آیا عفونت سینوس و دندان درد به هم مرتبط هستند؟

alikarimi55
التهاب و عفونت سینوس هر دو می توانند موجب دندان درد شوند. سینوزیت زمانی اتفاق می افتد که بافت های سینوس دچار التهاب و عفونت شوند. آیا عفونت سینوس و دندان درد به هم مرتبط هستند؟ دندان درد معمول ترین نشانه سینوزیت می باشد. درد در ناحیه دندان به دلیل فشار و نفوذ عفونت سینوس […]

التهاب و عفونت سینوس هر دو می توانند موجب دندان درد شوند. سینوزیت زمانی اتفاق می افتد که بافت های سینوس دچار التهاب و عفونت شوند.

آیا عفونت سینوس و دندان درد به هم مرتبط هستند؟

دندان درد معمول ترین نشانه سینوزیت می باشد. درد در ناحیه دندان به دلیل فشار و نفوذ عفونت سینوس به دندان رخ می دهد. درد بیشتر در ناحیه دندان های فک بالا که به سینوس ها نزدیک تر هستند ایجاد می شود.

ساختمان سینوس

سینوس ها از 4 حفره که با هوا پر شده اند و زیر بینی، پیشانی و پشت گونه قرار گرفته اند، ساخته شده اند. سینوس ها گرم، مرطوب و با هوا پر شده اند. سینوس ها مخاط ترشح می کنند و این مخاط درون بینی تخلیه می شود و بینی را تمیز می کند. وقتی که هوای درون این حفره ها توسط مایع به دام افتند موجب  ایجاد عفونت می شود.

خلط و فشار در ناحیه سینوس ها موجب عفونت و ایجاد درد در دندان های فک بالا می شوند. علت درد دندان ها این است که ریشه دندان های فک بالا به سینوس ها بسیار نزدیک است. گاهی درد گسترش می یابد و به دندان های فک پایین نیز منتقل می شود.

دندان درد معمولی یا ناشی از فشار سینوس

علائم دندان درد های معمولی مشابه دندان درد هایی است که سینوزیت ایجاد می کند. با این وجود، دندان دردی که به دلیل سینوزیت ایجاد می شود بر دندان های فک بالا تاثیر می گذارد و به جای این که تنها یک دندان دچار درد شود دسته ای از دندان ها درد را احساس می کنند.

اگر در ناحیه چند دندان احساس درد می کنید و دیگر علائم که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم را در خود مشاهده می کنید این دندان درد ناشی از عفونت سینوس ها می باشد. ممکن است که کمی دمای بدن تان کاهش بیاید یا دچار تب شوید. دندان دردی که به دلیل مشکلات دهان ایجاد شود تنها یک دندان را به درد می آورد و درد در یک نقطه متمرکز شده است.

درد ناشی از سینوزیت مدام در حال حرکت است. پریدن یا خم شدن موجب بدن تر شدن درد خواهد شد. دلیل این امر این است فشار موجود در سینوس ها با حرکت شما حرکت می کند و فشار بیشتری به دندان ها وارد خواهد کرد. درد ممکن است هنگامی که شما نشسته یا دراز کشیده باشید کمتر احساس شود.

علل

معمولا سینوزیت با یک سرما خوردگی ساده ایجاد می شود و باکتری های ناشی از سرماخوردگی موجب ایجاد عفونت می کنند. دیگر علل اولیه ایجاد کننده سینوزیت آلرژی، باکتری ها و قارچ های ایجاد کننده عفونت ها و ایجاد تغییر در دما و فشار هوا می باشد. محرک های شیمیایی و سیستم ایمنی ضعیف ریسک ابتلا به سینوزیت را افزایش می دهند.

معمولا، علائم عفونت سینوس شبیه به سرما خوردگی و آلرژی می باشد. ممکن است خلط، آبریزش بینی یا سرفه داشته باشید. التهاب و تورم موجب مسدود شدن سینوس ها و ایجاد فشار  و در درد در صورت می شوند. نشانه های بیشتر عفونت سینوس عبارتند از:

  • فشار بیشتر اطراف بینی، چشم ها و پیشانی
  • مخاط بدون رنگ و ضخیم
  • طعم بد قطرات بینی
  • بوی بد دهان
  • کیپ شدن گوش و درد آن
  • تب
  • خستگی
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • گلو درد
  • خشن شدن صدا

درمان های خانگی عفونت سینوس

درمان های خانگی بسیاری برای عفونت سینوس وجود دارد. بسیار مهم است که علائم ناشی از عفونت سینوس را هر چه سریع تر درمان کنید. می توانید با استفاده از روش های سنتی و خانگی به درمان سینوزیت بپردازید.

هیدارته بمانید

مقدار زیادی آب بنوشید تا خلط را از سینوس ها خارج کنید. از این که مقدار کافی آب نوشیده اید مطمئن شوید. این کار موجب می شود که مخاط ایجاد شده در سینوس ها نازک باشد و فشار کمی ایجاد کند. مایعات داغ مانند سوپ و چای می توانند مفید واقع شوند.

بخار

تنفس کردن در محیط گرم و مرطوب می تواند راه های بینی را باز کند و فشار سینوس ها را از بین ببرد. می توانید کمی آب گرم در کاسه بریزید و سر خود را در معرض بخار آن قرار دهید و روی سر خود را پارچه یا حوله بپوشانید سپس چند دقیقه نفس عمیق بکشید. همچنین می تواند از بخار حمام دو بار در روز استفاده کنید.

تمیز کردن سینوس ها

می توانی به کمک محلول آب نمک سینوس خود را مورد شستشو قرار دهید تا سینوس ها را به کلی تخلیه کنید. می توانید از محلول ها و اسپری های بینی نیز استفاده کنید. اگر درمان های خانگی موثر واقع نشد می توانید از گزینه های پزشکی استفاده کنید. از جمله ضد مخاط ها، اسپری های استروئیدی بینی، داروهای ضد آلرژی و …

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ