ایمپلنت دندان چه مزایا و معایبی دارد؟ + نحوه انجام آن

alikarimi55
ایمپلنت دندان چیست؟ افراد زیادی هستند که بنا به دلایل مشخصی برخی از دندان های خود را از دست داده اند. این افراد با وجود از دست دادن برخی از دندان های خود ممکن است که در جامعه و در میل کردن غذا ها دچار مشکلات زیادی شوند. به همین علت همیشه به دنبال یک […]

ایمپلنت دندان چیست؟ افراد زیادی هستند که بنا به دلایل مشخصی برخی از دندان های خود را از دست داده اند. این افراد با وجود از دست دادن برخی از دندان های خود ممکن است که در جامعه و در میل کردن غذا ها دچار مشکلات زیادی شوند. به همین علت همیشه به دنبال یک راه درمان برای خود هستند. کاشت دندان دقیقا در همین موقع به کار چنین افرادی می آید.

کاشت دندان نوع جراحی بر روی بخش هایی است که دندان در آن قرار ندارد. به طور کل ایمپلنت بر روی استخوان فک قرار می گیرد و سپس یک دندان روی تاج آن وصل می شود تا مانند یک دندان طبیعی برای شما عمل کند. البته ایمپلنت دندان نیاز به کمک زیادی از سوی استخوان فک دارد زیرا باید بافت قوی و تراکم مناسبی داشته باشد تا بتواند ایمپلنت را در خود نگه دارد.

بخش های ایمپلنت دندان

ایمپلنت دارای بخش های مختلفی است که همه آنها در جای خالی دندان قرار می گیرند. برای اینکه بخواهید ایمپلنت را بر روی خود نصب کنید بهتر است که از قبل با بخش های آن آشنا شوید:

  • ایمپلنت: مهم ترین بخش ایمپلنت همین ایمپلنت است که یک جنس تیتانیومی است. این جنس برای نصب شدن از استخوان فک بالا یا پایین شما استفاده می کند تا بتواند به خوبی متصل شود.
  • اباتمنت: این بخش هم معمولا یا از همان جنس تیتانیوم است یا از جنس هایی دیگری ساخته می شود. این وسیله سعی می کند مانند یک پیچ خود را به ایمپلنت اتصال دهد تا تاج دندان بتواند به خوبی بر روی آن نصب شود. در حقیقت همین بخش سعی می کند که دندان را طبیعی جلوه دهد.
  • یک وسیله شبیه به دندان: این وسیله همان بخشی است که مانند دندان عمل می کند. به این وسیله تاج دندان هم گفته می شود که از طریق برخی آلیاژ های فلزی ساخته می شود و همرنگ دندان ها است. معمولا این وسیله به دو طریق به اباتمنت وصل می شود. راه اول این است که از طریق مواد خاص چسبانده شود و راه دوم که محبوب تر است، پیج دادن آن به اباتمنت است. در راه دوم پزشک این دندان را با یک پیچ به اباتمنت متصل می کند و سپس از طریق کامپوزیت های هم رنگ دندان این جای پیچ را می پوشاند تا همه چیز مانند یک دندان حقیقی شود.

روش نصب ایمپلنت دندان

نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که چه زمانی برای نصب ایمپلنت نیاز است زیرا این کار به عوامل زیادی بستگی دارد. معمولا در میان بیماران زمانی که برای ایمپلنت طی می شود برای فک بالا شش ماه و برای فک پایین پنچ ماه است که بیماران این دوره را طی می کنند و در این دوره ایمپلنت دندان تکمیل می شود. حال اگر بیمار استخوان ضعیفی در فک خود داشته باشد روند انجام ایمپلنت حتی به یکسال هم طول می کشد. زیرا در چنین حالتی پزشک باید ابتدا استخوان را تقویت کند و سپس ایمپلنت را بر روی آن نصب کند که بسیار وقت گیر هستند.

برای انجام ایمپلنت بر روی بیمار نیاز به دو جراحی است. هر کدام از این جراحی ها در یک مقطع خاصی انجام می شوند و معمولا بین آنها حدود چهار ماه فاصله می افتد. در جراحی اول پزشک نیاز دارد که لثه را برش دهد. در جراحی اول ابتدا پزشک لثه ی همان بخشی را که قرار است دندان قرار دهد، می برد و سپس یک سوراخ بر روی استخوان همان مکان ایجاد می کند. بعد از اینکه به خوبی توانست استخوان را ایجاد کند، ایمپلنت را درون آن جایگذاری می کند و سپس لثه را بخیه می زند تا بیماری های خاصی وارد آن بخش نشوند.

این دوره درمان خود حدود چهار ماه طول می کشد و بعد از آن بیمار برای جراحی دوم آماده می شود. در جراحی دوم پزشک ابتدا همان لثه را می برد تا ایمپلنت به خوبی مشخص شود. سپس کلار یا Collar های خاصی را به دور ایمپلنت وصل می کند تا بتوانند به ترمیم لثه ها به خوبی کمک کنند.  بعد از انجام چنین کاری بیمار باید چند هفته استراحت کند تا پزشک مجددا بعد از این استراحت کلار ها را جدا کند و اباتمنت را به ایمپلنت وصل کند و جراحی تمام شود.

البته این روش تقریبا در حال منسوخ شدن است زیرا امروزه ایمپلنت فوری دندان وارد مطب های پزشکی شده است. در ایمپلنت فوری دندان همه کارها در طی یک جلسه درمان انجام می شود و بیمار دیگر نیازی به استراحت های طولانی مدت ندارد. البته دلیل بیان نکردن نحوه انجام ایمپلنت فوری این است که هنوز محبوب نشده است و بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند.

سن مناسب برای انجام ایمپلنت

تقریبا سن مناسب و لازم برای انجام ایمپلنت، بعد از هجده سالگی است. تا قبل از آن استخوان های فک هنوز به رشد کاملی نرسیده اند و اگر در آنها سوراخی ایجاد شود ممکن است دچار مشکل شوند. اگر شخصی قبل از این سن ایمپلنت را بر روی خود انجام دهد ممکن است در آینده آن دندان ایمپلنت اش کوتاه به نظر برسد. البته اگر شخصی بخواهد تنها یکی از دندان های خود را ایمپلنت کند عیبی ندارد و کاملا آزاد است در هر سنی انجام دهد اما برای دندان های بیشتر و پروتز باید صبر کند تا هجده سالگی اش تمام شود و سپس برای انجام ایمپلنت اقدام کند.

ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت فوری دندان یکی از روش هایی است که درمان در یک جلسه به طور کامل انجام می شود و دیگر به جراحی دوم نیازی نیست. برای چنین چیزی شخص باید یک استخوان کاملا سالم داشته باشد تا بتوان در همان جلسه اول تاج را به ایمپلنت وصل کرد. البته در چنین نحوه درمانی ریسک بیشتری هم وجود دارد و معمولا ریسک عدم موفقیت از سه درصد به بیست درصد افزایش پیدا می کند.

استخوان در این نوع ایمپلنت نقش مهمی دارد. به طوری که بتواند حدود شصت نیوتن ایمپلنت را تحمل کند و در کنار آن طول و عرض مساعدی برای انجام ایمپلنت فوری داشته باشد تا بتوان سوراخ های لازم را بر روی آن ایجاد کرد. معمولا از  ایمپلنت فوری دندان برای دندان های جلویی استفاده می شود. زیرا این دندان ها بخش زیادی از زیبایی را تشکیل می دهند و درمان بر روی آنها باید با سرعت زیادی انجام شود. در دندان های دیگر بهتر است که از همان ایمپلنت عادی استفاده شود زیرا شرایط مساعد تری برای استخوان ایجاد می شود.

مزایای کاشت دندان

ایمپلنت دندان دارای فواید زیادی است که بیمار می تواند از آنها استفاده کند اما بهتر است که قبل از انجام ایمپلنت با این فواید آشنا شود:

  • معمولا بعد از افتادن یکی از دندان ها، دندان های اطراف آن دچار کج شدن و آسیب های دیگر می شوند که این خود خطرناک است و بسیاری از درمان ها طول می کشد تا اجرا شود. ایمپلنت به خوبی در همان موقع افتادن دندان هم بر روی جای دندان نصب می شود و این مشکل را برطرف خواهد کرد.
  • بسیاری از افراد زمانی که دندان شان می افتد دچار عدم اعتماد به نفس می شوند و احساس می کنند که زیبایی شان را از دست داده اند. این مشکل با انجام ایمپلنت رفع می شود زیرا این ایمپلنت مانند یک دندان طبیعی است.
  • زمانی که یک دندان می افتد، استخوان فک آن طرف به مرور زمان تحلیل می رود و بافت مناسب خود را از دست می دهد. چنین مشکلی با انجام ایمپلنت برطرف می شود و استخوان همان قدرت قبلی خود را خواهد داشت.
  • یکی از بزرگ ترین مزیت های انجام ایمپلنت این است که لثه ها در سلامت کامل خواهند بود و دیگر دندان های اطراف هم دچار مشکلی نخواهند بود. ایمپلنت به خوبی می تواند با شرایط دهان سازگار شود.
  • در کنار ایمپلنت یک روش دیگر هم وجود دارد و آن هم کاشت دندان مصنوعی است. دندان مصنوعی هم برای خود مزیت های زیادی دارد اما می تواند باکتری های زیادی را به سوی خود جذب کنید. این میزان چندین برابر میزان ایمپلنت است و به همین دلیل ایمپلنت سلامت و بهداشت بیشتری را در دهان ایجاد می کند و از بیماری هایی همچون عفونت لثه دوری خواهد کرد.
  • دندان مصنوعی می تواند مشکلات زیادی را در نوع صحبت شخص ایجاد کند. مثلا استفاده از برخی حروف برای فرد کمی سخت تر می شود و نمی تواند انها را به حالت عادی بیان کند اما چنین مشکلی در ایمپلنت نخواهد بود.
  • برخی از افراد به زیبایی دندان های خود اهمیت زیادی می دهند. روکش دندان مصنوعی بسیار مشخص و غیر طبیعی است و هرکسی می تواند وجود آن را در دهان تشخیص دهد اما ایمپلنت کاملا یک دندان طبیعی را برای شخص ایجاد می کند و همین باعث می شود که بسیاری بخواهند از روش ایمپلنت استفاده کنند.
  • بهداشت بخش مهمی از دندان ها است که بسیاری از افراد نمی توانند آن را به خوبی رعایت کنند. ایمپلنت نسبت به دیگر درمان ها به بهداشت کمتری نیاز دارد و شما می توانید مراقبت های کمتری را از آن انجام دهید.
  • برخی احساس می کنند که ایمپلنت ممکن است به راحتی تکان بخورد یا جدا شود. این تفکر کاملا غلط است زیرا ایمپلنت کاملا در استخوان قرار می گیرد و استحکام بسیار بالایی دارد.
  • برای دندانی که از دست رفته است، درمان ها و جایگزین های زیادی وجود دارد اما تمام آنها بعد از چند سال باید ترمیم شوند که خود دردسر ساز است. ایمپلنت یکی از تنها روش هایی است که به طور دائمی در دهان وجود خواهد داشت.

معایب انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت هم مانند بسیار از بیماری های دیگر دارای معایب خاص خود است که باید هر بیماری با آنها آشنا باشد:

  • آسیب به بدنه ایمپلنت: معمولا در موارد بسیار نادری این اتفاق رخ می دهد اما باز هم به هر حال ممکن است که آسیبی به بدنه ایمپلنت دندان وارد شود. فشار زیاد می تواند باعث شکستگی بدنه شود و یکی از بدترین حالت های ممکن است زیرا نمی توان بدنه ایمپلنت را ترمیم یا تعویض کرد.
  • از بین رفتن روکش ایمپلنت: همانطور که در مطلب بالایی هم بیان شد، فشار زیاد می تواند روکش دندان را از جای خود خارج کند و تکان دهد. این آسیب در ابتدا با تکان خوردن روکش آغاز می شود و سپس از جای خود بیرون می آید. در صورت مشاهده چنین چیزی در دهان خود، به پزشک خود مراجعه کنید.
  • عفونت: عفونت ایمپلنت عملا رخ نمی دهد یا رخ دادن آن کاملا نادر است. حال به اشتباه برخی از مردم فکر می کنند زمانی که پزشک کاشت دندان را جدا می کند به معنای عفونت ایمپلنت است. در صورتی که تنها مشکل آن عدم جوش خوردن کامل با استخوان است که باید مجددا درمان آغاز شود.
  • شل شدن پیچ ایمپلنت: همانطور که می دانید تاج دندان به وسیله یک پیچ به ایمپلنت متصل شده است. اگر این پیچ به هر دلیلی شل شود عملکرد دندان ضعیف می شود و باعث تکان خوردن تاج دندان خواهد شد. زمانی که چنین چیزی را در دهان خود احساس کردید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ