از میزان کلسترول موجود در بستنی آگاه هستید؟

alikarimi55
در مورد میزان کلسترول موجود در بستنی اطلاعاتی دارید؟ آیا به تازگی مصرف کلسترول خود را بررسی کرده اید؟ انتخاب سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش، تاثیر مستقیمی بر تعداد کلسترول مصرفی شما دارد. به صورتی که حتی مصرف یک کاسه کوچک بستنی بعد از شام ممکن است کلسترول شما را بالا ببرد. در […]

در مورد میزان کلسترول موجود در بستنی اطلاعاتی دارید؟ آیا به تازگی مصرف کلسترول خود را بررسی کرده اید؟ انتخاب سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش، تاثیر مستقیمی بر تعداد کلسترول مصرفی شما دارد. به صورتی که حتی مصرف یک کاسه کوچک بستنی بعد از شام ممکن است کلسترول شما را بالا ببرد. در این مطلب در مورد خواص این دسر خوشمزه و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا می شویم.

کلسترول موجود در بستنی و بدن شما

کلسترول موجود در بستنی یک ماده مومی شکل است که توسط کبد تولید می شود. اکثر سلول های بدن شما به کلسترول متصل است. کلسترول بسیاری از کارکردهای اساسی مانند تشکیل غشای سلولی، تنظیم هورمون ها و تولید ویتامین D را انجام می دهد. لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) به عنوان کلسترول بد شناخته می شود و چربی آن نسبت به پروتئین بسیار بالا است. پزشکان ممکن است با بالا بودن سطح کلسترول LDL  بدن شما نگران شوند.

زیرا این عامل می تواند سبب بسیاری از بیماری های قلبی که در حال حاضر عامل اصلی مرگ و میر می باشد. شود. برخلاف باور عمومی، همه انواع کلسترول بد نیستند و بدن به برخی از آنها احتیاج دارد. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا HDL یا کلسترول خوب، مقدار بالاتری از چربی نسبت به نسبت به پروتئین دارد. این با انتقال کلسترول اضافی به کبد و حذف، از تجمع آن ها که می‌تواند منجر به سکته مغزی شود، کمک می کند.

کلسترول HDL می تواند از طریق موارد زیر بهتر شود:

  • ترک سیگار
  • مصرف چربی های سالم برای قلب مانند آووکادو، روغن زیتون، آجیل و ماهی های چرب
  • ورزش

کلسترول LDL از طریق مصرف غذاهایی که حاوی چربی‌های اشباع یا ترانس هستند، افزایش می‌یابد. این مواد شامل موراد زیر است:

  • گوشت
  • کره
  • پنیر
  • دونات
  • شیرینی
  • غذاهای فرآوری شده

مصرف مواد غذایی بر سطح کلسترول خون شما به مقدار قابل توجهی تاثیرگذار نمی باشد. بلکه سطح کلسترول خون شما بیشتر تحت تاثیر انواع چربی هایی است که مصرف می کنید. این چربی ها ممکن است اشباع، غیر اشباع یا ترانس باشند.

عوامل خطرزا کلسترول موجود در بستنی

پزشکان توصیه می کنند که همه بزرگسالان بالای ۲۰ سال سطح کلسترول خود را به طور سالانه بررسی کنند. اگر شما موارد زیر را دارید به احتمال زیاد به کلسترول بالا مبتلا خواهید شد:

  • استعمال دخانیات
  • فشار خون بالا
  • مردان بالای ۴۵ سال و یا زنان بالای ۵۵ سال
  • سابقه خانوادگی کلسترول بالا

به افرادی که مبتلا به کلسترول بالا هستند توصیه می شود که کمتر از ۷ درصد از کل کالری های خود را از چربی‌های اشباع دریافت کنند. برای بیشتر افراد مصرف روزانه ۱۲ تا ۱۸ گرم چربی های اشباع شده مناسب است.

بستنی و کلسترول

بستنی به عنوان یک دسر خوشمزه به شمار می رود. اما بستنی یک فرآورده لبنی پر چذب است که می تواند سطح کلسترول شما بالا ببرد. به ویژه اگر به طور مرتب میل شود. بر اساس مطالعات انجام شده یک وعده ی غذایی متوسط از بستنی وانیلی (0.5 لیون) حاوی 4.5 گرم چربی های اشباع شده است.

این مقدار چربی بیشتر از یک چهارم مقدار حداکثر روزانه برای بزرگسالان می باشد. انواع غنی تر بستنی ها حاوی مقادیر بالاتری است. اگر نگران کلسترول خود هستید، احتمالا فکر می کنید که مصرف برخی از مواد غذایی مانند بستنی، خارج از حد سلامتی است. اما نیازی نیست که خود را محدود کنید.

برخی از افراد معتقدند که مصرف بستنی و سایر غذاهای یخی و سرد می توانند بخشی از یک سبک زندگی سالم باشند. در واقع لازم است شما در مورد همه چیز اعتدال را رعایت کنید. بنابراین، بستنی های پر چرب را برای موارد خاص ذخیره کنید و جایگزین های هوشمندی برای مصرف روزانه آنها انتخاب کنید.

جایگزین های دیگری برای کلسترول موجود بستنی

دفعه ی بعد که برای خرید بستنی به فریزر فروشگاه رفتید، یک قدم به عقب بروید. شما به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که علاوه بر بستنی، دسرهای دیگری نیز وجود دارند. بسیاری از این دسرها نسبت به بستنی از چربی کمتری برخوردارند.

اما لازم است که از میزان قند موجود در دسرهای کم چرب آگاه باشید. زیرا شرکت های غذایی اغلب برای جبران کمبود چربی، میزان قند موجود در آنها را افزایش می دهند. مصرف مقادیر بالای قند با خطر ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است. جایگزین کردن موارد زیر برای بستنی که گزینه های سبکتر از چربی هستند، می تواند یک روش مفید باشد.

ماست منجمد شده

ماست یخ زده ی بدون چربی، از خانواده ی بستنی به شمار می رود. ماست یخ زده فاقد چربی تنها 2 گرم چربی های اشباع شده را در هر وعده دارا می باشد. در نظر داشته باشید که همه ی ماست های یخ زده فاقد چربی نیستند. برخی از انواع معمولی آنها می توانند به ازای هر 0.5 لیوان، 4 گرم چربی اشباع شده داشته باشند. این مقدار از چربی تقریبا به اندازه ی چربی موجود در بستنی است.

اسموتی ها

همانطور که از نام آنها پیداست، میلک شک ها از بستنی های بر پایه ی شیر تهیه می شوند. برای دریافت دسرهای سالم تر، به سمت اسموتی میوه و سبزیجات بروید. شما می توانید مخلوط اسموتی بسته بندی شده را خریداری کنید، تهیه کردن آنها نیز در خانه بسیار آسان و سرگرم کننده است. اگر می خواهید اسموتی شما بافت خامه ای تری داشته باشد، می توانید از بستنی شیری یا ماست یخ زده استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ