متوکاربامول (روباکسین) و اثرات جانبی آن + موارد مصرف و دوز مصرفی توصیه شده

alikarimi55
متوکاربامول چیست؟ درد عضلانی (مانند درد کمر) و اسپاسم عضلات مشکلاتی بسیار شایع هستند و میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهند. اسپاسم عضلانی و درد اغلب با شل کننده های عضلانی مانند متوکاربامول درمان می شود که سیستم عصبی را برای تسکین موقتی سرکوب می کند. در ادامه در مورد کاربردها و […]

متوکاربامول چیست؟ درد عضلانی (مانند درد کمر) و اسپاسم عضلات مشکلاتی بسیار شایع هستند و میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهند. اسپاسم عضلانی و درد اغلب با شل کننده های عضلانی مانند متوکاربامول درمان می شود که سیستم عصبی را برای تسکین موقتی سرکوب می کند. در ادامه در مورد کاربردها و عوارض جانبی متوکاربامول بیشتر می خوانید.

متوکاربامول چیست؟

متوکاربامول با نام تجاری Robaxin یک داروی تجویزی است که برای درمان اسپاسم عضلات و درد استفاده می شود. این دارو به طور معمول در ترکیب با فیزیوتراپی، استراحت و سایر روشهای درمانی به منظور تسکین درد کوتاه مدت از شرایط دردناک عضلانی استفاده می شود.

مکانیسم عمل متوکاربامول

مکانیسم عملکرد متوکاربامول کاملاً درک نشده است. تحقیقات نشان می دهد که متوکاربامول در درجه اول با سرکوب سیستم عصبی با مسدود کردن سیگنالهای عصبی از ستون فقرات کار می کند.

همچنین ممکن است استیل کولین استراز، آنزیمی که تجزیه کننده عصب انتقال دهنده عصبی استیل کولین است، که نقش مهمی در فعال سازی عضلات دارد را مسدود کند. اگرچه از آن به عنوان آرامش بخش عضله یاد می شود ، به نظر نمی رسد که متوکاربامول مستقیماً روی انقباض عضلات تاثیر بگذارد.

با این حال متوکاربامول ممکن است دوره سرکشی عضلات را افزایش دهد، در واقع این دوره زمانی است که ماهیچه شل می شود و قادر به پاسخگویی به سیگنال های اعصاب نیست.

موارد استفاده از متوکاربامول

اسپاسم و درد عضلانی

متوکاربامول برای درمان درد ناشی از شرایط عضلانی سخت، توسط FDA تایید شده است. شرایط عضلانی سخت شامل اختلالاتی است که ممکن است بر مفاصل، استخوان ها، عضلات، تاندون ها، رباط ها و اعصاب تاثیر بگذارد.

متوکاربامول معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود. این دارو باید در ترکیب با سایر روش های درمانی مانند فیزیوتراپی و یا استراحت استفاده شود. با وجود استفاده نسبتاً گسترده از متوكاربامول برای انواع شرایط دردناك ماهیچه ها ، تحقیقات بالینی محدودی برای این نحوه مصرف وجود دارد.

در یک کارآزمایی بروی سالمندان کنترل شده با دارونما ها، 59 بیمار مبتلا به اسپاسم عضلانی دردناک دارو دریافت کردند که تحقیقات نشان داد که متوکاربامول در 60٪ بیماران موثر است. با این حال 30٪ از بیمارانی که دارونما مصرف کرده اند، علائم مثبتی را گزارش داده اند.

طبق یک کارآزمایی تصادفی چند مرکزه کنترل شده با دارونما از 202 بیمار مبتلا به کمر، متوکاربامول ممکن است درد را کاهش داده و تحرک را بهبود بخشد. یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده با دارونما از 100 بیمار که به دلیل بیماری کبد دچار گرفتگی عضلانی شده بودند، دریافت که متوکاربامول ممکن است دفعات و مدت زمان گرفتگی را کاهش دهد.

با این وجود یک بررسی منظم از 101 کارآزمایی بالینی که داروهای مختلف شل کننده عضلانی را مورد بررسی قرار داده است، نتیجه گرفت که تحقیقات بالینی روی متوکاربامول بسیار محدود است و شواهد کافی برای تعیین اثربخشی یا ایمنی آن وجود ندارد.

ایمنی متوکاربامول

اثرات جانبی

متوکاربامول می تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند. اگر عوارض جانبی تداوم داشته یا بدتر شوند، به پزشک اطلاع دهید. این همچنین لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر عوارض جانبی جدی را تجربه کردید یا به عوارضی که در اینجا ذکر نشده است توجه کنید.

برخی از عوارض جانبی رایج شامل:

برخی از عوارض جانبی جدی شامل موارد زیر است:

  • مشکلات تنفسی
  • سرگیجه شدید
  • تورم صورت، زبان یا گلو
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم
  • هشدارها
  • خواب آلودگی و سرگیجه

متوکاربامول با سرکوب سیستم عصبی کار می کند، که ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود. افرادی که از متوکاربامول استفاده می کنند نباید تا زمانی که بدانند این دارو بر روی آنها چه تأثیر می گذارد، نباید با وسیله های نقلیه موتوری یا ماشین آلات کار کنند.

متوکاربامول را نباید با مواد دیگری که می توانند سیستم عصبی را تحت فشار قرار دهند مانند سایر داروهای آرامش بخش یا الکل مصرف شود.

تعامل با تست های آزمایشگاهی

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه متوکاربامول ممکن است در آزمایشات آزمایشگاهی خاصی اختلال ایجاد کند. همیشه به تیم پزشکی خود بگویید که از تمام داروهای مصرفی برای جلوگیری از هرگونه تعامل ناخواسته مطلع شوید.

به عنوان مثال گزارش موردی از متوکاربامول که منجر به نتیجه مثبت کاذب در آزمایش دفع وانییل ممان سیلیک اسید VMA  است، که برای کمک به تشخیص انواع خاص سرطان وجود دارد. با این حال این نوع آزمون دیگر معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد.

یک مورد دیگر از متوکاربامول که منجر به نتیجه مثبت کاذب در آزمایش دفع 5-هیدروکسی سندولایزیک اسید است وجود دارد، که همچنین برای کمک به تشخیص سرطان های خاص استفاده می شود.

خطر آسیب دیدگی در سالمندان

به دلیل افزایش خطر ریزش و آسیب دیدگی، باید از متوکاربامول و سایر شل کننده های عضلانی در افراد مسن استفاده شود.

موارد منع مصرف متوکاربامول

افرادی که نسبت به متوکاربامول یا هر یک از اجزای آن حساسیت دارند یا حساس هستند، نباید این دارو را مصرف کنند.

بارداری و شیردهی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد متوکاربامول هنگام استفاده در دوران بارداری ممکن است باعث نقص هنگام تولد شود. زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند نباید از متوکاربامول استفاده کنند مگر اینکه پزشک تشخیص دهد که مزایا از خطرات احتمالی بالاتر است.

هنوز مشخص نیست که ملوکسیکام در شیر مادر وجود دارد یا خیر. پزشک در هنگام تعیین میزان استفاده از ملوکسیکام در هنگام شیردهی ، مزایا و خطرات را وزن می کند.

بیشتر بدانید: راه های کاهش دردهای کمر و پشت را بشناسید

تداخلات دارویی

با این حال این یک لیست کامل نیست، به پزشک خود بگویید از تمام داروهای مورد استفاده در حال حاضر برای جلوگیری از هرگونه تعامل غیرمنتظره شما را آگاه سازد.

  • سایر شل کننده های عضلانی مانند تیزانیدین، کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین
  • داروهایی مانند مرفین، اکسی کدون، هیدروکودون
  • داروهای باربیتورات، مانند فنوباربیتال و سکوباربیتال
  • بنزودیازپین ها، مانند لورازپام، کلونازپام و دیازپام
  • پیریدوستیگمین برمید

آیا متوکاربامول یک ماده مخدر است؟

با وجود همه داروهای شل کننده عضلانی در برخی از موارد احتمال سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد. متوکاربامول دارای اثرات آرام بخش است و ممکن است باعث ایجاد اختلال در دوزهای بالاتر شود.

با این وجود شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمال سوء استفاده از این دارو ممکن است پایین تر از داروهای مشابه مانند کاریسوپرودول باشد. یک مطالعه نشان می دهد که پتانسیل سوء استفاده از متوکاربامول مشابه لورازپام است.

همیشه از کمترین دوز موثر برای به حداقل رساندن پتانسیل سوء استفاده استفاده کنید.

دوز و فرمول متوكاربامول

دوز مصرف ملوکسیکام می تواند متفاوت باشد. همیشه این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو به عنوان یک قرص خوراکی و تزریق در دسترس است. قرص های خوراکی با قدرت 500 میلی گرم و 750 میلی گرم در دسترس هستند.

دوز اولیه خوراکی معمولاً 1500 میلی گرم در روز و مجاز به 4 بار مصرف می باشد. دوز نگهداری معمولاً 1000 میلی گرم است که 4 بار در روز یا 750 میلی گرم در هر 4 ساعت مصرف می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ