هفته سی ام بارداری در یک نگاه

alikarimi55
در هفته سی ام بارداری نوزاد شما به بزرگی یک بوته کلم بروکلی است. سطح مغز نوزاد شما شروع به  چین خوردگی می کند تا بتواند سلول های مغزی بیشتری را در خود نگه دارد. دست‌ های نوزاد شما اکنون کاملا  شکل گرفته ‌اند و ناخن‌ هایش در حال رشد هستند. در سونوگرافی می توانید […]

در هفته سی ام بارداری نوزاد شما به بزرگی یک بوته کلم بروکلی است. سطح مغز نوزاد شما شروع به  چین خوردگی می کند تا بتواند سلول های مغزی بیشتری را در خود نگه دارد.

دست‌ های نوزاد شما اکنون کاملا  شکل گرفته ‌اند و ناخن‌ هایش در حال رشد هستند. در سونوگرافی می توانید ببینید که نوزاد،پاهای خود را در دستش گرفته است. فضای رحم برای نوزاد در حال رشد شما تنگ تر شده است، اما هنوز هم هر روز می توانید حرکات او را حس کنید. بنابراین فراموش نکنید که تعداد لگد زدن های نوزاد خود را بشمارید.

تکان ها و ضربات نوزاد شما در هفته سی ام بارداری

افزایش اندازه شکم شما یک نشانه قطعی از بزرگتر شدن نوزاد شما است. حالا او در حدود 3 پوند وزن دارد و برای هفت هفته آینده، تقریبا  نیم پوند در هفته اضافه وزن خواهد داشت.

هفته سی ام بارداری ، معادل چند ماه است ؟

اگر شما در هفته سی ام بارداری هستید، یعنی در ماه هفتم بارداری خود قرار دارید و فقط ۲ ماه دیگر مانده است. هنوز سوالی دارید؟ در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تقسیم هفته ها ، ماه ها و دوره های سه ماهه بارداری را در اختیار شما قرار می دهیم.

مغز نوزاد شما بزرگتر می شود

مغز نوزاد شما این روزها با سرعتی سریع در حال رشد است؟ تا به حال، مغز نوزاد شما سطح صافی داشته است اما حالا ، بر روی مغز جنین شما شیارهای مشخص و شکاف های عمیقی در لبه یا سطح آن شکل می گیرد.

این چین و چروک ‌ها به افزایش مقدار بافت مغز کمک می‌کنند. اافزایش بافت مغز یک تغییر ضروری برای آمادگی نوزاد به منظور رشد هوش محیطی در خارج از رحم است.

لانگو (موهای نازک و نرمی که بدن و اندام های جنین را می پوشاند) ناپدید می شود

اکنون که مغز و سلول های جدید چربی، دمای بدن نوزاد را تنظیم می کنند، موهای نرم و کرک مانندی که بدن نوزاد کوچک شما را پوشانده اند، از بین می رود و دیگر نیازی به آن کت خز نیست! اما ممکن است زمانی که به دنیا می آید، تعداد کمی از این موهای نرم و کرک مانند را بر روی کمر و شانه های نوزاد خود مشاهده کنید.

در هفته سی ام بارداری ، مغز استخوان در حال ساختن گلبول های قرمز است

یک تغییر بزرگ دیگر در هفته سی ام  بارداری، این است که مغز استخوان نوزاد شما،به طور کامل، تولید گلبول های قرمز خون را به عهده گرفته است قبل از اینکه گروه های بافتی و سپس طحال، سلول های خونی را تولید کنند . این یک گام مهم برای نوزاد شما است زیرا به این معنی است که او می تواند به محض به دنیا آمدن، قادر است به تنهایی رشد کند.

بدن شما در هفته سی ام بارداری

برگشت علائم اولیه بارداری

شما در هفته سی ام بارداری هستید و فقط 10 هفته دیگر مانده است! ممکن است بسیاری از علائم اولیه بارداری که فکر کرده اید پشت سر گذاشته اید، حداقل تا حدودی دوباره برگردند مانند نیاز به دفع ادرار زیرا سر نوزاد شما در حال حاضر، به مثانه شما فشار وارد می کند، حساسیت سینه هایی که در حال آماده سازی برای تولید شیر هستند و خستگی و سوزش سر دل.

یا ممکن است یکی از افراد خوش ‌شانسی باشید که هنوز هم احساس خیلی خوبی دارید.فقط به خاطر داشته باشید که همه چیز عادی و طبیعی است و هر فردی با فرد دیگر، متفاوت است

سوزش سر دل

این روزها شما ممکن است احساس کنید که یک چیز شعله ور را در سینه خود دارید . سوء هاضمه یکی از شایع‌ ترین ناراحتی های  دوران بارداری است.

دلیل آن همان هورمون‌های بارداری هستند که باعث می‌شود عضلات لگن شل شوند تا بتوانید نوزاد خود را به دنیا بیاورید، حلقه ماهیچه ای که مری را از معده جدا می‌کند نیز شل می شود.

نتیجه شل شدن حلقه ماهیچه ای که باعث جدا شدن مری از معده می شود، این است که غذا و شیره گوارشی می‌توانند از درون معده به سمت قفسه سینه و گلوی شما برگردند. رحم در حال گسترش شما که اکنون به معده فشار وارد می‌کند، فقط باعث سوزش معده شما می شود.

چطور می توانید از شر سوزش سر دل راحت شوید؟ در میان مواد غذایی ، از خوردن غذاهایی که می‌توانند باعث ناراحتی گوارشی شما شوند، پرهیز کنید مانند غذاهای تند، چرب یا سرخ ‌شده و شکلات. وعده های غذایی کوچک ‌تری بخورید و درست بعد از خوردن میان وعده یا غذای اصلی، دراز نکشید.

خوشبختانه ، زماانی که نوزادتان به دنیا می‌آید، سوزش سر دل دیگر وجود ندارد، حداقل تا زمانی که تجربه خوردن یک شام سنگین را نداشته باشید.

علائم بارداری در هفته سی ام بارداری

تغییراتی در حرکت جنین

شما احساس می کنید که نوزاد شما هر روز در حال حرکت و جنب و جوش است، گاهی اوقات با یک مشت یا لگد و و گاهی با وول خوردن ها و حرکات کششی و  این نشان می دهد که بوکسور کوچولوی شما، قوی تر شده است ! و گاهی با وول خوردن ها و حرکات کششی. بعد از خوردن غذا و متاسفانه وقتی که دراز می کشید، این حرکات بیشتر می شود. جای نوزاد شما تنگ تر می شود ، بنابراین ممکن است در این مرحله ضربات سخت تری را احساس کنید. همیشه با پزشک خود درباره هرگونه تغییر در حرکات جنین مشورت کنید.

نفخ و گاز

با بزرگ و منبسط شدن رحم ، بر روی راست روده فشار وارد می شود که می تواند باعث تضعیف کنترل عضلات شده و منجر به عبور غیرقابل گاز می شود. برای پیشگیری از یبوست، آب فراوان بنوشید زیرا یبوست باعث  بدتر شدن شرایط می شود.

ورم پا و قوزک پا

در حدود 75 درصد از زنان باردار از ورم پا و قوزک پا رنج می برند. علاوه بر پوشیدن کفش های راحتی ، شما می توانید با استراحت کردن و بالا بردن پاهای خود، تورم پاهای خود را تسکین دهید.

یبوست

حتی اگر توانسته باشید در اوایل دوران بارداری ، بر یبوست خود پیروز شده باشید، ممکن است مجبور شوید که تنبلی روده های خود مبارزه کنید و باید از رحم رو به گسترش خود تشکر کنید که بر روی روده ها فشار می آورد. به خاطر داشته باشید که مایعات و فیبر دوستان شما هستند، همانند پروبیوتیک هایی که در ماست پیدا می شوند.

علائم کشیدگی پوست

همانطور که پوست شما با رشد و بزرگ شدن شکم و بدن شما دچار کشیدگی می شود و تقریبا در 90 درصد از بارداری ها، خطوط صورتی یا قرمز رنگی به عنوان علائم کشیدگی در پوست شکم دیده می شود. هیچ درمان معجزه آسایی برای علائم کشیدگی پوست شکم وجود ندارد ، بنابراین پول های خود را صرف خرید کرم های گران قیمتی که قول می دهند این خطوط را برطرف کنند، نکنید. با این وجود، کرم هایی در دسترس هستند که قادر به کاهش و تسکین خارش شکم شما می شوند.

خستگی

در سه ماهه دوم بارداری، خستگی ممکن است بیشتر احساس شود. نوزاد در حال رشد شما نیاز های بیشتری را بر روی بدن شما وارد می کند و بی خوابی ممکن است در طول روز شما را اذیت کند. حالا زمان درخواست کمک است، کسب مهارت هایی که بعد از زایمان به شما کمک می کنند به خصوص هنگامی که در حال  انجام کارهای سختی هستید.

نکاتی برای شما در هفته سی ام بارداری

از بالش برای نگه داشتن خود استفاده کنید

نفس کم می آورید؟ نوزاد در حال رشد شما، بر روی دیافراگم فشار وارد می‌آورد . با پیشرفت بارداری ، ممکن است حتی پس از انجام میزان کمی تلاش فیزیکی ، از نفس بیافتید.

سعی کنید در حالت نیمه نشسته و به سمت چپ خود و در حالی که به بالش‌ها تکیه کرده اید، بخوابید.

انتخاب کفش هایی صاف و بدون پاشنه

پوشیدن کفش های پاشنه دار را به کناری بگذارید. تغییر کردن حالت تعادل و شل و ضعیف شدن مفاصل ، شما را از حالت معمول کلافه تر می کند. با پوشیدن کفش های بدون پاشنه و نگاه کردن به قدم های خود، از افتادن تان جلوگیری کنید.

در مورد برش جراحی که برای باز کردن واژن در هنگام زایمان ایجاد می شود(اپیزیوتومی ) سوالاتی را بپرسید

قبل از زایمان و به دنیا آوردن نوزاد خود، در مورد اپیزیوتومی، نوعی برش جراحی در ناحیه پرینه و یک ناحیه عضلانی در بین مهبل و مقعد خود، با ارائه کنندگان خدمات بهداشتی صحبت کنید. آنچه که دوست دارید بشنوید این است که “من فقط در صورت لزوم این عمل جراحی را انجام می دهم.”

کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان توصیه می کنند که اپیزوتومی به طور معمول انجام نگیرد.

انجام تمرینات کگل را فراموش نکنید

نام کگل ممکن است مزخرف و احمقانه به نظر برسد، حداقل زمانی که آن را با صدای بلند می‌گویید، اما این تمرینات تقویت کننده عضلات کف لگن، واقعا شگفتی آفرین هستند. چرا ؟ زیرا عضلات قوی تر کف لگن بهتر می توانند  از رحم ، مثانه و روده شما حمایت کنند و می‌توانند باعث آسان تر شدن بارداری شده و به کاهش علائم پس از زایمان مانند بواسیر و بی‌اختیاری ادرار کمک می کنند.

مداومت در انجام تمرینات کگل نیز می تواند به شما در پیشگیری از اپیزوتومی یا پاره کردن واژن در هنگام زایمان کمک کند و انجام این تمرینات بدون توجه به مکانی که در آن هستید، کار آسانی است.

برای انجلم دادن این تمرین، عضلات اطراف واژن و مقعد خود را سفت کنید و در همین حالت، نگه دارید درست همانند وقتی که می خواهید ادرار خود را نگه دارید.10 ثانیه صبر کرده و  به آرامی عضلات را رها کنید و دوباره تکرار کنید. هر روز ،سه ست 20 تایی انجام دهید و سعی کنید آن را در طول رابطه جنسی نیز انجام دهید.

مقابله با حفظ و نگهداری آب

در اینجا یک دلیل برای نوشیدن آب که باعث ورم کردن می شود وجود دارد: اگرچه که اغلب زنان مقدار زیاد نوشیدن آب را با وزن آب مرتبط می دانند ، اما در حقیقت، عکس آن واقعیت دارد یعنی نوشیدن مقدار زیادی مایعات می تواند میزان حفظ و نگهداری آب اضافی را تحت کنترل قرار دهد.

در حالی که انتظار می رود مقدار مشخصی از ورم دوران بارداری و افزایش طبیعی و ضروری مایعات بدن را تجربه کنید ولی حفظ و نگهداری مایعات در بدن می تواند در بسیاری از موارد از تجمع مایعات در نواحی مختلفی از بدن مانند قوزک پا، پیشگیری کند.

بررسی محصولات مراقبت از پوست

قبل از این که خطوط ریز صورت خود را درمان کنید، حروف ریز روی محصولات مراقبت از پوست را بخوانید. اگر این محصولات حاوی ویتامین A , ویتامین K یا BHA ( بتا هیدروکسی اسید یا اسید سالیسیلیک ) باشد، ممکن است نیاز باشد که مدتی آنها را به کناری بگذارید اگر چه که برای اطمینان، می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

اغلب پزشکان مصرف محصولات سبز که حاوی AHA (آلفا هیدروکسی اسید) هستند را پیشنهاد می کنند، اما ابتدا باید در مورد این محصولات پرس و جو کنید و به خاطر داشته باشید که محصولات AHA می توانند پوست دوران بارداری حساس به نور خورشید را نسبت به  اثرات زیان آور اشعه خورشید، آسیب پذیرتر کند.

کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر اکنون دوست شما است ، بنابراین هر روز آن را بر روی پوست خود بزنید، حتی زمانی که هوا ابری است. با این کار نه تنها از پوست خود محافظت می‌کنید ، بلکه چین و چروک پوست را به شکل موثرتری از هر نوع کرمی و با هر قیمتی برطرف می کنید.

انتخاب جایگزین‌ های ایمن در هفته سی ام بارداری

در اینجا آنچه که باید در مورد جایگزین های کم کالری و بدون کالری جایگزین ها و شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری بدانید آورده شده است: ساکرالوز (Splenda) که شیرینی کمتری دارد و مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است و می توانید  قهوه یا چای خود را  با آن شیرین کنید. بسیاری از متخصصان فکر می کنند که آسپارتام خطری ندارد، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند که چه باردار باشید و چه نباشید، خطرناک است.

پتاسیم آس سولفام۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر معمولی است. هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که مصرف آن در دوران بارداری ایمن نیست، پس هر زمان که می‌توانید از آن استفاده کنید.

در حالی که سوربیتول نمی تواند به نوزاد شما آسیبی برساند، می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی بر روی معده شما داشته باشد. در دوزهای زیاد تر می تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود. مانیتول نیز  مانند سوربیتول ، خطری ندارد و مصرف مقادیر متوسطی از آن خوب و مفید است ، اما جذب ضعیف آن توسط بدن به این معنی است که می تواند باعث ایجاد اتفاقات ناخوشایندی در معده شما شود.

زایلیتول نوعی قند الکل است که از گیاهانی تهیه می شود که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد و در دوران بارداری، مصرف مقادیر متوسطی از آن، خطری ندارد.

به عنوان یک ماده افزودنی غذایی ، استویا (گلیکوزید استویول)، به طور کلی خطری ندارد و به همین دلیل به تایید سازمان غذا و دارو (FDA) نیازی ندارد ، اما هیچ تحقیقی نشان نداده است که برای بارداری خطری ندارد.

پیش از استفاده از آن  با پزشک خود مشورت کنید. و فقط به یاد داشته باشید که وقتی نوبت به مصرف قندهای جایگزین های می رسد، مصرف آنها در حد اعتدال همیشه یک ایده خوب است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ