سردرد تنشی چیست؟ + علل، علائم و درمان

alikarimi55
سردرد های دسته های مختلفی را به همراه دارند اما معروف ترین آن سردرد تنشی است و بعد از آن میگرن قرار دارد. سردرد های تنشی را همه تجربه کرده اند. این سردرد ها نشانه خاصی ندارند و به دلیل عوامل مختلفی رخ می دهند. مثلا استرس زیاد یا فعالیت بیش از حد می تواند […]

سردرد های دسته های مختلفی را به همراه دارند اما معروف ترین آن سردرد تنشی است و بعد از آن میگرن قرار دارد. سردرد های تنشی را همه تجربه کرده اند. این سردرد ها نشانه خاصی ندارند و به دلیل عوامل مختلفی رخ می دهند. مثلا استرس زیاد یا فعالیت بیش از حد می تواند یک سردرد تنشی را در ذهن ایجاد کند. سردرد تنشی برای بدن خطرناک نیست و به بدن آسیبی نمی رساند اما در حین رخ دادن خود می تواند درد زیادی را به بدن وارد کند که در نهایت شخص مجبور می شود برای رفع آن مسکن های آرامش بخش مصرف کند. همین سردرد های تنشی با کم شدن مدت زمان های بین شان و افزایش شدت، تبدیل به میگرن در شخص می شود.

دلایل رخ دادن سردرد تنشی

سردرد یکی از مشکلات جدا نشدنی از زندگی یک انسان است. تقریبا هر انسانی در زندگی خود بار ها انواع سردرد ها را تجربه کرده است که هرکدام نشانه های مختلفی برای خود دارند. سردرد مانند بسیاری از بیماری های دیگر در فواصل زمانی خاص خود رخ می دهند و نشانه مشخصی از قبل برای خود ندارن. مثلا ممکن است شما برای مدت زیادی در محیط بسته ای قرار داشته باشید که درون آن دود زیادی وجود دارد. طبیعتا شما بعد از مدتی دچار سردرد های خفیفی می شوید که ممکن است در ادامه طولانی تر شود.

همانطور که در بخش قبلی هم گفته شد، هنوز دلیل مشخصی برای رخ دادن سردرد تنشی در بدن وجود ندارد. حتی خود پزشک ها هم به طور مشخص نمی دانند که چه چیزی می تواند باعث رخ دادن این مشکل در بدن شود. احتمالاتی وجود که تنش در اسپاسم های سر و صورت می تواند یکی از عاملان رخ دادن سردرد تنشی باشد. بعد از پزشکان متوجه شدن که برخی تغییر های شیمیایی مواد درون مغز می تواند سردرد تنشی را به وجود بیاورد.

سردرد تنشی را می توان تشخیص داد که در چه مواقعی رخ می دهد. افسردگی، استرس زیاد، گرسنگی و … عواملی هستند که اگر در بدن وجود داشته باشد، سردرد تنشی هم به همراه آن رخ می دهد و دقایق تلخی را برای شخص رقم می زند. به همین دلیل مکان های رخ دادن سردرد تنشی تقریبا مشخص شده است. دو نوع حالت رخ دادن برای سردرد تنشی وجود دارد که اولی ناگهانی است و با شدت زیادی احساس می شود و بعدی به صورت آرام آرام در بدن ایجاد می شود و به مرور زمان درد آن افزایش پیدا می کند.

نشانه های وجود سردرد تنشی

این اختلال برخلاف دلایل نامعلوم، نشانه های معلوم و مشخصی برای خود دارد. زمانی که سردرد تنشی در مغز شما ایجاد می شود، درد ثابتی را احساس می کنید و میزان این درد کمتر نمی شود. همچنین هر دو بخش سر شما درگیر این درد می شود. حس فشرده شدن زیادی در مغز شما به وجود می آید. زمانی که شما درگیر این اختلال می شوید، احساس خواهید کرد که دو وسیله از دو طرف به مغز شما فشار وارد می کنند و مغز تان درحال فشرده شدن است.

این اختلال درد های مشخصی دارد. اگر درد شما در اطراف شقیقه و گردن تان باشد می توان گفت که درگیر این اختلال شده اید و جای نگرانی بابت بیماری خاص نیست. این اختلال بیشتر در اشخاصی رخ می دهد که درگیر کارهای زیادی هستند. البته این اختلال به طور کل در تمام انسان ها در بازه زمان های مختلفی به وجود می آید.

اما اشخاصی که کار و فعالیت زیادی دارند، بیشتر درگیر این مشکل در بدن خود خواهند شد. همچنین سردرد تنشی نمی تواند بدن شما را عملا بی کاربرد کند و شما اگرچه درگیر این مشکل شده باشید، باز هم می توانید به کار خود ادامه بدهید. تنها در برخی مواقع خاص شدت این سردرد تنشی زیاد است و ممکن است که به کمی استراحت برای رفع آن نیاز داشته باشید.

تفاوت میان سردرد تنشی و میگرن

برخی از افراد فکر می کنند که سردرد های تنشی شان میگرن است و احساس می کنند که دچار بیماری میگرن شده اند. همین باعث می شود که آنها خرج های زیادی برای درمان خود کنند و بی دلیل پول های بیهوده به پزشک بدهند. باید گفت که تفاوت مشخصی بین میگرن و سردرد تنشی وجود دارد.

زمانی که شما درگیر این اختلال می شوید، هر دو بخش سر شما درگیر درد است و میزان درد شما کم نمی شود. حال در میگرن قضیه جور دیگری است. در میگرن تنها یک بخش از سر شما دچار درد می شود و این درد به صورت ضربانی است. یعنی گاهی کم می شود و گاهی به شدت آن اضافه می شود و درد مشخصی را به همراه ندارد. اگر دچار چنین سردردی شدید بدانید که بیماری میگرن در بدن شما وجود دارد و باید راه های درمان را پیدا کنید.

تشخیص سردرد تنشی توسط پزشک

اگر شما خودتان نتوانید این اختلال را در بدن تان تشخیص بدهید، باید به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص این اختلال نیازی به انجام آزمایش نیست و پزشک تنها با یک بررسی کوتاه و همچنین سوال هایی در مورد زندگی تان می تواند متوجه وجود این اختلال در شما شود.

برخی از سوال هایی که پزشک از شما خواهد پرسید نیز در بخش زیر بیان شده اند:

  • چند ساعت در روز مشغول کار هستید؟
  • میزان سختی کار شما چقدر است؟
  • چقدر در روز استراحت می کنید؟
  • چه چیز هایی در زندگی تان می تواند استرس را درون شما به وجود بیاورد؟
  • روند اداره کردن زندگی تان چگونه است؟

روش های درمانی سردرد تنشی

تقریبا تمامی انسان ها در زندگی خود زمانی که دچار سردرد تنشی می شوند، از مصرف قرص های مسکن بدون مجوز برای درمان خود استفاده می کنند. این قرص ها تقریبا عملکرد مناسبی را دارند و می توانند درد شما را از بین ببرند. حال اگر شما مسکن ها را مصرف کنید و نتوانید این اختلال خود را درمان کنید، دچار سردرد ارجاعی شده اید. در این حالت قرص ها دیگر نمی توانند عملکرد مناسبی بر روی مغز شما داشته باشند و میزان درد شما ادامه پیدا می کند. به همین دلیل باید قرص ها را کنترل شده مصرف کنید.

حال از کجا باید فهمید که سردرد شما تبدیل به یک سردرد ارجاعی شده است؟ اگر شما در طول هفته سه بار از مسکن ها استفاده کنید و نتواند درد شما را درمان کند، دچار سردرد ارجاعی شده اید. برای درمان سردرد ارجاعی باید به پزشک مراجعه کنید و پزشک مسکن های قوی تر و قرص های خاصی را برای شما تجویز می کند که باید کاملا کنترل شده مصرف کنید زیرا مصرف سر خود آنها می تواند عوارض جانبی خاصی را به همراه داشته باشد. در کل مسکن بهترین راه برای درمان این اختلال می باشد.

روش طبیعی دیگری برای درمان این اختلال وجود دارد و آن هم طب سوزنی است. در این روش شخصی که طب سوزنی انجام می دهد، سوزن ها را با دقت زیادی به بخش هایی که درد درون آنها وجود دارد مانند پشت سر وارد می کند و صبر می کند تا تاثیر این روش آغاز شود. طب سوزنی باعث می شود که درد شما به مرور کمتر شده و احساس آرامش بیشتری داشته باشید. البته از انجا که مصرف مسکن کار بسیار راحت تر و ارزان تری است، افراد کمی پیدا می شوند که بخواهند از طب سوزنی برای درمان خودشان استفاده کنند.

پیشگیری از رخ دادن سردرد تنشی

این اختلال چیزی نیست که نتوان از آن جلوگیری کرد. در حقیقت سردرد تنشی هیچ خطری را به همراه ندارد و یک عارضه طبیعی در بدن است که گاهی رخ می دهد. برخی از افراد وجود دارند که مسکن ها هم به روی آنها تاثیر کمی دارد اما به مرور زمان درد سردرد تنشی شان کمتر می شود و می توانند احساس بهتری داشته باشند. روش های زیادی برای جلوگیری از سردرد تنشی وجود دارد که می توانید از آنها پیروی کنید.

استرس یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند این اختلال را در بدن شما به وجود بیاورد. زمانی که بتوانید استرس را از زندگی تان دور کنید، کمتر دچار این اختلال می شوید. به همین دلیل منابع وجود استرس را پیدا کنید و از آنها دوری کنید. روند زندگی خود عامل مهمی بر ایجاد این اختلال است. سعی کنید روند زندگی خودتان را سالم تر کنید. مثلا خواب مناسبی داشته باشید، از تغذیه سالمی استفاده کنید و یک برنامه منظم برای زندگی خودتان تعریف کنید و طبق همان جلو بروید.

زبان بدن و حرکات بدنی خود بخش دیگری از وجود این اختلال است که با تنظیم کردن آنها می توان از به وجود آمدن سردرد تنشی جلوگیری کرد. سعی کنید همیشه به درستی راه بروید و به درستی بنشینید. این نشستن ها و راه رفتن ها تاثیر زیادی بر روی سردرد تنشی دارد. تماشای تلویزیون و رایانه می تواند عاملی برای رخ دادن سردرد تنشی باشد. افرادی که با رایانه خود کار می کنند باید حواس شان به چشم های شان باشد.

فشار زیاد به چشم

فشار زیاد به چشم و تماشای بیش از حد صفحه می تواند سردرد تنشی را به وجود بیاورد. هر یک ساعت یک بار دقایقی به چشم خود استراحت بدهید و آن ها را در حالت بسته نگه دارید تا از رخ دادن سردرد تنشی جلوگیری کرده باشید. افسردگی خود نیز یکی از مهم ترین عواملی است که سردرد تنشی را ایجاد می کند. دوری کردن از افسردگی هم یکی از روش های جلوگیری از سردرد تنشی است. اگر دچار افسردگی هستید، روش های درمانی مناسب خود را پیدا کنید تا درمان راحتی داشته باشید.

هر موقع که احساس کردید دچار این اختلال شده اید، آن را برای خود یادداشت کنید. در کنار یادداشت تاریخ آن حادثه، دلیل سردرد را هم برای خود بنویسید. این جور به راحتی می توانید فواصل رخ دادن این اختلال را بررسی کنید و همچنین عامل رخ دادن را پیدا خواهید کرد. سپس بعد از بررسی تلاش کنید که از آن عامل دوری کرده تا کمتر دچار این اختلال بشوید. همچنین می توانید یادداشت های خودتان را به یک پزشک نشان بدهید تا بتواند بررسی دقیقی برای شما داشته باشد. به همین دلیل یادداشت های شما می توانید بسیار مفید باشد.

اثر بیماری های دیگر

در بخش های بالاتر اشاره های کوچکی به وجود این اختلال در اثر بیماری های دیگر شد. حال باید بدانید که برخی بیماری ها به طور ذات می توانند سردرد تنشی را در شما ایجاد کنند. برای مثال عصب های زیادی درون یک دندان وجود دارد. وقتی ریشه دندان به هر دلیلی خراب می شود و درد زیادی به شخص وارد می شود. حال همین درد ها به مرور زمان سردرد تنشی را در شخص ایجاد می کند که دردناک هستند. این تنها یکی از بیماری هایی است که می تواند سردرد تنشی را در بدن ایجاد کند.

بیماری های بسیار زیاد دیگری هستند که همین اختلال را به وجود می آورند. پس نمی توان گفت که وجود این اختلال عملا بی دلیل است و هنوز دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد. گاهی سردرد تنشی بی دلیل است و گاهی هم می تواند عارضه ای از یک بیماری دیگر باشد. به هر دلیل باید گفت که اگر به دلیل برخی بیماری های دیگر دچار سردرد تنشی شدید و آن را درون خود احساس کردید، تعجب نکنید و بدانید که دچار این اختلال درون بدن خود شده اید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ