تاثیر بازی برای بزرگسالان + نحوه بازی کردن با کودکان

alikarimi55
در مورد فواید بازی برای بزرگسالان چه می دانید؟ فقط به این خاطر که ما جزو بزرگسالان هستیم نباید تمام زندگی مان کار شود. چگونگی مفید بودن بازی را در روابط، شغل و خلقیات را آموزش ببینید. اهمیت بازی برای بزرگسالان در زندگی مدرن و شلوغ امروزی بسیاری از افراد به طرز وحشتناکی بر روی کار […]

در مورد فواید بازی برای بزرگسالان چه می دانید؟ فقط به این خاطر که ما جزو بزرگسالان هستیم نباید تمام زندگی مان کار شود. چگونگی مفید بودن بازی را در روابط، شغل و خلقیات را آموزش ببینید.

اهمیت بازی برای بزرگسالان

در زندگی مدرن و شلوغ امروزی بسیاری از افراد به طرز وحشتناکی بر روی کار متمرکز شده اند که به نظر می رسد هیچگاه وقتی برای شادی و سرگرمی ندارند. جایی بین کودکی و بزرگسالی ما بازی کردن را متوقف کرده ایم.

وقتی کمی زماند فراغت پیدا می کنیم به جای اینکه سرگرمی داشته باشیم و مثل دوران کودکی باز دوباره بازی کنیم، در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر می نشینیم ولی بازی و سرگرمی تنها برای کودکان ضروری نیست بلکه می تواند منبع آرامش و محرکی برای بزرگسالان نیز باشد.

بازی با شخص مورد علاقه تان، دوستان، همکاران، حیوانات خانگی و کودکان راهی مطمئن و سرگرم کننده برای بهبود خیال پردازِی، خلاقیت، توانایی حل مساله و تندرستی هیجانی باشد. بازی برای بزرگسالان فرصتی جهت فراموشی مشغله های کاری و سرگرمی خلاقانه و ساختارشکنانه می باشد.

بازی برای بزرگسالان به طور ساده می تواند شامل شوخی با دوستان، جوک گفتن با همکاران، پوشیدن لباس هالووین همراه کودکان، ساختن آدم برفی در حیاط، بازی با سگ، حل معما در یک مهمانی یا دوچرخه سواری با همسر بدون مقصئی مشخص باشد. با اجازه دادن به خود جهت استفاده از سادابی فراموش شده کودکی، شما می توانید بازی برای بزرگسالانفواید سالم زیادی را در طول زندگی به ارمغان بیاورید.

فواید بازی برای بزرگسالان

اگر چه بازی برای توسعه کودک امری ضروری می باشد اما برای تمام سنین نیز فوایدی دارا می باشد. بازی می تواند به زندگی شادابی ببخشد، استرس را کاهش دهد، سرعت یادگیری را بالا ببرد و شما را به دیگران و اطرافیانتان متصل کند.

بازی می تواند کار یا حرفه را موثرتر یا دلچسب تر کند. شما می توانید به تنهایی یا به همراه حیوان خانگی تان بازی کنید ولی برای کسب فواید بیشتر، بازی حداق باید شامل یک نفر دیگر نیز باشد.

کمک های بازی عبارتند از :

– کاهش استرس:  بازی کردن سرگرمی است و سبب رهاسازی مواد شیمیایی طبیعی از بدن به نام آندورفین ها می شود. آندورفین ها سبب احساس تندرستی و حتی تسکین موقت درد می شوند.

– بهبود عملکرد مغزی: بازی شطرنج، حل کردن پازل ها یا انجام سایر فعالیت های سرگرم کننده که مغز را به چالش می کشد می تواند مانع مشکلات حافظه گردد و سبب بهبود عملکرد مغزی گردد. تعامل اجتماعی حاصل از بازی با خانواده و دوستان می تواند استرس و افسردگی را دفع کند.

– تحریک حافظه و افزایش خلاقیت: کودکان اغلب وقتی در حین بازی هستند، بهتر یاد می گیرند، قاعده ای که برای بزرگسالان نیز صادق می باشد. شما وقتی در حالتی آرامش بخش و شاداب هستید، وظیفه ای جدید را بهتر آموزش می بینید. بازی همچنین می تواند سبب تحریک تصویرسازی و تطابق و حل مشکلات می گردد.

بهبود روابط و ارتباطات با دیگران : شریک شدن در خنده با دیگران سبب پرورش همدردی، شفقت، صداقت و صمیمیت می شود. بازی حتما نباید دارای فعالیت خاصی باشد. ایجاد یک طبع شوخ و شاداب می تواند سبب کاهش وضعیت های پر استرس باشد، یخ روابط با دیگران را آب کند، دوستی های جدید بسازد و روابط تجاری جدیدی ایجاد کند.

– پایداری احساس جوانی و انرژی : برنارد شاو می گوید: ” ما بازی کردن را به خاطر پیری متوقف نمی کنیم بلکه به خاطر متوقف کردن بازی پیر می شویم.”  بازی می تواند سبب افزایش انرژی و حیات شود و حتی سبب افزایش مقاومت در برابر بیماری گردد  و کمک کند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

بازی و روابط

بازی یکی از موثرترین ابزار برای تازه و هیجانی نگه داشتن روابط می باشد. بازی با یکدیگر سبب به وجود آمدن نشاط، شادابی و بهبود در روابط می شود.  بازی می تواند خشم ها، مخالفت ها و آسیب ها را بهبود بخشد. طی بازی های منظم ما یاد می گیریم که به دیگران اعتماد کنیم و احساس امنیت داشته باشیم.

اعتماد ما را قادر به کار با یکدیگر می کند، صمیمیت را افزایش می دهد. با تلاش مستمر برای متحد کردن شوخ طبعی و بازی در تعاملات روزانه خود، می توانید روابط عاشقانه و روابط با همکاران، اعضای خانواده و دوستان را بهبود دهید.

بازی سبب توسعه و بهبود مهارت های اجتماعی می شود. مهارت های اجتماعی طی روند داد وستدی بازی آموخته می شود. طی بازی های دوران بچگی کودکان مهارت هایی  درباره ارتباطات کلامی، زبان بدن، همکاری و کار تیمی آموزش می بینند. به عنوان فردی بزرگسال، شما این مهارت ها را طی بازی و ارتباطات شاداب اصلاح می کنید.

بازی نحوه همکاری با دیگران را آموزش می دهد. بازی کاتالیزگری قدرتمند برای ارتباط اجتماعی مثبت می باشد. طی بازی کودکان چگونگی انجام بازی خوب را از طریق کار با همدیگر، پیروی از قانون های متقابل و اجتماعی شدن در گروه  می آموزند.

بازی می تواند آسیب های عاطفی را درمان کند. به عنوان بزرگسال هنگامی که با یکدیگر بازی می کنید، دقیقا با الگوهای رفتاری مشابه سازنده ذهن کودکان سر و کار پیدا می کنید. این رفتارهای شاداب کننده به هنگام بازی کودکان منجر به تغییرات مثبت در بزرگسالان نیز می شود. اگر فردی با ثبات عاطفی همراه با فردی که از نظر عاطفی ثبات کافی ندارد بازی کند، این فرد سبب جایگزینی باورها و اعمال مثبت به جای باورهای منفی فرد مقابل می شود.

اصلاح مشکلات ارتباطی با شوخی و بازی

بازی و خنده از طریق نزدیک سازی افراد به همدیگر، ساخت پیوند مثبت و حل کشمکش ها و مخالفت ها نقشی سازنده در ساخت روابط قوی و سالم  بر عهده دارد. در ساخت روابط جدید، بازی و شوخ طبعی می تواند ابزاری مناسب برای جذب و غلبه بر هر گونه خجالت و شرمندگی ابتدای روند تشکیل دوستی باشد.

در روابط طولانی مدت بازی می تواند علاوه بر صمیمیت عمیق روابط را هیجان انگیز، تازه و چالاک نگه دارد. همچنین می تواند جهت غلبه بر تفاوت ها و مشکلات ایجاد شده در طی چندین سال کمک کند.

بازی در محل کار برای بزرگسالان

بسیاری از شرکت ها ارتباط بین کارایی و محیط کار سرگرم کننده را شناسایی کرده اند. برخی جهت تشویق به بازی و خلاقیت کلاس های هنر و یوگا، بازی هایی مانند فوتبال دستی یا پینگ گونگ را پیشنهاد داده اند یا ساعات استراحت برای کارمندان تعیین کرده اند تا در آن اوقات به بازی و استراحت بپردازند.

این شرکت ها می دانند که با بازی بین کارمندان کارآیی، رضایت شغلی و روحیه کاری بالا می رود و سستی شغلی کارمندان از بین می برد. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که برای چنین شرکتی کار کنید، خیلی خوشبخت خواهی بود و اگر شرکتی که در آن کار می کنید فاقد هر گونه از موارد ذکر شده است، هنوز نیز شما می توانید حس بازی و شادابی را در ساعات استراحت و نهار داشته باشید.

به هنگام نوشیدن قهوه با همکاران خود شوخی کنید، کارت بازی کنید و پازل های کلماتی را تکمیل کنید. این کارها سبب تقویت پیوند شما با همکاران و بهبود عملکرد شغلی تان می شود. حفظ حس شوخ طبعی می تواند تفاوت شگرفی بر روی کاهش خستگی ناشی از کار روزانه داشته باشد.

از بازی جهت افزایش کارایی و نوآوری استفاده کنید.

موفقیت در کار به میزان زمان انجام آن بستگی ندارد بلکه به کیفیت کار بستگی دارد و کیفیت کار تا حد زیادی به تندرستی و نشاط فرد بستگی دارد. وقت گذاشتن برای بازی جهت شاداب سازی یکی از بهترین راه های کمک به حرفه تان می باشد. هنگامی که کارهای شما سخت تر می شود، مقداری زمان را جهت بازی و خندیدن اختصاص بدهید.

انجام استراحتی کوتاه مدت و بازی کردن سبب حذف موقت مشکل از دهن شما می گردد. هنگامی که شما بازی می کنید، بخش خلاقانه مغزتان فعال می شود که اغلب منجر به آگاهی بیشتر نسبت به مشکل و ارائه راه حل های خلاقانه می شود.

بازی برای بزرگسالان در محل کار

– به هنگام استرس عملکرد شما را حفظ می کند.

– ذهن و بدن شما را نشاط می بخشد.

– تشویق به انجام کار تیمی می کند.

– انرژی را افزایش می دهد و از فرسودگی جلوگیری می کند.

– سبب رشد خلاقیت و نوآوری می شود.

– کمک می کند در برابر مشکلات دیدگاه جدیدی داشته باشید.

نکاتی برای مدیران و کارمندان

شاید به نظر برسد که بهترین راه برای سازگاری با کار بیشتر، اجبار کارمندان به کار طولانی تر و سخت تر باشد. با این حال بدون داشتن زمان سرگرمی برای کارمندان، این راهکار برای کارمندان سخت خواهد بود و با گذر زمان سبب خستگی و فرسودگی آنان می گردد ولی  تشویق به بازی، فضای شادی برای کار ایجاد می کند که کارمندان را  به انجام امورات خلاقانه تحریک می کند.

بین کارمندان فرصت هایی برای تعامل اجتماعی فراهم می آورد. از طریق حل پازل در اتاق کنفرانس به تفکر خلاقانه یا کاهش فوری خلقیات تشویق می شوید. کارکنان را به استراحت منظم تشویق می کند تا چند دقیقه ای را صرف فعالیتی سرگرم کننده مثل بازی اعداد یا کلمات کنند.

بازی برای بزرگسالان به همراه کودکان

بازی با کودکان از طریق غلتیدن روی کف زمین و بر زانو ایستادن بسیار حیاتی می باشد که برای توسعه سلامتی هر دوتان مفید می باشد. بازی برای توسعه مهارت های اجتماعی، هیجانی، شناختی و جسمانی کودکان مفید می باشد. در حقیقت به هنگام بازی کودک شما بهتر آموزش می بیند. بازی علاوه بر کمک به توسعه کودکان، سبب نزدیکی و تقویت روابط بین کودک و و والدین می شود که در طول زندگی ادامه خواهد داشت.

چگونه با کودکانمان بازی کنیم

اگر چه کودکان به بازی تنهایی و بچه های دیگر نیا دارند ولی بازی با والدین نیز دارای اهمیت می باشد. در اینجا به نکاتی جهت تشویق به بازی با کودکان اشاره می شود:

– زمان های خاص و منظمی را برای بازی ایجاد کنید: این زمان ممکن است به عنوان مثال هر شب بیست دقیقه قبل از شام یا هر صبح جمعه باشد. به خاطر داشته باشید که انجام این بازی برای هر دو فرد سودمند می باشد.

– به کودک خود توجه کامل داشته باشید: تلویزیون و تلفن همراه را خاموش کنید و زمانی را بدون هر گونه حواس پرتی به بازی با کودک خود اختصاص دهید. توجه کامل له کودک سبب احساس خاص بودن در او می شود.

– خود را هم سطح با کودکانتان در نظر بگیرید: شاید به این معنی باشد که ممکن است روی زانو بایستید یا روی زمین بنشینید. در طول بازی مشابه با کودک خود رفتار کنید به عنوان مثال اگر کودک تان شلوغ و پر انرژی است، شما نیز شلوغ و پر انرژی باشید.

– پشت سر هم تکرار کنید: این کار اگر چه ممکن است برای شما خسته کننده باشد ولی برای کودکان این گونه نیست. کودکان طی تکرار یاد می گیرند. بگذارید کودکانتان یک بازی مشابه را بارها تکرار کنند. هر وقت که لازم باشد کودک تان از این کار دست خواهد کشید.

– بگذارید کودک تان بازی را هدایت کند: به جای اینکه بازی را به آنها تحمیل کنید، جزئی از بازی آنها باشید. در یک بازی وانمودی به کودکان خود اجازه دهید تا مراحل و نقش ها را تعیین کند. سوالات خود را بپرسید و از آنها اطاعت کنید. در این حال شما نیز وارد دنیایی جدید خواهی شد که برای تان سرگرمی خواهد داشت.

– بازی را متناسب با سن انجام دهید و ایمنی را حفظ کنید: اگر بازی ای بسیار آسان یا سخت است، حس سرگرمی یا جذابیت خود را از دست می دهد. به کودک تان کمک کنید تا بازی ای متناسب با سن پیدا کند و هر گونه قوانین ایمنی را راجع به آن بداند. هیچ چیز سریع تر از آسیب کودک یک بازی سرگرم کننده را از بین نمی برد.

چگونه بیشتر بازی کنیم؟

ایجاد سرگرمی و بازی بیشتر در زندگی روزانه می تواند به بهبود کیفیت روابط، خلقیات و دیدگاه های شما بیانجامد. حتی در هنگام لحظات سخت، اختصاص زمانی برای بازی و خنده می تواند راهکاری مناسب جهت ایجاد احساس بهتر در شما باشد. این عبارت به راستی حقیقت دارد که خنده دوای هر دردی است.

خنده سبب ایجاد احساس بهتر در شما می گردد و این احساس مثبت و سرگرمی حتی  بعده از خنده های جزئی هم وجود دارد. بازی و خنده سبب مثبت و پرانرژی بودن، بینش کمال گرایانه در موقعیت های دشوار، ناامیدی و شکست می شود.

جنبه تفریحی خود را توسعه دهید

هیچگاه برای توسعه جنبه تفریحی و شوخ طبعی زندگی دیر نمی باشد. اگر جنبه تفریحی خود را محدود کنید، شما از اینکه چگونه تلاش می کنید تا خود را در برابر دیگران شاداب و سر زنده نشان دهید، نگران خواهی بود. ترس از طرد شدن، شرمندگی و استهزا به هنگام تلاش برای شاداب بودن قابل فهم می باشد.

بزرگسالان اغلب نگران برچسب کودک بودن به هنگام شادی می باشند ولی مشکل آن چیست؟ کودکان به طرز غیر قابل باوری خلاق، نوآور  و همیشه در حال یادگیری هستند. با این تعاریف آیا شما دوست ندارید کودک شوید؟ به یاد داشته باشه باشد.

که در دوران کودکی به طور طبیعی همیشه شاداب بودید و هیچ گاه درباره عکس العمل دیگران نسبت به خود نگران نبودید. شما می توانید کودک درون خود را با اختصاص زمان بازی منظم و چگونگی آن اصلاح کنید. هر چه بیشتر بازی کنید، جک بگویید و بیشتر بخندید، انجام آنها برای تان آسان تر خواهد بود.

– سعی کنید برنامه زمانی مناسبی مثلا برای بعد از ظهر یا عصر اختصاص دهید و سپس تلفن همراه، تلویزیون، کامپیوتر و سایر وسایل را خاموش کنید. به خود اجازه بدهید تا در مزان اختصاص داده شده هر چه که دوست دارید، انجام دهید. بی اختیار باشید و بازدارنده های شخصی خود را کنار بگذارید و موردی سرگرم کننده را امتحان کنید، شاید چیزی که از زمان کودکی تا الان انجام نداده اید و از انجام آن لذت ببرید.

– فرصت های مناسبی را برای بازی ایجاد کنید.

– بازی های منظم شبانه ای را با اعضای خانواده یا دوستان داشته باشید.

– زمان هایی را برای بازی با همکاران شغلی خود اختصاص دهید: بوولینگ، استخر بازی، گلف یا خوانندگی

– برنامه ای را در پارک یا کوهی برای پرواز با کایت برنامه ریزی کنید.

– با حیوان خانگی خود به ویژه توله سگ ها بازی کنید. اگر حیوان خانگی ندارید، آن را از پناهگاه حیوانات قرض بگیرید.

– اطرافیان خود را از افراد شاداب انتخاب کنید. آنها از تلاش های شما برای شادابی و سرزنده بودن حمایت خواهند کرد.

– با افراد غریبه در اتوبوس یا خطوط وارسی شوخی کنید چون باعث خواهد شد زمان سریع تر بگذارد و شاید دوستی های جدیدی ایجاد شود.

– تعدادی حقه شعبده بازی یاد بگیرید و یا وسایل نقاشی، اسباب بازی های ساختمانی یا کیف های علمی بخرید و چیزهای جدیدی بسازید.

– با کودکان بازی کنید. اگر کودکی ندارید زمانی را برای بازی با پسر عمه ها، پسر دایی ها، فرزندان برادر یا خواهر یا سایر خویشاوندان برنامه ریزی کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ