علائم و دلایل دندان درد چیست؟

alikarimi55
دندان درد می تواند یک روز شما را خراب کند. برخی از عوامل ایجاد کننده از برخی دیگر جدی تر هستند. اولین کاری که می تواند به بهبود دندان درد شما کمک کند این است که عامل اصلی ایجاد کننده دندان درد را بیابید از این طریق می توانید آن را درمان و از مابقی […]

دندان درد می تواند یک روز شما را خراب کند. برخی از عوامل ایجاد کننده از برخی دیگر جدی تر هستند. اولین کاری که می تواند به بهبود دندان درد شما کمک کند این است که عامل اصلی ایجاد کننده دندان درد را بیابید از این طریق می توانید آن را درمان و از مابقی روزهای خود لذت ببرید. در ادامه ی این مقاله عوامل ایجاد کننده دندان درد و راه هایی برای درمان آن ارائه شده است.

علائم درد دندان

گاهی پیدا کردن علت دندان درد مشکل است. ممکن است که دردهای شدیدی در ناحیه دندان، فک، گوش، پیشانی، صورت یا گردن احساس کنید.

گاهی حتی تعیین نقطه ای که درد دارد بسیار مشکل است. علائم شما ممکن است به پیدا کردن سرنخ کمک کند. علائمی از قبیل:

  • درد تیز و ناگهانی در یک یا تعداد بیشتری از دندان ها هنگامی که راه می روید یا ورزش می کنید.
  • حساس نسبت به تغییرات دما از جمله سردی و گرمی
  • احساس درد از درجه خفیف و ملایم تا شدید ( این درد ممکن است که به مرکزیت یک دندان یا ناشی از درد گوشی و بینی باشد.
  • در کنار درد ممکن است که فرد از تورم گله داشته باشد ( این درد ممکن است که به گوش، فک یا کناره های سر سرایت کند).

علت دندان درد

از عوامل ایجاد کننده دندان درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحلیل رفتن دندان:

ایجاد حفره در دندان یکی از عوامل از بین رفتن آن می باشد. تمام حفره ها در مرحله اول موجب آسیب به دندان نمی شوند و تنها دندان پزشک است که می تواند این مسئله را تشخیص دهد.

اگر در یک دندان حفره ایجاد شود، این حفره ممکن است که گسترش بیابد، عمیق تر شود و دندان های اطراف را تحت تاثیر قرار دهد. اگر فقط یک دندان دچار درد شد، ممکن است که قبلا حفره ای در دندان ایجاد شده است که که رفته رفته بزرگ و عمیق شده است.

تحلیل رفتن دندان ها به دلیل مراقبت های ضعیف و خوردن غذاهای قندی ایجاد می شود.

تحلیل رفتن دندان ها می تواند ناشی از عوارض جانبی برخی از دارو که موجب خشکی دهان می شوند، باشد داروهایی از جمله: آنتی هیستامین ها، ضد اسید ها و داروهای مخصوص فشارخون.


بیشتر بدانید: 10 روش ساده برای مراقبت از دندان ها


دندان درد ناشی از آبسه:

ورم ایجاد شده در لثه که با چرک و عفونت پر شده است را آبسه می نامند. آبسه به دلیل عفونت های باکتریایی ایجاد می شود.

آبسه همیشه به دلیل بیماری های دهانی یا حفره های ایجاد شده در دندان که بدون درمان رها شده اند تشکیل می شود.

آبسه های دهانی معمولا نزدیک به دندان در بافت های لثه ایجاد می شود که بیشتر موجب تحلیل دندان یا جراحت در ریشه دندان می گردد.

پالپیتیس:

نوعی التهاب دندانی است که در این جالت بافتی که دندان در آن قرار گرفته است رگ های خونی و اعصاب آن مسدود شده اند.

این بیماری به دلیل عدم درمان حفره ها ی دندانی یا آبسه ها ایجاد می شود. اگر آن را بدون درمان رها کنید، آبسه و حفره ها و پالپیتیس موجب از بدن رفتن کامل دندان می گردند و همچنین درد شدیدی را ایجاد می کنند.

نازک شدن مینای دندان:

دندان توسط مینای آن محافظت می شود. مینا یک لایه سخت است که انتهای اعصاب درون دندان را می پوشاند. هنگامی که این لایه ضعیف شود یا از بین برود دندان نسبت به سردی و گرمی غذا و هوا حساس خواهد شد.

غذاهای اسیدی، شیرین و چسبناک معمولا موجب آسیب دیدن دندان می شوند. مسواک زدن خشن و همراه با فشار می تواند موجی از بین رفتن مینای دندان به مرور زمان گردد.

ترک دندان:

دندان هایی که قبلا پر شده اند، ترک برداشتن پر دندان، یا ترک دندان موجب از بین رفتن لایه درونی دندان و افزایش حساسیت آن می شود.

دندان درد ناشی از تحلیل رفتن لثه:

این اتفاق زمانی رخ می دهد که لثه از روی ریشه دندان عقب روی کند. تحلیل لثه موجب آشکار شدن ریشه دندان می شود. ایجاد درد و حساسیت می کند. عدم مسواک زدن صحیح، مراقبت های ضعیف دهانی و یا ژنتیک می توانند از عوامل ایجاد کننده تحلیل رفتن لثه باشند.

بیماری های لثه ای:

عدم درمان بیماری های لثه ای می تواند منجر به از بین رفتن بافت لثه و شکسته شدن دندان و ایجاد درد گردد. التهاب و تحریک پذیری دندان ها در این حالت اتفاق خواهد افتاد.

بیماری TMJ

این بیماری موجب ایجاد درد در ناحیه مفصل فک و ماهیچه های اطراف آن می شود. همچنین باعث ایجاد درد در گوش ها، دندان ها، صورت و پیشانی می گردد.

از جمله عوامل ایجاد کننده این بیماری فشار دادن دندان ها و محکم بستن دهان هنگام خواب باشد. افرادی که از این بیماری رنج می برند هنگام بیدار شدن بیشتر درد آن را احساس خواهند کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ