آیا سرکه سیب برای درمان سرماخوردگی مفید است؟

alikarimi55
سرکه سیب از تخمیر آب سیب تهیه می شود. این نوع سرکه بسیار قوی است و بویی شبیه به شراب چند ساله دارد. غلظت بالای ویتامین C، فیبر و اسید موجود،موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن خلط که به دلیل سرما خوردگی ایجاد می شود، می شود.

سرکه سیب از تخمیر آب سیب تهیه می شود. این نوع سرکه بسیار قوی است و بویی شبیه به شراب چند ساله دارد. غلظت بالای ویتامین C، فیبر و اسید موجود،موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن خلط که به دلیل سرما خوردگی ایجاد می شود، می شود.

سرکه سیب و تاثیر آن بر سرما خوردگی

در حالی که سرکه به عنوان یک درمان خانگی محبوب برای سرما خوردگی محسوب می شود، دانشمندان هنوز به دنبال یافتن علت تاثیر مثبت آن در درمان بیماری در برخی از افراد و عدم کارآیی آن در دیگر افراد هستند.

سرکه سیب از آب تخمیر شده و بدون فشار سیب خرد شده تهیه می شود. این سرکه اسیدی است و بوی قوی مانند شراب کهنه می دهد. اغلب از سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی برای سرماخوردگی استفاده می شود. محققان هنوز در حال تحقیق درباره چگونگی اثربخشی سرکه سیب و تاثیر آن در بهبودی فرد سرماخورده هستند. البته این نوع سرکه برای برخی افراد مفید نیست.

ویتامین C سرشار، فیبر و اسید موجود در سرکه سیب ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن باعث برطرف شدن خلط ناشی از سرما خوردگی می شود. به گزارش هلث لاین، برخی از افراد از سرکه سیب به عنوان یک خلط آور برای از بین بردن احتقان ناشی از سرماخوردگی استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر از آن به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند.

مزایای سرکه سیب برای سرماخوردگی

وقتی که شما سرکه سیب طبیعی مصرف می کنید، ماده ای طبیعی به نام “ماست” به بدن شما وارد خواهد شد. ماست بسیار کوچک و قسمتی از سیب است که در آب سیب کدر تخمیر می شود.

ماست ماده ای است که موجب نگه داری گروهی از باکتری ها به نام پروبیوتیک می شوند. پروبیوتیک ها موجب بهبود تقویت سیستم ایمنی می گردد در نتیجه دوره درمان سرما خوردگی کوتاه خواهد شد.

اسید موجود در سرکه موکوس و خلط گلو را از بین خواهد برد. این کار موجب بیرون کردن موکوس و خلط از سیستم تنفسی شما در مدت زمان کوتاه تری خواهد شد.

از بین رفتن خلط گلو به شما کمک می کند که احساس بهبودی کنید. دلایلی وجود دارد که اثبات می کند اسید موجود باکتری های بیماری زا را از بین می برد.

سرکه حاوی برخی از مواد مغذی است که در سیب نیز یافت می شود. پتاسیم، ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و ویتامین E که تنها بخشی از مواد مغذی موجود در سیب هستند.

سرکه سیب فیلتر نشده اغلب حاوی “مادر” است، ترکیبی از مخمر و باکتری هایی که به عنوان پروبیوتیک عمل می کنند. در سال 2018، محققان دریافتند پروبیوتیک ها دارای کیفیت تقویت کننده ایمنی هستند که به طور موثر با عفونت های تنفسی شبیه آنفولانزا و سرماخوردگی مقابله می کند.

علاوه بر این، سرکه حاوی پلی فنول است- ترکیباتی که در مواد غذایی گیاهی حاوی آنتی اکسیدان ها وجود دارد – که می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند.

موارد استفاده از سرکه سیب برای سرماخوردگی

استفاده از سرکه برای درمان سرفه های مداوم به اواخر دهه 1800 برمی گردد. امروزه تکرارهای درمانی وجود دارد که سرکه سیب را با عسل ترکیب می کند.

بیشتر بخوانید:خواص کورکومای طلایی برای سلامتی

سرکه سیب، داروی خانگی سرفه

برخی گزارش ها نشان می دهد داروی سرفه خانگی حاوی سرکه سیب و مواد زیر می تواند به تسکین علائم کمک کند:

  • فلفل هندی
  • زنجبیل زمینی
  • عسل
  • آب

ماساژ گلو با سرکه سیب

برخی از افراد از سرکه سیب برای ماساژ گلو و اطراف سینوس های خود استفاده می کنند. بوی قوی سرکه سیب به کاهش احتقان و تنفس راحت تر حین مبارزه بدن با عفونت باکتریایی یا ویروسی کمک می کند.

قرص سرکه سیب

در حالی که به راحتی می توان مکمل های سرکه سیب را به صورت آنلاین یا بدون نسخه خریداری کرد، اما به خاطر داشته باشید سازمان غذا و داروی آمریکا مکمل ها را کنترل نمی کند، بنابراین احتمال می رود برخی از آنها حاوی موارد ذکر شده روی برچسب محصول نباشند.

یک مطالعه در سال 2005 هشت مکمل مختلف سرکه سیب را مورد بررسی قرار داد. نتایج آن نشان می دهد برچسب زدن اطلاعات نادرست، ناسازگار بوده و ادعاهای اثبات نشده ای را ذکر کرده است، همچنین در مورد اینکه آیا قرص ها حاوی سرکه سیب بوده اند نیز تردید وجود داشت.

نحوه استفاده از سرکه سیب برای سرما خوردگی

مصرف سرکه به همراه عسل یک راه درمانی محبوب سرما خوردگی می باشد.

طریقه تهیه این مخلوط:

یک قسمت سرکه سیب را یا 5 قسمت آب گرم مخلوط کنید.

2 تا 3 قاشق به آن عسل خالص بیفزایید.

با سرکه غرغره کنید:

اگر عسل در دسترس شما نیست می توانید از محلول سرکه سیب و آب برای غرغره استفاده کنید.

طرز تهیه:

یک چهارم فنجان آب ولرم را با یک چهارم فنجان سرکه مخلوط کنید.

سر خود را به عقب ببرید و به مدت 2 دقیقه با محلول تهیه شده غرغره کنید. از این که تمام آن را تف کرده اید مطمئن شوید و بعد از استفاده دندان های خود را بشویید. این کار ممکن است که خلط ها را از بین ببرد و شما احساس بهتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید:تصمیمات مالی که قبل از 35 سالگی باید بگیرید

سرکه سیب را روی گلو بمالید:

ممکن است که تمایل داشته باشید سرکه سیب را روی گلو و سینوس های خود بمالید. بوی قوی سرکه ممکن است به شما در باز شدن بینی و تنفس بهتر و ساده تر کمک می کند. همچنین با از بین بردن خلط گلو را باز می کند.

قرص سرکه سیب:

اگر مصرف سرکه سیب برای شما خوشایند نیست می توانید از قرص آن استفاده کنید. در حالی که این قرص ها حاوی مقداری ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی می باشند، می توانند دیگر مزیت ها را برای شما به ارمغان بیاورند.

عوارض جانبی:

سرکه سیب بسیار اسیدیس است. این اسید می تواند موجب تحریک معده، مری و زخم معده شود.

سرکه را باید قبل از مصرف با آب رقیق کرد.  افرادی که از زخم معده یا ریفلاکس اسید معده رنج می برند باید از مصرف خودداری کنند.

بعد از خوردن دندان های خود را آب کشی کنید. عدم آب کشی دهان و دندان ها موجب تخریب مینای دندان به مرور زمان خواهد شد.

اگر تمایل به استفاده از سرکه برای درمان سرما خوردگی کودک خود هستید ابتدا با متخصص کودکان در این باره صحبت کنید.

اگرچه که این نوع سرکه یک درمان خانگی بسیار راحت است اما هنوز نیاز به مطالعه بیشتری در این زمینه می باشد.

اگر هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده می کنید هرگز از درمان های خانگی استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید:

  • سرفه های شدید
  • تب شدید که بیش از 48 ساعت به طول بیانجامد
  • سرگیجه
  • تهوع

با پزشک خود صحبت کنید اگر که علائم سرما خوردگی شما برطرف نشد و رو به وخامت گرایید.

سرکه سیب نیز مانند سایر انواع سرکه اسیدی است. محتوای اسیدی آن می تواند ضمن تحریک مخاط معده به ریفلاکس اسید منجر شود، بنابراین قبل از نوشیدن آن باید با آب رقیق شود. افراد مبتلا به زخم معده یا بازگشت اسید به مری باید به این دلیل از مصرف سرکه سیب اجتناب کنند.

علاوه بر این، سرکه سیب با آسیب مری و فرسایش دندان ارتباط دارد. پس از نوشیدن هرگونه محلول حاوی سرکه سیب حتما دندان های خود را برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان با آب بشویید.

بر اساس گزارشی که توسط CNN منتشر شده است آکادمی اطفال آمریکا موضعی رسمی در مورد مصرف سرکه سیب ندارد. اگر قصد استفاده از سرکه سیب برای درمان گلو درد، احتقان یا هر گونه شرایط دیگری برای کودک خود را دارید قبل از انجام این کار با متخصص اطفال یا پزشک دیگر مشورت کنید.

نتیجه نهایی

بسیاری از افراد به سرکه سیب به عنواون یک درمان خانگی ایمان دارند، اما تحقیقات گسترده مبنی بر درمان خانگی موثر سرکه سیب برای درمان سرماخوردگی  وجود ندارد. برای اکثر مردم امتحان کردن سرکه سیب راهی کم هزینه و کم خطر برای کاهش علائم سرماخوردگی است.

در صورت شدید بودن علائم سرماخوردگی یا تجربه هر یک از موارد زیر از خوددرمانی در خانه پرهیز کنید:

  • سرفه طولانی مدت
  • تبی که بیش از 48 ساعت ادامه می یابد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

در عوض، برای ارائه گزینه های درمانی به پزشک مراجعه کنید، همچنین در صورت عدم بهبوید علائم سرماخوردگی یا حتی تشدید آن با پزشک خود برای تعیین علت اصلی بروز آن صحبت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ