نکاتی که لازم است در مورد دندان عقل بدانید

alikarimi55
دندان های عقل جز دسته سوم دندان ها می باشند که در ناحیه بسیار عقبی دهان قرار گرفته اند. این دندان ها معمولا در سال های آخر نوجوانی یا سال های ابتدایی جوانی رشد می کنند. اگر دندان عقل از لثه خارج نشود و فضای کافی برای رشد درون لثه نداشته باشد، آسیب دیده قلمداد […]

دندان های عقل جز دسته سوم دندان ها می باشند که در ناحیه بسیار عقبی دهان قرار گرفته اند. این دندان ها معمولا در سال های آخر نوجوانی یا سال های ابتدایی جوانی رشد می کنند. اگر دندان عقل از لثه خارج نشود و فضای کافی برای رشد درون لثه نداشته باشد، آسیب دیده قلمداد می شوند. دندان های عقلی که به طور کامل رشد نکرده اند موجب تحلیل دندان ها و دیگر بیمارهای دهانی می گردند. در ادامه این مقاله با نحوه درمان دندان های عقلی که به طور کامل رشد نکرده اند آشنا خواهید شد.

علائم رشد دندان عقل:

برخی از افراد که دندان آن ها به طور کامل رشد نکرده است متوجه مشکلات آن نخواهند شد در صورتی که برخی دیگر علائم آن را به وضوح احساس می کنند. دندان عقل ممکن است که کمی از لثه خارج شود و قسمتی از آن قابل دیدن باشد. که در این حالت به آن دندان عقل نیمه رشد کرده می گویند.

دندان های عقلی که به طور کامل رشد نکرده اند و از لثه خارج نشده اند موجب به دام افتادن غذا در قسمت عقب دهان می گردند و در نتیجه تمیز کردن آن ها با سختی مواجه است. در برخی از افراد دندان عقل بیمه رشد کرده موجب درد می شود.

اگر این دندان دچار عفونت شود مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد. از جمله علائم آن:

در دیگر موارد، ممکن است که دندان عقل هرگز از لثه بیرون نیاید.

چه عاملی موجب گیر افتادن دندان عقل در لثه می شود؟

به طور کلی، دندان عقل به دلیل نبود فضای کافی در فک در لثه به  دام می افتند. گاهی اوقات، دندان عقل با زاویه بدی رشد خواهد کرد و تمام آن از لثه خارج نخواهد شد.

چه عواملی موجب ایجاد مشکلات برای دندان عقل می شود:

  • محدوده سنی بین 17 تا 25 سال
  • کوچک بودن فک

هیچ راهی برای فرار از دست مشکلات دندان عقل وجود ندارد، اما با مراقبت های درست و به موقع می توان از شدت آن کاست.

چگونه می توان این دندان نیمه رشد کرده را تشخیص داد؟

دندان پزشک با معاینه دندان ها یا عکس اشعه ایکس می تواند وضعیت دندان را مورد بررسی قرار دهد. اشعه ایکس نشان می دهد که در چه مرحله ای است، خراب شده است، با زاویه بد رشد کرده است و …. اگر دندان در وضعیت بدی قرار گرفته باشد پزشک ممکن است که جراحی را پیشنهاد کند.

چگونه مشکلات دندان عقل را برطرف کنیم؟

اگر دندان شما از لثه خارج نشده باشد و مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده باشد دندان پزشک جراحی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. جراحی برای بیرون آوردن دندان عقل یکی از روش های رایج می باشد. می توانید بعد از جراحی به منزل باز گردید.

دندان پزشک یا جراح این عمل را برای شما انجام خواهند داد. که به آن جراحی دندان عقل می گویند. بی حسی هیا مورد استفاده در جراحی دندان عقل به چند دسته تقسیم می شوند از جمله:

  • جراح برای بی حس کردن دندان از بی حسی موضعی استفاده می کند.
  • بی حسی های مسکن برای ریلکس کردن و از بین بردن درد ناشی از جراحی.
  • استفاده از بیهوشی برای به خواب رفتن مطلق بیمار که هیچ دردی را حین جراحی حس نکند.

در حین جراحی ممکن است که پزشک یا جراح لثه را بشکافد و بخشی از استخوان را که ایجاد مشکل کرده است را قبل از کشیدن دندان عقل، از دهان خارج کند. او زخم را با بخیه می بندد و روی آن بانداژ قرار می دهد.

مدت زمانی که برای جراحی لازم است بین 30 تا 60 دقیقه می باشد. اگر دندان شما کاملا در لثه یا فک فرو رفته باشد، ممکن است که جراحی برای او مشکل تر باشد .

دوران بازیابی بعد از جراحی این دندان:

بیشتر افراد چند روز بعد از جراحی می توانند به زندگی نرمال خود باز گردند. 6 هفت زمان نیاز است تا کاملا دهان شما به وضعیت عادی خود باز گردد. ممکن است که نتوانید دهان خو را به راحتی تا یک هفته باز کنید، پس باید از غذاهای روان استفاده کنید.

بعد از جراحی ممکن است که کمی درد، خونریزی یا تورم داشته باشید. پزشک به شما راهنمایی هایی برای رهایی از این مشکلات ارائه خواهد داد از جمله، استفاده از داروها و کمپرس یخ. یک مشکل نادر این است که بعد از جراحی لخته خون ایجاد نشود و سطح زخم خشک نشود و استخوان فک در معرض دید قرار بگیرید که دردناک می باشد.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی