بیماری دست، پا و دهان در کودکان خطرناک است یا خیر؟

alikarimi55
بیماری دست، پا و دهان در کودکان طی چند سال گذشته شایع بوده است. هر کسی می تواند به این بیماری مبتلا شود ، اما کودکان زیر 10 سال نیز به احتمال زیاد از آن رنج می برند. خواندن مقاله را تا پایان  ادامه دهید زیرا ممکن است برای شما و فرزندانتان بسیار مفید باشد. […]

بیماری دست، پا و دهان در کودکان طی چند سال گذشته شایع بوده است. هر کسی می تواند به این بیماری مبتلا شود ، اما کودکان زیر 10 سال نیز به احتمال زیاد از آن رنج می برند. خواندن مقاله را تا پایان  ادامه دهید زیرا ممکن است برای شما و فرزندانتان بسیار مفید باشد.

درباره بیماری دست، پا و دهان چه می دانید؟

این بیماری یک بیماری بسیار مسری است که در کودکان خردسال شایع است. این عارضه غالباً توسط ویروس ایجاد می شود. این ویروس می تواند از طریق تماس مستقیم، بزاق، مدفوع و ترشحات تنفسی از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. این بیماری با تاول در دهان و جوش دست و پا مشخص می شود.

علائم بیماری دست، پا و دهان

  • تب (درجه حرارت بالاتر از 38 درجه سانتیگراد)
  • گلو درد
  • اشتهای ضعیف
  • زخم های دردناک و قرمز روی زبان، لثه ها و داخل گونه ها
  • جوش های قرمز در پاها و دست ها (معمولاً خارش ندارد)
  • تحریک پذیری
  • احساس ناخوشایند بودن

بیماران اغلب بعد از سه تا شش روز از ابتلا به عفونت اولیه، به این علائم مبتلا می شوند. تب و گلو درد معمولاً اولین علائم بیماری دست، پا و دهان است. علائم دیگری مانند زخم های دهان یا جوش دست و پا در یک یا دو روز پس از تب ظاهر می شود. به دلیل وجود تاول های دردناک دهان یا زخم ها، برخی از افراد به خصوص کودکان خردسال مایعات کافی برای بدن خود مصرف نمی کنند.

عوارض بیماری دست، پا و دهان

این بیماری ممکن است منجر به کم آبی بدن شود. این بیماری می تواند منجر به زخم های قرمز در دهان و گلو شود. کودک شما هنگام بلع ممکن است احساس مشکل و تحریک پذیری کند. این بیماری خفیف است که در چند روز تب و علائم دیگر از بین می رود.

برای این بیماری نادر است و عوارضی مانند:

  • مننژیت ویروسی(این یک التهاب پوشش مغز و نخاع است)
  • آنسفالیت
  • این یک التهاب حاد مغز است.

عوامل خطر

کودکان زیر پنج سال بیشترین خطر ابتلا به این بیماری را دارند. کودکان معمولاً با بزرگتر شدن با ایجاد آنتی بادی ها پس از قرار گرفتن در معرض ویروسی که باعث ایجاد این بیماری می شود، نسبت به این بیماری ایمنی ایجاد می کنند. با این وجود، نوجوانان و بزرگسالان هنوز هم می توانند این بیماری را بگیرند

درمان های ممکن برای بیماری دست، پا و دهان چیست؟

قبل از اینکه به فرزندانتان اجازه دهید هر دارویی مصرف کنند، باید با پزشک خود ملاقات کنید. پزشک ممکن است برای کاهش علائم و نشانه ها برخی از روش های درمانی را انجام دهد.

  • پمادهای موضعی بدون نسخه و بدون تجویز برای سهولت در جوش های پوستی
  • استامینوفن یا ایبوپروفن برای رفع سردرد
  • شربت های دارویی برای درد گلو درد کمتری ایجاد می کنند

برخی از داروهای خانگی برای کودکان شما نیز وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید.

نکات لازم جهت پیشگیری

شما باید دستان خود را با دقت بشویید، به خصوص بعد از رفتن به توالت و قبل از غذا. اگر همیشه مجبور به بیرون رفتن هستید، به یاد داشته باشید که یک پاک کننده خشک را درون کیف خود نگه دارید. علاوه بر این، والدین مهم است که به فرزندان خود بیاموزند چگونه آن ها را تمیز نگه دارند. آن ها باید فرزندان خود را راهنمایی کنند که پس از بازی در خارج، دست خود را با صابون کاملاً بشویند.

ضد عفونی کردن مناطق مشترک به طور مرتب ضروری است. معمولاً باید سطح ترافیک زیاد را با صابون، محلول سفید کننده کلر و آب تمیز کنید. همچنین اسباب بازی ها به تمیز کردن نیاز دارند زیرا ویروس می تواند روی این اشیاء زندگی کند. اگر فرزندان شما بیماری دست، پا و دهان را تجربه می کنند، بهتر است آن ها در خانه بمانند، چراکه این بیماری بسیار مسری است. وقتی همه علائم و نشانه ها از بین بروند، فرزند شما می تواند به مرکز مراقبت از کودک یا مدرسه بازگردد.

این بیماری وضعیتی جدی نیست. با این حال، شما هنوز هم آن را مورد توجه قرار می دهید زیرا در کودکان بسیار رایج است. این بیماری ممکن است فرزندان شما را تحریک کرده و اشتها را از دست دهد. امیدواریم که تمام اطلاعات فوق برای شما مفید باشد. اگر می خواهید در مورد سایر بیماری های شایع در کودکان اطلاعات بیشتری کسب کنید، اجازه دهید به صفحه ما مراجعه کنید. ما شما را ناامید نخواهیم کرد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ