سرماخوردگی؛ آیا زینک درمان خوبی برای سرماخوردگی است؟

alikarimi55
مطالعات جدیدی به بحث در مورد میزان موثر بودن زینک در جلوگیری و درمان سرماخوردگی پرداخته اند. در تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه هلسینکی انجام شده است، محققان اظهار می کنند افرادی که به طور مرتب روزانه زینک مصرف می کنند دوره بازیابی آن ها 3 برابر افرادی که از این عنصر شیمیایی استفاده نمی […]

مطالعات جدیدی به بحث در مورد میزان موثر بودن زینک در جلوگیری و درمان سرماخوردگی پرداخته اند. در تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه هلسینکی انجام شده است، محققان اظهار می کنند افرادی که به طور مرتب روزانه زینک مصرف می کنند دوره بازیابی آن ها 3 برابر افرادی که از این عنصر شیمیایی استفاده نمی کنند کوتاه تر است.

متخصصان بیماری های عفونی در مصاحبه با این مجله نیز نظرات مختلفی ارائه کردند. یکی از محققان بیان کرد که تحقیقات انجام شده در گذشته غیر قابل انعطاف و گاها متناقض می باشند و برخی از آن ها دوز های بالایی را به بیماران توصیه می کنند. قطعا هر تحقیق جنبه های موفقیت آمیز و عوارض جانبی خود را خواهد داشت. البته این گونه نیست که تمام نتایج آسیب زننده هستند و هیچ گزینه خوب و مفیدی در آن وجود ندارد.

محققان به چه نتایجی در مورد زینک دست پیدا کردند؟

آن ها در تحقیق خود سه کنترل کننده را حاوی زینک بود را به صورت تصادفی تحت آنالیز متا قرار دادند. بیمارانی که در این آزمایش شرکت داشتند روزانه بین 80 تا 92 گرم زینک بعد از مشاهده سرماخوردگی در خود مصرف کردند. این دوز زینک به طور چشمگیری بیشتر از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه در آمریکا می باشد. زیرا در امریکا پیشنهاد کرده اند که مردان 11 میلی گرم و زنان 8 میلی گرم زینک به صورت روزانه مصرف کنند.

با این وجود محققان ذکر کردند که در دیگر تحقیقات برای افراد مورد آزمایش روزانه بین 100 تا 150 میلی گرم زینک تجویز کرده اند و هیچ عوارض جانبی مشاهده نکردند.


بیشتر بدانید: علائم و نشانه های سرماخوردگی در نوزادان که لازم است بدانید


آن ها اظهار کردند که در تحلیل های صورت گرفته 70 درصد از افرادی که زینک مصرف کرده اند 5 روز بعد از سرماخوردگی سلامتی خود را دوباره به دست آوردند در مقایسه با 27 درصد از افرادی که تنها داروهای تسکین دهنده استفاده کردند.

محققان بر این باورند که زینک برای بیماران بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، آلرژی و یا شدت سرماخوردگی مفید است. البته به این نکته اشاره می کنند که بیشتر مکمل هایی که به فروش می رسند دارای دوز هایی برابر با دورزهایی که در این تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته اند نمی باشند.

محقیقان بیان می کنند که تحقیقان بیشتری باید انجام شود تا بهترین فرمولاسیون برای زینک بدست آید تا بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد. با توجه به شواهد قوی و اثر بخشی زیاد و در مقابل کم بودن عوارض جانبی، بیشتر بیماران تمایل به مصرف زینک برای درمان سرماخوردگی خود دارند.

آیا ادعا ها در مورد تاثیر زینک بر سرماخوردگی معتبر هستند؟

زینک مدت طولانی است که به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی مرود آزمایش قرار گرفته اما نتیاج متفاوتی بدست آمده است. همچنین بیان می کنند که مصرف دوز زیاد زینک ممکن است که در کوتاه مدت موثر عمل کند اما در در طولانی مدت ممکن است که موجب مسمومیت گردد. محققان بر این باورند که هنوز هم هیدراته ماندن و استراحت کردن بهترین راه درمان سرماخوردگی می باشد.

مصرف زینک نباید جایگزین مراقبت از خود شود. انجام یک آزمایش برای رفع نگرانی در مورد فرمولاسیون زینک کافی نمی باشد. اگرچه نتایج یک تحقیق ارزشمند می باشد اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد. ویروس های مختلفی در ایجاد سرماخوردگی دخیل هستند که گاهی این ویروس ها درمان بیماری را مشکل می کنند.

در واقع داروهای مناسبی برای درمان آن ها وجود ندارد. در انتها محققان به افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند توصیه می کنند تا زمانی که عوارض جانبی مصرف زینک را مشاهده نکرده اید می توانید از آن استفاده کنید. زینک دارای خاصیت ضد ویروسی مشابه با خاصیت ضد باکتریایی نقره دارد.

زینک دارای عوارض جانبی کمی می باشد. افرادی که دچار سرماخوردگی هستند با مصرف دوز بالای زینک سریع تر بهبود می یابند. سرماخوردگی یک بیماری ناگوار اما گذار می باشد این که چه میزان زینک و یا این که قبل یا بعد از بیماری باید آن را مصرف کرد، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد تا یک راه درمان مطمئن ارائه شود. الو دکتر پیشنهاد می کند مقاله معرفی بهترین چای ها و دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی را نیز مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ