آیا اریتروپلاکیا سرطان است

alikarimi55
اریتروپلاکیا یک ضایعه ضخیم قرمز رنگ است که بر روی غشای مخاطی زبان ظاهر می گردد. این ضایعه معمولا بر روی زبان یا کف دهان ایجاد می شود و قابل خراشاندن نمی باشد. ضایعات اریتروپلاکی معمولا در کنار ضایعات لکوپلاکی پیدا می شوند. ضایعات لکوپلاکی همانند یک لکه هستند اما رنگ آن ها سفید است. […]

اریتروپلاکیا

اریتروپلاکیا یک ضایعه ضخیم قرمز رنگ است که بر روی غشای مخاطی زبان ظاهر می گردد. این ضایعه معمولا بر روی زبان یا کف دهان ایجاد می شود و قابل خراشاندن نمی باشد. ضایعات اریتروپلاکی معمولا در کنار ضایعات لکوپلاکی پیدا می شوند. ضایعات لکوپلاکی همانند یک لکه هستند اما رنگ آن ها سفید است.

طبق نظر آکادمی امریکایی دهان و دندان، اریتروپلاکیا و لکوپلاکی ضایعات سرطانی یا ضایعاتی که قابلیت به سرطان تبدیل شدن را دارند، می باشند. در ادامه این مقاله درمورد اریتروپلاکیا، علل، تشخیص و درمان آن بحث خواهیم کرد.

آیا اریتروپلاکیا سرطان است؟

پزشک شما ممکن است که با یک نمونه برداری از ضایعه ایجاد شده تشخیص دهد که آن سرطانی است. یک پزشک آسیب شناسی با مشاهده نمونه تهیه شده در زیر میکروسکوپ آن را به دقت مورد بررسی قرار می دهد.

او به دنبال دیسپلازیا می باشند. دیسپلازیا به تقسیم سلولی خارج از حالت عادی و نرمال می گویند. با وجود داشتن این گونه سلول ها شانس ابتلا به سرطان افزایش خواهد یافت. در زمان تشخیص، اریتروپلاکیا علائم پیش از سرطانی بودن سلول ها را بهتر نشان خواهد داد. نرخ بدخیم بودن سلول های سرطانی، فاکتوری است که شانس تبدیل شدن سلول های تقسیم شده به گونه سرطانی را بیان می کند و معمولا بین محدوده 14 تا 50 درصد می باشد.

اکثر ضایعات ایجاد شده ناشی از کلوپلاکی هرگز منجر به سلول های سرطانی نخواهند شد. با این حال، اگر در ابتدای تشخیص دیسپلازیا مشاهده شود در آینده اریتروپلاکیا به سرطان تبدیل خواهد شد. تشخیص زودهنگام و دنبال کردن دوره درمان برای اریتروپلاکیا ضروری است.

تشخیص و شنایایی

تا زمانی که اریتروپلاکیا بدون درد و علائمی پیش روی کند، قابل توجه نمی باشد مگر این که توسط دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان به وجود آن پی برده شود. اگر دندان پزشک نسبت به وجود اریتروپلاکیا مشکوک باشد، آن ناحیه را مورد آزمایش قرار می دهند اغلب از گاز استریل، ابزار و معاینه دستی استفاده می کنند. از شما در مورد سابقه ایجاد ضایعات یا دیگر بیماری ها مانند تراما خواهند پرسید.

طبق نظر بنیاد سرطان امریکا، اگر ضایعات به راحتی خونریزی کنند، خطر تبدیل شدن اریتروپلاکیا به سرطان بسیار بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سرطان دهان را چگونه خودمان تشخیص دهیم

اریتروپلاکیا

چه عوامل موجب ایجاد اریتروپلاکیا خواهند شد؟

سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو از جمله عوامل اصلی ایجاد ضایعات اریتروپلاکیا می باشند. پروتز ها یا دندان های مصنوعی اگر به درستی اندازه دهان نباشد و مدام موجب سایش لثه گردند می تواند اریتروپلاکیا یا کلوپلاکی ایجاد کنند.

 راه درمان آن چیست؟

به محض این که اریتروپلاکیا شناسایی شد، دندان پزشک یا پزشک شما نمونه برداری را پیشنهاد می کنند. آسیب شناس نمونه تهیه شده را زیر میکروسکوپ با دقت زیاد مورد بررسی قرار می دهد تا از وجود سلول های ابتدایی سرطانی مطمئن گردد.

به کمک اطلاعاتی که از نمونه برداری به دست می آید در مورد اندازه، محل و نوع درمان پزشک تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد. ممکن است که او توصیه ها زیر را ارائه دهد:

  • معاینه منظم و در بازه کوتاه
  • جراحی با لیزر
  • پرتو درمانی
  • جراحی کرایو

پزشک همچنین شما را از مصرف تنباکو منبع خواهد کرد و می خواهد که مصرف الکل را کاهش دهید یا محدود کنید.

شرایط های مشابه با اریتروپلاکیا

سازمان سلامت جهانی پیشنهاد می کند که قبل از تشخیص اریتروپلاکیا، باید موارد مشابه مورد توجه باشد. بیماری هایی نظیر:

  • آتروفیک کاندیدازی حاد
  • لیکن پلان دهانی
  • همانژیوما ( بیماری که زبان را از حلق بیرون می کشد)
  • لوپوس اریتماتوس
  • لوکوپلاکی غیر هوموژنیوس
  • پفیگوسبیشتر بخوانید: عوامل ریسک پذیر برای سرطان دهان چیست؟

چکیده

اریتروپلاکیا یک شرایط غیر معمول می باشد که با ایجاد ضایعه قرمز رنگ سختی بر روی غشای مخاطی درون دهان خود را نشان می دهد. این ضایعات جز دسته بندی دیگر بیمارهای قرار نمی گیرند. اریتروپلاکیا معمولا توسط دندان پزشک تشخیص داده می شود زیرا در صورت وجود علائم و ضایعات بسیار کوچکی قابل مشاهده خواهند بود. اگر دندان پزشک مشکوک به اریتروپلاکیا باشد، نمونه  برداری از ضایعه ایجاد شده را پیشنهاد خواهند کرد تا سرطانی بودن یا نبودن آن را مورد بررسی قرار دهند. درمان این بیماری ممکن است ترکیبی از تغییر سبک زندگی مانند خودداری از مصرف محصولات تنباکو و جراحی برای برداشتن ضایعه باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ