علل لق شدن دندان در بزرگسالی و روش های درمانی آن!

alikarimi55
علل لق شدن دندان در بزرگسالی چیست؟ در حالی که دندانهای لق در کودکان یک امر طبیعی است، اما سست شدن آنها در بزرگسالی باعث نگرانی می شود. شل شدن دندان ها به دلیل این است که آنها پشتیبانی خود را از دست می دهند و به آرامی از لثه ها و استخوان جدا می […]

علل لق شدن دندان در بزرگسالی چیست؟ در حالی که دندانهای لق در کودکان یک امر طبیعی است، اما سست شدن آنها در بزرگسالی باعث نگرانی می شود. شل شدن دندان ها به دلیل این است که آنها پشتیبانی خود را از دست می دهند و به آرامی از لثه ها و استخوان جدا می شوند. کوچکترین لمس دندان ممکن است سبب حرکت آن شود و یا خوردن و جویدن می تواند آن ها را بیشتر شل کند. لق شدن دندان در طول زندگی و بزرگسالی ممکن است همراه با علائم دیگری نیز باشد. این علائم شامل موارد زیر است:

این علائم می تواند نشان دهنده بیماریهای جدی باشد. بنابراین مشورت با پزشک در مورد دندانهای لق، امری مهم و ضروری است. زیرا یافتن علت آن می‌تواند به پزشک در تعیین درمان مناسب کمک کند.

علل لق شدن دندان در بزرگسالان

وجود دندانهای لق در بزرگسالی بدون دلیل رخ نمی دهد. شما ممکن است در هنگام مسواک زدن و نخ دندان، متوجه لق بودن آنها شوید. همچنین دندان پزشک شما ممکن است هنگام بررسی های دوره ای دندان، متوجه شل بودن آن‌ها شود. در برخی موارد دندانهای لق به دلیل وجود بیماری های پیشرفته لثه ایجاد می شود. این زمانی رخ می دهد که یک عفونت باکتریایی به لثه، بافت و استخوانهای اطراف آن حمله می کند. بیماری های لثه نتیجه بهداشت ضعیف دندان است.

اگر شما به طور مرتب مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، و یا اگر به طور مرتب از شوینده های دندان استفاده نکنید، می‌تواند در زیر دندان های شما پلاک ایجاد شود. این مشکل قابل درمان است. اگر خیلی زود متوجه آن شوید می‌توانید عفونت را از بین ببرید، التهاب را متوقف کنید و سلامت دندان های خود را بازیابی کنید.

اما در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند پیشرفت کرده و منجر به از بین رفتن استخوان شود. در این صورت دندان های شما پشتیبانی مورد نیاز را دریافت نمی کنند و شل می شوند. علائم اولیه بیماری لثه شامل خونریزی از لثه ها و لثه های دردناک و قرمز هستند.

پزشک شما می تواند بیماری لثه را با معاینه دهان برای تجمع پلاک ها و با استفاده از پروب دندان برای اندازه گیری عمق فاصله خالی آن تشخیص دهد. این فاصله بین دندانها و لثه شما قرار دارد که عمق طبیعی آن بین 1 تا 3 میلیمتر است.

اگر عمق این فضا بزرگ تر باشد، این می تواند نشان دهنده بیماری لثه باشد. دندان پزشک شما ممکن است است از پرتونگاری دندان استفاده کند تا از بین رفتن استخوان را بررسی کند.

علل دیگر شل شدن دندان در بزرگ‌سالان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دندان قروچه کردن: دندان قروچه به طور ناخودآگاه یا چسباندن آنها به هم به دندانهای شما آسیب می رساند. دندان قروچه همچنین عوارض دیگری مانند سردرد و درد صورت ایجاد می کند.

صدمه و آسیب به دندان: آسیب دیدگی دهان یا ناحیه صورت نیز می‌تواند باعث شل شدن دندان شود. این ممکن است در اثر افتادن و ایجاد ضربه به دهان ایجاد شود.

درمان لق شدن دندان در بزرگسالان

درمان دندان لق زمانی شروع می شود که پزشک علت آن را مشخص کند. اگر شما بیماری لثه دارید به یک روش مخصوص تمیز کردن دندان نیاز دارید. با این روش پلاک سخت شده ای را که در زیر دندان ها و لثه های شما جمع شده اند از بین می رود. این روش رسوب گیری نام دارد.

همچنین ممکن است پزشک استفاده از آنتی بیوتیک ها را برای کمک به از بین بردن هر گونه عفونت تجویز کند. جرم گیری رسوب و باکتری ها را از بین می برد و سطح ریشه را صاف می کند و به لثه ها برای اتصال مجدد دندان کمک می کند. بسته به شدت بیماری لثه، شما ممکن است کاندید عمل جراحی نیز باشید.

گزینه های درمانی عبارتند از :

جراحی فلپ لثه: پزشک شما در لثه برش ایجاد می کند و بافت لثه را به عقب میکشد تا جرم گیری را انجام دهد. بعد از انجام عمل، لثه مجدد پیوند می شود. این روش می‌تواند از ریزش دندان جلوگیری کند.

پیوند استخوان: در مواردی که استخوان از بین رفته است، پزشک شما می تواند قطعات استخوانی را از ناحیه دیگری از بدن شما خارج کند. همچنین می تواند از یک ماده مخصوص پیوند استخوان استفاده کرده و استخوان را در دهان شما ترمیم کند. این به حمایت از دندانهای شما کمک می کند.

استفاده از محافظ دندان برای جلوگیری از دندان قروچه کردن: در هنگام خواب می توانید از محافظ دندان استفاده کنید. این مانند یک زده حفاظی بین دندان های فوقانی و تحتانی عمل می کند.

دندانهای لق می توانند پیشرفت کنند و در نهایت کاملاً از لثه ها و استخوان جدا شوند. این می تواند با بیماری شدید لثه و یا دندان قروچه حل نشده، ایجاد شود. اما درمان می تواند سلامت لثه ها و استخوان های شما را بهبود بخشد. همچنین درمان سبب بهبودی و تقویت دندان‌ها می‌شود. دندان شل ناشی از تروما ممکن است قابل پیشگیری نباشد. اما شما می توانید با پوشیدن محافظ دندان هنگام ورزش خطر آسیب دهانی را کاهش دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ