راهکار کاهش وزن با جراحی های محدود کننده معده

alikarimi55
اگر شما به همراه پزشک تصمیم گرفته اید که یک جراحی مناسب برای کاهش وزن داشته باشید، گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارند. در جراحی های محدود کننده معده، جراح از یکی از تکنیک های مختلف برای کاهش اندازه معده استفاده می کند. پس از انجام جراحی محدود کننده، معده شما احساس سیری بیشتری […]

اگر شما به همراه پزشک تصمیم گرفته اید که یک جراحی مناسب برای کاهش وزن داشته باشید، گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارند. در جراحی های محدود کننده معده، جراح از یکی از تکنیک های مختلف برای کاهش اندازه معده استفاده می کند. پس از انجام جراحی محدود کننده، معده شما احساس سیری بیشتری خواهد کرد. در نتیجه غذای کمتری می خورید و در نهایت وزن کم می کنید.

انواع جراحی های محدود کننده معده

انواع جراحی های محدود کننده برای کاهش وزن عبارتند از:

  • باندهای معده قابل تنظیم با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی
  • گاستروپلاستی باند عمودی
  • گاسترکتومی آستین

جراحی باندینگ معده چیست؟

باند یا حلقه معده یک روش درمانی برای چاقی است. این نوع مداخلات به عنوان جراحی چاقی شناخته می شوند. در این نوع جراحی پزشک از لاپاراسکوپی که شامل برش های کوچک در شکم است، برای قرار دادن باند سیلیکونی قابل تنظیم در قسمت بالای معده استفاده می کند. در این روش همچنین یک لوله پلاستیکی از باند سیلیکون به زیر پوست منتقل می شود. این لوله از طریق درگاه زیر پوست شکم قابل دسترسی است.

با استفاده از این درگاه، جراح محلول نمکی را به داخل باند تزریق می کند تا آن را متورم کند. متورم شدن باند سبب محکم شدن آن می شود. تنظیمات می توانند درجه تنگی اطراف معده را تغییر دهند. به این ترتیب باند را می توان در صورت نیاز سفت یا شل کرد تا از این طریق عوارض جانبی کاهش یافته و باعث کاهش وزن شود.

فشرده کردن باند سیلیکونی معده را به یک کیسه با خروجی تقریباً یک اینچ تبدیل می کند. داشتن یک معده کیسه ای با خروجی کوچکتر، مقدارغذایی را که معده می تواند در خود نگه دارد کاهش می دهد. در نتیجه احساس پر بودن وسیری پس از مصرف مقدار کمی غذا ایجاد می شود. این به نوبه خود گرسنگی را کاهش می دهد و به کاهش مصرف کلی مواد غذایی کمک می کند.

روش انجام عمل جراحی باندینگ معده

جراحی حلقه معده تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این جراحی معمولاً در یک کلینیک سرپایی انجام شده و معمولا فرد در همان روز مرخص می شود. این روش با حداقل میزان تهاجم انجام می شود. در این عمل جراحی پزشک بین یک تا پنج برش کوچک در شکم ایجاد می کند. جراحی با استفاده از لاپاراسکوپی که یک لوله باریک و طولانی است و به انتهای آن دوربینی متصل است، انجام می شود.

جراحی حلقه معده اغلب بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. برای انجام این جراحی بیمار باید نیمه شب قبل از روز جراحی، از خوردن و آشامیدن دست بکشد. بیشتر افراد می توانند فعالیت های روزمره خود را در طی دو روز پس از جراحی از سر گیرند.

نتایج جراحی باندینگ معده چیست؟

عمل جراحی حلقه معده به دلیل ضعف بالای آن معمولاً انجام نمی شود. این روش معمولاً منجر به کاهش حدود 35 تا 45 درصد از وزن اضافه بدن می شود. به عنوان مثال فردی که 100 پوند وزن دارد، ممکن است پس از جراحی حلقه معده، 35 تا 45 پوند از وزن خود را از دست دهند. با این حال نتایج بسیار متفاوت است. در صورت لزوم می توان عمل حلقه معده را معکوس کرد و در طی آن و به مرور زمان، معده به اندازه طبیعی خود باز می گردد.

رژیم غذایی پس از جراحی باندینگ معده

در ابتدا مصرف مواد غذایی باید محدود شوند. در طی چند روز اول پس از جراحی، رژیم غذایی محدود به آب و مایعات مانند سوپ های رقیق است. تا پایان هفته چهارم پس از جراحی، مصرف مایعات و غذاهای مخلوط مانند ماست و سبزیجات پوره شده بسیار مناسب هستند. از 4 تا 6 هفته پس از جراحی، مصرف غذاهای نرم توصیه می شود. در نهایت پس از گذشته 6 هفته، فرد می تواند رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرد.

چه افرادی کاندیدای جراحی باندینگ معده هستند؟

در گذشته جراحی باند یا حلقه معده تنها در صورتی توصیه می شد که شاخص توده بدنی 35 یا بالاتر از آن بود. در صورت وجود سایر مشکلات مربوط به چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا یا آپنه خواب، جراحی حلقه معده با شاخص توده بدنی 30 تا 34.9 نیز انجام می شود. با پیشرفت تکنیک های جراحی، ضوابط ایمنی این روش ها را بهبود بخشیده اند و این توصیه ها معمولاً دیگر وجود ندارند.

مزایای جراحی باندینگ معده

مزایای انجام لاپاراسکوپی باند معده شامل موارد زیر است:

  • احتمال کاهش وزن طولانی مدت برای مبتلایان به چاقی
  • بهبودی نسبتا سریع
  • احتمال کمتر وجود عفونت زخم و فتق پس از عمل
  • کاهش خطر دیابت، فشار خون بالا، بی اختیاری ادرار و سایر شرایط مربوط به اضافه وزن بدون از دست دادن جذب مواد مغذی.
  • در بسیاری از موارد حلقه معده باعث بهبود کیفیت زندگی می شود.

گزینه حذف یا تنظیم باند معده همچنین به عنوان یک ویژگی مثبت قابل توجه است. قابلیت تنظیم به این معنی است که می توان آن را سفت یا شل کرد.

خطرات جراحی باندینگ معده

در جراحی باند معده ممکن است خطراتی وجود داشته باشد. برخی از افراد نسبت به ماده بیهوشی واکنش های آلرژیک از جمله مشکلات تنفسی، لخته شدن خون در پاها که ممکن است به ریه ها برسند، عفونت، حمله قلبی یا سکته مغزی در هنگام یا بعد از عمل داشته باشد. کاهش وزن در باندینگ معده ممکن است در مقایسه با سایر انواع جراحی ها کندتر باشد.

این امکان وجود دارد که باند معده لغزش کند یا مشکلات مکانیکی داشته باشد. همچنین ممکن است دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض داشته باشد. در جراحی باند معده بیمار باید با احتیاط از توصیه های رژیم غذایی پیروی کند. زیرا پرخوری می تواند منجر به استفراغ یا گشاد شدن مری شود.

مانند سایر جراحی های کاهش وزن، باندهای معده نیز خطرات زیر را با خود به همراه دارند:

  • آسیب به معده، روده ها یا سایر اعضای بدن در شکم در هنگام انجام جراحی
  • فتق
  • التهاب غده معده سوزش سر دل و زخم معده
  • ایجاد زخم و عفونت
  • زخم دستگاه گوارش که می تواند منجر به انسداد روده شود
  • تغذیه کمتر و در نتیجه مصرف مواد غذایی محدود

سایر جراحی های محدود کننده معده

جراحی آستین گاسترکتومی

در جراحی گاسترکتومی آستین بیش از نیمی از معده شما را برداشته می شود و یک استین عمودی نازک در حدود اندازه یک موز باقی می ماند. از آنجا که بخشی از معده شما برداشته می شود، این عمل جراحی قابل برگشت نیست. جراحی آستین معده هم به دلیل سرعت در موفقیت و هم به دلیل پایین بودن عوارض جانبی به محبوب ترین روش اقدامات محدود کننده معده تبدیل شده است.

افرادی که این عمل جراحی را انجام می دهند، 40 تا 50 درصد از وزن کلی بدن خود را از دست می دهند. این روش به دو صورت عمل باز یا لاپاراسکوپی انجام می شود و بهبود جسمی 4 تا 6 هفته به طول می انجامد.

گاستروپلاستی باند عمودی

گاستروپلاستی با نوار عمودی شامل یک باند پلاستیکی است که در اطراف معده قرار می گیرد. گاستروپلاستی با نوار عمودی منجر به کاهش وزن کمتری در مقایسه با سایر جراحی های کاهش وزن می شود. این روش از عوارض بالاتری نیز برخوردار است. به همین دلیل امروزه گاستروپلاستی با نوار عمودی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ