درد نوک پستان ناشی از تغذیه با شیر مادر؛ پیشگیری و داروهای خانگی

alikarimi55
در طی چند هفته اول پس از ورود کودک، ممکن است نوک سینه دچار درد شود زیرا کودک در حال مکیدن است. این عارضه رایج است و مداخله پزشکی را تضمین نمی کند. اما اگر پوست نوک پستان شما چه همراه با درد چه بدون درد پوسته پوسته شده است، که طی دو هفته بهبود […]

در طی چند هفته اول پس از ورود کودک، ممکن است نوک سینه دچار درد شود زیرا کودک در حال مکیدن است. این عارضه رایج است و مداخله پزشکی را تضمین نمی کند. اما اگر پوست نوک پستان شما چه همراه با درد چه بدون درد پوسته پوسته شده است، که طی دو هفته بهبود نیافته است،صحبت با یک مشاور شیردهی عاقلانه است. در طول مشاوره، پزشک ممکن است از شما بخواهد که برخی از داروهای خانگی را امتحان کنید. در این مقاله،  ما به شما تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد دلایل درد نوک سینه ها، معالجه، داروهای خانگی و موارد دیگر را ارائه می دهیم.

چه عواملی باعث درد نوک پستان هنگام شیردهی می شود؟

در اینجا دلایل عمده درد و درد در سینه مادران شیرده ذکر شده است:

کشش نوک پستان: نوک سینه شما در طی چند روز اول شیردهی کشیده می شود و گسترش می یابد. نوک سینه حساس و همچنین پوست آئرولا به دلیل عمل مکیدن کودک در هنگام غذا، می توانند دچار درد شوند. این یک پدیده رایج است و در نهایت فروکش خواهد کرد.

چفت(گرفتن نوک پستان مادر توسط نوزاد) ضعیف: یک چفت ضعیف می تواند باعث کبود شدن، قرمز شدن و حتی ترک خوردن نوک پستان شود و دردناک شدن آن شود. برای جلوگیری یا درمان این بیماری، اطمینان حاصل کنید که چفت مناسب است.

برفک: برفک یک عفونت مخمر است که توسط قارچ کاندیدا ایجاد می شود و یکی از دلایل عمده پستان های دردناک است. مخمر به صورت تکه های سفید، قرمز، صورتی یا براق در پستان و نوک ان ظاهر می شود.

ورم پستان: ورم پستان، تجمع شیر در مجاری شیر است و باعث دردناک شدت پستان می شود. اگر باکتری ها از طریق نوک سینه ترک خورده به مجاری شیر وارد شوند، می تواند شما را به ورم پستان عفونی مبتلا کند که منجر به درد نوک پستان می شود و در حین شیردهی باعث ناراحتی شدید می شود.شما در این هنگام ممکن است علائم آنفلوانزا را داشته باشید.

اگزما: اگزما، که از نظر پزشکی به آن درماتیت گفته می شود، گروهی از عوارض التهابی پوست است. از بسیاری از انواع اگزما، درماتیت تماسی یکی از مواردی است که به دلیل اصطکاک مداوم یا واکنش آلرژیک به مواد شوینده می تواند شما را مبتلا کند. این اصطکاک مداوم به دلیل شیردهی، گاهی اوقات باعث اگزما می شود که می تواند منجر به درد نوک پستان شود.

کرم حلقوی: کرم حلقوی یک عفونت قارچی است و هنگامی رخ می دهد که قارچ های فرصت طلب روی پوست مرتبا مرطوب قرار بگیرند تا تکثیر و شکوفا شوند. اگر در سینه ها، به خصوص در اطراف نوک پستان اتفاق بیفتد، احتمالاً احساس خارش و درد در منطقه می شود.

مراقبت های خانگی و اقدامات پیشگیرانه برای درد نوک پستان چیست؟

در اینجا چند راه درمانی برای مدیریت و پیشگیری یا تسکین ناراحتی در اثر درد سینه آورده شده است.

اطمینان حاصل کنید که کودک به طور صحیح چفت و بست ( مکیدن و مکث کردن) می کند و مکش را در کل ناحیه هاله پستان، نه فقط نوک پستان حفظ می کند. شما می توانید چند راهنمایی را برای کمک به چسبیدن به نوزاد خود و یا استفاده از یک روش شیردهی مناسب پیروی کرده و در مورد تکنیک های مناسب  شیر دهی اطلاعاتی را کسب کنید تا کودک شما به خوبی شیر بخورد.

از نگه داشتن شیر بیش از حد(انسداد) خودداری کنید. این اتفاق هنگامی که تغذیه منظم انجام نشود، یا سینه ها هنوز مطابق نیاز کودک تنظیم  نشده اند اتفاق رخ می دهد. اجتناب از این وضعیت بسیار مهم است زیرا سینه های دردناک هنگام پر شدن بیشتر صدمه می بینند. در بعضی مواقع، حتی وقتی که می خواید با شیر دادن به فرزند خود کمی احساس آرامش کنید چفت شدن مشکل می شود. می توانید شیر را به صورت دستی خارج کنید یا از پمپ پستان برای انجام همین کار استفاده کنید.

در هر وعده شیر دهی از یک سینه استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که قبل از تعویض پستان، یک سینه را خالی می کنید. از سکون شیر که تجمع شیر در مجاری شیر است جلوگیری کنید. تجمع شیر خطر ابتلا به ورم پستان را افزایش می دهد و این می تواند خطر عفونت را که منجر به درد در سینه ها می شود، افزایش دهد.

برای تسکین نوک سینه ها، که غالباً در نتیجه منافذ انسداد پستان درردناک می شوند، برآمدگی های شیر را بررسی و درمان کنید. برای این کار، سینه خود را با روغن زیتون ولرم ماساژ دهید یا از یک کمپرس گرم استفاده کنید و آن را روی نوک سینه ها قرار دهید. در حالی که این کار را کردید ، سعی نکنید نوک سینه را سوراخ کنید زیرا ممکن است منجر به عفونت شود.

درمان سریع برفک برای جلوگیری از عود مجدد نوک سینه ها توصیه می شود. این می تواند با خشک کردن نوک سینه ها پس از هر بار خوراک انجام شود. روش ایده آل برای تمیز کردن نوک سینه ها قبل و بعد از تغذیه است. می توانید در مورد کرم های مناسب نوک پستان با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت استفاده از پمپ سینه به اندازه مناسب استفاده کنید. بسیار مهم است که با گذشت زمان، اندازه پستان ممکن است تغییر کند. استفاده از پمپ پستان به اندازه اشتباه می تواند نوک سینه ها را تحریک کرده و منجر به درد شود. برای استفاده از آن، راهنمای پمپ سینه را دنبال کنید. حتما از خلاء و سرعت خلاء استفاده کنید که در حین پمپاژ احساس راحتی برای شما ایجاد می کند. ساخت پمپ خیلی قوی ممکن است به نوک سینه ها صدمه بزند.

از کرم لانولین خالص استفاده کنید که برای استفاده در نوک پستان بی خطر است و می تواند در جلوگیری از ترک خوردگی و خشکی هاله کمک کند. صددرصد لانولین خالص، بدون هیچگونه افزودنی یا رایحه ای، به کودک آسیب نمی رساند. همچنین نیازی به برداشتن کرم از نوک پستان قبل از شیر دادن نیست.

از پد های پرستاری برای خشک نگه داشتن نوک سینه ها استفاده کنید، زیرا ممکن است مقدار کمی شیر پس از شیر دادن به شیر آب خارج شود. این می تواند یک محیط مرطوب ایجاد کند که امکان انتشار قارچ ها را فراهم می آورد. از شیرهای پرستاری برای به دام انداختن شیر و جلوگیری از رطوبت اضافی استفاده کنید

از پد های هیدروژل استفاده کنید زیرا می توانند در تسکین درد ناشی از سوزش و یا ترک خورده کمک کنند. این پد ها می توانند در دمای اتاق استفاده شوند یا می توانند قبل از استفاده در یخچال نگهداری شوند. آن ها همچنین از چسبیدن نوک سینه های شما به پارچه سینه بند جلوگیری می کنند، که این چسپندگی خود می تواند باعث تحریک بیشتر نوک سینه ها شود.

سینه ها را با صابون ملایم و مخصوصاً موردی که برای پوست های حساس و با مرطوب کننده اضافی توصیه می شود، شستشو دهید تا پوست سینه و آئرولا هیدراته نشود. در صورت داشتن اگزما در سینه ها، می تواند به ویژه مفید باشد. استفاده از صابون ها یا صابون هایی مانند مواد شوینده قوی با مواد شیمیایی می تواند تحریک کننده و خشکی نوک پستان را تشدید کند.

لباس و لباس راحتی بپوشید، زیرا لباس ناراحت کننده یا تنگ ممکن است به دلیل فشار بیش از حد روی سینه ها باعث درد سینه شود. لباس هایی بپوشید که راحت باشد و به پوست شما اجازه تنفس می دهد.

اگر درد زیاد باشد می توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. با این حال، به عنوان مادر شیرده، باید از ایمنی این داروها قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید. بیشتر موارد درد، خوش خیم است و بندرت علت نگرانی است. اما در برخی موارد، مراجعه به پزشک ضروری است.

چه موقع برای یافتن راهکاری برای درد سینه باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی علائم زیر از درد نوک پستان را تجربه کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • سوزش و خارش شدید پستان که در تغذیه با شیر مادر اختلال ایجاد می کند.
  • نوک سینه های ترک خورده و دارای خونریزی.
  • خروج مایع زرد یا شفاف از سینه ها.
  • درد در شانه ها، گردن یا در سراسر سینه
  • درد بسیار شدید است و سینه ها برای لمس درد دارند.
  • حتی فشار کمی باعث درد می شود.
  • متوجه تغییر شکل و رنگ سینه های خود می شوید.
  • متوجه توده سختی در پستان می شوید.

پزشک بر اساس تشخیص ، درمان ایده آل را پیشنهاد می کند.

درد نوک پستان چگونه درمان می شوند؟

پزشک شما پس از ارزیابی علائم و تشخیص بیماری زمینه ای، درمورد درمان تصمیم می گیرد. در زیر روش های درمانی مختلفی برای سینه های دردناک و درد هنگام شیردهی وجود دارد.

داروهای ضد قارچ خوراکی و موضعی ممکن است برای درمان برفک هم برای شما و هم برای کودک تجویز شود. پزشک شما ممکن است داروهای سازگار با شیردهی را تجویز کند.

پمادها، کرم ها و لوسیون ها به کاهش عوارضی مانند اگزما کمک کرده و کشش پوست را به دلیل شیردهی به حداقل می رسانند. از آنجایی که نوک سینه ها معمولاً خوش خیم هستند، مراقبت و مدیریت خانه معمولاً برای مدیریت آن ها در دوران شیردهی کافی است.

درد در سینه ها هنگام شیردهی موقتی است و بندرت باعث عوارض پایدار می شود. مدیریت شرایط در خانه معمولاً علائم را کاهش داده و باعث بهتر شدن آن می شود.

رعایت نکات احتیاطی و حفظ بهداشت پستان می تواند خطر ایجاد درد سینه را به حداقل برساند. با این وجود، اگر علائم خاصی پیدا کردید که موجب آزار شما می شود، مشورت با پزشک کار عاقلانه ای است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ