آیا گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

alikarimi55
بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان می گردد. اصلی ترین نوع سرطانی که به دلیل مصرف گوشت قرمز ایجاد می شوند سرطان روده بزرگ می باشد. این نوع بیماری چهارمین نوع سرطان می باشد که افراد زیادی را به خود مبتلا می کند. مشکلی که […]

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان می گردد. اصلی ترین نوع سرطانی که به دلیل مصرف گوشت قرمز ایجاد می شوند سرطان روده بزرگ می باشد. این نوع بیماری چهارمین نوع سرطان می باشد که افراد زیادی را به خود مبتلا می کند. مشکلی که در این تحقیقات وجود دارد این است که هر دو نوع گوشت فرآوری شده و غیر فرآوری را با هم در نظر گرفته و مورد آزمایش قرار داده اند.

آنالیز متا، که در تحقیقات بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است نشان می دهد که تاثیر گوشت قرمز بر ایجاد سرطان روده بزرگ در مردان ضعیف است اما در زنان این گونه نیست. دیگر تحقیقات پیشنهاد می کنند که گوشت به خودی خود این بیماری را ایجاد نمی کند اما ترکیبات مضر دیگر که بعد از پخت گوشت به وجود می آیند موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان می گردند. بنابراین روش پخت گوشت می تواند تاثیر بسیار بزرگی بر سلامتی انسان بگذارد.

گوشت قرمز و ابتلا به سرطان

ارتباط بین دو موضوع دلیلی بر رابطه علت و معمولی آن ها نخواهد بود:

وقتی که شما با دقت بیشتری به مطالعات انجام شده می نگرید ممکن است که متوجه شوید گوشت قرمز موجب آسیب می شود که البته این مطالعات بیشتر از طریق مشاهده انجام شده اند. این نوع از مطالعات تنها می توانند ارتباط دو متغیر را نشان دهند.

آن ها می توانند بگویند که افرادی که گوشت زیادی مصرف می کنند ریسک ابتلا به بیماری در آن ها زیاد است اما نمی توانند نشان دهنده که گوشت قرمز علت بیماری است. یک مشکل اصلی با این نوع تحقیق این است که آن ها با عوامل و فاکتور های پیچیده ای در ارتباط هستند.

به عنوان مثال افرادی که گوشت قرمز مصرف می کنند کمتر بدن سالمی دارند و بیشتر تمایل به سیگار کشیدن، نوشیدن الکل بیش از حد، مصرف غذاهای شیرین و کمتر ورزش کردن دارند.

افرادی که آگاهی زیادی از سلامتی دارند بسیار متفاوت تر از دیگر افراد که فاقد اطلاعات لازم هستند برخورد می کنند و این غیر ممکن است که تمام این رفتارهای ناسالم را در همه افراد تصحیح کرد.

دیگر مشکلی که با مطالعات مشاهده ای وجود دارد این است که پایه تحقیق آن ها بر اساس سولات متناوبی است که در مورد غذا پرسیده می شود.

اعتنا کردن بر تحقیقات مشاهده ای برای این که آگاهی های لازم در مورد سلامتی را بدست آورید ایده خوبی نمی باشد زیرا تحقیقات زیادی در گذشته انجام شده است که نتایجی کاملا برعکس ارائه کرده اند.

به عنوان مثال تحقیقی نشان داد که جایگزین کردن استروژن درمانی می تواند به کاهش بیماری های قلبی در زنان کمک کند در حالی که بعدا متوجه شدند که این نوع درمان موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی می گردد.

کنترل بیماری ها با مصرف گوشت فرآوری نشده

این روش ها استاندارد ترین های علمی برای کنترل بیماری ها می باشند. در این گونه تحقیقات، افراد به صورت تصادفی عضو یک گروه  می شوند. به عنوان مثال یک گروه از رژیم غذایی A استفاده می کند و گروه دیگر از رژیم غذایی B. سپس محققان این افراد را زیر نظ می گیرند و شواهد بروز دهنده از افراد را مورد بررسی قرار می دهند.

تعدادی از این تحقیقات کنترل تصادفی بیماری ها تاثیرات مستقیم گوشت قرمز بر سلامتی را مورد بررسی قرار داده اند. تعداد کمی از آن ها نشان دادند که گوشت قرمز موجب ایجاد بیماری های قلبی می گردد.

با مرور تحقیقات کنترل تصادفی بیماری های نتیجه گرفتند که مصرف روزانه گوشت قرمز به صورتی که نیمی از وعده غذایی را تشکیل دهد موجب افزایش فاکتورهای ایجاد کننده بیماری های قلبی از جمله چربی خون و فشار خون نخواهد شد.

دیگر تحقیقات نشان داده اند که گوشت های کم چرب و فرآوری نشده در مقایسه با گوشت ماکیان و ماهی تاثیر منفی بر چربی خون نخواهد داشت. چون گوشت قرمز یک منبع بسیار غنی از پروتئین می باشد بنابراین افرادی که ورزش انجام می دهند برای عضله سازی به آن نیاز دارند.

تحقیقی که بر روی زنان مسن تر انجام شد نشان داد که  مصرف 160 گرم گوشت قرمز در شش روز هفته و به مدت 4 ماه، موجب افزایش رشد ماهیچه ها می گردد. گوشت قرمز موجب کاهش سطح عوامل ایجاد کننده التهاب می گردد.

به یاد داشته باشید که تمام این تحقیقات گوشت قرمز فاقد چربی را مورد آزمایش قرار داده اند. تا امروز هیچ تحقیقی تاثیر گوشت پر چرب بر سلامتی افراد را مورد بررسی قرار نداده است. با این وجود تحقیقات زیادی گوشت پر چرب و کم چرب را با یکدیگر مورد مقایسه قرار داده اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ