آیا مصرف روزانه آسپرین مضر است؟ + مزایا و خطرات

alikarimi55
بسیاری از افراد بر این باور هستند که مصرف روزانه آسپرین می‌تواند به سلامت قلب آن‌ها کمک کند. باید بدانید که مصرف هرروزه‌ی آسپرین می‌تواند خطر خونریزی و مشکلات قلبی را افزایش دهد. کارشناسان بر این باور هستند که باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مصرف آسپرین می‌تواند برای سلامت شما مفید […]

بسیاری از افراد بر این باور هستند که مصرف روزانه آسپرین می‌تواند به سلامت قلب آن‌ها کمک کند. باید بدانید که مصرف هرروزه‌ی آسپرین می‌تواند خطر خونریزی و مشکلات قلبی را افزایش دهد. کارشناسان بر این باور هستند که باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مصرف آسپرین می‌تواند برای سلامت شما مفید یا مضر باشد.

استفاده روزانه از آسپرین می‌تواند خطرناک باشد

برای سال‌های متمادی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی استفاده روزانه از این دارو را برای کمک به جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی در افرادی که خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی داشتند، توصیه می‌کردند. سپس در سال 2018 سه مطالعه بر این واقعیت تأکید کردند که این دارو همیشه برای سلامتی ما مفید نیست و می‌تواند با خطر بیشتری از خونریزی شدید همراه باشد.

با اطلاعات به دست آمده این ایده که این دارو می‌تواند برای سلامت قلب به ویژه برای سالمندان مفید باشد، دچار شک و تردید شده است. اکنون تحقیقات جدید در مرکز پزشکی Deaconess Beth Israel نشان داده شده است که میلیون‌ها بزرگسال آمریکایی، هر روز بدون در نظر گرفتن نظر پزشک به طور خودسرانه آسپرین مصرف می‌کنند.

این یافته‌ها مغایر با دستورالعمل‌ های فعلی انجمن قلب آمریکا و کالج قلب شناسی کالج آمریکایی است، که صریحاً بیان می‌کنند بزرگسالان بالای 70 سال که دچار حمله قلبی نشده اند و افرادی که خطر خونریزی بالاتری دارند، نباید این دارو را مصرف کنند. در حالی که این دارو می تواند برای افرادی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده‌اند مفید باشد، برای همه ضروری است که در مورد مصرف آسپیرین با پزشک خود مشورت کنند.

تصمیم پزشکی در مورد آسپرین درمانی باید چندین عامل از جمله سن بیماران، سابقه قبلی بیماری قلبی، خطر خونریزی و استفاده همزمان از سایر رقیق کننده‌های خون را در نظر بگیرد. نکته اصلی این است که با پزشک خود مشورت کنید که آیا شما از آسپرین درمانی بهره مند می شوید؟

میلیون‌ها نفر بدون اطلاع پزشک آسپرین مصرف می‌کنند

محققان برای درک چگونگی استفاده گسترده از این دارو داده های سلامت 14328 بزرگسال از بررسی ملی مصاحبه بهداشت ملی 2017 را بررسی کردند.

تیم تحقیقاتی پاسخ شرکت کنندگان را برای سه سوال زیر ارزیابی کردند:

  • آیا پزشک یا متخصصی استفاده از از آسپرین با دوز کم را برای کنترل بیماری قلبی پیشنهاد کرده‌اند.
  • آیا این توصیه را دنبال می‌کنید
  • آیا بدون دستور پزشک آسپرین مصرف می‌کنند تا از بیماری قلبی جلوگیری و کنترل کنند؟

این مطالعه نشان داد که 23 درصد از افراد در بین 29 میلیون نفر، برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی آسپرین مصرف می‌کنند. از این تعداد 23 درصد یا به عبارتی 6.6 میلیون نفر هر روز قرص آسپرین بدون توصیه پزشک مصرف می‌کنند. علاوه بر آن نیمی از بزرگسالان آمریکایی 70 ساله و بالاتر که به بیماری قلبی مبتلا نیستند، گزارش دادند که روزانه آسپرین مصرف می‌کنند.

مصرف آسپرین گسترده و خطرناک است

محققان با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم در ایالات متحده بدون نیاز پزشک به آسپیرین مصرف می‌کنند، از پزشکان متخصص تقاضا دارند که در مورد نحوه مصرف آسپرین از بیماران خود بپرسند. آن‌ها باید در مورد فواید و خطرات مصرف آسپرین با بیماران خود صحبت کنند.

به ویژه در بیماران بزرگسالی که به بیماری زخم معده مبتلا هستند آموزشات لازم را بدهند. دکتر دیوید کاتلر ، پزشک خانواده خانواده در مرکز بهداشت Providence Saint John گفت: “همانطور که یک قرص آسپرین به نظر ساده به نظر می‌رسد، اما عملکرد این قرص در بدن انسان بسیار پیچیده است. این دارو تاثیرات شگفت آور مفید و خطرناک را با هم دارد.”

اگرچه این دارو می‌تواند از لخته شدن جلوگیری کند و مانع از سکته مغزی و سکته قلبی شود، اما می‌تواند منجر به خونریزی خطرناک و عوارض جانبی دیگری در بدن شود. علاوه بر خونریزی در دستگاه گوارش، آسپرین درمانی روزانه می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند در بعضی از افراد واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. به گفته کارشناسان بهداشت، این امر خصوصاً برای افرادی که 70 سال سن دارند نگران کننده است.

وی گفت: “بیماران سالخورده بیشتر در معرض خطر خونریزی و زخم معده هستند. خطر ابتلا به این عوارض جانبی به طور قابل توجهی افزایش می یابد اگر بیماران همزمان با داروهای رقیق کننده خون دیگر (مانند وارفارین ، کلوپیدوگرل)، مسکن های ضد درد NSAID مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن یا استروئیدها بطور قابل توجهی افزایش دهند.”

آسپرین برای بعضی از افراد مفید است

به گفته کارشناسان بهداشت، همه افراد گفته اند که افراد خاصی می‌توانند از مصرف این دارو بهره مند شوند. به عنوان مثال اگر دچار سکته مغزی یا سکته قلبی شده اید، پزشكان هنوز هم توصیه می‌كنند كه از آسپرین استفاده کنید. علاوه بر این کسانی که فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا یا استنت های کرونر دارند، ممکن است به طور بالقوه از مصرف آسپرین نیز بهره مند شوند زیرا فواید این دارو از خطرات آن برای این افراد بیشتر است.

با این همه لازم و مهم است که با پزشک متخصص قلب و عروق تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که باید آسپیرین مصرف کنید یا خیر. تحقیقات جدید مرکز پزشکی Deaconess بث اسرائیل نشان داده است که میلیون ها بزرگسال آمریکایی در حال حاضر هر روز آسپرین مصرف می کنند با وجود این واقعیت که دستورالعمل های فعلی توصیه به استفاده از آسپرین برای بزرگسالان مسن که بیماری قلبی ندارند، نمی‌کند.

چه کسانی به آسپرین احتیاج دارند؟

برای بسیاری از ما آسپرین یکی از داروهایی بوده است که در دوران جوانی استفاده می‌کردیم. انواع مریضی‌ها مانند سردرد، سرماخوردگی و دردهای متداول را با آسپرین و دو لیوان آب درمان می‌کردیم. برای چندین دهه اعتقاد بر این بود که آسپرین روشی ایمن برای محافظت از بزرگسالان در برابر سکته‌های قلبی و مغزی بوده است.

اما طی دو سال گذشته تحقیقات جدید این فرضیه را زیر سوال برده و بسیاری از پزشکان تجویز این دارو برای بزرگسالانی که در معرض خطر کمتر بیماری قلبی عروقی هستند را متوقف کردند. اما از آنجا که آسپرین به آسانی در دسترس است و از آنجا که ممکن است مردم از آخرین تحقیقات مطمئن نباشند، گروه بزرگی از افراد وجود دارند که ممکن است هنوز هم بی مورد آن را مصرف کنند.

محققان دانشگاه هاروارد در شماره 23 ژوئیه سال 2019 در سالنامه پزشکی داخلی اعلام کردند که تقریباً 24٪ بزرگسالان در سنین 40 سال یا بالاتر بدون بیماری قلبی عروقی که به آسپرین روزانه احتیاج ندارند، هنوز هم آن را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مصرف می‌کنند.

تقریباً نیمی از بزرگسالان 70 ساله و بالاتر که سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی را گزارش نکرده اند، روزانه این دارو را مصرف می‌کنند. دکتر رندال زوزمان ، مدیر بخش فشار خون بالا در بیمارستان عمومی ماساچوست وابسته به هاروارد ، می گوید: “آسپرین درمانی برای همه وجود ندارد ، با این وجود بسیاری از افراد بدون اطلاع پزشک از آن استفاده می کنند.” “این می تواند آنها را در معرض عوارض جانبی بالقوه خطرناک قرار دهد و باعث صدمه بیشتر از خوب شود.”

از نگاه لازم بودن برای قلب

این دارو به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در شریان‌ها کمک می‌کند که می‌تواند جریان خون را محدود کند و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. آسپرین ممکن است به خودی خود یا در ترکیب با داروهای ضد لخته دارویی مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس) تجویز شود. نکته منفی این است که آسپرین خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد.

این می‌تواند از یک موضوع جزئی مانند کبودی قابل توجه تا مشکلات شدیدتر، مانند خونریزی دستگاه گوارش ناشی از تحریک روده و به ندرت خونریزی در مغز متغیر باشد. آنچه توصیه می‌شود این است که آسپرین روزانه با دوز کم که اغلب 81 میلی گرم (میلی گرم) در روز است، می‌تواند افراد مبتلا به بیماری قلبی که حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اند را محافظت کند.

چه کسانی بیشترین سود را از آسپرین می‌برند؟

کاندیداهای دیگر برای آسپرین درمانی شامل افرادی است که دارای بای پس عروق کرونر برای بازگشت مجدد جریان خون در اطراف انسداد قلب هستند. افرادی که استنت گذاشته شده اند تا شریان را باز نگه دارند. اما آسپرین نسبت به بقیه افراد چگونه عمل می‌کند؟ به عنوان مثال اگر شما در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی هستید، مصرف روزانه آسپرین می‌تواند از حمله قلبی یا سکته مغزی جلوگیری کند؟

خطر در مقابل فایده

بزرگترین مسئله در مورد آسپرین درمانی، شناسایی افراد سالم است که با مصرف روزانه آسپرین با دوز کم خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در این افراد کاهش یابد. در این نقطه است که مشکل انتخاب مصرف کردن یا مصرف نکردن آسپرین مطرح می‌شود.

رهنمودهای جدید انجمن قلب آمریکا و کالج قلب شناسی آمریکا توصیه می‌کنند از آسپرین روزانه در پیشگیری در افراد سالم و بدون بیماری قلبی یا سکته مغزی، به ویژه افراد مسن‌تر از 70 سالگی جلوگیری کنند. این راهنمایی‌ها خاطرنشان می‌کنند که شواهد موجود نشان می‌دهد خطرات خونریزی خطرناک بیشتر است. با این حال این بدان معنا نیست که افراد سالم هیچگاه از آسپرین درمانی بهره مند نخواهند شد.

“بعضی از پزشکان ممکن است آسپرین را برای افرادی که دارای چندین فاکتور خطر هستند و آنها را به ویژه در معرض خطر بالای حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می دهند، توصیه کنند. افرادی با  سابقه خانوادگی قوی از بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا ، یا ایجاد پلاک در شریان هایشان که از یک کلسیم عروق کرونر تشخیص داده می‌شوند. ” افراد بالای 70 سال هنوز هم می‌توانند از آسپرین درمانی بهره مند شوند، اما این امر به خطر خونریزی آنها در برابر مشخصات خطر قلبی آنها بستگی دارد.”

دکتر Zusman می‌افزاید: یک رویکرد بهتر برای این افراد تمرکز بیشتر روی پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش و مدیریت وزن است. “برای اکثر افراد موارد بالا می‌تواند از مزایای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی بهتر از مصرف آسپرین روزانه استفاده کنند.” نکته نهایی این است که تصمیم به مصرف آسپرین با دوز کم پیچیده است و به شخص بستگی دارد. دکتر زوزمان می گوید: “با پزشک خود صحبت کنید و هرگز با تشخیص خود روزانه آسپرین مصرف نکنید.”

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ