فیتو فتودرماتیت چیست؟ + دلایل به وجود آمدن آن و حساسیت ناشی از جعفری وحشی

alikarimi55
جعفری وحشی گیاه بلندی با گل های زرد است. ریشه های این گیاه خوراکی هستند اما عصاره آن می تواند منجر به سوختگی پوست شود (فیتو فتودرماتیت). سوختگی، واکنش بین شیره گیاه و پوست شما است. این واکنش در اثر نور خورشید تحریک می شود. این نوع واکنش یک واکنش ایمنی یا حساسیت نیست، بلکه […]

جعفری وحشی گیاه بلندی با گل های زرد است. ریشه های این گیاه خوراکی هستند اما عصاره آن می تواند منجر به سوختگی پوست شود (فیتو فتودرماتیت). سوختگی، واکنش بین شیره گیاه و پوست شما است. این واکنش در اثر نور خورشید تحریک می شود.

این نوع واکنش یک واکنش ایمنی یا حساسیت نیست، بلکه یک واکنش پوستی حساس به نور خورشید به دلیل وجود یک ماده گیاهی است. در این مطلب در مورد سوختگی با جعفری وحشی، درمان ها و علائم و روش های پیشگیری از آن بیشتر توضیح داده شده است.

فیتو فتودرماتیت چیست؟

فیتو فتودرماتیت یک واکنش پوستی است که در اثر ماده ای که در بسیاری از گیاهان از جمله جعفری وحشی وجود دارد، ایجاد می شود. این ماده فورانوکومارین یا فورو کومارین نامیده می شود.

فورانو کومارین باعث می شود که پوست شما نسبت به نور ماوراء بنفش خورشید فوق العاده حساس باشد. زمانی که شیره برگ و ساقه این گیاه بر روی پوست شما قرار گیرد و سپس پوست در معرض نور خورشید باشد، یک واکنش التهابی صورت می گیرد.

از جمله گیاهان دیگری که ممکن است باعث ایجاد فیتوفتودرماتیت شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • هویج
  • کرفس
  • رازیانه
  • خردل وحشی
  • جعفری وحشی

علائم سوختگی ناشی از جعفری وحشی و فیتو فتودرماتیت

حدود 24 ساعت پس از قرار گرفتن شیره جعفری وحشی بر روی پوست و همچنین قرار گرفتن پوست شما در معرض نور خورشید، علائم سوختگی را تجربه خواهید کرد. این علائم با احساس سوزش شدید موضعی شروع شده و به دنبال آن بثورات قرمز رنگ ایجاد می شوند.

در طی دو روز آینده، بثورات شما ممکن است بدتر شوند و گاهی اوقات با تاول شدید همراه باشند. همچنین ممکن است برخی از افراد قرمزی و یا تاول را تجربه نکنند اما در عوض ممکن است تکه های نامنظم بر روی پوست آنها ایجاد شود.

این تکه ها گاهی اوقات به صورت نوارهای خطی، یک خوشه تصادفی از نقاط کوچک یا حتی لکه هایی به اندازه اثر انگشت هستند. پس از گذشت سه روز، بهبودی علائم شروع می شود. سرانجام مانند آفتاب سوختگی در اثر نور خورشید، سلول های سوخته  ی پوست می میرند و پوسته پوسته می شوند.

با بهبود علائم، بثورات ممکن است روشن تر و یا تیره تر به نظر برسند. تغییر رنگ و حساسیت به نور خورشید در مناطق آسیب دیده ممکن است تا دو سال به طول بیانجامد.

روش های درمانی ناشی از سوختگی با جعفری وحشی

سوختگی ناشی از جعفری وحشی با گذشت زمان به خودی خود برطرف خواهد شد. برای درمان سوختگی جعفری وحشی، توجه به این نکته مهم است که از قرار گرفتن ناحیه آسیب دیده در معرض نور خورشید خودداری کنید، تا از سوختگی بیشتر و تغییر رنگ جلوگیری شود.

استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از تاریک شدن و تیره شدن لکه ها، به دلیل نور خورشیدی ضروری است. اگر تماس با شیره جعفریه وحشی و به دنبال آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث سوختگی و تاول شده باشد، می توانید برای تسکین درد از قالب های یخ استفاده کنید.

در صورت نیاز، کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه را امتحان کنید. این به تسکین التهاب کمک می کند. همچنین ایبوپروفن یا استامینوفن برای تسکین درد می توانند موثر باشند. اگر سوختگی و تاول شدید است، به پزشک مراجعه کنید.

آنها ممکن است یک استروئید موضعی قوی تر را برای کمک به تسکین ناراحتی شما تجویز کنند. پوست شما به طور معمول و بدون عفونت بهبود می یابد اما علائم زیر می توانند نشان دهنده عفونت باشند:

  • تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر از آن
  • افزایش تورم و قرمزی
  • خروج چرک از ناحیه آسیب دیده

جعفری وحشی چگونه است؟

گیاه جعفری وحشی در حدود 5 پا ارتفاع دارد و بسیار شبیه به جعفری خوراکی است. این گیاه ساقه ای تو خالی دارد و شیارهای عمودی در طول آن کشیده شده است. ساقه و برگ های این گیاه زرد رنگ مایل به سبز هستند. همچنین این گیاه خوشه های سبز و گل برگ های زرد رنگ دارد.

بیشتر بدانید: هنوز داستان سبزی با آب فاضلاب ادامه دارد؟!

اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که جعفری وحشی در آن می روید، ممکن است هنگام پیاده روی یا برداشت محصولات زراعی با شیره آن برخورد داشته باشید. برای جلوگیری و یا به حداقل رساندن خطر قرار گرفتن در معرض شیره جعفری وحشی، در هنگام انجام فعالیت در فضای باز، کفش هایی که پوشش کامل دارند، شلوار بلند و پیراهن آستین دار بپوشید.

اگر پوست شما با جعفری وحشی تماس پیدا کند چه باید کرد؟

اگر پوست شما با شیره جعفری وحشی تماس پیدا کند، بلافاصله ناحیه آسیب دیده را بپوشانید. هدف محافظت از پوست در مقابل نور آفتاب است تا از بروز واکنش جلوگیری شود. زمانی که در محیط آزاد و در مقابل نور آفتاب هستید، ناحیه آسیب دیده را با صابون ملایم و آب ولرم بشویید.

حتی پس از شست و شو، این ناحیه ممکن است برای حدود 8 ساعت حساس باشد. به همین دلیل باید از نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش محافظت شود.

سخن آخر

جعفری وحشی گیاهی است که حاوی فورانوکومارین است. زمانی که پوست شما با شیره حاصل از آن تماس یابد، فورانوکومارین پوست را در برابر نور خورشید فوق العاده حساس می کند. اگر پوست شما در معرض آفتاب قرار گیرد، یک واکنش التهابی فیتو فتودرماتیت صورت می گیرد.

این منجر به بثورات دردناک، سوزش و تاول می‎شود که معمولاً باعث ایجاد لکه های تیره بر روی پوست خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ