فشار خون عصبی و تنگی نفس عصبی را بشناسید

alikarimi55
عوامل مختلفی در زندگی انسان ها وجود دارد که می تواند به بدن انسان صدمه وارد کند. این عوامل لزوما فیزیکی نیستند و می توانند احساسی باشند که درون خود شخص وجود دارد. عصبانیت یکی از همین حس ها است که صدمه های زیادی را می تواند به بخش های مختلفی از بدن وارد کند. […]

عوامل مختلفی در زندگی انسان ها وجود دارد که می تواند به بدن انسان صدمه وارد کند. این عوامل لزوما فیزیکی نیستند و می توانند احساسی باشند که درون خود شخص وجود دارد. عصبانیت یکی از همین حس ها است که صدمه های زیادی را می تواند به بخش های مختلفی از بدن وارد کند. عصبانیت عاملی است که در کنار خود علاوه بر بیماری های مختلف مانند تنگی نفس عصبی و فشار خون عصبی، می تواند استرس را هم وارد زندگی کند.

تنگی نفس عصبی و فشار خون عصبی

فشار خون عصبی و تنگی نفس عصبی یکی از بیماری هایی هستند که می توانند در اثر عصبانیت به وجود بیایند. به همین دلیل است که همیشه می گویند باید عصبانیت را خنثی کرد وگرنه می تواند بیماری های موجود در بدن را افزایش دهد. فشار خون عصبی و تنگی نفس عصبی معمولا در اثر بیماری ها و مشکلات خاص در بدن رشد می کنند اما گاهی رخ دادن آنها در بدن به دلیل وجود عصبانیت بیش از حد در بدن است. اینکه انسان عصبانیت داشته باشد طبیعی است اما اگر شدت آن بالا باشد و نتواند خود را کنترل کند، برای بدن خطرناک می شود.

فشار خون عصبی

تاثیر فشار خون عصبی بر روی استرس درون بدن

فشار خون عصبی اولین عاملی است که استرس را در بدن ایجاد می کند. زمانی که شخص فشار خون عصبی را درون بدن خود دارد، ضربان قلب او مدام کم و زیاد می شود. به همین دلیل استرس و اضطراب درون بدن ایجاد می شود. البته فشار خون عصبی معمولا در تمام انسان ها نمی تواند استرس را ایجاد کند اما در همان کسانی که ایجاد می کند، عذاب زیادی را ایجاد می کند زیرا استرس عملا فعالیت های انسان را مختل می کند و نمی گذارد که انسان به فعالیت های خود برسد. به همین دلیل است که همواره در کنار فشار خون عصبی، نام استرس هم بیان می شود.

خطرات و عوارض فشار خون عصبی بر روی بدن

فشار خون در حالت عادی خود عوارض خاصی را به همراه دارد و باید برای رفع عوارض، درمان های مختلفی را طی کرد. اما زمانی که فشار خون در اثر مشکلات خاصی مانند عصبانیت به وجود بیاید، مشکل خاصی رخ نخواهد داد و عوارض کمی در بدن انسان رخ می دهد. به همین دلیل نمی توان مستقیما گفت که فشار خون عصبی عوارض و خطرات زیادی را بر روی بدن ایجاد می کند.

اگر فشار خون عصبی مدام ضربان قلب بدن را کم و زیاد کند، می تواند مشکلاتی را در بدن مانند آسیب به قلب ایجاد کند. همچنین در ادامه فشار خون عصبی می تواند مشکلاتی را در کلیه انسان ایجاد کند. بخش جالبی که در مورد فشار خون عصبی وجود دارد این است که فشار خون عصبی معمولا خود یک بیماری نیست بلکه در اثر یک بیماری دیگر به وجود می آید.

حمله های عصبی

یعنی فشار خون عصبی می تواند عوارض یک بیماری دیگر در بدن باشد. به همین دلیل زمانی که فشار خون عصبی تشخیص داده می شود، آزمایشات دیگری هم بر روی بدن شخص انجام خواهد شد تا بتوان به بیماری های دیگر رسید. بخش دیگری که در مورد فشار خون عصبی وجود دارد این است که زمانی که استرس آن تمام می شود، خود فشار خون عصبی در حالت عادی قرار می گیرد اما اگر مدام ادامه داشته باشد، می تواند حمله های عصبی زیادی را در بدن ایجاد کند که اگر ادامه داشته باشد ممکن است شخص به سکته قلبی برسد.

به طور کل می توان گفت که بیشترین عوارضی که در بدن در اثر فشار خون عصبی به وجود می آید، مربوط به قلب است و آسیب های زیادی را به قلب وارد می کند. به همین دلیل است که باید از عصبانیت دوری کرد زیرا حتی خود فشار خون عادی هم نمی توان چنین صدماتی را به قلب وارد کند. پس باید از عصبانیت دوری کرد تا دچار فشار خون عصبی نشوید.

روش های درمانی فشار خون عصبی

به طور کل کنترل فشار خون عصبی کار سختی است. زیرا فشار خون چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را کنترل کرد. فشار خون عصبی توسط مغز انسان کنترل می شود و خود انسان نمی تواند مدیریتی بر روی آن داشته باشد. روش های درمانی کاملا ساده ای برای فشار خون عصبی وجود دارد که اگر از آن ها پیروی کنید می توانید به درمان مناسب خودتان برسید.

در بخش زیر این روش های درمانی بیان شده اند:

ساده کردن روند زندگی خود

جالب است که بدانید بسیاری از افرادی که دچار فشار خون عصبی می شوند، همان افرادی هستند که در طول روز عموما درگیر کار و فعالیت های زیاد هستند. انجام دادن کارهای زیاد در طول روز می تواند عصبانیت را در بدن شخص ایجاد کند و عصبانیت در نهایت تبدیل به فشار خون عصبی می شود. به همین دلیل شما باید برنامه های زندگی خود را بررسی کنید و اگر کارهایی در آن وجود دارد که باعث خستگی و عصبانیت شما می شود، آنها را انجام ندهید و از انها دوری کنید. ارزیابی روند زندگی یکی از بهترین کارها برای درمان بسیاری از بیماری ها است.

ورزش کردن مداوم

طبق تحقیقات زیادی که انجام شده است، مشخص شد که فعالیت های فیزیکی می تواند استرسی که در بدن وجود دارد را به طور کامل از بین ببرد. فشار خون عصبی هم ناشی از عصبانیت و استرسی است که در بدن وجود دارد. حال اگر شما فعالیت های ورزشی خودتان را افزایش بدهید، استرس و عصبانیت را به طور کامل می توانید در بدن تان از بین ببرید و آرامش بیشتری داشته باشید. البته باید بدانید که انجام فعالیت های ورزشی نیاز به مشورت پزشک دارد زیرا برخی از رشته های ورزشی برای کسانی که فشار خون عصبی دارند مضر است و نباید انجام بدهند.

خواب کافی

کم خوابی و دیر خوابیدن عاملی است که به تازگی در بدن بسیاری از انسان ها به وجود آمده است. انسان ها تا آخر شب درگیر کارهای مختلف می کنند و دیر می خوابند و به دلیل کارهای شان هم مجبور هستند که صبح بیدار شوند. کم خوابی می تواند عوامل و استرسی که در بدن وجود دارد را بسیار بیشتر کند. انسان به چیز های مختلفی فکر می کند و عصبانیت او بیشتر می شود. خواب مفید می تواند عصبانیت را به طور کامل از بین ببرد و بدن شخص را برای انجام کار های مختلف آماده تر کند.

تنگی نفس عصبی

فرق میان تنگی نفس عصبی با دیگر بیماری ها

تنگی نفس عصبی با دیگر تنگی نفس ها تفاوت های واضحی دارد. تنگی نفس می تواند در اثر عوامل زیادی رخ بدهد. مثلا سیگار کشیدن یکی از عامل هایی است که می تواند تنگی نفس را به وجود بیاورد. اما تنگی نفس عصبی تنها در اثر عصبانیت انسان است که رخ می دهد. زمانی که شما تنگی نفس را در اثر عواملی به غیر از عصبانیت دارید، هم در دم و هم در بازدم مشکلات زیادی را خواهید داشت و نمی توانید به راحتی نفس بکشید اما زمانی که تنگی نفس عصبی به وجود می آید، شخص تنها در دم مشکل دارد.

خطرات و عوارض تنگی نفس عصبی در بدن

بسیاری فکر می کنند که تنگی نفس عصبی تنها در دم انسان مشکل به وجود می آورد و نمی تواند مشکلات دیگری در بخش های بدن ایجاد کند. این تفکر کاملا اشتباه است زیرا تنگی نفس عصبی در بسیاری از بخش های بدن می تواند مشکل ایجاد کند. زمانی که شما نمی توانید به راحتی نفس بکشید، اکسیژن کافی به بدن نمی رسد. نرسیدن اکسیژن کافی هم به بدن باعث می شود که انرژی بدن کم شود. پس اولین عارضه ای که برای شخص به وجود می آید این است که بدن نمی تواند فعالیت های زیادی را انجام بدهد و زود خسته می شود.

تنگی نفس عصبی همچنین مشکلات زیادی را در کودکی شخص ایجاد می کند. زمانی که یک کودک در سنین پایین دچار بیماری تنگی نفس عصبی می شود، در رشد بدنش اختلالاتی ایجاد می شود. آن کودک نمی تواند مانند کودک های عادی رشد بدنی داشته باشد و اختلالاتی در جسم و روح کودک به وجود می آید. دلیل این کم بودن رشد این است که در بافت های بدن کودک اکسیژن کافی نمی رسد و یکی از عوامل رشد بدن، رسیدن اکسیژن کافی است. البته چنین چیزی ممکن است در بزرگسالان هم رخ بدهد.

تشخیص تنگی نفس عصبی در بدن شخص

خود شخص نمی تواند به راحتی دلیل وجود تنگی نفس عصبی را در خود تشخیص بدهد. البته شخص می تواند بفهمد که دچار تنگی نفس شده است اما نمی تواند دلیل آن را متوجه شود. همانطور که گفته شد تنگی نفس می تواند در اثر مشکلات زیادی در بدن رخ بدهد. مثلا شخصی که دچار آسم است، در شب ها دچار تنگی نفس می شود و نمی تواند خواب راحتی داشته باشد.

به همین دلیل باید خود را به پزشک نشان بدهید و تمام وضعیت زندگی تان را بیان کنید. پزشک می تواند از طریق کارهایی که انجام می دهید و شرایطی که در آن دچار تنگی نفس می شوید، وجود تنگی نفس عصبی را در بدن شما تشخیص بدهد. به همین دلیل سعی کنید همیشه وضعیت کلی زندگی تان را به پزشک توضیح بدهید تا نیازی به انجام آزمایش های مختلف نباشد.

روش های درمانی تنگی نفس عصبی

روش های درمانی برای تنگی نفس عصبی عملا به خود شخص بستگی دارد و پزشک نمی تواند کار خاصی را برای شما انجام بدهد. تنها شما را راهنمایی می کند که چگونه به درمان خود برسید. اولین راهی که می توانید به وسیله آن تنگی نفس عصبی خود را از بین ببرید این است که تمرین نفس کشیدن کنید. کاری که باید انجام بدهید این است که خود را در یک محیط آزاد قرار بدهید.

همیشه در محیط های آزاد، مخصوصا در طبیعت یا در کنار دریا اکسیژن زیادی وجود دارد و تمرین برای شما راحت تر است. سپس سعی کنید دم را برای خود انجام بدهید. زمانی که اکسیژن در ریه های شما وارد شد آن را حبس کنید. تلاش کنید که به مدت چند ثانیه اکسیژن در ریه های شما حبس شود و سپس آن را بیرون بدهید. همین فرایند را هر روز به مدت ربع الی نیم ساعت تمرین کنید تا ریه های شما در عمل دم توانا تر شوند و نفس کشیدن برای شما راحت تر باشد.

بدن خود را مقاوم کنید

روش بعدی این است که بدن خود را مقاوم کنید. گاهی تمرین های دم و بازدم هم نمی تواند ریه های شما را قوی کند و باز هم در فرایند نفس کشیدن دچار مشکل می شوید. چنین چیزی به دلیل عدم مقاوم بودن بدن تان است و باید مقاومت زیادی در بدن خود ایجاد کنید. برای چنین کاری کافی است که پیاده روی کنید. پیاده روی سریع می تواند ریه های شما را مقاوم تر کند.

سعی کنید هر روز حداقل نیم ساعت پیاده روی سریع و فشرده داشته باشید. اگر پیاده روی شما سریع نباشد، مقاومت کمی در بدن تان ایجاد می شود و نتیجه دلخواهی که نیاز است را دریافت نمی کنید. بعد از آن باید تغذیه خودتان را سالم کنید. یکی از نوشیدنی هایی که کمک زیادی به شما می کنید، ترکیب چای با فلفل سیاه است. این ترکیب باعث باز شدن لوله های نای شما می شود که در نفس کشیدن کمک زیادی به شما می کند.

سعی کنید همیشه از نوشیدنی های داغ استفاده کنید تا راه های تنفسی برای شما ساده تر باشد و گلوی شما مشکلی نداشته باشد. حال اگر هر روز از ترکیبات داغ استفاده کنید، مجرا های تنفسی شما باز می شود و عمل دم کار راحتی برای شما خواهد شد. سلامتی و تغذیه خودتان را جدی بگیرید و همیشه از غذهای داغ و سالم برای خود استفاده کنید. مثلا مصرف سوپ برای شما بسیار مفید است و می تواند کمک زیادی به شما کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ