علائم سرطان ریه چیست؟ علت، روش های پیشگیری و درمان آن

alikarimi55
ریه بخش مهمی درون بدن است که کاربرد های بسیار مهمی را در بدن برای شما انجام می دهد. اکسیژن رسانی و تمام فرایندی که به تنفس مربوط هستند توسط ریه انجام می شود. حال باید بدانید که ریه هم مانند اعضای دیگر می تواند مشکلات زیادی داشته باشد. بیماری های مختلفی وجود دارد که […]

ریه بخش مهمی درون بدن است که کاربرد های بسیار مهمی را در بدن برای شما انجام می دهد. اکسیژن رسانی و تمام فرایندی که به تنفس مربوط هستند توسط ریه انجام می شود. حال باید بدانید که ریه هم مانند اعضای دیگر می تواند مشکلات زیادی داشته باشد. بیماری های مختلفی وجود دارد که در ریه مانند عفونت ریه می توانند رشد کنند. حال باید بدانید که یکی از مهم ترین مشکلات موجود در جامعه سرطان ریه می باشد که می تواند انسان را به مرگ برساند. در حقیقت سرطان ریه سومین عامل مرگ و میر در جامعه می باشد.

عوامل ایجاد سرطان ریه

سیگار و قلیان مهم ترین عواملی هستند که می توانند سرطان ریه را به وجود بیاورند. در حقیقت هر عامل خارجی که وارد ریه شود و به همراه خود باکتری هایی داشته باشد، خطری برای به وجود آمدن سرطان ریه است. قلیان با هفتاد نخ سیگار برابری می کند و مصرف مداوم آن بی شک سرطان ریه را ایجاد خواهد کرد. به همین علت است که نگرانی های زیادی در مورد قلیان وجود دارد زیرا تقریبا افراد سنین پایین هم از قلیان استفاده می کنند. حال در بخش های زیر موارد مربوط به سرطان ریه را به خوبی خواهید خواند.

دلایل رخ دادن سرطان ریه

در بخش قبلی هم بیان شد که دخانیات مهم ترین عاملی هستند که می توانند سرطان ریه را در بدن شما ایجاد کنند. البته نمی توان به دلایل دیگر هم اشاره ای نکرد و آنها را نادیده گرفت. به همین دلیل شما در بخش زیر با برخی دلایل دیگر هم آشنا خواهید شد که می توانند سرطان ریه را برای شما به وجود بیاورند.

الیاف آزبست

آزبست نام دیگر همان پنبه نسوز است. این الیاف کاربرد های زیادی در زندگی انسان ها دارند اما به همان اندازه هم می توانند برای ریه های یک انسان خطرناک باشند. باید بدانید که الیاف های آزبست دارای موادی هستند که اگر با آنها سر و کار داشته باشید ممکن است مشکلات زیادی در نفس کشیدن شما به وجود بیاید. به همین دلیل است که افرادی که در چنین شرکت هایی کار می کنند، احتمالا سرطان ریه شان بسیار بالا است.

گاز رادون

گاز رادون بیشتر در معادن وجود دارد. به همین دلیل هم کارگران معادن تنفس بیشتری از این گاز دارند. فرایند گاز رادون مانند الیاف های آزبست است و می تواند سرطان ریه را در شخص به وجود بیاورد. حال اگر کارگران معادن در دسترس چنین گازی باشند و آن را تنفس کنند ممکن است که دچار سرطان ریه شوند. به همین دلیل است که باید از ماسک های مخصوص استفاده کنند.

مشکلات خانوادگی

گاهی هیچکدام از عوامل بیرونی نمی تواند باعث رخ دادن سرطان ریه در شما باشد. در چنین شرایطی شما باید نگاهی به خانواده خود و عوامل ژنتیکی خود بیندازید. تحقیقاتی بر روی خانواده های زیادی انجام شد که در نتیجه آن مشخص شد که افرادی که در خانواده شان افرادی سیگاری وجود دارد، استعداد شان برای سرطان ریه بسیار بیشتر است و می توانند دچار این بیماری شوند.

مشکلاتی در ریه

برخی از افراد از پیشین در ریه خود مشکلاتی را داشته اند. مثلا برخی از انسان ها در زندگی خود دچار زخم ریه می شوند یا مشکلات دیگری مانند عفونت در ریه آنها رسوخ می کند که می تواند احتمال سرطان ریه را در آن شخص بسیار بیشتر کند. به همین علت است که فردی که دارای مشکلات پیشین در ریه خود است باید از هر نوع دود و دخانیاتی دوری کند.

هوای محیط

بخش جالبی که در مورد سرطان ریه وجود دارد، هوای محیط و الودگی هوا است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید تنفس هوای آلوده مانند همان سیگار کشیدن است و هر دو یک نوع ضرر را به ریه وارد می کنند. به همین سبب است که سرطان ریه در کلان شهر هایی همچون تهران بیشتر رخ می دهد و تقریبا دو درصد از آمار سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا می باشد.

فرایند رخ دادن این بیماری در بدن

فرایند رخ دادن این بیماری دسته بندی شده است و در چند مرحله مختلف برای شما رخ می دهد. به همین دلیل اگر بتوانید مراحل آن را به خوبی تشخیص بدهید، راه درمان برای شما آسان تر خواهد شد. در بخش زیر شما با این مراحل آشنا خواهید شد و تشخیص بیماری برای خودتان هم ساده تر می شود.

  • در مرحله اول باید بدانید که سلول های سرطانی که باعث به وجود آمدن سرطان ریه شده اند در ریه شما وجود دارد. آنها تنها در ریه هستند و هنوز قدرت این را ندارند که از ریه به بخش های دیگری گسترش پیدا کنند.
  • در مرحله دوم سرطان ریه قابل تشخیص خواهد بود. در حقیقت در این مرحله سلول های سرطانی به بافت های ریه می رسند و می توانند خودشان را نشان بدهند. این مرحله ای است که نشانه های سرطان ریه هم در بدن به وجود می آید.
  • همانطور که در مرحله اول گفته شد، سلول های سرطانی تمایل به گسترش پیدا کردن و رشد دارند. به همین علت می خواهند به بخش های دیگری هم برسند. در مرحله سوم سلول های سرطانی در غدد های لنفاوی و قفسه سینه هم رشد خواهند کرد.
  • زمانی که سلول های سرطانی به قفسه سینه و غدد های لنفاوی می رسند، هنوز تمایلی به پایداری ندارند و به دنبال رشد هستند. در مرحله چهارم این سلول ها رشد مجدد خودشان را آغاز می کنند.
  • مرحله پنجم مرحله ای است که سلول های سرطانی بیشترین تاثیر خودشان را بر روی بدن خواهند داشت. زیرا در تمامی بخش های غدد های لنفاوی رشد می کنند و آن را تحت تاثیر خود قرار می دهند.
  • در نهایت در مرحله ششم، شما شاهد این خواهید بود که سلول های سرطانی به هر دو ریه رسیده اند و بخش های اطراف را هم تحت تاثیر خود قرار داده اند. در نهایت در این مرحله یک سرطان ریه پیشرفته را خواهید دید.

پس فهمیدید که این بیماری می تواند علاوه بر خود ریه، بخش های اطراف را هم تحت تاثیر خود قرار بدهد و باعث بیماری آنها شود. به همین دلیل است که سرطان ریه می تواند عاملی برای مرگ باشد زیرا تنها به خود ریه کفایت نمی کند و در باقی بخش های بدن هم رشد خود را نشان می دهد.

نشانه های وجود سرطان ریه در بدن

بخش بدی که در مورد سرطان ریه وجود دارد این است که شما نشانه های آن را در مراحل اولیه سرطان مشاهده نمی کنید. سرطان ریه هم مانند بسیاری از سرطان ها زمانی از خود نشانه ای به جای می گذارد که به مرحله پیشرفته رسیده باشد و درمان برای شخص بسیار سخت تر خواهد شد. در بخش زیر برخی از این نشانه ها را خواهید دید:

  • سرفه هایی از شما خارج می شود که ادامه دار هستند. یعنی به هیچ روشی قطع نخواهند شد و برای شما تبدیل به یک عادت می شود.
  • افرادی که سیگار می کشند به خوبی می دانند که یک سرفه سیگاری چه شکلی است. به همین دلیل اگر سیگار می کشید و دچار این سرفه ها شدید باید احساس خطر کنید.
  • سرفه هایی که دارای خون هستند نشانه مناسب دیگری برای وجود سرطان ریه می باشند.
  • همانطور که گفته سرطان ریه بر روی قفسه سینه هم تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل درد درون قفسه سینه می تواند نشانه ای برای سرطان ریه باشد.
  • تنفس سخت و درد هایی که درون استخوان رخ می دهد همگی نشانه هایی برای سرطان ریه هستند. سرطان ریه تنفس را برای شما سخت تر می کند و اکسیژن کمتری به بدن تان می رسد.
  • همانطور که گفته شد، سرطان ریه باعث رسیدن اکسیژن کم به بدن تان می شود. به همین دلیل شما مدام احساس خستگی می کنید و سردرد های بدی در سر شما رخ می دهد که بیشتر سردرد های تنشی هستند.

برخی احساس می کنند که سرطان ریه ربطی به درد استخوان ندارد در صورتی که این تفکر اشتباه است. سرطان ریه می تواند سلول های خود را به استخوان برساند و باعث درد در آنها شود.

زمان مناسب برای دیدن پزشک

به طور کل زمان ملاقات پزشک مشخص شده است. هر موقع احساس کردید که یکی از نشانه های بالا در بدن شما وجود دارد و به چند تای آنها دچار شده اید باید فورا خودتان را به پزشک نشان بدهید تا فرایند درمان برای شما آغاز شود اما اگر خود آن مشکلات را احساس نکردید، با احساس کردن یکی از شرایط زیر خودتان را به پزشک نشان بدهید:

  • سرفه های تان شکل جدیدی به خود گرفته است و مشکلات زیادی با سرفه کردن خود دارید.
  • سرفه هایی که می کنید یا خلط هایی که از شما خارج می شود همگی دچار یک خلط خونی شده اند و از دهان تان خارج می شود.
  • بخش های تنفسی شما دائما در حال مبارزه با عفونت های مختلف است و دچار برونشیت می شوید.
  • درد های مداومی در قفسه سینه شما وجود دارد. این درد ها ممکن است تیز و مداوم باشند.
  • وزن شما به مرور زمان کم شده است در صورتی که هیچگونه ورزش سخت یا رژیمی انجام نداده اید.
  • دچار خس خس کردن شده اید و تنفس برای شما سخت تر شده است.

روش های جلوگیری از سرطان ریه

برخی فکر می کنند که تنها سیگار نکشیدن یا دوری از دخانیات می تواند پیشگیری برای سرطان ریه باشد و دیگر به این بیماری دچار نمی شوند. چنین باوری اشتباه است. باید بدانید که همیشه عوامل دیگری وجود دارد که می تواند سرطان ریه را در شما ایجاد کند. به همین دلیل موارد دیگری هم در بخش زیر بیان شده است که با پیروی از آنها می توانید از سرطان ریه پیشگیری کنید.

ورزش مناسب

ورزش عامل مهمی است که می تواند اکسیژن پاکی را به بدن شما برساند. کافی است هر روز در یک محیط پاک مانند کنار دریا یا یک طبیعت ورزش کنید تا همیشه ریه های تان اکسیژن سالمی را دریافت کند و دچار این بیماری نشود. باید بدانید که نفس های عمیق در هنگام ورزش کردن تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت ریه های شما خواهد داشت. پس نفس های عمیق و هوای پاک را فراموش نکنید.

استفاده از رژیم غذایی

غذای مناسب در هر نوع بیماری موثر است. در حقیقت هر چیزی را که برای انرژی مصرف می کنید بر روی بیماری های شما و شکل گیری یک بیماری تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل سعی کنید از رژیم های غذایی مناسبی همچون رژیم مدیترانه ای پیروی کنید که درون آنها میوه و سبزیجات مناسب زیادی وجود دارد.

محیط کاری مناسب

همانطور که در بخش دلایل این بیماری بیان شد، محیط کار می تواند عامل مهمی برای رخ دادن سرطان ریه باشد. همیشه محیط کار خودتان را از نظر بهداشت بررسی کنید. یک محیط سالم می تواند شما را در برابر بسیاری از بیماری ها در امان نگه دارد اما محیطی که در ان گازها و گرد های مضر وجود دارد، علاوه بر سرطان ریه می تواند بیماری های دیگری را هم در شما به وجود بیاورد.

دوری از سیگار

در نهایت سعی کنید از سیگار دوری کنید. سیگار و قلیان عامل مهمی برای این بیماری هستند زیرا یک دود غلیظ را مستقیما وارد ریه های شما می کنند و می توانند آسیب زیادی به آن وارد کنند. ترک سیگار می تواند تقریبا درصد بسیار بالایی را برای سلامتی ریه شما به وجود بیاورد که قابل تفکر است. به همین دلیل اگر جزو افراد سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید یا سعی کنید که مصرف آن را بسیار کمتر کنید که دچار سرطان ریه یا مشکلات دیگری که در اثر سیگار کشیدن در بدن به وجود می آیند، نشوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ