بیماری هایی که با مصرف ماهی خام منتقل می شوند!

alikarimi55
دلایل علمی مختلفی وجود دارد که مردم قبل از خوردن ماهی، لازم است آن را بپزند و از خوردن ماهی خام اجتناب کنند. مهمتر از همه، پخت و پز باکتری ها و انگل هایی را که می توانند باعث ایجاد بیماری شوند، از بین می برد. با این وجود برخی از افراد بافت و طعم […]

دلایل علمی مختلفی وجود دارد که مردم قبل از خوردن ماهی، لازم است آن را بپزند و از خوردن ماهی خام اجتناب کنند. مهمتر از همه، پخت و پز باکتری ها و انگل هایی را که می توانند باعث ایجاد بیماری شوند، از بین می برد. با این وجود برخی از افراد بافت و طعم ماهی خام را ترجیح می دهند. به ویژه در ژاپن، ماهی خام جزء جدایی ناپذیری در رژیم غذایی آنهاست. به عنوان مثال غذاهایی مانند سوشی و ساشیمی در ژاپن بسیار محبوب است. اما مصرف ماهی خام تا چه اندازه ایمن و بی خطر است؟

عفونت های انگلی ناشی از مصرف ماهی خام

انگل یک گیاه یا حیوان است که از موجودات زنده دیگری که به عنوان میزبان شناخته می شوند، تغذیه می کند. در عوض این موجودات هیچ گونه فایده ای ندارند. در حالی که برخی انگل‌ها علائم حاد و آشکار ایجاد نمی کنند، اما بسیاری از آن ها ممکن است در طولانی مدت صدمات جدی ایجاد کنند.

عفونت های انگلی در انسان، در بسیاری از کشورهای گرمسیری، یک مشکل مهم بهداشتی است. بسیاری از آن ها توسط آب آشامیدنی آلوده و یا غذای پخته نشده از جمله ماهی خام منتقل می‌شوند. برخی از اصلی ترین بیماری های انگلی که می توانند پس از خوردن ماهی خام یا پخته نشده به انسان منتقل شوند، شامل موارد زیر است:

کرم کبدی ناشی از مصرف ماهی خام

کرم های کبدی خانواده‌ای از کرم های مسطح هستند که باعث ایجاد بیماری به نام opisthorchiasis می شوند. کرم های کبدی در کبد انسان های آلوده و سایر پستانداران ساکن می شوند و از خون آنها تغذیه می‌ کنند. آنها ممکن است باعث بزرگ شدن کبد، عفونت مجرای صفراوی، التهاب کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا یا سرطان کبد شوند.

کرم های نواری

کرم های نواری ماهی به بدن افرادی که ماهی آب شیرین را به صورت خام و کاملا پخته نشده مصرف می کنند، منتقل می شود. این شامل ماهی قزل آلا نیز می شود. کرم های لوله ای، بزرگ ترین انگل شناخته شده برای آلوده کردن انسان ها هستند و به طول 15 متر می رسند.

در حالی که کرمهای نواری ماهی اغلب باعث ایجاد علائم نمی شوند، ممکن است باعث بیماری دیفیلووبوتریازیس شوند. علائم این بیماری معمولاً خفیف است و شامل خستگی، ناراحتی معده و اسهال یا یبوست می باشد. کرم های لوله ای همچنین ممکن است مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی به ویژه ویتامین B12 را از روده میزبان سرقت می کنند. این ممکن است به کمبود ویتامین B12 و یا فقر آن منجر شود.

کرم های لوله ای ناشی از مصرف ماهی خام

کرم های لوله ای پارازیتی ممکن است باعث بیماری به نام آنیناکیازیس شوند. این کرم ها توسط ماهی های دریایی و یا ماهی هایی که بخشی از زندگی خود را در دریا میگذرانند، مانند قزل آلا منتقل میشوند. برخلاف بسیاری از انگل های ناشی از ماهی، کرم های لوله ای نمی توانند مدت فراوانی در بدن انسان زندگی کنند.

آنها سعی می‌کنند به دیواره روده فرو روند. اما در آنجا گیر می کنند و در نهایت می میرند. این اتفاق ممکن است یک واکنش ایمنی شدید داشته باشد که منجر به التهاب،  و استفراغ می شود.

آنیزاکیازیس همچنین ممکن است باعث واکنش های ایمنی بدن شود. حتی اگر در هنگام خوردن ماهی، کرم های لوله ای مرده باشند. خانواده ای دیگر از کرم های لوله ای پارازیتی ممکن است باعث بیماری gnathostomiasis  شوند. این کرم ها در ماهیهای خام پنهان می شوند.

علائم اصلی این بیماری درد معده، استفراغ، کاهش اشتها و تب است. در بعضی موارد، همچنین ممکن است باعث ایجاد ضایعات پوستی، بثورات پوستی، خارش و تورم شود. بسته به جایی که لاروهای انگلی به بدن انسان منتقل میشوند، این عفونت ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در اندامهای مختلف شود.

عفونت های باکتریایی

یکی دیگر از دلایل لازم برای پخته شدن ماهی، خطر مسمومیت با مواد غذایی است. علائم اصلی مسمومیت غذایی شامل ناراحتی معده، تهوع، استفراغ و اسهال است. باکتری های مضر که در ماهی های خام شناسایی شده اند، شامل لیستریا، ویبریو، کلستریدیوم و سالمونلا هستند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مسن، کودکان خردسال و مبتلایان به اچ آی وی، مستعد ابتلا به عفونت ها می باشد. این گروه های پرخطر باید از مصرف گوشت و ماهی خام پرهیز کنند. علاوه بر این، زنان باردار به دلیل خطر ابتلا به عفونت لیستریا که ممکن است باعث مرگ جنین شود، اغلب از خوردن ماهی خام منع میشوند.

فواید مصرف ماهی خام چیست؟

خوردن ماهی خام چند فایده درمانی برای شما دارد.

اول: ماهی خام حاوی آلودگی هایی که هنگام سرخ‌ کردن یا کباب شدن ماهی ها تشکیل می شوند، نیست. به عنوان مثال ماهی پخته شده در گرمای زیاد، ممکن است حاوی مقادیر مختلفی از آمین های هتروسیکلیک باشد.

دوم: سرخ کردن ماهی ممکن است میزان اسیدهای چرب امگا 3 سالم مانند اسید ایکوزاپنتائنوئیک و اسید دکوزهگزانوئیک را کاهش دهد. به طور خلاصه، هنگام پخت ماهی جنبه‌ های خاصی از کیفیت تغذیه ای آن ممکن است کاهش یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ