علائم بیماری ذات الریه چیست؟ علل، علائم و درمان آن

alikarimi55
ذات الریه یا پنمونی اصطلاح گسترده ای برای یک عفونت رایج ریه است که به طور معمول توسط باکتری یا ویروس ایجاد می شود. این بیماری همچنین می تواند مسبب عارضه آنفولانزا باشد. دکتر مائورن دزیورا، متخصص ریه در مرکز پزشکی تافتز در بوستون، در این باره می گوید: هنگامی که چیزی مانند باکتری ها، […]

ذات الریه یا پنمونی اصطلاح گسترده ای برای یک عفونت رایج ریه است که به طور معمول توسط باکتری یا ویروس ایجاد می شود. این بیماری همچنین می تواند مسبب عارضه آنفولانزا باشد. دکتر مائورن دزیورا، متخصص ریه در مرکز پزشکی تافتز در بوستون، در این باره می گوید: هنگامی که چیزی مانند باکتری ها، به عنوان مثال، وارد بافت ریه می شوند، باعث ایجاد واکنش التهابی می شوند که منجر به تولید مخاط می شود. وی گفت که جمع شدن مخاط می تواند برخی از علائم ذات الریه را مانند سرفه، تنگی نفس، تب و لرز ایجاد کند.

دزیورا می گوید: این بیماری می تواند خفیف باشد که به پنومونی گردشی یا راه رونده معروف است یا اگر علائم شدید باشد ممکن است جدی باشد و ممکن است نیاز به بستری داشته باشد. پنومونی باکتریایی شایعترین نوع بیماری است و همچنین جدی ترین نوع آن است.

با پنومونی، کیسه های هوا، در یک یا هر دو ریه ملتهب می شوند و با مایعات پر می شوند. این کار اکسیژن را برای رسیدن به جریان خون دشوار می کند. (هنگامی که هر دو ریه آلوده شوند، به آن پنومونی مضاعف گفته می شود).

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، سالانه بیش از 250،000 نفر باید در یک بیمارستان برای ذات الریه در ایالات متحده تحت مراقبت باشند و سالانه حدود 50،000 آمریکایی در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند.

چه عواملی باعث ایجاد ذات الریه می شود؟

پنومونی می تواند توسط باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها ایجاد شود. با این حال، باکتری ها شایع ترین علت ذات الریه در بزرگسالان هستند و شایع ترین مقصر آن استرپتوکوک پنومونیه است. پنومونی  گردشی یا راه رونده معمولاً توسط یک باکتری به نام مایکوپلاسما پنومونیه ایجاد می شود.

ویروس هایی مانند ویروس آنفولانزا(آنفولانزا) و رینوویروس نیز می توانند منجر به ذات الریه شوند. به گفته مؤسسه ملی قلب، ریه و خون، ویروس سینكسیال تنفسی (RSV) از دیگر دلایل ویروسی است كه یك علت شایع در ذات الریه پنومونی در نوزادان و كودكان خردسال و متاپنوموویروس انسانی است.

یک نمونه از علل قارچی ذات الریه پنومونی Pneumocystis jirovecii است، که باعث یک عفونت جدی تهدید کننده زندگی به طور معمول در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، مانند مبتلایان به HIV و ایدز است. (این بیماری قبلاً پنومونی Pneumocystis carinii نامیده می شد.)

دزورا می گوید: ذات الریه ممکن است در هر زمان از سال اتفاق بیفتد، اما در فصل زمستان که فصل آنفولانزا شروع می شود، بیشتر موارد رخ می دهد. وی توضیح داد: آنفولانزا می تواند باعث ذات الریه ویروسی شود و باعث کاهش و ضعف در سیستم دفاعی سیستم ایمنی بدن شود و خطر ابتلا به ذات الریه باکتریایی ثانویه را افزایش می دهد.

افراد در هر سنی می توانند دچار ذات الریه شوند، اما کسانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ریه هستند کودکان زیر 5 سال، بزرگسالان 65 ساله و بالاتر، افراد سیگاری و افراد دارای سایر مشکلات سلامتی یا سیستم ایمنی ضعیف مانند مشکلات مزمن ریه، نارسایی قلبی، دیابت و سکته مغزی هستند.

اشکال ویروسی و باکتریایی ذات الریه به طور معمول وقتی فرد آلوده سرفه یا عطسه کند، می تواند گسترش یابد که قطرات حاوی باکتری یا ویروس را در هوا منتشر می کند که سایر افراد می توانند در سطوح آلوده تنفس کنند یا لمس کنند. بیشتر افرادی که فقط مدت کوتاهی را با فرد آلوده می گذرانند، بیمار نمی شوند، اما انواع باکتریایی ذات الریه وجود دارد که به سرعت در افرادی که در محیط های شلوغ زندگی می کنند یا کار می کنند، مانند خوابگاه های دانشجویی، پادگان های نظامی یا ایستگاه های پرستاری وجود دارد.

علائم ذات الریه

علائم ذات الریه می تواند از خفیف تا شدید و  تهدید کننده زندگی متغیر باشد. دزورا می گوید: فرد مبتلا به پنومونی گردشی یا راه رونده ممکن است احساس ضعف و خستگی کند و سرفه کم داشته باشد اما هنوز هم می تواند در محل کار یا مدرسه شرکت کند. یک عفونت جدی تر باعث تب شدید خطرناک، تنگی نفس، کبودی لب ها به دلیل کمبود اکسیژن در خون و سردرگمی ذهنی می شود.

با برخی از اشکال ذات الریه، فرد ممکن است مخاط مایل به سبز یا زرد یا احتمالاً مخاط خونی را سرفه کند(اما پنومونی همیشه باعث سرفه و ایجاد مخاط نمی شود). طبق گزارش انجمن ریه آمریکا، علائم ذات الریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه کردن
  • تب
  • درد قفسه سینه یا معده
  • تنگی نفس
  • لرز
  • از دست دادن اشتها
  • کمبود انرژی و خستگی
  • سردرگمی و سرگیجه، به ویژه در افراد مسن
  • سردرد
  • تشخیص و درمان

ذات الریه یک بیماری بسیار شایع است، اما گاهی اوقات  تشخیص عارضه می تواند مشکل باشد زیرا علائم اغلب شبیه به سرماخوردگی است. دزیورا می گوید، برای تشخیص ذات الریه، پزشك از استتوسكوپ استفاده می كند تا هنگام نفس كشیدن صدای ترك هوا را در ریه ها گوش كند.

اشعه ایکس قفسه سینه می تواند میزان التهاب در ریه ها را نشان دهد.

دزیورا عنوان می­کند: همچنین ممکن است از بیماران خواسته شود نمونه خلط(مخلوطی از بزاق و مخاط) را که برای شناسایی سویه باکتری های ایجاد کننده پنومونی معاینه می شود، را به پزشک تحویل دهند که  ان خلط به پزشکان در سازمان دهی آنتی بیوتیک کمک می کنند.

دزیورا می گوید، در حداقل 50٪ موارد، باکتری های خاص ایجاد کننده ذات الریه را نمی توان شناسایی کرد. بنابراین، آنتی بیوتیک تجویز  شده براساس شایع ترین علل باکتریایی ذات الریه است.

دزیورا می گوید، افراد مبتلا به پنومونی باکتریایی معمولاً در طی 48 ساعت پس از دریافت آنتی بیوتیک احساس بهتری می کنند، اما یک دوره آنتی بیوتیک معمولاً به مدت 5 تا 10 روز انجام می شود. به گفته وی، سرفه ناشی از ذات الریه باعث می شود تا سه ماه پس از پایان درمان به دلیل التهاب باقیمانده در ریه ها باقی بماند که مدت طولانی برای فروکش کردن طول بکشد.

برای برخی از افراد مسن و افراد دارای مشکلات مزمن ریوی یا سیستم ایمنی ضعیف، ذات الریه می تواند تهدیدی به شدت خطرناک برای زندگی آنان باشد. در نتیجه عفونت ممکن است افراد عوارض جدی داشته باشند، مانند تنفس در اکسیژن کافی. ایجاد مایعات در اطراف ریه ها. یا مسمومیت عفونی، عوارضی که  در آن ها التهاب کنترل نشده در بدن وجود داشته باشد، می تواند منجر به نارسایی گسترده اندام شود.

آنتی بیوتیک ها به درمان پنومونی ویروسی کمک نمی کنند. علائم آن مانند تب و سرفه با استراحت، آسپرین، داروهای سرفه و نوشیدن مایعات فراوان کنترل می شود. کارشناسان همچنین برای  کمک به این موضوع مرطوب نگه داشتن هوا را توصیه می کنند، که به شل شدن خلط اضافی در ریه ها و سینوس ها کمک می کند.

 

راه هایی برای جلوگیری از ابتلا به پنومونی

دزیورا می گوید: یكی از مهمترین موارد جلوگیری از شیوع ذات الریه، جلوگیری از تماس نزدیك با افرادی است كه به سرماخوردگی و آنفولانزا آلوده هستند. راه های دیگر برای پیشگیری از بیماری شامل موارد زیر است:

واکسیناسیون: سالانه واکسن ضد انفولانزا به جلوگیری از آنفلوانزا کمک می کند و همچنین از پنومونی جلوگیری می کند. همچنین یک واکسن برای جلوگیری از ذات الریه پنوموکی، رایج ترین شکل ذات الریه باکتریایی وجود دارد. این واکسن برای کودکان زیر 2 سال و همچنین برای بزرگسالان 65 یا بالاتر توصیه می شود. همچنین برای کودکان و بزرگسالانی که در معرض خطر ابتلا به پنومونی قرار دارند عکسبرداری توصیه می شود زیرا آن ها به سایر عوارض سلامتی مبتلا هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

تمیز نگه داشتن دست ها و سطوح:

  • مرتباً دست ها را بشویید – بعد از استفاده از حمام، تمیز کردن بینی، تعویض پوشک، تهیه غذا یا قبل از غذا.
  • ضد عفونی کننده سطوح لمس شده، از قبیل شیرآلات، میز کار، تلفن، اسباب بازی و سوئیچ های سبک.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ