هفت فایده آلو کاکاادو که لازم است بدانید

alikarimi55
آلو کاکاادو که به نام gubinge  یا billygoat  نیز شناخته می شوند، میوه کوچکی است که در جنگل های ایوکالیپت شمال استرالیا یافت می شود. دارای رنگ سبز روشن و هسته ای در وسط می باشد که طولی بیش از 1.5 تا 2 سانت (نیم اینچ ) و وزنی معادل 1/0 تا 2/0 اونس (2 […]

آلو کاکاادو که به نام gubinge  یا billygoat  نیز شناخته می شوند، میوه کوچکی است که در جنگل های ایوکالیپت شمال استرالیا یافت می شود. دارای رنگ سبز روشن و هسته ای در وسط می باشد که طولی بیش از 1.5 تا 2 سانت (نیم اینچ ) و وزنی معادل 1/0 تا 2/0 اونس (2 تا 5 گرم) دارد.

دارای فیبری فراوان و مزه ای ترش و تلخ می باشد. در طب سنتی ، آلو کاکاادو برای درمان سرماخوردگی، تب و سردرد به کار می رود. همچنین به عنوان مرهمی تسکینی برای اندام ها یا جهت ضدعفونی استفاده می شده است. ارزش غذایی فراوان  این میوه ها اخیرا تشخیص داده شده است.

فواید غذایی آلو کاکاادو

1- بسیار مغذی

آلوهای کاکاادو کم کالری و مغذی هستند و منبعی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی می باشند.

ذرات مغذی مقدار 5/3 اونس (100 گرم ) از قسمت خوراکی این میوه عبارت است از :

– کالری: 59

– پروتئین: 8/0 گرم

-کربوهیدرات: 2/17 گرم

– فیبر: 1/7  گرم

– چربی: 5/0 گرم

-سدیم: 13 میلی گرم

-ویتامین C: 3230درصد از ارزش روزانه

-مس:  100 درصد از نیاز روزانه

-آهن: 3/13 درصد از نیاز روزانه

این میوه غنی از ویتامین C می باشد، ویتامینی که منبع آنتی اکسیدانی است و  محافظ بدن در برابر آسیب های ناشی از مولکول های عکس العملی به نام رادیکال های آزاد می باشد.

همچنین منبعی غنی از مس می باشد که برای ساخت گلبول های قرمز، استخوان ها، بافت های همبند و آنزیم های مهم و تقویت سیستم دفاعی و رشد جنین کارایی دارد. آهن فراوان  موجود در آلوهای کاکاادو ، در انتقال اکسیژن در سراسر بدن و ساخت گلبول های قرمز نقش دارند.

غنی بودن این آلوها از فیبر  سبب محافظت در برابر یبوست، سرطان روده و سندرم روده تحریک پذیر می گردد و سبب کنترل سطح قند خون و اختلالات گوارشی می گردد. آلو کاکاادو دارای مقادیری تیامین، ریبوفلاوین، منیزیم، روی و کلسیم می باشد که همگی ریزمغذی های مفیدی برای سلامتی می باشند.

آلوهای کاکاادو کالری کمی دارند ومنبعی غنی از فیبر، ویتامین C، مس و آهن می باشند. همچنین دارای مقادیری تیامین، ریبوفلاوین، منیزیوم، روی و کلسیم می باشد.

2- غنی ترین منبع ویتامین C

آلوهای کاکاادو رکورد دارا بودن بیشترین میزان ویتامین c طبیعی را در جهان به ثبت رسانده است. در حقیقت 5/3 اونس (100 گرم) از این میوه بیش از 3000 درصد از نیاز روزانه تان را تامین می کند. برای درک این موضوع لازم به ذکر است که مصرف همان میزان از پرتقال  و  بلوبری به ترتیب سبب تامین 1/59 و 8/10 درصد  از نیاز روزانه ویتامین C می گردد.

ویتامین c آنتی اکسیدانی قوی است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش اکسیداسیون می گردد. همچنین نقش مهمی در سنتز کلاژن، جذب آهن ، سلامتی قلب، حافظه و ادراک دارد. برای مثال در افراد بالغ با سابقه فشار خون بالا، 500 میلی گرم از ویتامین c سبب کاهش فشار سیستولیک خون ( عدد بالایی ) به اندازه 85/4 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک خون (عدد پایینی) به میزان 67/1 میلی متر جیوه می شود.

علاوه بر این طی آنالیزی که از 15 مطالعه حاصل شده است، افراد با رژیم غذایی غنی از ویتامین c ، 16 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی  کمتری نسبت به افراد با دریافتی کم این ویتامین، دارند. مصرف غذاهای غنی از این ویتامین سبب کمک به جذب منابع گیاهی آهن نیز می گردد.

در حقیقت افزودن 100 میلی گرم از ویتامین c به وعده غذایی ، سبب افزایش جذب 67درصدی آهن می گردد. این روش می تواند برای افراد گیاه خوار و افراد با کمبود آهن مفید باشد.

محتوای ویتامین C  آلوهای کاکاادو به محض چیدن کاهش می یابد به همین خاطر جهت صادرات یا فروش، اقدام به فریز آنها می کنند. ویتامین موجود در این آلوها به هنگام پخت کاهش می یابد.

آزمایشی نشان داد که سس آلو کاکاادو به میزان 9/16 درصد ویتامین C کمتری از میوه خام آن تولید می کند . با این حال این میوه هم به صورت تازه و هم به صورت پخته منبعی غنی از ویتامین C  می باشد.

آلوهای کاکاادو غنی ترین منبع طبیعی ویتامین c است که آنتی اکسیدانی قوی برای تقویت سیستم ایمنی، اداراک، سنتز کلاژن، جذب آهن و سلامتی قلب می باشد.

3- منبعی مناسب از اسید الجیک

آلوهای کاکاادو منبعی غنی از اسیدی طبیعی و ارگانیک به نام اسید الجیک می باشد. الجیک اسید نوعی پلی فنول شناخته شده برای آنتی اکسیدان می باشد. همچنین در میوه هایی مانند توت فرنگی، Boysenberry ، گردو و بادام یافت می شود.

این اسید خاصیت  ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و اثرات پروبیوتیک می باشد. به عنوان مثال مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که اسید الجیک سبب توقف رشد تومور می شود و سبب مرگ سلول توموری در سرطان های مختلف می گردد.

با این حال هنوز مطالعات زیادی نیاز است تا بتوان فواید اسید الجیک را اثبات کرد. در حال حاضر هیچ توصیه ای مبنی بر مصرف روزانه الجیک اسید وجود ندارد. بعضی گزارشات میانگین مصرف روزانه آن را حدودا 9/4 تا 12 میلی گرم گزارش کرده اند.

آلوهای کاکاادو به ازای هر 5/3 اونس(100 گرم) از میوه خشک شده ، دارای 228 تا 14020 میلی گرم الجیک اسید می باشد. میزان دقیق آن براساس درخت، وضعیت جوی، وضعیت خاک، رسیدگی میوه و محل نگهداری بستگی دارد.

آلوهای کاکاادو منبعی غنی از اسیدی طبیعی و ارگانیک به نام اسید الجیک می باشد. این اسید خاصیت  ضد سرطانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و اثرات پروبیوتیک می باشد. با این حال مطالعات بیشتری درباره اثرات آنها مورد نیاز است.

4- منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها

آلوهای کاکاادو منبعی غنی از آنتی کاسیدان ها می باشند. محتوای پلی فنول و آنتی اکسدانی این آلوها به ترتیب 6 و 3/13 برابر بلوبری می باشد. آنتی اکسیدان ها سبب خنثی سازی مولکولهای ناپایدار به نام رادیکال های آزاد می گردد. افزایش تعداد این مولکول ها می تواند سبب آسیب به بدن گردد و عامل فعالیت های اکسیداسیون  باشد.

رادیکال های آزاد به طور طبیعی تولید می گردند ولی رژیم غذایی ضعیف و سموم محیطی مانند آلودگی هوا و دود سیگار می تواند میزان آن را افزایش دهد. مطالعات حاکی از ارتباط رادیکال های آزاد با سرطان، تخریب مغزی، دیابت، بیماری های خودایمنی و بیماری های قلبی و کلیوی می باشد.

آنتی اکسیدان ها توان اتصال به رادیکال های آزاد را دارند که این عمل سبب محافظت از سلول های بدن  دربرابر اثرات سمی آنها می گردد. آلوهای کاکاادو علاوه بر ویتامین C  و الجیک اسید، آنتی اکسیدان های دیگری نیز دارد که عبارتند از :

– فلاوونول:  مرتبط با سلامتی قلب است و دارای اثرات کاهنده سکته، ضد سرطانی و آنتی ویروسی می باشد. انواع اصلی موجود در آلوهای کاکاادو شامل کائمفرول و کوئرستین می باشد.

– آروماتیک اسیدها: در آلوهای کاکاادو انواع اصلی الجیک اسید و گالیک اسید می باشند. گالیک اسید در مقابله با بیماری مخرب عصب موثر می باشد.

– آنتوکانین ها: پیگمان های رنگی موجود در میوه هستند که سبب سلامتی سیستم ادراری ، کاهش خطر بروز سرطان،  پیری سالم و حافظه و چشم بهبود یافته می گردد.

– لوتئین: این آنتی اکسیدان کاروتونیدی است که با سلامتی چشم در ارتباط است و از دژنراسیون ماکولا و بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

محتوای آنتی اکسیدانی فراوان آلوهای کاکاادو به معنای توانایی پیشگیری و مقابله با بیماری می باشد. هنوز هم مطالعات فراوانی جهت تعیین تاثیرات این میوه نیاز می باشد.

آلوهای کاکاادو منبعی غنی از آنتی کاسیدان ها مثل فلاوونول، آروماتیک اسیدها، آنتوکانین ها و لوتئین می باشد که می توانند از بدن در برابر آسیب و بیماری های مزمن ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.

5-  دارا بودن خاصیت تقابل با سرطان

مواد مغذی موجود در آلوهای کاکاادو می توانند به پیشگیری و مقابله با سرطان بپردازند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره این میوه دارای خواص ضدالتهابی است که توان مقابله با انواع سرطان را دارا می باشد. در این آزمایشات، عصاره میوه سبب افزایش مرگ سلول سرطانی می شود که دفاع ایمنی مهمی در برابر سرطان و موتاسیون سلولی می باشد.

6- محافظت در برابر بیماری های التهابی

آلوهای کاکاادو از بدن در برابر بیماری های التهابی مثل آرتریت روماتوئید محافظت می کند. آرتریت روماتوئید می تواند به علت عفونت خاصی ایجاد گردد. مطالعات آزمایشگاهی حاکی از آن است که عصاره میوه و برگ آن، مانع از فعالیت باکتری عامل این عفونت ها می گردد.

این خاصیت به دلیل محتوای تانن فراوان آن می باشد که از الاجیتانین، شکلی از الجیک اسید، منشا می گیرد. هرچند این مطالعه امید بخش می باشد ولی مستندات بیشتری نیاز می باشد.

7- وجود خاصیت ضدمیکروبی طبیعی

آلوهای کاکاادو دارای خواص طبیعی ضدمیکروبی می باشد که می تواند سبب حفاظت از غذاها شوند و از بیماری های غذایی جلوگیری کنند. مطالعات نشان داده است که عصاره، دانه، پوست و برگ های آن مانع رشد پاتوژن هایی مانند لیستریا مونوسیتوژن می گردد. بنابراین در محلول های نگهدارنده غذایی، عصاره آلوهای کاکاادو را جایگزین روش های سنتتیک می کنند. خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی این میوه سبب کاربرد آن در محصولات مراقبتی از پوست و ضد آکنه شده است. با این حال مستندات ناچیزی درباره به کارگیری عصاره آلوهای کاکاادو به صورت موضعی در دست می باشد.

عصاره آلوی کاکاادو دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابی می باشد. همچنین وجود اثرات ضدمیکروبی طبیعی، سبب کاربرد بالقوه آن برای جلوگیری از فاسد شدن غذاها شده است.

خطرات و عوارض آلو کاکاادو

آلوهای کاکاادو غنی از اگزالات و ویتامین C می باشد. اگر چه اغلب افراد توانایی دفع مقادیر بیش از حد این مواد را دارا می باشند ولی در برخی افراد حساس، جذب حداکثری در ارتباط با تشکیل سنگ های کلیوی می باشد. خطرات بالقوه شامل بیماری های ژنتیکی، کلیوی و التهابی می باشد.

افراد در معرض خطر باید مصرف روزانه اگزالات را به 40 تا 50 میلی گرم کاهش دهند. به ازای هر 5/3 اونس (100 گرم ) از میوه خشک شده، 2717 میلی گرم اگزالات وجود دارد. این فراد همچنین باید میزان دریافت روزانه ویتامین C خود را به 90 میلی گرم در روز کاهش دهند.

آلوهای کاکاادو غنی از اگزالات و ویتامین C می باشد که هر دو آنها می تواند عامل خطری برای ایجاد سنگ های کلیوی در افراد مستعد ابتلا باشد.

نحوه افزودن آلو کاکاادو به رژیم غذایی خود

آلو کاکاادو را می توان به صورت تازه مصرف کرد ولی دارای فیبر زیاد و مزه ای ترش می باشد که اغلب در مربا، پیش غذاها، سس ها و آبمیوه ها به کار می رود. برای حفظ اندازه و کیفیت آنها، آلوهای کاکاادو بلافاصله بعد از چیدن فریز می گردند.

خرده فروشان خاصی میوه را به صورت یخ زده یا پوره به فروش می رسانند. همچنین اغلب از طریق انجماد خشکمی گردند و تبدیل به پودر می کنند. پودر می تواند بر روی غلات صبحانه، نوشیدنی ها، آبمیوه ها، مواد پروتئینی، سس سالادها و دسرها پاشیده شود.

برخی شرکت ها از این پودها در ساخت محصولات خود استفاده می کنند. در حال حاضر مستندات کمی درباره خواص درمانی شکل پودری این میوه در دسترس می باشد.

آلو کاکاادو میوه ی محلی استرالیا می باشد که دارای  بیشترین میزان ویتامین c را در میان غذاها می باشد. این میوه کم کالری است و در عین حال غنی از فیبر، مس، آهن و آنتی اکسیدان های مختلف می باشد.

اگرچه تحقیقات انجام گرفته بر روی خواص آن محدود می باشد ولی خواص ضدسرطانی، ضد التهابی و ضد باکتری آن امیدی برای کنترل یا پیشگیری از گروهی اختلال ها آفریده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ