دلایل بروز آکنه هورمونی و روش های درمان موثر

alikarimi55
  آکنه هایی که بعد از سن 25 سالگی به وجود می آیند یا تا بعد از این سن ادامه می یابند، در زنان رایج تر می باشند و تا حد زیادی به سطح نوسانات هورمونی فرد مربوط می شود. ایجاد آکنه ممکن است که علاوه بر نوسانات هورمونی دلایل دیگری نیز داشته باشد از […]

 

آکنه هایی که بعد از سن 25 سالگی به وجود می آیند یا تا بعد از این سن ادامه می یابند، در زنان رایج تر می باشند و تا حد زیادی به سطح نوسانات هورمونی فرد مربوط می شود. ایجاد آکنه ممکن است که علاوه بر نوسانات هورمونی دلایل دیگری نیز داشته باشد از جمله استرس زیاد، رژیم غذایی و سابقه خانوادگی

تعداد زیادی داروهای بدون نسخه نیز مورد استفاده قرار می گیرند تا به درمان این آکنه ها بپردازند از جمله داروهای ضد بارداری خوراکی، رتینوئید های موضعی، آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی. درمان های جایگزین دیگری که می توان برای از بین بردن آکنه ها استفاده کرد عبارت است از لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن، روغ درخت چای موضعی، تغییر در رژیم غذایی.

 بروز آکنه هورمونی

طبق آکادمی آمریکایی پوست، آکنه یکی از رایج ترین مشکلات پوستی در امریکا می باشد. ضایعات پوستی به اندازه و شکل های مختلفی ظاهر می شوند از جمله:

  • جوش ( که معمولا جوش چرکی نامیده می شود).
  • جوش نوک تیز ( برجستگی های کوچکی که سر آن ها چرکی است).
  • برآمدگی
  • جوش سرسیاه
  • جوش سر سفید
  • کیست

شیوع آکنه می تواند در هر جایی از بدن اتفاق افتد، اما بیشتر در صورت، گردن، شانه ها، قسمت فوقانی بازوها، پشت و باسن مشاهده می  شوند.

آکنه های هورمونی در بزرگ سالان به صورت جوش، جوش چرکی و کیست در نواحی چانه، خط فک و گردن ایجاد می شوند. آکنه در بزرگ سالان بیشتر در زنان نسبت به مردان رایج است و با افزایش سن ظاهر شدن آن ها به تاخیر خواهد افتاد.

خانم هایی که در آن ها نوسانات هورمونی وجود دارد بیشتر درگیر جوش های هورمونی خواهند شد و آکنه های ایجاد شده در بدن آن ها به همین دلیل می باشد. برخی از زنان در دوران قاعدگی آکنه هایی را بر روی پوست خود مشاهده می کنند به ویژه قبل از آغاز قاعدگی.

آکنه های هورمونی در زنان معمولا در دوران بارداری و قبل از قاعدگی ایجاد می شوند.

با مصرف قرص های ضد بارداری که به صورت خوراکی مصرف می شوند گاهی می توانید آکنه های خود را بهبود دهید، زیرا قرص های ضد بارداری می توانند موجب تغییر در هورمون ها و شیوع آکنه گردند.

علائم و دلیل ایجاد آکنه

عواملی که با عدم تعادل در هورمون ها می توانند موجب بدتر شدن آکنه ها گردند عبارتند از:

استرس و ایجاد آکنه هورمونی

آکادمی امریکایی پوست اعلام کرده است که استرس می تواند موجب ایجاد آکنه هورمونی گردد. استرس به تولید هورمون آندروژن ( هورمون جنسی مردان مانند تستوسترون) مرتبط است که می تواند موجب ایجاد فولیکول های مو و غدد چربی در پوست گردند و در نتیجه آکنه در بدن فرد شیوع پیدا خواهد کرد.

تعدادی از مطالعات دریافته اند که بالا بودن سطح هورمون تستوسترون در زنان می تواند موجب ایجاد آکنه های بزرگسالی شود.

سابقه خانوادگی

بیماران ممکن است جز خانواده ای باشند که سابقه آکنه دارند. مطالعه ای بیان کرد 50 درصد از بیماران با سابقه خانوادگی آکنه ( بستگان درجه اول مانند والدین یا خواهر – برادر) در بزرگ سالی آکنه را تجربه خواهند کرد.

محصولات مورد استفاده برای مراقبت از پوست

اگر در بزرگسالی آکنه را تجربه می کنید، بسیار مهم است که برچسب محصولاتی که برای پوست و موی خود استفاده می کنید را به دقت مطالعه کنید. محصولاتی مانند شوینده ها و ضد آفتاب ها تا مطمئن شوید از محصولاتی استفاده می کنید که در انتشار آکنه تاثیری ندارند.

به طور کلی باید از محصولاتی استفاده کنید که بر روی آن ها نوشته شده است روزنه های پوست را مسدود نمی کنند. ممکن است بر روی برچسب نوشته شده باشد فاقد چربی، ضد آکنه، ضد جوش سرسیاه

داروها

تعدادی از داروها در ایجاد آکنه چه به صورت کلی چه در بزرگسالی دخیل هستند. از جمله این داروها می توان به داروهای ضد صرع ( فنوباربیتال یا کاربامازپین)، لیتیوم، کورتیکواستروئید ( پردنیزولون) اشاره کرد.

وضعیت سلامت عمومی

شرایط های خاص سلامتی به ویژه دوره ای موجب تغییر سطح هورمون های بدن می گردد با ایجاد آکنه های هورمونی در اتباط هستند. شرایطی که موجب ایجاد آکنه می شوند عبارتند از سندروم تخمدان پلی کیستیک، کمبود ویتامین دی، مقاومت انسولین.

درمان های مورد استفاده برای آکنه هورمونی

تنوع گسترده ای از داروهای خوراکی و موضعی برای درمان آکنه های هورمونی در بزرگ  سالان در دسترس می باشد. علاوه بر این، چندین درمان  موضعی که توسط متخصصین پوست انجام می شوند به درمان پوست نیز کمک خواهند کرد.

 درمان آکنه هورمونی با آنتی بیوتیک ها

استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان یک روش درمانی بسیار با سابقه برای از بین بردن آکنه ها محسوب می شوند. نظریه ای که برای استفاده از آنتی بیوتیک ها در درمان آکنه وجود دارد این است که آن ها به کشتن باکتری های ایجاد کننده آکنه کمک می کنند از جمله ویژگی ضد التهابی آن ها نیز از انتشار آکنه ها به دیگر نقاط جلوگیری خواهد کرد.

بنزوئیل پراکسیداز یک درمان ضد باکتریایی موضعی است که بدون نسخه در دسترس بیماران قرار دارد. این ماده را می توان در محصولاتی مانند لوسیون ها و شوینده ها نیز استفاده کرد. دیگر آنتی بیوتیک موضعی کلیندامایسین نام دارد که به تنهایی یا به صورت ترکیبی یا بنزویل پراکسیداز مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از این ترکیبات تجاری در دسترس هستند که تجویز و تهیه آن ها برای بیمارن را راحت تر کرده است.

تجویز آنتی بیوتیک های خوراکی در صورتی که آنتی بیوتیک های موضعی بی اثر بوده اند، ممکن است برای درمان آکنه مزایای زیادی به همراه داشته باشد. رایج ترین گزینه ها داکسی سایکلین، مینو سایکلین و آزیترومایسین می باشند.

رتینوئیدها و  درمان آکنه هورمونی

ویتامین A حاوی رتینوئید  می باشد که برای درمان آکنه بسیار مفید است زیرا به به رشد منظم سلول های پوستی کمک خواهد کرد. انواع متنوعی از رتینوئید های خوراکی و موضعی در دسترس وجود دارند که هم از طریق نسخه و هم بدون نسخه قابل تهیه می باشند. استفاده از رتینوئیدهای موضعی یک روش درمانی بسیار استاندارد در درمان آکنه محسوب می شود. از جمله رتینوئیدهای موثر در درمان آکنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترتینوئین
  • آداپالن
  • تازاروتن

اداپالن از بین این سه دارو بدون نسخه قابل تهیه می باشد. همه این داروها با فورمولاسیون متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. برای درمان آکنه در بزرگسالان، ترتینوئین یک انتخاب خوب می باشد. همچنین می توان از آن به عنوان از بین برنده چین و چروک بهره برد.

رتینوئیدهای خوراکی مانند ایزوترتینوین به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند زیرا دارای عوارض جانبی بسیار زیادی می باشند از جمله ایجاد مشکل هنگام تولد نوزاد در زنان باردار.

 درمان آکنه هورمونی با قرص‌های ضدبارداری

قرص های کنترل بارداری یک گزینه خوب برای زنانی است که دچار آکنه هورمونی شده اند به ویژه آن هایی که در سنی هستند که قدرت باروری دارند. زیرا، آکنه در بزرگسالان در دوره قاعدگی معمولا اتفاق می افتد. تنظم هورمون ها یک راه حل بسیار موثر به حساب می آید.

قرص های ضدبارداری خوراکی یک از راه های درمان آکنه هورمونی در زنان می باشند که می توان به انواع زیر اشاره کرد:

  • دروسپرینون
  • نوراتیندرون
  • نورژستیمیت
  • دزوژسترون

بیمارانی  که سیگار می کشند یا دارای سابقه لخته شدن خون می باشند ممکن است که نتوانند از ضد بارداری های خوراکی استفاده کنند.

 دارو های آنتی آندروژن

زنانی که استفاده از درمان های موضعی برای آن ها نتیجه مطلوبی حاصل نشده است و یا سطح تستوسترون در آن ها بالا است، درمان به کمک آنتی آندروژن ها ممکن است که مفید واقع شود.  یکی از آنتی آندروژن های متداول که برای بیمار تجویز می شود اسپیرونولاکتون ( نام تجاری آن آلداکتون می باشد). فقط یک بار در روز استفاده کنید. این دارو به کاهش سطح آندروژن در زنان کمک خواهد کرد همچنین از شیوع آکنه به دیگر نقاط جلوگیری خواهد کرد.

دوز های بالای این دارو برای درمان فشار خون در بیماران نارسایی قلبی استفاده می شود. بنابراین، حتی در دوز های پایین اگر فشار خون شما کاهش یافت حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان های موضعی پوست

دو روش معمولا به کمک متخصص زیبایی برای کمک به ظاهر آکنه ها انجام می شود که بر آکنه بزرگسالان بسیار موثر است. لایه برداری های شیمیایی که استفاده موضعی دارند مانند رتینوئیک اسید یا سالیسیلیک اسید که موجب لایه برداری از لایه بیرونی پوست می شوند.

روش دیگر میکرودرم ابریژن است که گاهی می توان در منزل انجام داد اما بهترین نتیجه را می توانید از یک متخصص دریافت کنید. در این روش از بی حسی استفاده می گردد و از یک غلتک کریستالی برای لایه برداری از لایه بیرونی پوست استفاده می شود.

هر دو این روش ها ایمن و بدون خطر هستند و برای بیمارانی مناسب است که از درمان به کمک داروهای خوراکی و موضعی نتیجه مطلوبی دریافت نکرده اند.

آیا داروهای گیاهی برای درمان آکنه هورمونی در بزرگسالان موثر می باشند؟

رایج ترین گیاهان دارویی که برای درمان آکنه توصیه می شوند و نتایج خوبی تاکنون از آن دریافت شده است روغن درخت چای می باشد. روغن درخت چای به بنزوئیل پراکسیداز مربوط می شود اما کمی موجب تحریک پذیری خواهد شد.

روغن درخت چای را غالبا به صورت غلیظ می فروشند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که بیمار قبل از استفاده برچسب آن را مطالعه کند و در صورت نیاز آن را رقیق کند. روغن درخت چای رای می توانید با چند قطره از روغن فندوق رقیق کنید. سپس روغن رقیق شده را دو مرتبه در روز با استفاده از پنبه بر روی آکنه ها بمالید.

محصولات زیادی در دسترس هستند که حاوی روغن درخت چای می باشند. بیمار با مطالعه برچسب محصولات می تواند در مورد مواد استفاده شده در آن ها اطلاعات لازم را کسب کند. بیماران نباید در مصرف روغن درخت چای زیاده روی کنند زیرا این روغن موجب خشک شدن پوست می گردد. همچنین نباید زیاد در معرض نور خورشید قرار بگیرند زیرا روغن درخت چای پوست را در برابر اشعه یووی حساس خواهد کرد.

آیا رژیم غذایی بر آکنه هورمونی تاثیرگذار است؟

رژیم غذایی یکی از فاکتورهای موثر بر گسترش آکنه هورمونی در بزرگ سالان به شمار می رود. در زیر به چند تغییر در رژیم غذایی که می تواند بر رفع آکنه موثر باشد اشاره خواهیم کرد:

  • از مصرف کربوهیدرات های اصلاح شده مانند شکلات یا غذاهای حاضری خودداری کنید.
  • از مصرف زیاد لبنیات، به ویژه شیر پر چرب و شیر های غیر لبنی مانند شیر بادام یا شیر سویا خودداری کنید.
  • از مصرف زیاد سدیم که در بیشتر غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده استفاده می شود خودداری کنید.

برای به دست آوردن اطلاعات به کجا باید مراجعه کرد؟

اگر آکنه های هورمونی بر روی پوست خود مشاهده می کنید پوست شما با استفاده از روش های خانگی به خوبی درمان نخواهد شد باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا موقعیت شخصی شما را مورد ارزیابی قرار دهد تشخیص دهد که کدام روش درمانی برای شما مناسب خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ