بوی بد واژن؛ چرا واژن من بوی پیاز می دهد؟

alikarimi55
علت بوی بد واژن چیست؟ واژن سالم بوی فوق العاده و خاصی ندارد. هر زن بوی منحصر به فرد خود را دارد و این بو می تولند در طول ماه تغییر کند. به گفته پزشکان، واژن شما نباید بوی شبیه به پیاز داشته باشد. بوی غیر معمول، معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارد. دلایل بالقوه بوی […]

علت بوی بد واژن چیست؟ واژن سالم بوی فوق العاده و خاصی ندارد. هر زن بوی منحصر به فرد خود را دارد و این بو می تولند در طول ماه تغییر کند. به گفته پزشکان، واژن شما نباید بوی شبیه به پیاز داشته باشد. بوی غیر معمول، معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارد. دلایل بالقوه بوی واژن شامل تعریق، عفونت و بیماری مقاربتی است. این موارد با چند تغییر در شیوه زندگی و آنتی بیوتیک ها می توانند به سرعت و به راحتی از بین بروند. در این مطلب در مورد علل ایجاد بوی واژن و روش های درمان آن توضیح داده شده است.

مواد غذایی مصرفی برای از بین بردن بوی بد واژن

خوردن مقادیر زیاد پیاز یا سیر می ‌تواند سبب بودار شدن ترشحات واژن و ادرار شما شود. ترشحات واژن و ادرار شما با مصرف مقادیر زیاد پیاز و سیر، بویی مانند پیاز یا سیر قوی به خود می گیرند.

همچنین مارچوبه نیز می تواند سبب شود که ادرار شما عطر و بوی قوی بگیرد. بوی ادرار ممکن است با بوی واژن اشتباه گرفته شود. غذاهای حاوی کاری و به شدت ادویه دار، باعث ترشحات واژن یا عرق کردن با بوی مشخص می شود.

روش های درمان

اگر رژیم غذایی شما باعث ایجاد بوی واژن شده باشد، این بو ظرف 48 ساعت آینده از بین می رود. برای از بین رفتن آن بهتر است به مقدار بیشتری آب بنوشید. نوشیدن آب سبب می شود که غذاها و عطرهای موجود، از مجاری ادرار و عرق خارج شوند. اگر بوی واژن پس از گذشت سه روز از بین نرود، به پزشک مراجعه کنید. زیرا این بو ممکن است به دلیل وجود یک بیماری باشد.

عرق کردن علت بوی بد واژن

تعریق بدن چیزی بیشتر از خروج مایعات از بدن در هنگام گرما است. عرق سرشار از سلول‌های پوستی و باکتری ها است و تقریباً هر منفذ بدن شما می تواند عرق تولید کند. اگرچه عرق کردن به خنک شدن بدن کمک می کند، اما می تواند منجر به ایجاد بو شود.

هنگامی که عرق با مایعات داخل و اطراف واژن شما ترکیب می شود، ممکن است رایحه طبیعی واژن شما تغییر کند. اگر میزان عرق شما افزایش یابد مانند زمانی که هوا گرم است و یا بعد از ورزش کردن، این بو ممکن است افزایش یابد.

روش های درمان

شما نمی توانید جلوی تعریق بدن را بگیرید. زیرا این یک عملکرد حیاتی برای بدن است. با این وجود پس از عرق کردن، می توانید با تعویض لباس های زیر و لباس های دیگر، از ایجاد بوهای ناخواسته جلوگیری کنید. علاوه بر این، پوشیدن لباس های نخی و پنبه ای، روشی مناسب برای کمتر شدن بوی بدن است.

بهداشت ضعیف و نامناسب واژن علت بوی بد واژن

واژن شما به صورتی طراحی شده است که با حفظ تعادل سالم باکتری ها، از خود مراقبت می کند. این باکتری ها به جلوگیری از عفونت و سوزش کمک می کنند. اگر روزانه لباس زیر را شسته یا عوض نکنید، مشکل بوی واژن را تجربه خواهید کرد. بهداشت ضعیف واژن ممکن است منجر به تحریک شود. در این شرایط باکتری ها ممکن است به شکلی نامتعادل رشد کرده و منجر به عفونت واژن شوند.

روش های درمان

ناحیه واژن را مرتباً با صابون و آب ملایم بشویید. شستشوی واژن، باکتریها را از بین می‌برد و پوست مرده و عرق خشک شده را تمیز می کند. علاوه بر این، لازم است پس از تمام شدن ورزش و یا بیرون آمدن از استخر، لباس‌های خود را سریعاً عوض کنید. از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید.

زیرا لباس های تنگ اجازه گردش هوا در اطراف واژن را نمی دهند. این می تواند رشد باکتری ها را افزایش دهد. لباس زیر نخی بپوشید.از پوشیدن لباس زیری که از مواد مصنوعی مانند ساتن، ابریشم یا پلی استر ساخته می‌شوند، خودداری کنید. لباسهای نخی، عرق و رطوبت اطراف واژن را جذب و از ایجاد بو جلوگیری می کنند.

تامپون های فراموش شده داخل واژن برای بوی بد واژن

قرار دادن تامپون برای چندین ساعت در داخل واژن غیر معمول نیست. اما اگر یکی از آنها را برای چند روز داخل واژن قرار دهید، ممکن است منجر به ایجاد بو شود. یک تامپون قدیمی می تواند سبب ایجاد بوی پیاز از ناحیه واژن شود.

روش های درمان

تامپون ها را تنها به مدت چندین ساعت استفاده کنید. ناحیه اطراف واژن را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. از یک روش مناسب برای یاداوری حذف تامپون ها و بیرون آوردن آنها استفاده کنید.

واژینوز باکتریال

به طور معمول واژن باکتری های سالم و طبیعی را با باکتری های بد جایگزین می کند. گاهی اوقات این تعادل به هم می ریزد و عدم تعادل رخ می دهد. در این حالت باکتری های بد ممکن است رشد و تعادل pH را مختل کنند.

زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، به عنوان بیماری واژینوز باکتریایی شناخته می شود. بیماری واژینوز باکتریایی بسیار متداول است. در صورت بروز، علائم واژینوز باکتریال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترشحات ضخیم سفید یا خاکستری رنگ
  • بوی شدید ماهی به ویژه بعد از رابطه جنسی یا دوش گرفتن
  • خارش

روش های درمان

اگر علائم واژینوز باکتریال را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید. شما به مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ها احتیاج دارید تا تعادل باکتریایی در واژن شما باز گردد. واژینوز باکتریال به صورت خانگی قابل درمان نیست. به خاطر داشته باشید که آنتی بیوتیک ها ممکن است بوی واژن شما را به طور موقت بدتر کنند. پس از پایان یافتن دوره درمان، عفونت و بو از بین می روند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ