت می تواند دوباره برگردد. افراد می توانند با اطمینان از خشک نگه داشتن پاهای خود و جلوگیری از پوشیدن کفش تنگ و بدون تهویه در هر زمان ممکن به جلوگیری از این امر کمک کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ