نشانه های اختلالات هیپرکلسمی و دلایل به وجود آمدن آن

alikarimi55
با نشانه های اختلالات هیپرکلسمی آشنایی دارید؟ سطوح معدنی بدن و ویتامین ها، بخش مهمی از بدن هستند که می توانند دستگاه ها و خون درون بدن را کنترل کنند. به همین دلیل انسان همیشه نیاز به مصرف مواد مغذی دارد زیرا بدن می تواند از طریق مواد دریافتی، سطوح معدنی خود را دریافت کند. […]

با نشانه های اختلالات هیپرکلسمی آشنایی دارید؟ سطوح معدنی بدن و ویتامین ها، بخش مهمی از بدن هستند که می توانند دستگاه ها و خون درون بدن را کنترل کنند. به همین دلیل انسان همیشه نیاز به مصرف مواد مغذی دارد زیرا بدن می تواند از طریق مواد دریافتی، سطوح معدنی خود را دریافت کند. حال زمانی وجود دارد که بخشی از سطح معدنی نمی تواند به خوبی خود را درون بدن نمایان کند. مثلا زمانی که سطح کلسیم مایع خون به مقدار کمی برسد و میزان رشد آن مانند حالت عادی نباشد، بدن دچار اختلالات هیپوکلسمی می شود.

اختلالات هیپرکلسمی چیست

حال زمانی که برخلاف همین قضیه رخ بدهد، یعنی سطح کلسیم خون به مقدار زیادی برسد و بدن نتواند آن را هضم کند، شخص دچار هیپرکلسمی خواهد شد و اختلالات آن درون بدن رشد خواهد کرد. به همین دلیل این دو بیماری می توانند برای استخوان و خون بسیار خطرناک باشند.

نشانه های اختلالات هیپرکلسمی و هیپوکلسمی

هیپرکلسمی و هیپوکلسمی هر دو برای خود نشانه های مشخصی را در بدن دارند که با شناخت آنها می توانید وجود چنین بیماری هایی در بدن خود را احساس کنید. در بخش زیر برخی از نشانه های مهم هیپوکلسمی نیز بیان شده است:

  • لرزش های مختلفی در استخوان های بدن شما به وجود می آید که همگی نشانه هایی از هیپوکلسمی در بدن شما هستند. همچنین شما خشکی استخوان را به مرور زمان در استخوان های خود احساس خواهید کرد که خطرناک هستند و باعث از بین رفتن لایه های روی استخوان می شوند.
  • هیپوکلسمی نشانه هایی را بر روی خلق و اعصاب شما به جا می گذارد. رفتار شما به مرور زمان تغییر خواهد کرد و شما دچار بد اخلاقی خواهید شد. همچنین استرس روزمره وارد زندگی تان می شود و شما برای انجام دادن کارهای کوچک روزانه هم دچار استرس خواهید شد.
  • اختلالات هیپوکلسمی می تواند نشانه هایی بر روی دهان شما داشته باشد. شما از صحبت های زیاد خسته خواهید شد و بیان برخی کلمات و حرف ها برای تان سخت تر خواهد بود که این خود یکی از مهم ترین نشانه های هیپوکلسمی است و همچنین بلعیدن برای تان سخت تر از قبل می شود.
  • اگر هیپوکلسمی و اختلالات آن به مقدار پیشرفته خود درون بدن تان رسیده باشد، می تواند نشانه هایی آزار دهنده را از خود نشان دهد. مثلا ناخن های شما مدام در حال شکستن خواهند بود و پوست بدن تان خشک می شود. همچنین فرایند حافظه و عقل تان کمی تغییر می کند و ممکن است آلزایمر کوتاه مدتی را تجربه کنید.

هیپرکلسمی برخلاف هیپوکلسمی، نشانه های خاصی را از خود نشان نمی دهد. اگر این بیماری در دوره اولیه خود قرار داشته باشد شما هیچ نوع نشانه ای را از آن دریافت نمی کنید و تنها با انجام آزمایش های پزشکی می توان به وجود ان در بدن پی برد.

اختلالات هیپرکلسمی بعد از مدتی نشانه های خود را در بخش هایی که کلسیم زیادی در آنجا وجود دارد، نشان می دهد. مثلا کلیه ها یکی از بخش هایی است که دچار مشکل می شود و مشکلات کلیوی را می توان نشانه ای در باب وجود هیپرکلسمی در بدن دانست.

دلایل به وجود آمدن این بیماری

دلایل زیادی برای به وجود آمدن اختلالات هیپرکلسمی و هیپوکلسمی در بدن وجود دارد که در ابتدا به هیپوکلسمی و دلایل رخ دادن آن اشاره خواهد شد. اولین دلیلی که باعث به وجود آمدن اختلالات هیپوکلسمی در بدن می شود، کمبود ویتامین دی در بدن است. ویتامین د نقش مهمی را در بدن و در رشد استخوان ها ایجاد می کند.

این ویتامین از طریق غذاهای مختلف و همچنین نور آفتاب دریافت می شود و به سطح درونی بدن خواهد رسید. حال زمانی که بدن نتواند ویتامین د کافی را از غذاها دریافت کند یا به میزان کافی در زیر نور خورشید قرار نداشته باشد، دچار کمبود ویتامین د می شود که از طریق این کمبود اختلالات هیپوکلسمی هم در بدن رشد می کند.

گاهی وقت ها شرایط آب و هوایی هم می تواند بر روی دریافت ویتامین د بدن تاثیر داشته باشد. برای مثال شخصی که در آب و هوای شمال کشور زندگی می کند، میزان کمتری نور خورشید را دریافت می کند و همین باعث رشد اختلالات هیپوکلسمی در بدن شخص می شود.

دلایل بعدی به وجود امدن اختلالات هیپوکلسمی را می توان کمبود کلسیم و مشکلات کلیوی دانست. همانطور که می دانید کلسیم بخش مهمی از سطح معدنی بدن است که از محیط اطراف دریافت می شود. کمبود آن علاوه بر اینکه مشکلاتی بر روی کلیه ایجاد می کند، باعث به وجود امدن هیپوکلسمی در بدن هم خواهد شد.

حال می توان به دلایل رشد اختلالات هیپرکلسمی در بدن نیز اشاره کرد. دلایلی که باعث می شود هیپرکلسمی در بدن شخص رشد کند با هیپوکلسمی کاملا متفاوت است و شما با بخش های دیگری از بدن مواجه خواهید شد. برای مثال غدد های پاراتیروئید بر روی هیپرکلسمی نقش مهمی را دارند و زمانی که این غدد ها در حالت بیش فعال قرار بگیرند، اختلالات هیپرکلسمی در بدن به وجود می آید.

همچنین گاهی اختلالات هیپرکلسمی در اثر وجود برخی بیماری های دیگر به وجود می آید. مثلا وجود سرطان در بدن باعث می شود که هیپرکلسمی و اختلالات آن نیز در بدن رشد کند. معمولا عامل آن سرطان ریه و پستان خواهند بود.

دلیل بعدی به وجود آمدن هیپرکلسمی نیز موارد ارثی بدن است. یعنی به صورت ژنتیکی در خانواده شما چنین مشکلاتی وجود دارد و ممکن است که در شما هم رشد کند. به همین دلیل در صورت وجود چنین چیزی، تمام خانواده شما باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

بعد از آن عدم تحرک نقش زیادی را در به وجود امدن هیپرکلسمی و اختلالات آن دارد. نشستن و دراز کشیدن طولانی مدت در یک زمان باعث می شود که انسان دچار اختلالات هیپرکلسمی در زندگی خود شود. در نهایت می توان به کم آبی اشاره کرد.

آب بخش مهمی از بدن را تشکیل می دهد و می تواند غلظت خون را کنترل کند. حال زمانی که آب به میزان کمی در بدن وجود داشته باشد غلظت خون بالا تر می رود که باعث می شود کلسیم ها هم رشد زیادی کنند و همین شروع کننده اختلالات هیپرکلسمی خواهد بود.

درمان های پزشکی برای اختلالات هیپرکلسمی و هیپوکلسمی

یکی از مزیت های هیپوکلسمی در بدن این است که نمی تواند ماندگاری زیادی داشته باشد. یعنی هیپوکلسمی به طور خودکار در بدن از بین می رود و شما نیازی به درمان نخواهید داشت. حتی ممکن است که وجود ان را در بدن خود احساس نکنید و هیچوقت از اختلالات هیپوکلسمی آگاهی نداشته باشید. به همین دلیل اختلالات هیپوکلسمی خطر کمتری را به همراه دارد و کمتری توجهی به آن می شود زیرا نیازی به درمان ندارد. همچنین راه های درمان خانگی زیادی برای هیپوکلسمی وجود دارد.

حال زمانی به وجود می آید که هیپوکلسمی رشد زیادی کرده است و بدن نمی تواند به طور خودکار آن را درمان کند. در چنین حالتی شما به تزریق کلسیم نیاز خواهید داشت که پزشک این کار را برای شما انجام می دهد. پزشک معمولا تزریق کلسیم را به روش های مختلفی در بدن انجام می دهد تا سطح کلسیم خون تان به میزان مناسبی برسد و قسمت مایع و پلاسمای خون دچار مشکلی نشود.

بعد از ان هم باید تحت یک رژیم غذایی زندگی خودتان را ادامه دهید. گاهی در کنار این تزریق، داروها و مکمل ها می توانند کمک زیادی به شما کنند که از آنها استفاده کنید. داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند تا شما دچار عوارض خاصی نشوید و بتوانید روند زندگی خودتان را ادامه دهید.

اختلالات هیپرکلسمی هم روندی مانند هیپوکلسمی را طی می کنند. یعنی این اختلالات به مرور زمان برطرف می شوند و در بیشتر موارد شما نیازی به مصرف دارو یا درمان های خاصی نخواهید داشت اما ممکن است که اختلالات هیپرکلسمی به روند بالایی برسند و در بدن شما پیشرفته شوند. دارو های خاصی برای درمان هیپرکلسمی و اختلالات آن وجود دارد که برخی از آنها در بخش زیر بیان شده اند:

 استفاده از میاکلسین

این دارو از طریق ماهی های درون دریا به دست آمده است. در حقیقت ماهی قزل آلا نقش مهمی را در به وجود آمدن چنین دارویی داشته است. میاکلسین به شما کمک می کند که سطح کلسیمی که درون خون و بخش مایع خون تان وجود دارد کنترل شود و به حالت عادی خود برسد. البته باید بدانید که عوارضی هم به همراه این دارو است که شما دچار آن می شوید. مثلا حالت تهوع یکی از عوارضی است که ممکن است در طول روزمره آن را احساس کنید. عوارض دیگری هم وجود دارد که بسیار کم رخ داده است.

 استفاده از پردنیزون

گاهی وقت ها دلیل وجود اختلالات هیپرکلسمی به خاطر سطح ویتامین های بدن تان است. ویتامین د در شرایط خاصی می تواند باعث فشار خون و رشد اختلالات هیپرکلسمی در بدن شود. حال این دارو می تواند در کنترل ویتامین د بدن به شما کمک کند و همچنین روند درمانی شما را بهبود خواهد بخشید. به همین دلیل اگر پزشک تان مشکل ویتامین د در بدن تان را تایید کند، چنین دارویی را برای مصرف روزانه تان تجویز خواهد کرد. پردنیزون عوارض خاصی را به همراه ندارد.

درمان های خانگی برای این بیماری

همانطور که گفته شد اختلالات هیپوکلسمی و هیپرکلسمی هر دو معمولا به طور خودکار درمان می شوند. این یعنی جنس این بیماری ها از نوعی است که می توان با فرایند های خانگی هم آنها را به راحتی درمان کرد. بخش جالب تر این است که درمان های خانگی برای رفع این بیماری ها بسیار ساده است و نیازی نیست که کار خاصی را انجام بدهید.

اولین کاری که باید برای درمان هیپوکلسمی به روش خانگی انجام بدهید، استفاده از آفتاب است. حال برخی از افراد کارشان به گونه ای است که زمان زیادی را در زیر آفتاب قرار می گیرند. چنین اشخاصی بهتر است که برای سالم ماندن پوست خود از کرم های ضد آفتاب و عینک های ویژه استفاده کنند. باید بدانید که نور خورشید یکی از منابع بسیار مهمی است که ویتامین د را وارد بدن شما می کند.

حال بعد از آن باید نحوه خوراک و مصرف خودتان را تغییر بدهید. اولین تغییر این است که غذاهای کلسیم دار را در لیست خودتان برای درمان اختلالات هیپوکلسمی اضافه کنید. لبنیات ها مهم ترین عواملی هستند که درون شان کلسیم زیادی وجود دارد و مصرف انها برای استخوان و بدن تان مفید است. همچنین باید از ماهی زیادی استفاده کنید.

افرادی که در کنار دریا زندگی می کنند معمولا ماهی بخشی از زندگی شان است و همیشه درحال مصرف کردن آن هستند اما برخی دیگر دسترسی محدودی به ماهی دارند. به همین دلیل بهتر است که همیشه تن ماهی های آماده در خانه خود داشته باشند.

حال برای درمان اختلالات هیپرکلسمی نیز راه و روش های خاصی وجود دارد. اولین فرایندی که به شما در درمان آن کمک می کند ورزش است. ورزش را باید در روند روزانه خودتان قرار بدهید و آن را کاملا جدی بگیرید. حتی یک پیاده روی کوتاه روزانه هم می تواند در درمان اختلالات هیپرکلسمی شما نقش داشته باشد.

بعد از آن مهم ترین کاری که باید انجام بدهید مصرف آب است. آب باید به میزان زیادی در بدن شما وجود داشته باشد تا بتواند سطح کلسیم خون شما را کنترل کند. در حقیقت آب یکی از عامل هایی است که به همراه خود کلسیم از بدن خارج می کند. به همین دلیل مصرف زیاد آن باعث کم شدن کلسیم و به حد نرمال خود رسیدن می شود.

پس سعی کنید میزان آب زیادی را در طول روز وارد بدن خود کنید. همچنین باید در دریافت ویتامین د برای بدن خود دقت داشته باشید و به میزان کمی ویتامین د دریافت کنید تا اختلالات هیپرکلسمی به طور کامل برطرف شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ