آیا پاستا یک غذای سالم است؟

alikarimi55
پاستا دارای کربوهیدرات زیادی می باشد و مصرف زیاد از حد آن می تواند مضر باشد. پاستا حاوی گلوتن می باشد. گلوتن نوعی پروتئین است که در افرادی که توانایی هضم آن را ندارند ایجاد مشکل خواهد کرد. از طرفی دیگر، پاستا می تواند مواد مغذی بسیار مهمی را به بدن وارد کند. این مقاله […]

پاستا دارای کربوهیدرات زیادی می باشد و مصرف زیاد از حد آن می تواند مضر باشد. پاستا حاوی گلوتن می باشد. گلوتن نوعی پروتئین است که در افرادی که توانایی هضم آن را ندارند ایجاد مشکل خواهد کرد. از طرفی دیگر، پاستا می تواند مواد مغذی بسیار مهمی را به بدن وارد کند. این مقاله به بررسی شواهدی که نشان می دهند آیا پاستا یک غذای سالم است یا خیر می پردازد.

پاستا چیست؟

پاستا نوعی نودل است که به صورت سنتی از گندم، آب یا تخم مرغ تهیه می شود. آن را در شکل های مختلفی تهیه می کنند و سپس در آب جوش می پزند. امروزه، در غذاهای بسیاری از پاستا که از گندم تهیه شده اند، استفاده می شود. با این وجود، نودل های مشابهی قابل تهیه از دیگر غلات هستند از جمله برنج، جو یا گندم سیاه.

برخی از پاستاها در حین فرآیند تهیه تصفیه می شوند و بسیاری از مواد مغذی آن ها از بین می رود. گاهی پاستا را با مواد مغذی غنی می کنند به عنوان مثال به آن ها ویتامین B، آهن اضافه می کنند. پاستاهایی که از غلات کامل تهیه می شوند در دسترس هستند این نوع پاستا تمام قسمت های گندم را در خود دارند.

غذاهای معمولی که در آن ها از پاستا استفاده می شود عبارتند از:

  • اسپاگتی
  • تورتلین
  • راویولی
  • ماکارونی

افرودنی هایی که معمولا بر روی پاستا می ریزند عبارت است از گوشت، سس، پنیر، سبزیجات و گیاهان معطر.

پاستای تصفیه شده بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد:

بیشتر مردم پاستای تصفیه شده را ترجیح می دهند، بدین معنی که پوست و سبوب گندم را جدا کرده و تنها مغز موجود در آن به همراه مواد مغذی که دارد باقی می ماند.

پاستای تصفیه شده  کالری بالا و فیبر کم دارد. علت این که بعد از پاستا خورد زیاد احساس سیری نمی کنید همین امر است. می توانید این حالت را با زمانی که غذای غنی از فیبر و پاستاهای تهیه شده از گندم کامل مقایسه کنید.

پاستایی که از غلات کامل تهیه می شود موجب کاهش اشتها و افزایش احساس سیری در فرد می گردد. با این وجود، برخی از تحقیقات نشان می دهند که تفاوت چندانی بین خوردن پاستای تصفیه شده و تصفیه نشده وجود ندارد. زیرا بعد از خوردن آن ها تغییری در سطح قند خون مشاهده نشده است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده ممکن است که تاثیر منفی بر سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، افرادی که از کربوهیدارت تصفیه شده استفاده می کنند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها بسیار بالا است.

مصرف زیاد غلات تصفیه شده می تواند بیماری هایی نظیر فشار خون، قند خون، کلسترول بد خون، تری گلیسیرید خون و مقاومت انسولین را افزایش دهد. با این وجود، تحقیقات بیشتری در زمینه فواید پاستای تهیه شده از غلات تصفیه شده نیاز است.

مواد مغذی موجود در غلات کامل در مقایسه با پاستای تصفیه شده:

پاستای تهیه شده از غلات کامل دارای فیبر بالا، منیزیم، سلنیوم، مس و فسفر می باشد در حالی که تصفیه شده آن مقدار زیادی آهن و ویتامین B در خود دارد. پاستای غلات کامل کالری کم و فیبر بالایی دارد در ست برعکس پاستای تصفیه شده. فیبر از درون روده عبور می کند و موجب می شود که فرد احساس سیری کند. به همین دلیل پاستای غلات کامل در کاهش اشتها می تواند بهتر و موثر تر عمل کند.

پاستا دارای کربوهیدرات بالایی است:

پاستا غنی از کربوهیدرات می باشد. یک پرس غذای پاستا حاوی 37 تا 43 گرم کربوهیدرات می باشد که این اعداد بستگی به نوع پاستا این که کامل یا تصفیه شده است، دارد. کربوهیدرات به سرعت شکسته می شوند و به واحد های کوچکتری به نام گلوکز تبدیل می گردند و وارد جریان خود می شوند. این اتفاق موجب بالا رفتن سریع قند خون می شود. پاستای تصفیه شده دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و مقدار اندکی فیبر می باشد.

علاوه بر این کربوهیدرات های ساده مانند پاستای تصفیه شده به سرعت تجزیه می شوند، در نتیجه موجب گرسنگی بیشتر می شوند و ریسک افزایش وزن را بالا خواهند برد. به همین دلیل، افرادی که از دیابت رنج می برند باید  خوردن کربوهیدرات را در حد متوسط نگه دارند و بیشتر از فیبر استفاده کنند. این تغییرات موجب کاهش جدب قند در جریان خون و پایدار شدن سطح قند خون می گردد.

رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا موجب بیماری هایی که در ادامه آمده است، می شود:

دیابت:

رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری دیابت می شود.

سندروم متابولیک:

سندروم متابولیک گروهی از بیماری های قلبی می باشد که در صورت مصرف کربوهیدرات ریسک ابتلا به آن ها افزایش می یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ