خاصیت شگفت انگیز رزماری

alikarimi55
با خواص رزماری آشنایی دارید؟ رزماری گیاهی چند ساله، چوبی  و همیشه سبز است که در مناطق بومی مدیترانه یافت می شود. این گیاه متعلق به خانواده نعناع است، و اغلب در غذاهایی مانند بره با چاشنی رزماری و یا مرغ مورد استفاده قرارمی گیرد. با این حال، این گیاه منبع غنی ویتامین ها و […]

خواص رزماری

با خواص رزماری آشنایی دارید؟ رزماری گیاهی چند ساله، چوبی  و همیشه سبز است که در مناطق بومی مدیترانه یافت می شود. این گیاه متعلق به خانواده نعناع است، و اغلب در غذاهایی مانند بره با چاشنی رزماری و یا مرغ مورد استفاده قرارمی گیرد. با این حال، این گیاه منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و ویتامین B6 است.

رزماری از زمان های بسیار قدیم به دلیل خواص دارویی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. عموماً از این گیاه برای بهبود حافظه، تقویت سیستم ایمنی، تسکین اختلالات گوارشی، تسکین درد و غیره استفاده می شود. رزماری مزایای ارزشمند بسیاری دارد که می توانید از آن ها  بهره ببرید. این مقاله 9  مورد از بهترین مزایای رزماری را به شما نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: خواص روغن رزماری | rosemary

خواص رزماری در سلامتی

1. تقویت عملکرد مغز یکی از خواص رزماری

رزماری به عنوان یک محرک شناختی طبیعی عمل می کند. این گیاه می تواند عملکرد و کیفیت حافظه ما را بهبود بخشد. به طور خاص، رزماری به تقویت تمرکز، هوشیاری و هوش می پردازد. مطابق با تحقیقات منتشر شده در پیشرفت های روانشناختی درمانی، عطر رزماری می تواند باعث افزایش دقت، غلظت، عملکرد و سرعت فرد شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که رزماری به دلیل اثر درمانی آن به طور قابل توجهی می تواند از پیری مغز جلوگیری کند. این خاصیت همچنین به توانایی رزماری در جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند.

2. بهبود عملکرد هضم

رزماری گیاهی رایج است که برای درمان سوء هاضمه در اروپا استفاده می شود. با تشکر از خواص ضد التهابی قوی، رزماری به طور سنتی برای تسکین  ناراحتی معده، اسهال، نفخ و یبوست استفاده شده است. بنابراین، بهتر است که شما برای تنظیم حرکات روده و همچنین دستگاه گوارش، رزماری را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

3. خواص رزماری در کاهش سرفه

برگ ‌های رزماری توانایی از بین بردن مخاط و خلط از سیستم تنفسی را دارند و از این طریق سرفه، آسم، آنفولانزا و سرماخوردگی را تسکین می دهند. اسید موجود در رزماری، که به آن اسید رزماریک گفته می شود، می تواند از تجمع مایعات در ریه ها جلوگیری کند.

4- پیشگیری از سرطان

این گیاه مرکب از منگنز، رزماریک اسید، کارنوزول، اسید کارنوسیک و سایر عصاره ها است که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد تکثیر هستند. این خصوصیات به توانایی رزماری در از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می کند. این گیاه در درمان انواع سرطان‌ها مانند سرطان پستان، پروستات، گردنه ی رحم، روده بزرگ، خون، ریه، کبد، لوزالمعده و مثانه نتایج بسیار امیدوارکننده ای را نشان داده است.

5- ایجاد تعادل هورمونی

یکی از مزایای شگفت انگیز رزماری تعادل هورمون ها است. رزماری دارای کارنوزول است که می تواند هورمون های استروژن و آندروژن را در بدن انسان متعادل کند. این گیاه می تواند استروژن اضافی را از بدن ما خارج کند. سطح بیش از حد استروژن باعث تعدادی از مشکلات بهداشتی مانند سرطان های مبتنی بر استروژن و ناباروری می شود. این مقدار اضافی ممکن است نتیجه افزایش غذاهای غنی از استروژن باشد.

بنابراین، ممکن است استفاده از رزماری به شکل روغن ضروری مفید باشد تا خطر ابتلا به عدم تعادل هورمون را به حداقل برساند. علاوه بر این، رزماری قادر به کاهش هورمون DHT (دی هیدروتستوسترون) است، از این طریق رشد مو را تقویت می کند و سلامت پروستات را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: رزماری از نظر دارویی چه خواصی دارد

خواص رزماری

6. خواص رزماری برای بهبود عملکرد کبد

رزماری به دلیل توانایی آن در رفع مشکلات دستگاه گوارش، واقعاً پاک کننده و تقویت کننده  طبیعی کبد است. رزماری که به دلیل اثرات مفید کبدی شناخته شده است، می تواند میزان صفرا تولید شده توسط کبد را افزایش داده و از آسیب کبدی به طور طبیعی جلوگیری کند.

عصاره برگ ‌های رزماری در افراد مبتلا به سیروز کبدی اثرات محافظتی  را ایجاد می کند. این گیاه می تواند بافت ناخواسته و تغییرات عملکردی کبد، ناشی از سیروز را مهار کند.

7. درمان بیماری های لثه

یک تحقیق نشان داد که دهانشویه های گیاهی حاوی رزماری می تواند در کاهش ورم لثه و خونریزی در افرادی که بیماری لثه دارند در صورت استفاده دو بار در روز بعد از وعده های غذایی به مدت حدود 2 هفته کمک کند.

به نظر می رسد این دهانشویه گیاهی به عنوان  یک دهانشویه ضد باکتریایی که دارای کلروهگزایدین گلوکونات 0.2٪ است موثر واقع می شود.

8. محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا

اسید کارنوسیک ماده اصلی رزماری است که می تواند باعث تقویت سلامت چشم شود. بنابراین، این گیاه می تواند برای بیماری های موثر بر شبکیه بیرونی از جمله تخریب ماکولا وابسته به سن استفاده شود. در واقع، تخریب ماکولا شایعترین بیماری چشمی در ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید: رزماری – بیشتر از یک ادویه معطر

خواص رزماری

9. خواص رزماری در تقویت سیستم ایمنی

اجزای فعال موجود در رزماری دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطان و آنتی اکسیدان است. بنابراین استفاده از رزماری یک روش شگفت انگیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. در نتیجه، به بدن ما کمک می کند تا در فصول سرما و آنفولانزا به بیماری مبتلا نشویم. این داروی گیاهی برای کاهش خطر التهاب موثر است و می تواند برای برخی از اختلالات خود ایمنی مفید باشد. اثر شفابخش موجود در رزماری باعث تسکین بیماری‌های فعلی شما می شود در حالیکه آنتی اکسیدان ها بدن شما را از باکتری ها و سموم مضر که بسیاری از آن ها به طور بالقوه باعث بیماری می شوند، خلاص می کنند.

بنابراین، اگر به دنبال یک روش طبیعی برای حفظ سلامتی هستید، توصیه می شود که یک فنجان چای رزماری را نوشید.

برای بهره بردن از فواید رزماری می توانید چای رزماری را در خانه با رزماری سرخ شده یا خشک درست کنید. از طرف دیگر، می توانید رزماری را با سایر گیاهان به عنوان یک مکمل ترکیب کنید. با این حال، از آنجا که ترکیبات رزماری می تواند قدرتمند باشد، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

از خوردن یا نوشیدن روغن رزماری خودداری کنید زیرا می تواند سمی باشد. خانم های باردار باید از مصرف مقادیر زیادی رزماری اجتناب کنند زیرا این امر ممکن است باعث سقط جنین شود. افرادی که برای کنترل دیابت یا فشار خون بالا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نباید از این گیاه استفاده کنند، زیرا ممکن است در داروهای آن ها تداخل ایجاد کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ