ایرانیان کانادا

alikarimi55
در سال‌های اخیر تعداد ایرانیانی که مهاجرت به کانادا و اقامت کانادا را انتخاب کردند زیاد شده و جمعیت ایرانیان کانادا افزایش یافته است. موج اول مهاجران ایرانی در سال‌های 1358، 1359 شمسی وارد کانادا شدند و بین سال‌های 2011 تا 2016 جمعیت زیادی از مهاجران ایرانی با مهاجرت به کانادا اقامت به کانادا را […]

در سال‌های اخیر تعداد ایرانیانی که مهاجرت به کانادا و اقامت کانادا را انتخاب کردند زیاد شده و جمعیت ایرانیان کانادا افزایش یافته است. موج اول مهاجران ایرانی در سال‌های 1358، 1359 شمسی وارد کانادا شدند و بین سال‌های 2011 تا 2016 جمعیت زیادی از مهاجران ایرانی با مهاجرت به کانادا اقامت به کانادا را برگزیدند. از آنجا که غالب مهاجران ایرانی برای کار یا تحصیل وارد این کشور می‌شوند وضعیت ایرانیان در کانادا خوب است. اخیرا ایران پس از فیلیپین، هند و چین در جایگاه چهارم از نظر مهاجرت به کانادا ایستاده است. اگر شما هم قصد مهاجرت کانادا را دارید در ادامه‌ی متن درمورد ایرانیان کانادا بیشتر بخوانید:

تاریخچه مهاجرت ایرانیان کانادا

می‌توان گفت جامعه ایرانیان کانادا به تازگی و پس از افزایش مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا تشکیل شده است. تا دهه پنجاه و دهه شصت شمسی تعداد مهاجران ایرانی بسیار کم بود. اما در دهه‌ی شصت به مرور تعداد این مهاجرین افزایش یافت که تا امروز هم ادامه داشته است.

تا قبل از دهه‌ی شصت بیشتر افراد برای مهاجرت تحصیلی یا موقعیت‌های شغلی مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا را انتخاب می‌کردند اما با شروع جنگ ایران و عراق دلایل مهاجران ایرانی تغییر یافت. دلایل فرهنگی، مذهبی و سیاسی نیز سبب مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا شده است.

بیشتر مهاجران ایرانی در مناطق شهری و پرجمعیت کانادا مخصوصا شهر تورنتو زندگی می‌کنند. با توجه به گرانی در شهرهای بزرگ می‌توان گفت وضعیت ایرانیان کانادا خوب است که قادر به زندگی در این شهرها هستند. ایرانیان کانادا پس از مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا استان‌های انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا را انتخاب کرده‌اند و بسیاری در شهرهای تورنتو، ونکوور و مونترال سکونت می‌کنند.

وضعیت اقتصادی مهاجران ایرانی

ایرانیان کانادا غالبا تحصیلات عالیه دارند و در مشاغل مهم با درآمدهای خوب مشغول کار هستند و می‌توان گفت وضعیت ایرانیان کانادا خوب است. برخی از ایرانیان کانادا نیز کسب‌وکارهای خود را راه‌اندازی کرده‌اند که بعضی در مقیاس کوچک و بعضی در مقیاس بزرگ هستند. یکی از مشاغلی که توجه مهاجران ایرانی را به خود جلب کرده املاک و مستغلات است و بسیاری این شغل را برای خود برگزیده‌اند.

روابط تجاری ایران و کانادا البته زیاد خوب نیست و مهاجران ایرانی در دادوستد بین ایران و کانادا چندان موفق نبوده‌اند. با تحریم‌های سازمان ملل به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران روابط ایران و کانادا تیره شد و در سال 2007 سطح روابط به کاردار تقلیل یافت. در سال 2010 کانادا «فعالیت‌های حساس» ایران را دلیلی بر بیشتر کردن تحریم‌ها دانست. در سال 2012 نیز روابط دیپلماتیک به طور کلی با ایران قطع شد. سفارت کانادا در ایران تعطیل شد و دیپلمات‌های ایرانی که در کانادا زندگی می‌کردند به ایران بازگشتند.

این وضعیت تا سال 2013 ادامه داشت و مجددا تحریم‌های دیگری وضع شد. پس از نخست وزیری جاستین ترودو او اعلام کرد برخی از تحریم‌های اقتصادی برداشته می‌شوند و شرکت‌های کانادایی می‌توانند با ایرانیان تجارت کنند. البته متاسفانه در کلیت روابط تجاری و اقتصادی ایران و کانادا تغییر معناداری ایجاد نشده است و مهاجران ایرانی همچنان از دادوستد با ایران منع شده‌اند.

وضعیت فرهنگی ایرانیان کانادا

مهاجران ایرانی که برخاسته از کشور ایران هستند قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی را شامل می‌شوند. اگرچه همه‌ی آن‌ها به یک زبان صحبت می‌کنند اما پیشینه فرهنگی متفاوتی دارند. البته مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا سبب شده با وجود تفاوت‌های فرهنگی ایرانیان کانادا در مناسبت‌های مختلف دورهم جمع شوند.

شعر و ادبیات یکی از زمینه‌های دورهم جمع کردن مهاجران ایرانی است و برنامه‌های متعدد ادبی و شعرخوانی در شهرهای مختلف کانادا برگزار می‌شود. همچنین ایرانیان کانادا جشن‌ها و رسومات ملی را بهانه‌ای برای دورهمی می‌دانند و جشن تیرگان تبدیل به جشنی باشکوه و با برنامه‌های مفرح متعدد شده است که هنرمندان رشته‌های مختلف از موسیقی تا ادبیات و تئاتر در آن هنرنمایی می‌کنند. روزنامه‌های ایرانی نیز در کانادا منتشر می‌شوند که «شهروند کانادا» جزو این روزنامه‌ها است.

موسسات حمایتی زیادی در جوامع ایرانی وجود دارد و ایرانیان کانادا که سال‌های قبل مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا را برگزیده‌اند سعی می‌کنند در غالب این موسسات و برگزاری کلاس‌های کمکی به مهاجران ایرانی تازه‌وارد کمک کنند و مشاوره دهند.

برای زنده نگه داشتن زبان فارسی در میان خانواده‌های مهاجران ایرانی مخصوصا کودکان این خانواده‌ها که از ابتدا با زبان انگلیسی مواجه می‌شوند مدارس و کلاس‌هایی وجود دارند که زبان فارسی را تدریس می‌کنند. براساس تحقیقی در سال 2016 225 هزار و 155 نفر در کانادا به زبان فارسی صحبت می‌کنند. زبان فارسی در میان زبان‌های مهاجران کانادا رتبه یازدهم را دارد و یکی از زبان‌هایی در کشور کانادا است که عده‌ی زیادی با آن صحبت می‌کنند.

وضعیت سیاسی ایرانیان کانادا

با رشد مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا مشارکت ایرانیان کانادا در انتخابات‌های مختلف افزایش یافته است. علاوه بر رای دادن به کاندیدای موردنظر برخی از ایرانیان کانادا خود تلاش می‌کنند وارد مجلس یا دولت شوند و تاثیرات موردنظر خود را بر قوانین بگذارند. نمایندگان ایرانی و وزیر تحقیقات و نوآوری در سال 2013 دو نفر از ایرانیان بودند.

وضعیت مذهبی ایرانیان در کانادا

مساجد متعددی برای مسلمانان در کانادا وجود دارد و علاوه بر این، مساجد برای مسلمانان شیعه نیز تاسیس شده‌اند که برخی مستقل و برخی وابسته به جمهوری اسلامی هستند. در مقایسه با ملیت‌های دیگر ایرانیان کانادا کمتر گرایش‌های مذهبی دارند و علاقه‌ی زیادی به انجام مناسک مذهبی نشان نمی‌دهند. حدود 80% از ایرانیان مانادا خود را مذهبی نمی‌دانند و از گرایش‌های مذهبی دور هستند.

ایرانیان مشهور در کانادا

در میان مهاجران ایرانی چهره‌های مشهوری هم در زمینه‌های مختلف به چشم می‌خورند که مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا را انتخاب کرده‌اند. با ایرانیان مشهور کانادا آشنا شوید:

هنر و معماری و استارت  آپ ها

  • حسین امانت، معمار
  • فریبرز لاچینی، آهنگساز
  • فریبرز صهبا، معمار
  • پرویز تناولی، مجسمه‌ساز و نقاش
  • DROP
  • MYANT
  • FIIX
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ