روغن کبد کاد چیست؟ + 19 فایده آن برای سلامتی و زیبایی

alikarimi55
روغن کبد کاد از کبد ماهی کاد استخراج می شود و به صورت روغن یا کپسول مورد استفاده قرار می گیرد. مایعی به رنگ زرد، چرب و شفاف است که به عنوان یک اسانس ماهی فرآوری می شود و بی مزه است. این روغن حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا تری، دوکوزاهگزانوئیک اسید، ایکوزاپنتانوئیک اسید […]

روغن کبد کاد از کبد ماهی کاد استخراج می شود و به صورت روغن یا کپسول مورد استفاده قرار می گیرد. مایعی به رنگ زرد، چرب و شفاف است که به عنوان یک اسانس ماهی فرآوری می شود و بی مزه است.

این روغن حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا تری، دوکوزاهگزانوئیک اسید، ایکوزاپنتانوئیک اسید می باشد. روغن کبد کاد یک مکمل بسیار مغذی است که غنی از ویتامین ای و دی است.

تمام این مواد مغذی مهم به بدن انسان از طریق راه های متفاوتی برای افزایش سلامتی و بالا بردن عملکرد بهتر بدن کمک خواهد کرد. در ادامه این مقاله فواید روغن کبد کاد و استفاده های آن برای زیبایی و سلامتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

فواید روغن کبد کاد و استفاده های آن برای سلامتی

این روغن یک مکمل مغذی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. اسید چرب امگا تری که در این روغن وجود دارد دارای خاصیت ضد التهابی می باشد. که این ویژگی به از بین بردن علائم بیماری های از جمله آرتروز، کاهش استرس، جلوگیری از آلرژی، بهبود عملکرد مغز، از بین بردن آسم و غیره کمک می کند.

ویتامین ای موجود در این روغن موجب سلامتی سیستم ایمنی بدن خواهد شد و به از بین بردن باکتری ها و ویروس های عفونی کمک می کند در حالی که ویتامین دی به سلامت و استحکام استخوان ها کمک می کند.

به همین استفاده 1 تا 2 قاشق روغن کاد به صورت روزانه از ایجاد بیماری های جدی از جمله دیابت، سرطان، آرتروز، مشکلات کلیوی، درد ستون فقرات و کلسترول بالا جلوگیری خواهد کرد.

افزایش باروری با روغن کبد کاد

اسید چرب امگا تری موجود در روغن کاد به تولید هورمون های جنسی کمک می کند این هورمون ها عبارتند از استروژن و پروژسترون. یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که روغن کاد بر سلامت تخمدان ها و بیضه کمک خواهد کرد و این کار را به دلیل وجود اسید چرب امگا تری موجود در آن است.

در کنار این ویژگی، روغن کبد کاد دارای ویژگی ضد التهابی می باشد که موجب افزایش غده آدرنالین، غده هیپوفیز و سیستم هیپوتالاموس می گردد.

درمان آرتروز

طبق مطالعه انجام شده در سال 2002، روغن کاد برای درمان آرتروز مفید است. علاوه بر این، مصرف کنندگان روغن کبد می توانند به کاهش غیر استروئیدی ضد التهابی داروها کمک کنند. برای درمان این مشکل عالی است که روزانه 1 تا 2 قاشق روغن کبد کاد استفاده کرد.

کمک به سلامت استخوان

ویتامین دی موجود در روغن کبد کاد می تواند سلامت استخوان ها را بهبود دهد. این همچنین می تواند به کاهش ریسک بیماری های مربوط به استخوان از جمله پوکی استخوان کمک کند. یک مطالعه دیگر نشان داد که ویتامین دی موجود در روغن کبد کاد از ایجاد بیماری های استخوانی در بدن جلوگیری می کند.

درمان کلسترول بالا

یک مطالعه نشان داد روغن کاد به دلیل وجود سطح بالایی از اسید چرب، می تواند کلسترول خون را تنظیم کند. برای درمان کلسترول بالا باید بین 1 تا 2 قاشق روغن کاد به صورت روزانه مصرف کنید.

رفع درد عضلانی

پایین بودن سطح ویتامین دی خون موجب درد استخوان و عضلات شود. طبق مطالعه ای که در سال 2012 صورت گرفت، مصرف روزانه روغن کاد می تواند به کاهش درد استخوان و عضلات به تدریج کمک کند زیرا این روغن غنی از ویتامین دی می باشد.

تعدادی مطالعه نشان داده اند که مصرف روزانه 1 تا 2 قاشق روغن کاد سطح ویتامین دی موجود در بدن را افزایش خواهد داد که این امر موجب بهبود مقاومت عضلات و کاهش درد آن ها می شود.

بهبود عملکرد شناختی

روغن کبد ماهی قدرت زیادی در درمان و کاهش علائم بیماری هایی نظیر افسردگی، دوقطبی و ADHA دارد. تحقیقات نشان داده اند که اسید چرب امگا تری تاثیر مثبتی در تنظیم و عملکرد شناختی دارد.

جلوگیری از بیماری های قلبی با روغن کبد کاد

ویتامین ای و دی موجود در روغن کاد نقش حیاتی در بهبود جذب مواد معدنی و عملکرد عضلات دارد. با توجه به نتایج تحقیقات، افرادی که به صورت مداوم ماهی مصرف می کنند ریسک کمتری ابتلا به بیماری های قلبی آن ها را تهدید می کند. علت این امر وجود اسید چرب امگا تری در آن می باشد.

همچنین روغن کاد در بهبود عملکرد قلب بعد از جراحی و حمله قلبی نیز مفید است. مصرف 1 تا 2  قاشق روغن کاد می تواند به بهبود عملکرد قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند.

کاهش علائم سرطان

شما می توانید با مصرف منظم روغن کبد علائم متفاوت سرطان های مختلف را محدود کنید. مصرف دوز منظمی از ویتامین دی موجود در مکمل های روغن کبد کاد و دریافت میزان کافی نور خورشید علائم سرطان را کاهش خواهد داد.

طبق مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد، روغن کبد کاد تاثیر ضد تکثیر سلول های سرطانی و از بین بردن سلول های سرطانی در سینه و همچنین کاهش شانس ایجاد وگسترش تومور را دارد.

کاهش دیابت نوع اول در کودکان

روغن کبد کاد با کمک به مقاومت انسولین سطح قند خون را تنظیم خواهد کرد. یک مطالعه در سال 2000 نشان داد که زنان بارداری که روغن کبد کاد مصرف کرده اند شانس تولد نوزادی با دیابت نوع اول در آن ها کاهش یافته است.

بهبود سیستم ایمنی

همان طور که شما می دانید، روغن کبد کاد حاوی مقدار زیادی ویتامین دی می باشد. کمبود ویتامین دی موجب ایجاد بیماری سیستم ایمنی و افزایش عفونت های مشکوک خواهد شد.

مصرف منظم روغن کبد کاد مقدار زیادی از این ویتامین به بدن شما وارد خواهد کرد و ریسک ابتلا به عفونت را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را بهبود خواهد بخشید.

افزایش سلامت چشم ها

روغن کاد به دلیل این که حاوی مقدار زیادی ویتامین می باشد می تواند به قدرت بینایی کمک بسیاری کند.

مصرف منظم ویتامین ای از نابینایی و مشکلات بینایی جلوگیری خواهد کرد. این روغن به صورت موثر در درمان های سنتی برای مبارزه با عفونت های ویروسی چشم از جمله قرمزی چشم و خشکی چشم مورد استفاده قرار می گرفت.

جلوگیری از پوکی استخوان با روغن کبد کاد

اکثر خانم های یائسه اغلب از مکمل روغن کبد کاد به صورت روزانه برای محدود کردن بیماری های مربوط به پوکی استخوان مصرف می کنند. علت این امر وجود سطح بالایی از ویتامین دی در روغن کبد کاد و مزایای آن در سلامت نگه داشتن استخوان ها می باشد.

درمان خشکی پوست

خشکی پوست غالبا موجب ایجاد خارش، قرمزی و سوزش خواهد شد. خوشبختانه، روغن کاد به نگهداری رطوبت پوست و نرمی پوست خشک کمک خواهد کرد. این روغن می تواند سطح لوکوترین B4 که ایجاد کننده خشکی های بسیار سخت است کمک خواهد کرد.

بنابراین، روغن کاد می تواند به خشکی پوست کمک کند و آن را درخشان خواهد کرد. می توانید از مکمل روغن کبد کاد برای مبارزه با این مشکل استفاده کنید.

درمان التهاب پوست با روغن کبد کاد

التهاب پوست دارای انواع مختلفی است از جمله التهاب اتوپیک یا اگزما، التهاب سبورئیک. التهاب پوست را می توان با استفاده از اسید چرب امگا تری درمان و کنترل کرد. این اسید چرب در روغن کبد کاد یافت خواهد شد.

این روغن حاوی ترکیبات ضد التهابی می باشد که التهاب را بهبود می بخشد. می توانید به صورت مستقیم روغن کبد کاد را بر روی ضایعات پوستی بمالید. می توانید از مکمل روغن کبد کاد به صورت جایگزین استفاده کنید اما باید حتما یک متخصص پوست آن را تجویز کند.

محدود کردن یک بیماری پوستی به نام پسوریازیس

برخی از مراجع نشان داده اند که پسوزیاریس می تواند توسط روغن کاد کنترل شود. علت این امر وجود اسید چرب امگا تری در روغن کاد می باشد که از رشد التهاب و ایجاد پسوریازیس جلوگیری می کند. استفاده از روغن کاد می تواند این مشکل پوستی را از بین ببرد.

مبارزه با سفیدی مو

طبق مطالعات زیادی که در این زمینه صورت گرفته است، مصرف منظم مکمل روغن کاد می تواند از سفیدی موها جلوگیری کند. بنابراین، اگر متوجه سفیدی موهای خود شده اید باید سعی کنید روغن کبد کاد را در رژیم غذایی خود قرار دهید یا از مکمل های آن استفاده کنید.

جلوگیری از چین و چروک و دیگر علائم افزایش سن

روغن کاد می تواند به صورت کاملا موثر به مبارزه با خطوط، چین و چروک، و دیگر علائم پیری می پردازد. بعداز استفاده از این روغن برای یک برهه زمانی شاهد تاثیر آن بر بافت پوست خود خواهید شد. بهترین کار ماساژ پوست به صورت حرکت چرخشی با این روغن می باشد.

از بین بردن اسکار

روغن برای از بین بردن جای سوختگی های موضعی، زخم و اسکار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده منظم از این روغن به رشد پوست کمک خواهد کرد. استفاده از روغن کاد می تواند موجب جوان تر شدن پوست گردد.

از بین بردن آکنه و جوش

اگر آکنه بر روی پوست شما ایجاد شده است تنها کاری که نیاز است انجام دهید افزودن روغن به رژیم غذایی روزانه تان است. این کار موجب ایجاد تغییر در بافت پوستتان خواهد شد. همچنین توصیه می شود که روغن کاد را با دیگر مواد طبیعی ترکیب کنید و ماسک صورت خانگی تهیه کنید.

عوارض جانبی روغن کبد کاد چیست؟

زمانی که از روغن کاد در حد متوسط استفاده کنید بی خطر است. پیشنهاد می شود که قبل از استفاده با یک متخصص مشورت کنید به ویژه اگر داروی دیگری مصرف می کنید یا باردار هستید. از مصرف زیاد روغن کاد جلوگیری کنید زیرا می تواند موجب افزایش فشار خون شود.

کجا و چگونه باید روغن کبد کاد تهیه کرد؟

می توانید روغن کاد را بیشتر داروخانه ها و فروشگاه ها بیابید. البته این روغن به صورت مایع است. روغنی را خریداری کنید که به رنگ زرد کم رنگ و با طعم ماهی باشد.

حالا که شما در مورد مزایای زیبایی و سلامتی روغن کاد آگاه شده اید می توانید این روغن فوق العاده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و سلامتی و زیبایی خود را بهبود ببخشید.

نکاتی که در این مقاله ارائه شده است تنها برای هدف آموزشی و بالا بردن اطلاعات می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود قبل از اجرای هر تصمیمی با متخصص در این باره مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ