هر آنچه باید در مورد گل مژه بدانید

alikarimi55
گل مژه نوعی التهاب در ناحیه پلک و همراه با مقدار اندگی چرک می باشد. در بیشتر موارد، عفونت توسط باکتری استفیلوکوکوس ایجاد می گردد. اگرچه گل مژه بسیار رایج است اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. معمولا تورم ایجاد شده ناشی از گل مژه قرمز و دردناک است و ماند یک جوش به نظر […]

گل مژه نوعی التهاب در ناحیه پلک و همراه با مقدار اندگی چرک می باشد. در بیشتر موارد، عفونت توسط باکتری استفیلوکوکوس ایجاد می گردد. اگرچه گل مژه بسیار رایج است اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. معمولا تورم ایجاد شده ناشی از گل مژه قرمز و دردناک است و ماند یک جوش به نظر می رسد. اگرچه بیشتر گل مژه ها در قسمت بیرونی پلک ایجاد می شوند اما برخی از آن ها در سمت داخلی پلک ایجاد می شوند.

در بیشتر موارد، این بیماری بعد از یک هفته بدون نیاز به مصرف دارو بهتر خواهد شد. گل مژه های بیرونی یا آن هایی که بیرون از پلک ایجاد می شوند، ممکن است که به رنگ زرد درآیند و از خود چرک ترشح کنند. گل مژه درونی که درون پلک ظاهر می شوند بیشتر دردناک خواهند بود.

استفاده از کمپرس آب  گرم موجب خارج شدن چرک از این بیماری با سرعت بیشتری خواهد شد در نتیجه درد و تورم آن کاهش خواهد یافت. گاهی اوقات گل مژه با این کار ردمان خواهد شد.

در این مقاله علائم این بیماری، چگونگی تشخیص، راه های درمان، درمان های خانگی، عوامل ایجاد کننده خطر و عوارض جانبی امکان پذیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حقایقی در مورد گل مژه

چند نکته کلیدی درمورد این بیماری:

  • این بیماری می تواند دردناک باشد اما معمولا بدون نیاز به مصرف دارو درمان خواهد شد.
  • اگر گل مژه برای مدت بیش از یک هفته ادامه داشت و یا بینایی را تحت تاثیر قرار داد، مراقبت های پزشکی توصیه می شود.
  • این بیماری می تواند داخلی یا بیرونی باشد.
  • روش های خانگی درمان این بیماری عبارت است از کمپرس آب گرم و داروهای تسکین دهنده درد.

علائم این بیماری

بیمار جوش متورم قرمز رنگ و دردناکی بر روی پلک چشم خود احساس خواهد کرد که موجب ایجاد اشک چشم و قرمزی آن خواهد شد. گاهی اوقات این بیماری شکلی شبیه به جوش دارد. به ندرت اتفاق خواهد افتاد که گل مژه هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. هر فرد تنها یک چشمش مبتلا به این بیماری خواهد شد. با این وجود، ایجاد چند گل مژه بر روی یک پلک چشم امری عادی است.

علائم این بیماری عبارت است از:

  • ایجاد جوش بر روی پلک
  • تورم پلک چشم
  • درد
  • قرمزی
  • احساس سوزش
  • پوسته پوسته شدن دور چشم
  • افتادگی پلک چشم
  • خارش چشم
  • تاری دید
  • ترشح مخاط از چشم
  • حساسیت به نور
  • آبریزش از بینی
  • احساس ناراحتی هنگام پلک زدن
  • احساس این که چیزی در چشم وجود دارد.

اگر این بیماری بیشتر از یک هفته بر روی پلک وجود داشته باشد، مشکل بینایی ایجاد کند، تورم دردناک باشد، خونریزی یا انتشار آن در دیگر نقاط صورت رخ دهد، چشم و پلک قرمز شود باشد به پزشک مراجعه شود.

این بیماری دارای تو تقسیم بندی است:

گل مژه بیرونی

گل مژه خارجی تنها بیرون پلک را درگیر خود می کند. می توانند به رنگ زرد در آیند، پر از چرک شوند، و در صورتی که لمس شوند بسیار دردناک باشند. این نوع از این بیماری در صورت عفونت موارد زیر به وجود خواهد آمد:

فولیکول مژه:

سوراخ های ریزی که مژه ها از آن جا می رویند.

غده سباکوس:

این غده فولیکول های مژه می چسد و سبوم تولید می کند. سبوم موجب روان شدن مژه و جلوگیری از خشک شدن آن می کند.

غده آپوکرین:

این غده از خشک شدن مژه ها جلوگیری می کند. این غده تعرق است که در فولیکول های مژه وجود دارد.

گل مژه درونی

این نوع گل مژه موجب تورم در ناحیه درونی پلک چشم می گردد. به طور کلی، این بیماری درونی دردناک تر از گل مژه بیرونی است. آن ها به گل مژه داخلی مربوط می شوند و بیشتر عامل ایجاد کننده آن عفونت غده میبومین می باشد. این غدد مسئول تهیه ترشح مخاط هستند که نوعی لایه که چشم را می پوشاند تولید می کند.

بیماران معمولا سوزش در چشمان خود احساس می کنند، پلک افتادگی پیدا می کند، خارش، حساسیت به نور، احساس این که چیزی به چشم چسبیده است و احساس نارحتی هنگام پلک زده خواهند کرد.

عوامل ایجاد کننده خطر

در صورت دنبال کردن موارد زیر ریسک ابتلا به گل مژه را افزایش خواهید داد

  • استفاده از لوازم آرایشی بعد از این که تاریخ انقضای آن ها تمام شده باشد.
  • چشمان خود را قبل از خواب نشویید و آرایش آن را پاک نکنید.
  • عدم ضدعفونی کردن لنز ها قبل از قرار دادن آن ها درون چشم.
  • تعویض لنز بدن شستن دست ها به صورت کامل
  • جوانان بیشتر مبتلا به گل مژه می شوند اما افراد در هر سنی می توانند آن را تجربه کنند.
  • تغذیه ضعیف
  • خواب کم

اگر شخصی از اعضای خانواده دچار گل مژه شده باشد، از به اشتراک گذاشتن حوله و دیگر وسایل بهداشتی خودداری کنید تا ریسک عفونت را کاهش دهید.

گاهی اوقات گل مژه به عنوان عوارض جانبی بلفاریتیس، التهاب چشم ایجاد می گردد. بلفاریتیس معمولا توسط باکتری های ایجاد کننده عفونت ایجاد می شود اما گاهی به عنوان عوارض جانبی ایجاد کننده التهاب پوست که به طور خاص پوست صورت را مورد تاثیر قرار می دهد ایجاد می شود.

درمان این بیماری

بیشتر گل مژه ها به خودی خود از بین خواهند رفت بدون این که به درمانی نیاز باشد. به محض این که آن ها ظاهر شوند علائم شروع به پیشرفت خواهند کرد.

سعی نکنید که گل مژه را فشار بدهید:

قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی چشم می تواند به بهبود علائم کمک کند. آب نباید زیاد گرم باشد. ویژه وقتی که آن را برای دیگران آماده می کنیداز جمله کودکان.

کمپرس را باید بین 5 تا 10 دقیقه بر روی چشم نگه دارید و این کار را 3 تا 4 مرتبه در روز باید انجام دهید.

کمپرس نه تنها موجب از بین رفتن ناراحتی ها می شوند بلکه، این بیماری را ترغیب به تخلیه شدن خواهد کرد. بلافاصله بعد از تخلیه گل مژه علائم به صورت عادی بهبود خواهند یافت.

مسکن ها درصورتی که در گل مژه زخم ایجاد شده باشد بسیار کمک کننده خواهند بود. از جمله استومینوفن و ایبوپروفن.

وقتی که گل مژه خارجی بسیار دردناک باشد، پزشک ممکن است که مژه های اطراف آن را بردارد و چرک درون آن را با سوزن باریک و کوچک خارج کند. این کار تنها توسط یک فرد متخصص انجام خواهد شد. اگر شرایط بهبود نیافت بیمار باید به یک متخصص مراجعه کند تا تست انجام دهد.

اگر گل مژه ها برای مدت زمان زیادی باقی بمانند متخصص ممکن است که داروهای خاص مثل کرم ها آنتی بیوتیکی یا قطره آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر عفونت در پشت پلک انتشار یابد، آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز خواهند شد.

بهتر است تا بهبود شرایط از آرایش چشم، استفاده از لنز، ریمل خودداری کنید تا تمام گل مژه ها از بین بروند.

عوارض جانبی گل مژه

عوارض جانبی، اگرچه به ندرت اتفاق می افتد اما شامل موارد زیر خواهد بود:

کیست میبومین:

این نوعی کیست می باشد که توسط غده موجود در پلک ایجاد می شود. این غدد روان کننده هایی به نام سبوم ترشح می کنند. وجود این بیماری در پلک موجب ایجاد کیست میبومین خواهد شد. این نوع از کیست ساده است و به راحتی درمان خواهد شد.

 سلولیت پریسپتال:

این نوع عارضه ممکن است در صورت انتشار عفونت اطراف بافت چشم به وجود آید. لایه های اطراف چشم ملتهب و قرمز خواهند شد همچنین پلک را قرمز و متورم خواهند کرد. این عارضه با آنتی بیوتیک برطرف خواهد شد.

اگرچه عوارض جانبی رخ خواهند داد اما همان طور که قبلا گفتیم، در بیشتر موارد این بیماری بدن نیاز به درمان خاصی از بین خواهد رفت.

چه زمانی به دلیل وجود این بیماری باید به پزشک مراجعه کرد؟

نیاز به مراجعه به پزشک نمی باشد اما اگر موارد زیر را مشاهده کردید بهتر است که یک نوبت رزرو کنید:

  • اگر بعد از چند روز بهتر نشدید یا گل مژه بدتر شد.
  • نه تنها پلک، بلکه چشم شما آسیب زیادی دیده باشد.
  • دید شما دچار مشکل شده باشد.
  • پلک دچار تورم شده باشد و بسیار قرمز شده باشد و به طور کامل باز نشود.
  • گل مژه های بیشتری بر روی پلک ایجاد شوند.

چگونه از ایجاد گل مژه باید جلوگیری کرد؟

اگر قبلا دچار این بیماری شده اید بهتر است که بیشتر مراقب باشید. می خواهید از باکتری ها و پوست های مرده که باکتری ها از آن ها تغذیه می کنند رهابید. چند قطره شامپو بچه درون فنجان بریزید و با آب مخلوط کنید و به خوبی به هم بزنید. کمی پنبه بردارید و در مخلوط آب و شامپو فرو کنید سپس بر روی گل مژه بکشید. چشم های خود را بسته نگه دارید. اگر زمان ندارید که این مخلوط را درست کنید می توانید هنگام دوش گرفتن این کار را انجام دهید. برای انجام این کار بیشتر از 30 ثانیه نیاز ندارید.

روش مهم نیست، حرکت دست و پنبه است که موجب از بین رفتن آلودگی ها می شود. از لوازم آرایشی تاریخ گذشته، حوله و لمس پلک ها با دست کثیف خودداری کنید.

وجود خال های تازه در نزدیکی پلک می تواند از اولین علائم و زنگ خطر ایجاد این بیماری باشد. با دیدن اولین نشانه کمپرس آب گرم آماده کنید. این کار به بهبود سریع تر و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع کمک خواهد کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ