رگ های واریسی در دوران بارداری چه زمانی ظاهر می شوند؟ + راه های درمان آن

alikarimi55
رگ های واریسی در دوران بارداری نسبتاً رایج است و معمولاً بدون درد و بی ضرر است. این یک خطر شغلی دیگر برای مادر بودن است. نگران نباشید: آنها پس از زایمان با بقیه  اندام  های شما کوچک می شوند. رگ های واریسی رگ های خونی متورمی هستند که عمدتا در پاها دیده می شوند، […]

رگ های واریسی در دوران بارداری نسبتاً رایج است و معمولاً بدون درد و بی ضرر است. این یک خطر شغلی دیگر برای مادر بودن است. نگران نباشید: آنها پس از زایمان با بقیه  اندام  های شما کوچک می شوند.

رگ های واریسی رگ های خونی متورمی هستند که عمدتا در پاها دیده می شوند، اما تقریباً در هر نقطه در نیمه پایینی بدن، حتی روده یا روده شما، ظاهر می شود. (در حقیقت، بواسیر چیزی بیشتر از واریس در ناحیه اطراف رکتوم شما نیست، اما حداقل لازم نیست که به آنها نگاه کنید.)

هنگامی که بالای سطح پوست متورم می شوند، آن دسته از تکه های تمیز مشخص را ایجاد می کنند که بسیار نگران کننده به نظر می رسند اما کاملاً بی ضرر و نسبتاً متداول هستند و 10 تا 20٪ از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهند.

آنها با رگ های عنکبوتی یا رگ های مرئی، که معمولاً کوچکتر و منهای برآمدگی هستند ، متفاوت هستند و همچنین یک اثر جانبی نه چندان دوست داشتنی از بارداری هستند.

چه موقع رگ های واریسی در دوران بارداری ظاهر می شوند؟

رگ های واریسی می توانند در هر زمان در دوران بارداری شما ایجاد شوند، اما با بزرگتر شدن آنها تمایل دارند بزرگتر و برجسته تر شوند. بعد از تولد، آن برآمدگی های پا فروکش می کنند، و احتمالاً مجدداً شبیه خود قبل از بارداری خواهید شد.

چه عواملی باعث ایجاد رگ های واریسی در دوران بارداری می شود؟

حجم اضافی خون شما در دوران بارداری برای حمایت از دو بدن در حال رشد ضروری است. با این وجود فشار بیشتری روی رگ های خونی شما وارد می شود به خصوص رگ های پاهای شما، که باید در مقابل نیروی جاذبه کار کنند تا تمام آن خون اضافی را به قلب شما فشار آورد.

بیشتر بدانید: یبوست در دوران بارداری + راه های مقابله، دلایل ابتلا به آن و مواد غذایی مفید

به آن افزایش وزن و فشاری را که رحم در حال رشد بر رگ های خونی لگن شما وارد می کند، اضافه کنید و اثرات شل کننده عروق پروژسترون اضافی بدن شما را تولید می کند، و شما یک دستور العمل برای واریس دارید.

هنگام بارداری چه کاری می توانم در مورد واریس انجام دهم؟

ترفندهایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید که ممکن است به حداقل رساندن هرگونه واریس که در ظاهر انتظار می رود، کمک کند و یا حداقل آنها را تحت کنترل نگه دارید.

و به یاد داشته باشید، همه زنان این علامت را تجربه نمی کنند، بنابراین ممکن است شما یکی از افراد خوش شانس باشید. اما در صورت بروز مشکل، در اینجا برخی راهکارها و نکات درمانی ممکن آورده شده راست:

خون خود را جریان دهید

هر وقت ممکن بود از پاهای خود بلند شوید و هنگام نشستن پاهای خود را بلند کنید. هنگام ایستادن، یک پا را روی مدفوع کم و پاهای متناوب قرار دهید.

هر چند وقت یکبار مچ پا خود را خم کنید و عادت به نشستن با پاهایتان را ترک کنید (این استراتژی به شما کمک می کند تا رگ های عنکبوتی را در حالت معلق نگه دارید).

بیشتر بدانید: هفته شانزدهم بارداری در یک نگاه

حرکت کنید

ورزش برای جلوگیری از واریس مهم است، بنابراین هر روز پیاده روی کنید یا یک شکل دیگر از تمرینات کم فشار و افزایش دهنده گردش خون را انجام دهید. تحقیقات نشان می دهد حرکت به ویژه در آب بسیار مفید است، بنابراین اگر می توانید به استخر محلی بروید.

آن را راحت نگه دارید

از پوشیدن لباس، از جمله لباس زیر راحت که به خوبی متناسب است و به هم وصل نمی شوند، مخصوصاً در قسمت بالای پاهای شما اطمینان حاصل کنید.

کمربندها و جوراب های محکم را با بندهای الاستیک محکم نپوشید و از کفش های تنگ و پاشنه بلند استفاده نکنید (گویی می توانید به هر حال تعادل در آنها برقرار کنید).

یک نوع کمربند کمکی حاملگی را که می تواند به شما کمک کند را استفاده کنید:کمربند کمکی، که می تواند فشار رو به پایین شکم شما را خنثی کند و به رگ های پاهایتان فشار کمی به سمت بالا ببخشد.

بیشتر بدانید: درمان اسکلروتراپی برای از بین بردن واریس و رگ های عنکبوتی

در حالی که هیچ تحقیقی در مورد کمربند به عنوان راه حل برای واریس وجود ندارد، می توانند تسکین موقت دهند. خوب، آنها دقیقاً جنسی نیستند، اما قرار دادن آنها قبل از اینکه از صبح از رختخواب خارج شوید، به جلوگیری از جمع شدن خون کمک می کند.

مراقب وزن خود باشید

افزایش وزن خود را در دوران بارداری نسبت به آنچه پزشک شما توصیه می کند، معمولاً 25 تا 35 پوند نگه دارید. پوند اضافی فقط باعث افزایش تقاضا در سیستم گردش خون در حال حاضر پر کار می شود.

روی سمت چپ خود بخوابید

این امر به جلوگیری از فشار بر رگ های خونی اصلی شما کمک می کند و گردش خون را همچنان ادامه می دهد.

کرنش نکن

بلند کردن یا کرنش شدید روی توالت (اگر احساس می کنید که دیگر علائم جالب بارداری ، یبوست) می تواند به رگباری اضافه کند (بواسیر فقط رگ های واریسی در روده است)

مقدار روزانه ویتامین مورد نیاز خود را دریافت کنید

یک رژیم متعادل بارداری، رگها را سالم نگه می دارد. اطمینان حاصل کنید که غذاهای زیادی با ویتامین C که بدن شما از آن برای تولید کلاژن و الاستین استفاده می کند (بافت های همبند که رگ های خونی را ترمیم و حفظ می کنند) استفاده می کنید.

آیا می توان از رگ های واریسی در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

شاید، اما روی آن حساب نکنید. برخی افراد بر این باورند که پوشیدن جوراب های فشرده سازی، ورزش و بالا بردن پاهای شما همه می تواند از بروز واریس جلوگیری کند، اما راه های مطمئن برای جلوگیری از این علامت بارداری خاص نیستند. هر چند نکات و راهکارهای فوق الذکر قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد و ممکن است به اوضاع کمک کند.

چه زمانی می توان انتظار داشت که رگ های واریسی من از بین بروند؟

احتمالاً شیوه نگاه کردن به واریس را دوست ندارید، و ممکن است دچار خارش یا درد شوند، اما بعید است که شما یا کودک شما را در معرض خطر قرار دهد. خبر خوب این است که در اکثر موارد، اگر قبل از بارداری آنها را نداشتید، واریس شما در طی چند ماه پس از زایمان به کلی کاهش می یابد یا از بین می رود.

خبر نه چندان خوب این است که اگر نوزاد دیگری دارید، هیچ راه جلوگیری از واریس در آن زمان وجود ندارد (احتمال دارد که همان رگها دوباره ظاهر شوند) و مانند بسیاری از علائم بارداری – از جمله علائم کشش – رگ های واریسی تمایل به ارثی بودن دارند، بنابراین اگر مادر شما در دوران بارداری آنها را داشته است، احتمالاً آنها نیز دارید.

چه موقع باید در مورد رگ های واریسی در دوران بارداری با پزشک تماس بگیرم؟

به محض اینکه متوجه آنها شدید. از آنجا که بین رگ های واریس و خطر ترومبوز رگ عمقی (DVT) یا لخته شدن خون، که فقط در دوران بارداری وجود ندارد، ارتباط عمومی وجود دارد، مطمئن باشید که ارائه دهنده خدمات درمانی شما از وضعیت شما آگاه است.

آخرین راهکار: اگر واریس شما بعد از رسیدن کودک از بین نرود، می توانید  آنها را با جراحی از بین ببرید، البته نه در دوران بارداری. سعی کنید صبور باشید و به یاد داشته باشید که احتمال خوبی وجود دارد که بعد از زایمان کمتر مورد توجه قرار گیرند یا کاملاً ناپدید شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ