بهترین روغن های گیاهی برای درمان مشکلات پوستی و نحوه استفاده از آنها

alikarimi55
امروزه به دلیل اثرات منفی محیط، مشکلات پوستی مانند عفونت های پوستی، جوش ها، لکه ها و رنگدانه ها بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. استفاده از مواد شیمیایی و داروها برای این موارد ممکن است نتایج سریع به همراه داشته باشد، اما عوارض جانبی آن ها غالباً اجتناب ناپذیر است. بنابراین، بسیاری […]

امروزه به دلیل اثرات منفی محیط، مشکلات پوستی مانند عفونت های پوستی، جوش ها، لکه ها و رنگدانه ها بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. استفاده از مواد شیمیایی و داروها برای این موارد ممکن است نتایج سریع به همراه داشته باشد، اما عوارض جانبی آن ها غالباً اجتناب ناپذیر است. بنابراین، بسیاری از افراد ترجیح می دهند از روغن های خاص برای رفع مشکلات پوستی استفاده کنند و تمام تلاش خود را برای رهایی از این مشکلات بتدریج و طبیعی انجام دهند. در این مقاله بهترین روغن برای موارد پوستی مانند عفونت های پوستی، جوش های پوستی، برچسب ها و رنگدانه ها و نحوه استفاده از آن ها در خانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مزایای غیر منتظره استفاده از روغن برای مشکلات پوستی 

انواع مختلفی از روغن وجود دارد که برای پوست مفید هستند. آن ها از گیاهان استخراج می شوند و گزینه طبیعی برای سلامتی پوست هستند. علاوه بر این، بسیاری از آن ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند، بنابراین می توانند در درمان مشکلات پوستی مختلف کمک کنند. با این حال، هر نوع روغن خواص و فواید خاص خود را دارد و از این رو برای بیماری ها و اهداف مختلف پوستی مناسب است.

بهترین روغن برای عفونت پوستی

روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ درخت چای استخراج می شود و گزینه بسیار خوبی برای عفونت های پوستی است زیرا دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچ و ضد ویروسی است. قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، زگیل و پسوریاتیک مفید بوده است. در سال 2004، مطالعه ای نشان داد كه روغن درخت چای می تواند باکتری های استافیلوكوك را از بین ببرد و به درمان موثر عفونت كمك می كند. مطالعه دیگری که در سال 2013 انجام شد، نشان داد بیمارانی که تحت درمان با روغن درخت چای قرار داشتند، همراه با درمان معمول، زمان بهبودی سریعتری را در مقایسه با افرادی که فقط تحت درمان دارویی معمولی بودند تجربه کردند.

  • یک قوطی اسپری را آماده کنید
  • به این قوطی 3 قطره روغن درخت چای، 1 فنجان سرکه سفید سیب، 3 فنجان کوچک آب و 3 قطره روغن ضروری لیمو اضافه کنید.
  • سعی کنید تا همه مواد فوق را به خوبی مخلوط کنید *
  • ابتدا روی یک ناحیه کوچک از پوست برای بررسی هرگونه تحریک یا واکنش استفاده کنید.
  • در صورت عدم تحریک، سپس به مناطق بعدی پوست خود بمالید.
  • مخلوط فوق را به ناحیه آسیب دیده اسپری کنید تا به مبارزه با عفونت کمک کند.

روغن دارچین

روغن ضروری دارچین حاوی خواص ضد باکتریایی قوی است که می تواند در معالجه بسیاری از انواع مختلف عفونت ها مفید باشد. علاوه بر این، روغن ضروری دارچین می تواند با هر دو باکتری گرم مثبت و گرم منفی مانند استافیلوکوکوس و ایکولی که می توانند باعث بیماری های عفونی در انسان شوند مبارزه کند. اضافه کردن یک قطره روغن دارچین به دهانشویه یا خمیر دندان شما می تواند به از بین بردن باکتری های ناسالم در دهان شما کمک کند و بهداشت دهان خوبی را ترویج می کند.

روغن گریپ فروت

اسانس گریپ فروت از پوست گریپ فروت استخراج می شود و به طور موثری می تواند بسیاری از انواع مختلف باکتری هایی که باعث عفونت و آکنه می شوند را بکشد. به راحتی می توانید 1 – 2 قطره روغن گریپ فروت را به روغن مورداستفاده خود اضافه کنید و سپس آن را در ناحیه آسیب دیده بمالید. این روغن می تواند به مبارزه با عفونت های پوستی و ترویج شفافیت پوست کمک کند. با این وجود، پس از استفاده هر چیزی با اسانس گریپ فروت، باید از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید زیرا این نوع روغن می تواند پوست شما را در معرض آفتاب سوختگی و اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش قرار دهد.

بهترین روغن برای جوش های پوستی : مشکلات پوستی

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس به تسکین سوزش روی پوست کمک می کند و می تواند به تسکین درد کمک کند. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی، ضد قارچ و ضد باکتریایی است و به همین دلیل در معالجه بسیاری از انواع مختلف بیماری های پوستی مفید است. اروپاییان باستان برای تمیز کردن پوست خود، روغن اسطوخودوس را به آب حمام خود اضافه می کردند. این امر نه تنها به تمیز کردن پوست آن ها بلکه به آرام کردن بدن و ذهن آن ها کمک می کرد. برای رفع جوش های پوستی، می توانید چند قطره از اسانس اسطوخودوس را به وان پر از آب اضافه کنید و بدن خود را در آن خیس کنید. یا می توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را با روغن نارگیل مخلوط کرده و طبق دستورالعمل زیر روی ناحیه خارش دار پوست بمالید.

حتما ابتدا آب و یا مخلوط روغن اسطوخودوس را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید تا از هر گونه تحریک و واکنش جلوگیری کنید.

دستورالعمل ها:

  • 12 قطره روغن اسانس اسطوخودوس را با 30 میلی لیتر روغن نارگیل یا خرد شده را آماده کرده و آن ها را خوب مخلوط کنید
  • ابتدا این مخلوط را در قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا از تحریک یا واکنش آن استفاده شود.
  • در صورت عدم حساسیت، به استفاده از آن در نواحی مورد نظر پوست خود ادامه دهید. این کار را یکبار در روز تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

روغن رزماری

روغن رزماری دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که برای کمک به درمان عفونت و التهاب بسیار قدرتمند است. همچنین می تواند به تسکین و معالجه ناحیه آلوده و متورم پوست کمک کند. برای جوش های پوستی، می توانید اسانس رزماری را با روغن مخصوص خود مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کرده و سپس این مخلوط را در ناحیه پوست آسیب دیده بمالید. ابتدا مخلوط را روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید سپس از آن در قسمت آسیب دیده استفاده کنید.

روغن نارگیل

گفته می شود که روغن نارگیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی یکی از بهترین روغن های رفع جوش های پوستی است. این روعن می تواند به تسکین جوش ها و جلوگیری از بروز مکرر آن ها کمک کند. علاوه بر این، استفاده از روغن نارگیل یک راه موثر برای تغذیه پوست شما و افزایش سلامت، درخشش و زیبای آن است.

دستورالعمل ها:

ابتدا روغن را روی ناحیه کوچکی از پوست تست کنید تا از تحریک یا واکنش آن مطلع شوید. در صورت عدم تحریک، سپس آن را به مناطق مورد نظر از پوست خود بمالید و 30 تا 60 دقیقه صبر کنید و سپس با آب تمیز بشویید. یا اینکه عصر ها  آن را اعمال کنید بگذارید در طول شب بر روی مناطق آسیب بماند و صبح آن را پاک کنید. برای کسب بهترین نتیجه روند را روزانه تکرار کنید.

روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از ریسینلیدیک اسید است، که خاصیت ضد التهابی خاص این روغن را تقویت می کند، روغن کرچک همچنین به مقابله با التهاب وکاهش ورم و درد کمک می کند. علاوه بر این، دارای خواص مرطوب کننده ای است بنابراین می تواند به تغذیه و تسکین پوست شما کمک کند. خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی این روغن آن را به یک درمان کمکی قدرتمند برای بسیاری از عوارص پوستی ناشی از عفونت و باکتری ها تبدیل می کند. استفاده منظم از روغن کرچک می تواند به تسکین و بهبود سریع جوش ها و بهبود کیفیت سلول های پوستی کمک کند.

دستورالعمل ها:

  • 2 قاشق چایخوری روغن کرچک آماده کنید
  • ابتدا روغن را روی یک ناحیه کوچک از پوست تست کنید تا از تحریک یا واکنش آن مطلع شوید.
  • اگر هیچ گونه سوزشی ایجاد نشد، از آن در نواحی مورد نظر از پوست خود استفاده کنید. برای نیم ساعت صبر کنید و آن را با آب شستشو دهید.

*روغن کرچک می تواند به طور دائم لباس و مبلمان شما را لکه دار کند. لطفا هنگام استفاده از آن را مواظب وسایل اطراف خود باشید.

 روغن چریش

روغن چریش به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده گزینه مناسبی برای جوش های پوستی است. این ماده نه تنها می تواند در درمان جوش های پوستی کمک کند بلکه باعث کاهش سریع تحریک و قرمزی ناحیه آسیب دیده نیز می شود

دستورالعمل ها:

  • ابتدا روغن را روی ناحیه کوچکی از پوست تست کنید تا از تحریک یا واکنش آن مطلع شوید.
  • در صورت عدم تحریک، از آن در نواحی مورد نظر از پوست خوداستفاده کنید.
  • بعد از نیم ساعت، با آب تمیز بشویید.
  • این راه حل را یک بار در روز برای دست یابی به بهترین نتیجه تکرار کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای برای انواع مختلفی از عوارض پوستی مانند اگزما، درماتیت و تحریک کننده ها فوق العاده است. خاصیت ضد عفونی کننده، ضد قارچ و ضد ویروسی این روغن می تواند به از بین بردن قارچ ها، باکتری ها و ویروس های موجود در پوست شما کمک کند. بنابراین، استفاده از روغن درخت چای نه تنها به دلیل اصلی بروز جوش های پوستی، بلکه هدف قرار دادن انواع مختلف عفونت های پوستی مفید است.

دستورالعمل ها:

12 قطره روغن درخت چای را به 30 میلی لیتر روغن نارگیل یا روغن جوجوبا اضافه کنید

آن ها را خوب مخلوط کنید

ابتدا این مخلوط را در قسمت کوچکی از پوست قرار دهید تا از تحریک یا واکنش آن آگاه شوید.

در صورت عدم بروز واکنش، آن را در نواحی مورد نظر پوست خود اعمال کنید.

روزانه، قبل از خواب، برای دست یابی به بهترین نتیجه از آن استفاده کنید.

بهترین روغن برای لکه های پوستی

روغن پونه کوهی

به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی، روغن پونه کوهی گزینه ای فوق العاده برای لکه  های پوستی و زگیل است. همچنین برای کمک به درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و روزاسه مفید است. حتما قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که رشد پوست شما به دلیل بیماری دیگری نیست.

گزینه 1: فقط روغن پونه کوهی

دستورالعمل ها:

  • 5 قطره روغن پونه کوهی را آماده کنید
  • سپس یک خلال دندان را در آن بمالید و بر روی برچسب های پوست بمالید از نخ دندان استفاده کنید تا زگیل ها را ببندید.
  • این روغن را سه بار در روز بمالید تا زمانی که زگیل های پوستی شما از بین می روند.

گزینه 2: روغن پونه کوهی و روغن نارگیل

  • 2 – 3 قطره روغن روغن پونه کوهی را تهیه کنید آن را با  5 قطره روغن نارگیل مخلوط کنید
  • سواب پنبه ای مخلوط شده مخلوط فوق را بر روی لکه های پوست بمالید
  • برای دست یابی بع بهترین نتیجه این کار را دو بار یا سه بار در روز تکرار کنید.
  • در صورت بروز تحریک، درد یا قرمزی روند را ادامه ندهید.

روغن جوجوبا

اگرچه مکانیسم دقیق عملکرد روغن جوجوبا به خوبی شناخته نشده است، بسیاری از افراد دریافته اند که روغن جوجوبا در از بین بردن سریع و مؤثر لکه های پوستی مفید است. علاوه بر این، روغن جوجوبا حاوی مواد ضد التهابی است و می تواند در معالجه عفونت های پوستی و بهبود زخم کمک کند.

گزینه 1: فقط روغن جوجوبا

دستورالعمل ها:

  • 1 تا 2 قطره روغن جوجوبا را برداشته و آن را بر روی پوست قرار دهید.
  • با دست محل آسیب دیده را ماساژ دهید بگذارید روغن در پوست شما بماند (آن را شستشو ندهید)
  • این دارو را دو بار در روز، صبح و عصر استفاده کنید تا نتایج بهینه داشته باشد
  • در صورت بروز تحریک، درد یا قرمزی روند قطع کنید.

گزینه 2: روغن جوجوبا، روغن پرتقال و ویتامین E

  • 1 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را به یک کاسه کوچک اضافه کنید
  • چند قطره روغن پونه کوهی را به این کاسه اضافه کنید
  • روغن کپسول ویتامین E را خارج کنید.
  • همه مواد فوق را به خوبی مخلوط کنید و ابتدا مخلوط را روی یک ناحیه کوچک از پوست بزنید تا تحریک یا واکنش آن بررسی شود.
  • در صورت عدم تحریک، سپس به  استفاده و ماساژ آن در نواحی مورد نظر پوست خود اقدام کنید.
  • 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس با آب تمیز بشویید

روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی دارای خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده ای برای مبارزه با باکتری ها و عفونت هایی است که باعث ایجاد بسیاری از عوارض پوستی مختلف می شوند. هنگامی که با روغن کرچک ترکیب شود، می تواند گزینه ای مؤثری برای از بین بردن لکه های پوستی باشد.

دستورالعمل ها:

  • 2 تا 3 قطره روغن نعناع فلفلی را به یک فنجان کوچک اضافه کنید
  • به این لیوان به همان مقدار روغن کرچک اضافه کنید و آن ها را خوب مخلوط کنید
  • ابتدا این مخلوط را روی یک ناحیه کوچک از پوست بزنید تا از تحریک یا واکنش آن آگاه شوید.
  • اگر هیچ گونه سوزشی ایجاد نشد، آن را به  نواحی مورد نظر از پوست خود اعمال کنید و بگذارید یک شب تا صبح بماند.
  • صبح روز بعد مخلوط فوق را بشویید.
  • روزانه این روند را برای دست یابی به بهترین نتایج اعمال کنید.

روغن دارچین

روغن دارچین دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است و گزینه بسیار خوبی برای کمک به از بین بردن لکه های پوستی و حتی زگیل ها است. برای  تنظیم قند خون سالم، که می تواند به جلوگیری یا مدیریت علائم دیابت کمک کند. علاوه بر استفاده از روغن دارچین برای لکه های پوستی، می توانید برای بهبود هضم، تنظیم قند خون و جلوگیری از لکه زدن های بعدی پوست، افزودن پودر دارچین به وعده های غذایی روزانه خود نیز در نظر بگیرید.

دستورالعمل ها:

چند قطره روغن دارچین، بانداژ و یک پنبه را برای استفاده از روغن دارچین بر روی لکه های پوستی آماده کنید

لکه های پوست را با یک باند تمیز پاک کنید.

بهترین روغن برای رفع تیرگی پوست و مشکلات پوستی

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، که می تواند به کاهش رنگدانه های پوستی کمک کند.علاوه بر این، این اسیدهای چرب می توانند به تغذیه و مرطوب کردن پوست شما کمک کنند تا بازسازی و رشد سلول های سالم پوست را تقویت کند. علاوه بر این، می تواند با از بین بردن لکه های تیره و کاهش رنگدانه ها، چهره را روشن تر کند.

گزینه 1: زردچوبه و روغن کرچک برای رفع تیرگی  پوست

زردچوبه همچنین در رفع چربی خون مفید است زیرا می تواند به کاهش التهاب و روشن شدن لکه های تیره روی پوست کمک کند.

دستورالعمل ها:

  • 1/2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و 1 قاشق چایخوری روغن کرچک را آماده کرده و آن ها را خوب مخلوط کنید
  • ابتدا این مخلوط را در قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا از تحریک یا واکنش آن آگاه شوید.
  • در صورت عدم تحریک، سپس آن را در نواحی مورد نظر پوست خود بمالید و 1 ساعت صبر کنید.

این مخلوط را با آب گرم بشویید.

گزینه 2: ویتامین E و روغن کرچک برای رفع تیرگی پوست

ویتامین E یک ماده عالی با خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند در جلوگیری از آسیب رساندن به پوست شما و روشن شدن رنگ پوست و مشکلات پوستی به شما کمک کند. استفاده از ماسک صورت ویتامین E و روغن کرچک به طور مرتب می تواند به درخشندگی پوست و افزایش سلامت صورت شما کمک کند.

دستورالعمل ها:

  • یک کپسول ویتامین E را بردارید، آن را سوراخ کرده و محتویات آن را به یک فنجان کوچک اضافه کنید
  • به این فنجان 1 قاشق چایخوری روغن کرچک اضافه کنید و آن ها را خوب مخلوط کنید
  • ابتدا این مخلوط را روی یک قسمت کوچک از پوست قرار دهید تا از تحریک یا واکنش آن مطلع شوید.
  • در صورت عدم تحریک، پس از استفاده از آن در نواحی مورد نظر از پوست خود استفاده کرده و ناحیه آسیب دیده را به مدت 5-10 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.
  • مخلوط فوق را با پاک کننده های عادی بشویید.
  • این کار را دوبار در روز تکرار کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

 

گزینه 3: لیمو، عسل و روغن کرچک برای رفع تیرگی پوست

عسل می تواند هنگام استفاده منظم از رطوبت و درخشندگی در پوست تأثیر بگذارد و مشکلات پوستی را درمان کند. روغن لیمو و کرچک می تواند به این فواید بیفزاید.

دستورالعمل ها:

  • 1 قاشق چایخوری روغن کرچک، 1 قاشق چای خوری عسل و 1/2 قاشق چایخوری آب لیمو را آماده کنید همه مواد فوق را درون یک کاسه کوچک اضافه کنید و آن ها را خوب مخلوط کنید تا صاف شوند
  • ابتدا مخلوط را در یک ناحیه کوچک از پوست  خود اعمال کنید تا از تحریک آن مطلع شوید.
  • در صورت عدم بروز واکنش، آن را در نواحی مورد نظر از پوست خود بمالید و بگذارید نیم ساعت روی پوستتان باقی بماند.
  • با آب گرم و تمیز کننده های عادی پوست خود را بشویید.

گزینه 4. روغن زیتون

روغن زیتون گزینه ای عالی برای رنگدانه های پوست است زیرا دارای چربی های سالم، خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان است. همچنین در مرطوب کردن پوست و کمک به سلول های پوست برای سالم ماندن موثر است.

دستورالعمل ها:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک حوله را آماده کنید
  • از حوله برای خشک کردن آن استفاده کنید.
  • ابتدا روغن را در قسمت کوچکی از پوست تست کنید تا از تحریک یا واکنش آن مطلع شوید.
  • در صورت عدم بروز تحریک، آن را در نواحی مورد نظر پوست خود بمالید و آن را به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید.
  • بعد از 30 دقیقه دیگر صورت خود را تمیز کنید و پوست خود را خشک کنید.

گزینه 5. روغن گل سرخ

روغن گل سرخ نه تنها به دلیل عطر و بوی عاشقانه، بلکه دارای خاصیت آرامش بخش و تقویت کننده پوست است. می توانید چند قطره روغن گل سرخ را با روغن آرگان مخلوط کرده و در ناحیه آسیب دیده بمالید. به یاد داشته باشید که ابتدا مخلوط را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید تا از هر گونه تحریک یا واکنشی مطلع شوید. برای بهترین نتیجه، پوست خود را ماساژ دهید.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

با هر محصول جدید روغنی یا پوست مخصوص پوست، حتما آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا از تحریک یا عوارض جانبی آن مطلع شوید. اگر پوست شما تحریک، دردناک، قرمز یا متورم شده است، روغن آن را بشویید و با استفاده از آن را قطع کنید. در صورت بدتر شدن واکنش یا ادامه بیش از 3 روز فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. با رقیق شدن مناسب، روغن درخت چای بی خطر تلقی می شود. با این حال، در برخی موارد، می تواند پوست را در هنگام استفاده بسوزاند یا تحریک کند. قبل از استفاده همیشه روغن درخت چای را در آب یا روغن مخصوص (روغن جوجوبا، روغن نارگیل و غیره) رقیق کنید.

روغن کرچک ممکن است باعث ایجاد حساسیت در بعضی از افراد با پوست حساس شود. این روغن همچنین می تواند به طور دائمی لباس و مبلمان را لکه دار کند. در هنگام استفاده از این روغن در اطراف وسایل مورد استفاده احتیاط کنید. در کنار استفاده از روغن، رژیم غذایی خود را نیز در نظر بگیرید زیرا در بسیاری از عوارض پوستی نقش مهمی دارد. یک رژیم نامناسب، با مقادیر زیاد قند و غذاهای فرآوری شده، ممکن است مشکلات پوستی را بدتر کند. در مقابل، یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند تا به سرعت از شر عوارض پوستی خلاص شوید و حتی از بروز مجدد آن ها جلوگیری کنید.

در بالا بهترین روغن برای موارد پوستی مانند عفونت، جوش ها، لکه ها و رنگدانه ها است. ما همچنین روش های ساده ای را برای استفاده شما از این روغن ها بیان کرده ایم. اگر سؤالی دارید، می توانید نظر خود را در زیر این مقاله بگذارید. کلیه مطالب ارائه شده فقط برای اهداف اطلاعاتی و آموزشی است. بنابراین، قبل از امتحان کردن هر یک از گزینه های فوق، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
عطیه

عطیه

1398-10-16 - 15:28 پاسخ

سلام اگه لطف کنین درباره روغن بادام تلخ وعرق رازیانه بنویسید خیلی ممنون میشم.