داروی آبیلیفای یا آریپیپرازول

alikarimi55
آریپیپرازول (آبیلیفای) برای درمان بیماری ذهنی و اختلالات روانی از جمله اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی، سندروم توره و تحریک پذیری همراه با اختلال اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ممکن است که با دیگر داروها ترکیب شود تا به درمان افسردگی کمک کند. آریپیپرازول به عنوان یک داروی ضد افسردگی ( نوع معمول […]

آبیلیفای

آریپیپرازول (آبیلیفای) برای درمان بیماری ذهنی و اختلالات روانی از جمله اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی، سندروم توره و تحریک پذیری همراه با اختلال اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ممکن است که با دیگر داروها ترکیب شود تا به درمان افسردگی کمک کند. آریپیپرازول به عنوان یک داروی ضد افسردگی ( نوع معمول بیماری افسردگی) شناخته می شود. این دارو به حفظ تعادل مواد شیمیایی طبیعی درون مغز کمک می کند ( انتقال دهنده عصبی). این دارو می تواند توهم را کاهش دهد و به بهبود تمرکز کمک می کند.

آریپیپرازول (آبیلیفای) به شما کمک می کند تا به صورت واضح  و مثبت در مورد خودتان فکر کنید، کمتر احساس عصبی کنید، و موجب فعالیت بیشتر شما در زندگی روزانه خواهد شد. آریپیپرازول می تواند به درمان اختلالات شدید خلق و خو و کاهش تغییرات خلق و خو کمک خواهد کرد.

چگونه باید از آبیلیفای استفاده کرد؟

آبیلیفای نام تجاری داروی آریپیپرازول می باشد. در صورت امکان، برای استفاده از آن باید دستور مصرف دارو را مطالعه کنید. بروشور مربوط به اطلاعات بیمار قبل از آغاز مصرف داروی آریپیپرازول و زمان قطع دارو توسط پزشک تهیه شده است. اگر سوالی در این باره دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

دارو آبیلیفای را به صورت خوراکی با غذا یا بدون آن همان گونه که پزشک دستور داده است، معمولا یک بار در روز، مصرف کنید. دوز پیشنهادی دارو با توجه به شرایط بیماری، واکنش نسبت به درمان، سن و دیگر شرایط پزشکی   که ممکن است شما از قبل درگیر آن باشید تعیین می گردد. با پزشک و داروساز خود در مورد محصولاتی که استفاده می کنید از جمله داروهای تجویز شده در نسخه، بدون نسخه و گیاهی صحبت کنید.

برای کاهش عوارض جانبی ممکن است که پزشک ابتدا با دوز کم دارو را تجویز کند و به تدریج دوز آن را افزایش دهد. دستور مصرف دارو را که پزشک توصیه کرده است به دقت دنبال کنید. کارخانه های تولید کننده دارو مصرف یک قرص کامل از دارو را توصیه می کنند. با این حال، داروهای مشابه ( قرص هایی که به صورت ناگهانی رهایش دارند) می توانند به بخش های کوچکتر تقسیم یا خورد شوند و سپس مورد استفاده قرار بگیرند. از دستور پزشک خود در مورد نحوه مصرف دارو پیروی کنید.

از نوع مایع این دارو استفاده می کنید، به دقت دوز مورد نیاز را توسط پیمانه مشخص شده اندازه گیری کنید. از قاشق های منزل برای اندازه گیری استفاده نکنید شاید اندازه گیری توسط آن ها دقیق نباشد.

دوز داروهای خود را خودسرانه افزایش ندهید یا برای مدت طولانی تر از دوره تجویز استفاده نکنید. وضعیت شما ممکن است که به سرعت بهبود نیابد و ریسک عوارض جانبی در شما افزایش یابد. ممکن است چندین هفته زمان نیاز باشد تا فواید استفاده از این دارو در شما آشکار شود. از داروی خود به صورت منظم استفاده کنید تا بیشترین منفعت شامل حال شما گردد. برای این که یادتان بماند، داروی خود را هر روز در وقت معینی مصرف کنید.

بسیار مهم است که حتی بعد از احساس خوب بودن مصرف داروی خود را ادامه دهید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک هرگز قطع نکنید. گاهی ممکن است با قطع دارو به صورت ناگهانی، وضعیت بیماری وخیم تر شود. دوز مصرف دارو باید به صورت آهسته کاهش یابد. اگر دوز پیشنهاد شده به بهبود حال شما کمک نمی کند یا اوضاع را بدتر می کند حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل درباره اختلال دو قطبی (Bipolar disorder)

آبیلیفای

عوارض جانبی آبیلیفای

سرگیجه، سردرد خفیف، تهوع، استفراغ، خستگی، بزاق زیاد، تاری دید، افزایش وزن، یبوست، سردرد، خواب شدید، خواب آلودگی ممکن است که اتفاق افتد. اگر هر کدام از موارد زیر را در خود مشاهده می کنید یا در شما شدت می یابد فورا پزشک یا داروساز را در جریان قرار دهید.

سرگیجه و سردرد خفیف می تواند موجب سقوط یا زمین خوردن فرد گردد. وقتی که دراز کشیده اید یا بر روی صندلی نشسته اید به آهستگی از جای خود برخیزید. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را با علم به این که فواید آن برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن می باشد تجویز کرده است. اکثر افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی در آن ها مشاهده نخواهد شد.

اگر هر گونه عوارض جدی در خود مشاهده کردید پزشک تان را در جریان بگذارید از جمله غش کردن، تغییرات خلق و خو مانند افزایش اضطراب، افسردگی، افکاری در مورد خودکشی، تورم زیاد، خستگی به ویژه در پاها، ایجاد تومور، اسپاسم عضلانی، ایجاد مشکلاتی در چهره، تشنج، ایجاد مشکل در کنترل برخی خواسته ها مانند قمار، رابطه جنسی، خوردن یا خرید کردن، قطع شدن تنفس حین خواب.

داروی آبیلیفای ممکن است که به ندرت قند خون را افزایش دهد در نتیجه موجب ایجاد دیابت یا بدتر شدن آن خواهد شد. اگر علائم افزایش قند خون را در خود مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید علائمی از قبیل افزایش تشنگی و ادرار. اگر از قبل مبتلا به دیابت می باشید میزان قند خون خود را به صورت منظم چک کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک ممکن است نیاز داشته باشد که داروهای دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی را با هم هماهنگ کند.

این شرایط ممکن است وضعیتی را ایجاد کند که به آن تاردیو دیسکینزی ( نوعی اختلال حرکتی) می گویند. در برخی از موارد، ممکن است که این مشکل دائمی باشد. اگر هرگونه مشکلات غیر معمول و غیر قابل کنترل حرکتی به ویژه در صورت، دهان، زبان، بازوها یا پاها احساس کردید پزشک خود را در جریان بگذارید.

این دارو ممکن است که در موارد نادر موجب بیماری جدی که سندروم نرولپتیک بدخیم نامیده می شود، گردد. اگر هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید مراقبت های ویژه پزشکی دریافت کنید از جمله: تب، گرفتگی/ خستگی/ درد و ضعف در عضلات، خستگی شدید، سرگیجه شدید، تعرق، ضربان قلب تند و نامنظم، ادرار تیره، علائم مشکل کلیه نظیر تغییر در مقدار ادرار.

حساسیت جدی به این دارو بسیار نادر است. با این حال، اگر هرگونه واکنش آلرژیک در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید علائمی از قبیل تب، تورم غدد لنفاوی، کهیر، خارش، تورم به ویژه در صورت/ زبان/ گلو، سرگیجه شدید، به سختی نفس کشیدن.

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی ارائه نشده است. اگر عوارض دیگری علاوه بر موارد بالا در خود مشاهده کردید با پزشک یا داروساز تماس برقرار کنید.

هشدارها

پزشک و داروساز خود را در جریان حساسیت های خود قرار دهید قبل از این که آریپیپرازول مصرف کنید. این دارو ممکن است که حاوی عناصر غیر فعالی باشد از جمله پروپیلن گلیکول که می تواند موجب مشکلات حساسیتی در فرد ایجاد کند. با داروساز خود در مورد جزئیات بیشتر صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، به پزشک خود درمورد سابقه مصرف دارو به ویژه مشکلاتی در مورد جریان خون در مغز ( از جمله بیماری های عروقی، سکته)، مشکلات قلبی ( مانند  فشار خون پایین، بیماری شریان ها، نارسایی قلبی، ضربان قلب نا منظم)، مشکلات سیستم عصبی ( مثل تشنج، زوال عقل)، چاقی، تعداد کم گلبول های سفید ( از جمله سابقه تعداد کم گلبول های سفید که به دلیل این دارو ایجاد شده است)، مشکلات تورمی، سخت بودن تنفس حین خواب.

این دارو ممکن است که موجب سرگیجه، خواب آلودگی یا تاری دید می گردد. الکل یا ماریجوانا می توانند موجب سرگیجه یا خواب آلودگی بیشتری خواهند شد. از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد خود داری کنید تا آسیبی شما را تهدید نکند. از نوشیدن نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید. اگر از ماریجوانا استفاده می  کنید با پزشک خود صحبت کنید.

داروی آبیلیفای ممکن است که موجب تعرق بیشتر در شما گردد همچنین سکته قلبی ممکن است که شما را تهدید کند. از انجام کارهایی که ممکن است موجب گرمای بیش از حد شما شود مانند انجام تمرینات ورزشی سخت در هوای گرم، استفاده از وان های گرم دوری کنید. هرگاه هوا به شدت گرم است، مقدار زیادی مایع بنوشید و لباس های گشاد و آزاد بپوشید. اگر بسیار زیاد احساس گرما می کنید به دنبال مکانی که خنک تر است باشید یا در سایه قرار بگیرید. اگر دچار تب، تغییرات خلقی، سردرد یا سرگیجه شدید که در شما به زودی برطرف نشدند از کمک پزشکی استفاده کنید.

استفاده از این دارو به صورت مایع ممکن است حاوی شکر باشد. مراقب باشید اگر مبتلا به دیابت می باشید استفاده از این دارو برای شما ممنوع است. قبل از استفاده در مورد بی خطر بودن این دارو از پزشک یا داروساز اطلاعات لازم را کسب کنید.

بزگسالان مسن تر ممکن است که نسبت به عوارض جانبی این دارو بیشتر حساس باشند به ویژه عوارضی مانند تشنج، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد خفیف، گیجی، مشکلات بلع، اختلال حرکتی یا دیگر مشکلات جدی ( به ندرت ایجاد مشکلات حیاتی). بهتر است که به قسمت هشدارهایی که در دستور دارو نوشته شده است دقت کنید. خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد خفیف و گیجی ریسک زمین خوردن فرد را افزایش می دهند.

قبل از انجام جراحی، یا مراجعه به دندانپزشک در مورد محصولات دارویی که مصرف می کنید اطلاعات لازم را به پزشک ارائه دهید از جمله داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی و محصولات گیاهی.

در طول مدت بارداری، این دارو تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بسیار نیاز باشد. بعد از تولد کودک، در نوزاد مادرانی که می بایست از این دارو در سه ماهه آخر بارداری خود استفاده می کردند، ممکن است به ندرت علائمی ظاهر شود از جمله خستگی و لرزش عضلات، خواب آلودگی، غذا خوردن و تنفس سخت، یا گریه کردن مداوم. اگر هر کدام از این علائم را در نوزاد تازه متولد شده خود مشاهده کردید به ویژه در ماه اول، همه موارد را به پزشک توضیح دهید.

آبیلیفای

چون عدم درمان مشکلات خلق و خو ( مانند اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی) می توانند شرایط جدی و سختی ایجاد کنند، داروهای خود را بدون توصیه پزشک هرگز متوقف نکنید. اگر تمایل به بارداری دارید مشکلی سد راه شما نخواهد بود، یا اگر فکر می کنید که ممکن است باردار باشید فورا با پزشک خود صحبت کنید و فواید و مضرات مصرف این دارو در دوران بارداری را بدانید. این دارو وارد شیر مادر خواهد شد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش های داروی آبیلیفای

واکنش دارو ممکن است چگونگی کارکرد داروها را تغییر دهد یا ریسک عوارض جانبی جدی را در شما افزایش دهد. این مقاله حاوی تمام واکنش های داروی مورد نظر نمی باشد. لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید تهیه کنید از جمله داروهای تجویزی و غیر تجویزی و گیاهی. سپس این لیست را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هرگز بدون مشورت با پزشک از یک دارو استفاده، مصرف آن را قطع و یا دوز آن را تغییر ندهید. از جمله داروهایی که با این دارو تداخل دارویی ایجاد می کنند می توان متوکلوپرامید را نام برد.

اگر از هر محصول دیگری کخ موجب خواب آلودگی می شوند از جمله رفع کننده های درد ( کدوئین، هیدروکدوئین)، الکل، ماریجوانا، داروهای مخصوص خواب یا اضطراب ( آلپروزولام، لورازپام، زولپیدوم)، آرامش دهنده عضلات ( کاریسوپرودول، سیکلوبنزآپاراین، یا آنتی هیستامین ( سیتریزین، دیفن هیدرامین) استفاده می کنید پزشک یا دارو ساز را در جریان بگذارید.

برچسب داروهای خود را چک کنید ( داروهای آلرژی یا سرما خوردگی) زیرا ممکن است که حاوی عناصر خواب آور باشند. از داروساز در مورد ایمن بودن آن ها بپرسید.

اور دوز ( مصرف زیاد )

اگر فردی دچار اور دوز شده باشد یا نشانه های جدی مانند عدم تنفس یا سخت بودن تنفس را در خود مشاهده می کند باید با اورژانس تماس بگرید. با بخش کنترل مسومیت ها تماس برقرار کنید. علائم اور دوز ممکن است شامل ضربان بسیار شدید، از دست دادن هوشیاری باشد.

توجه:

دارو آبیلیفای را به کسی توصیه نکنید. آزمایش های پزشکی مانند تست قند خون، وزن، سطح کلسترول و تری گلیسیرید قبل از مصرف این دارو باید انجام شود. همچنین برای ملاحظه پیشرفت یا کنترل عوارض جانبی ممکن است که این تست ها نیز انجام شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

نگهداری از داروی آبیلیفای

قرص ها و شربت مایع را در دمای اتاق، دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. 6 ماه بعد از باز کردن بسته بندی محصول یا بعد از اتمام تاریخ انقضا هرکدام از این تاریخ ها که سریع تر رسیدند، دیگر از محصول استفاده نکنید. داروها را در توالت نگهداری نکنید. تمام داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. داروها را اگر مصرف نمی کنید در توالت یا زیر شیر آب نریزید. در صورت اتمام تاریخ انقضا به صورت صحیح دارو را بیرون بریزید. می توانید از داروساز یا شرکت جمع آوری زباله محلی خود بپرسید.

شکل دارو

قرص دو میلی گرمی آبیلیفای

  • رنگ: سبز
  • شکل: مستطیل
  • بر روی سطح آن A-600 2 حک شده است.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ