اضطراب درمانی با روش های نوین و موثر

alikarimi55
اضطراب درمانی اصطلاحی است که به روش های مختلف درمان اختلالات اضطرابی اشاره دارد. در این روش درمانی شما ملزم به انجام یک سری تمرینات روزانه در طول مدت دوره می باشید و پس از اتمام دوره می بایست مواردی را که در طول دوره فرا گرفته اید ، در زندگی خود بکار ببرید. انواع […]

اضطراب درمانی اصطلاحی است که به روش های مختلف درمان اختلالات اضطرابی اشاره دارد. در این روش درمانی شما ملزم به انجام یک سری تمرینات روزانه در طول مدت دوره می باشید و پس از اتمام دوره می بایست مواردی را که در طول دوره فرا گرفته اید ، در زندگی خود بکار ببرید.

انواع اختلالات اضطرابی که با روش اضطراب درمانی قابل بهبود هستند

انواع مختلف اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • اختلال هراس
  • وسواس فکری
  • فوبیا
  • اختلال اضطراب عمومی
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال استرس پس از سانحه

صرف نظر از اختلالات خاص ، بیشتر اختلالات اضطرابی علل مشابهی دارند. افراد مبتلا به اضطراب تمایل دارند نسبت به افکار ، احساسات و موقعیت های ناخوشایند واکنش شدیدتری نشان دهند و ممکن است سعی کنند با اجتناب از روبرو شدن با محرک های بوجود آورنده اضطراب ، آن واکنش ها را مدیریت کنند. متاسفانه ، این نوع اجتناب فقط باعث ترس و نگرانی بیشتر می شود. روش های درمانی جدید، چگونگی مدیریت روبرو شدن با محرک های اضطرابی را به شما آموزش می دهند.

انواع اضطراب درمانی

هدف انواع درمان های اضطرابی کمک به یادگیری چگونگی غلبه بر ترس و آرام کردن واکنش های احساسی است. این روش درمانی به صورت فردی یا با شرکت در گروه انجام می شود.

درمان شناختی- رفتاری

درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای انواع مختلف اختلالات اضطرابی از جمله اختلال هراس ، هراس ، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است.

فرضیه CBT این است که بررسی افکار و برداشت های منفی برای شناسایی علل و مدیریت اضطراب مفید است. براساس این فرضیه، طرز تفکر و نوع نگرش شما به یک اتفاق از آنچه در واقعیت اتفاق می افتد اهمیت بیشتری دارد.

به عبارت دیگر ، این افکار شما است که تعیین می کند چه احساسی داشته باشید.

افکار منفی ترس و اضطراب را بدتر می کند. بنابراین ، هدف CBT اصلاح افکار منفی غیر منطقی و جایگزینی آنها با برداشت های مثبت تر و واقعی تر است. این فرایند به بهترین وجه با یک درمانگر انجام می شود زیرا شناسایی افکار غیرمنطقی خود سخت است. یک درمانگر می تواند سؤال کند ، “قبل از اینکه احساس اضطراب کنید ، چه فکری کرده اید؟” این اغلب به شما کمک می کند تا با افکار خود روبرو شوید.

به عنوان مثال ، شما ممکن است بر اساس تفکرات خود هر چیزی را سیاه یا سفید ببینید، در این صورت همه چیز یا خوب است یا بد. در عوض ، شما این افکار را جایگزین این درک واقع بینانه تر می کنید که بسیاری از اتفاقات و موضوعات خاکستری هستند. استفاده از تکنیک های CBT عملی است ، اما هنگامی که شما شروع به شناخت اضطراب و عوامل محرک خود کردید ، می توانید مهارت های مقابله ای را که در CBT یاد می گیرید برای مدیریت ترس ، وحشت و نگرانی یاد بگیرید.

چگونه از CBT در زمینه اضطراب درمانی استفاده می شود؟

قرار گرفتن در معرض محرک های ایجاد کننده اضطراب اغلب جزئی از روش درمانی CBT است یا در کنار آن استفاده می شود. فرضیه درمان به این روش برا این اساس است که اجتناب از موقعیت هایی که باعث اضطراب می شود باعث می شود ترس شما قوی تر شود.

در این روش درمانی ، از شما خواسته می شود كاری را انجام دهید كه از آن می ترسید یا در واقع به آن نزدیک شده و آن را انجام دهید. این کار اغلب طبق روشی انجام می شود که تحت عنوان “حساسیت زدایی سیستماتیک” شناخته می شود ، که در آن شما کم کم و مرحله به مرحله در معرض محرک های خفیف تا شدید قرار می گیرید.

پیروی از این رویکرد گام به گام شامل یادگیری نحوه القای آرامش ، ایجاد لیستی از شرایط ایجاد ترس و به تدریج قرار گرفتن در معرض محرک های ایجاد ترس است. این روند تدریجی متناوب به شما کمک می کند تا آمادگی قرار گرفتن در برابر ترس را پیدا کرده که در صورت وقوع آن در واقعیت توانایی مقابله با آن را داشته باشید.

رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) روشی است که در دهه 1980 توسط مارشا لینهان ایجاد شد تا به افراد در مدیریت اختلال شخصیت مرزی (BPD) کمک کند. افراد مبتلا به BPD در مدیریت واکنش های عاطفی خود ، به ویژه در روابط با افراد دیگر ، مشکل دارند. واکنش های عاطفی آنها خیلی سریع اتفاق می افتد و مدت زمان زیادی طول می کشد تا به سطح طبیعی برانگیختگی خود برگردند.

با این که این روش به طور خاص برای درمان اختلالات اضطرابی نیست ، اما ممکن است به مدیریت اضطراب کمک کند زیرا مهارت های مقابله ای را که شامل تقویت نقاط قوت ، شناسایی افکار غیر مفید ، تمرین خود آرامش بخشی ، تنظیم احساسات و ذهن آگاهی و مدیریت استرس پس از آسیب است را به شما آموزش می دهد.

پذیرش و تعهد درمانی

پذیرش و تعهد درمانی (ACT) یکی دیگر از روش های درمانی است که برای انواع اختلالات اضطرابی موثر است. ACT شامل شناسایی ارزش های شما در زندگی و سپس عمل به روش هایی است که با ارزش های شما مطابقت دارد.

این روش درمان همچنین ذهن آگاهی را با استفاده از استعاره هایی آموزش می دهد. به عنوان مثال ، یکی از استعاره ها این است که تصور کنید افکار منفی شما مسافران سوار بر یک اتوبوس هستند و شما راننده آن هستید. مسافران ممکن است چیزهایی را که دوست ندارید بگویند ، اما شما راننده هستید و لازم نیست به آنها گوش دهید.

اضطراب درمانی با هنر یا هنر درمانی

هنر درمانی روشی جدید برای درمان اضطراب است که برای تأیید اثربخشی آن نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد. با این حال ، برخی از شواهد در مورد اثربخشی ACT در کاهش اضطراب وجود دارد. هنر درمانی شامل استفاده از هنر برای بیان و پردازش احساسات یا استفاده از هنر برای تمرین ذهن آگاهی و آرامش است.

خانواده درمانی

اگر فردی در خانواده شما اختلال اضطرابی داشته باشد ، ممکن تحت تاثیر دیگر اعضای خانواده به این مشکل دچار شده باشد بنابراین در این صورت روش خانواده درمانی می تواند کمک کننده باشد. اعضای خانواده می بایست یاد بگیرند که چگونه می توانند بهترین کمک را انجام دهند.

روانکاوی و اضطراب درمانی با روانکاوی

این نوع درمان شامل بررسی تجربیات گذشته برای تعیین تأثیر آنها بر اضطراب فعلی است. در روان درمانی شما به شما کمک می کند تا این تجربیات را شناسایی و پردازش کنید تا اضطراب فعلی خود را کاهش دهید.

درمان بین فردی

در صورتی که اضطراب شما در درجه اول به روابط شما با افراد دیگر مربوط باشد ، ممکن است از درمان بین فردی استفاده شود ، معمولا در اضطراب اجتماعی با این مورد مواجه هستیم.

کتاب درمانی جهت اضطراب درمانی

مطالعه کتاب با ارائه اطلاعات و راهنمایی های مفید به شما در بهبود زندگی کمک خواهد کرد.

از اضطراب درمانی چه انتظاری دارید؟

در زیر به برخی از تکنیک هایی که شما در این روش می آموزید اشاره شده است:

  • تکنیک های آرامش
  • چگونه موقعیت ها را از دیدگاه دیگری ببینیم
  • چگونه می توان هنگام اضطراب علل آن را شناسایی کرد
  • چگونه به بهترین روش به موقعیت هایی که از آنها می ترسید نزدیک شوید
  • مهارت های مقابله ای
  • مهارت های حل مسئله

درمان از این طریق بسته به شدت علائم شما ممکن است کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد.

برخی افراد در 8 جلسه علائم بهبود را نشان می دهند ، به خصوص اگر با یک درمان کوتاه مدت CBT کار کنند.

چگونه تاثیر درمان را افزایش دهیم؟

برای پایداری و افزایش آثار درمانی موارد خاصی هستند که می توانید انجام دهید تا تاثیر درمان برای شما مفید و پایدار باشد:

  1. برای بهبود تاثیر درمان بیشتر مراقب خود باشید.
  2. مطمئن شوید که سیستم پشتیبانی اجتماعی دارید
  3. گزینه های زندگی سالم را تمرین کنید
  4. استرس را در زندگی خود کاهش دهید زیرا اضطراب شما را بدتر می کند

به این ترتیب ، می بینید که تلاش برای رعایت کلیه ابعاد درمانی بیشترین تأثیر را در عملکرد به همراه خواهد داشت.

چه موقع باید به متخصص اضطراب درمانی مراجعه کرد؟

اگر دچار اضطراب شدید هستید که باعث مختل شدن ابعاد مختلف زندگی شما شده، صحبت با پزشک بسیار مهم است. گرچه اکثر نگرانی ها موقتی هستند اما اضطراب بالینی مشکلی است که به خودی خود از بین نمی رود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مرجان سجادی

مرجان سجادی

1398-11-07 - 20:42 پاسخ

بسیارعالی است ومن دلم می خواهدبا مرکزو یا پزشکی که این درمان راانجام می دهد آشنا بشیم برای درمان

اباد.کریم

اباد.کریم

1398-11-07 - 20:05 پاسخ

ای کاش کتاب راهم معرفی میکردید.باتشکر