انواع پوسیدگی دندان و روش های تشخیص و درمان آن

alikarimi55
پوسیدگی دندان چیست؟ پوسیدگی عبارت است از نوع معمولی از آسیب رسیدن به دندان‌ها و یا احساس سوزش که باعث از دست دادن یک بخش و یا بخشی از دندان‌ها می شود . پوسیدگی می تواند بر روی بسیاری از بخش های یک دندان تاثیر بگذارد، از جمله : پالپ داخلی دندان‌ها سمنت دندان‌ها که […]

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی عبارت است از نوع معمولی از آسیب رسیدن به دندان‌ها و یا احساس سوزش که باعث از دست دادن یک بخش و یا بخشی از دندان‌ها می شود . پوسیدگی می تواند بر روی بسیاری از بخش های یک دندان تاثیر بگذارد، از جمله :

  • پالپ داخلی دندان‌ها
  • سمنت دندان‌ها که روی ریشه را می پوشاند.
  • عاج دندان‌ها که دومین بافت سفت در زیر مینای دندان است
  • ریشه

این شرایط اغلب از خارج از دندان شروع شده و به داخل حرکت می کند .

علاوه بر از دست دادن بخش یا بخشی از دندان ممکن است متوجه ورم لثه و همچنین خال های صورتی و یا سیاه رنگی بر روی دندان‌های خود شوید. با این حال ، علائم پوسیدگی، همیشه به راحتی قابل شناسایی نیست.

انواع پوسیدگی چیست؟

پوسیدگی دندان‌ها به دو صورت داخلی و خارجی طبقه  بندی می شود و بستگی به این دارد که این پوسیدگی در چه قسمتی از دندان روی می دهد. پوسیدگی خارجی اغلب راحت تر از پوسیدگی داخلی قابل مشاهده است ، زیرا معمولا بر روی سطح بیرونی دندان‌ها رخ می دهد .

پوسیدگی دندان داخلی

پوسیدگی داخلی، داخل یک دندان را تحت  تاثیر قرار می دهد و نسبت به پوسیدگی خارجی، کمتر رواج دارد و بیشتر مردان را تحت  تاثیر قرار می دهد.همچنین در افرادی که جراحی های فک و دهان وسیعی از قبیل کاشت دندان داشته اند، شایع تر است.

بسیاری از افراد نمی دانند که پوسیدگی داخلی دارند، زیرا این نوع پوسیدگی، تنها بافت درون دندان‌ها را تحت  تاثیر قرار می دهد . در عوض ، یک دندانپزشک و یا متخصص بهداشت دهان و دندان، اغلب پوسیدگی داخلی را با استفاده از عکسبرداری با اشعه  ایکس و در طی یک معاینه معمولی از دندان، تشخیص می دهند.

در عکسبرداری با اشعه ایکس، نقطه های سیاهی بر روی دندان‌ها دیده می شود که نشانه پوسیدگی داخلی دندان است، یعنی محلی که بافت داخلی وجود ندارد.

پوسیدگی خارجی دندان

پوسیدگی خارجی نسبت به پوسیدگی داخلی، بسیار شایع تر است و می تواند بر روی هر بخشی از بخش خارجی دندان ، از ریشه  گرفته تا سمنت خارجی دندان را تحت تاثیر قرار دهد.

در قسمت خارجی دندان  ها، پوسیدگی خارجی ممکن است به صورت سوراخ ها و یا تراشه های عمیق باشد. پوسیدگی که بر روی ریشه های یک دندان  تاثیر می گذارد را می توان با اشعه ایکس مشاهده کرد زیرا طول ریشه های دندان کوتاه شده و نوک ریشه  ها نیز مسطح و پهن می شوند.

پوسیدگی طبیعی دندان چیست؟

پوسیدگی می توانند باعث آسیب رسیدن طولانی  مدت به دندان  های دائمی شوند . اما در دندان اولیه یا دندان های کودک ، پوسیدگی یک بخش طبیعی از فرآیند توسعه و رشد دندان است . زمانی که یک کودک رشد می کند، ریشه  های دندان  کودک تحت فشار قرار می گیرند تا راهی برای رشد دندان های دائمی پیدا کنند.

پوسیدگی دندان کودک با پوسیدگی ناشی از استفاده از شیشه شیر، متفاوت است و این حالت زمانی اتفاق می افتد که دندان های کودک از مواد شیرین موجود در این مایعات شیرین، پوشیده شود و اغلب این اتفاق وقتی رخ می دهد که پدر و مادر، در طول شب، نوزاد خود را با یک شیشه شیر، تغذیه می کنند.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شوند؟

عوامل زیادی می توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند. پوسیدگی‌های خارجی اغلب ناشی از آسیب رسیدن به دهان و دندان است که باعث تورم و از دست دادن استخوان و بافت روی و اطراف دندان‌ها می شود .

این چنین آسیب هایی ممکن است ناشی از استفاده طولانی  مدت از وسایل ارتودنسی مانند براکت ها و یا بر اثر سائیدگی و یا سفید کردن دندان باشد .

اغلب اوقات، پوسیدگی‌های داخلی ناشی از آسیب فیزیکی به دندان‌ها و یا ورم بخش داخلی دندان باشد که ناشی از حفره درمان نشده در داخل دندان‌ها است . با این حال ، دلایل دقیق پوسیدگی دندانی به خوبی شناخته  نشده است.

عوارض ناشی از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندانی می تواند منجر به مشکلات متعددی شود، از جمله :

  • کج شدن دندان‌ها
  • سستی و تغییر رنگ دندان‌ها
  • شکستگی دندان‌ها
  • سوراخ های حفره مانند
  • افتادن دندان‌ها
  • پس رفتگی ریشه
  • درد

اگر شما ظاهر دندان های خود را دوست نداشته باشید ، ممکن است بخواهید که بعد از درمان پوسیدگی، به یک دندانپزشک متخصص در زیبایی دندان مراجعه کنید.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان‌ها همیشه مجموعه واضح و بارزی از علائم و نشانه ها را نشان نمی دهد . در بسیاری از موارد ، ممکن است یک فرد به مدت چند سال متوجه پوسیدگی‌های دندانی نشود. با این حال ، با بدتر شدن پوسیدگی، علائم نیز اغلب بروز می کنند.

علائم و نشانه های بار پوسیدگی عبارتند از:

  • بروز درد ناشی از آسیب رسیدن به ریشه ، تاج و یا داخل دندان‌ها
  • سیاه یا صورتی شدن دندان‌ها
  • تورم و قرمزی لثه ها
  • فاصله غیر عادی در بین دندان‌ها
  • دندان‌هایی که به راحتی شکسته و ورقه ورقه می شوند
  • سوراخ هایی حفره مانند حفره در دندان‌ها

پوسیدگی دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

این که چگونه پوسیدگی تشخیص داده می شود به این بستگی دارد که کدام بخش از دندان آسیب  دیده است .

در پوسیدگی داخلی ، یک دندانپزشک و یا متخصص بهداشت دهان و دندان، ممکن است متوجه لکه های تیره ای درون دندان‌های شما شوند که با اشعه ایکس قابل  مشاهده هستند . اگر این وضعیت رخ دهد، آنها در مورد تاریخچه دندانپزشکی شما، سوال خواهند کرد تا آسیب های قبلی یا روش  های جراحی دهان را که قبلا داشته اید، بررسی کنند زیرا ممکن است دندان‌ها را تحت  تاثیر قرار دهند .

شما می توانید این انتظار را داشته باشید که متخصص دندانپزشکی، معاینه فیزیکی دندان‌ها را انجام دهد . این کار ممکن است شامل رساندن گرما و سرما به دندان‌ها و یا عکسبرداری با اشعه ایکس باشد که برای تشخیص بهتر و میزان پوسیدگی و هر آسیبی که ممکن است ایجاد شده باشد، انجام می شود.

پوسیدگی خارجی معمولا بیشتر قابل مشاهده است ، بنابراین تشخیص آن نیز آسان تر است. فرآیند تشخیص، بسیار شبیه بررسی میزان پوسیدگی‌های داخلی است.

درمان پوسیدگی دندان چگونه است؟

نوع درمانی که برای پوسیدگی دندان توصیه  می شود به این بستگی دارد که چه بخشی از دندان‌ها آسیب دیده است و میزان آسیب چقدر است.

درمان پوسیدگی دندان‌ها بر روی حفظ و نگهداری قسمت  های باقی مانده یک دندان که شروع به از دست رفتن کرده اند، متمرکز است . این کار معمولا شامل برداشتن قسمت  های آسیب  دیده به منظور پیشگیری از آسیب بیشتر به دندان‌ها است.

 روش های درمان پوسیدگی

  • عصب کشی
  • تاج دندان
  • جراحی لثه
  • کشیدن دندان

پوسیدگی اغلب بر روی ظاهر دندان‌ها تاثیر می گذارد . بعضی از افراد از ایمپلنت یا روکش برای دندان‌ها کشیده شده استفاده می کنند تا لبخند خود را طبیعی تر جلوه دهند.

حرف آخر

پوسیدگی دندانی ممکن است برای دندان‌های کودکان عادی باشد ، اما در بزرگسالان این مساله معمولا نشانه ای از آسیب رسیدن به دندان‌ها باشد که می تواند باعث آسیب طولانی  مدت و حتی از دست دادن دندان‌ها شود.

شما ممکن است متوجه بروز علائم پوسیدگی دندان‌ها تا زمانی که این فرآیند به مرحله جدی  تری پیشرفت کند نشوید و همین امر منجر به پوسیدگی خارجی شود. عوارض ناشی از پوسیدگی رایج هستند و اگر به سرعت درمان نشوند می توانند باعث از دست دادن دائمی دندان‌ها شوند.

به هر گونه تغییری در فاصله بین دندان‌ها و همچنین درد و ظاهر غیر معمول دندان‌ها و لثه ها توجه کنید زیرا ممکن است نشان دهنده علائم اولیه پوسیدگی‌های دندانی باشند.

تمیز کردن و معاینه منظم توسط دندانپزشک، بهترین راه پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی است. احتمال دارد که دندانپزشکان، اولین نشانه ها و علائم پوسیدگی را تشخیص دهند و از بدتر شدن آن با درمان مناسب جلوگیری به عمل آورند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی