استفاده از نرم کننده ها در افراد مبتلا به پسوریازیس

alikarimi55
نرم کننده ها دارای دو نوع می باشند از جمله: به صورت طبیعی و تولید شده در کارخانه ها. از نرم کننده به منظور حفظ رطوبت و حفاظت از پوست استفاده می شود. نرم کننده ها تنها وظیفه افزودن رطوبت به پوست را به عهده ندارند بلکه از تبخیر رطوبت از سطح پوست نیز جلوگیری […]

نرم کننده ها دارای دو نوع می باشند از جمله: به صورت طبیعی و تولید شده در کارخانه ها. از نرم کننده به منظور حفظ رطوبت و حفاظت از پوست استفاده می شود. نرم کننده ها تنها وظیفه افزودن رطوبت به پوست را به عهده ندارند بلکه از تبخیر رطوبت از سطح پوست نیز جلوگیری می کنند. از آن ها برای مراقبت روزانه پوست استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده، بخشی از راه درمان پوست هنگام مبتلا شدن به پسوریازیس می باشد. اگرچه یافتن نرم کننده مخصوص پوست هر نفر ممکن است که به زمان زیادی نیاز داشته باشد تا از راه آزمون و خطا نرم کننده مورد نظر را بیابید، اما توصیه های برای کمک به شما وجود دارد که شما را به خوبی راهنمایی خواهند کرد.

آبرسانی پوست مبتلایان به پسوریازیس با نرم کننده ها

قسمت بیرونی پوست شما از لایه ای حاوی سلول های مرده  تشکیل شده  است که آن  لایه شاخی پوست می نامند. این لایه مانند سدی از بافت های زیرین در برابر عفونت، کم  آبی و دیگر انواع استرس حفاظت می کند. با مبتلا شدن به پسوریازیس لایه شاخی پوست از پوست، آن گونه که باید نمی تواند مراقبت کند. به همین دلیل پسوریازیس موجب تولید مقدار زیادی سلول مرده در پوست خواهد شد که آن ها را با سرعت بیشتری به سطح پوست منتقل می کند. این اتفاق نه تنها لایه شاخی پوست را از بین می برد بلکه اجازه می دهد که رطوبت از پوست خارج شود در نتیجه موجب خشکی، قرمزی، پوست پوست شدن پوست می گردد.

پلاک های پوستی که توسط پسوریازیس بر روی پوست ایجاد می شوند غالبا با خارش شدید همراه هستند و اگر زیاد خارانده شوند شروع به خونریزی خواهند کرد. در نتیجه لایه شاخی پوست از ایجاد پلاک های پوستی جلوگیری خواهد کرد.

نرم کننده ها چگونه عمل می کنند؟

نرم کننده ها با ایجاد یک سد یا مانع بر روی پوست به کاهش علائم پسوریازیس کمک خواهند کرد. این کار را به کمک روغن ها که با نام لیپید شناخته می شوند انجام می دهند. لیپید ها را به مرطوب کننده های می افزایند. این چربی ها با ایجاد شکافی در لایه شاخی پوست آب را به سطح پوست منتقل می کنند. هر چه میزان لیپید نرم کننده بیشتر باشد تاثیر نرم کننده بیشتر خواهد بود.

افزون بر آبرسانی به پوست، نرم کننده ها موجب حجیم تر شدن سلول های موجود در لایه شاخی پوست به نام کورنوئیست می گردند. این اتفاق پیامد های زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • کاهش ایجاد فلاک یا پوسته پوسته شدن
  • نرم شدن ترک های پوستی
  • کاهش تحریک پوستی
  • تسکین خارش پوست
  • جلوگیری از خارش و خونریزی
  • از بین رفتن التهاب
  • بهبود عملکرد پوست
  • جلوگیری از ایجاد عفونت های ثانویه
  • بهبود بیماری
  • کاهش خطر شدت گرفتن بیماری

برخلاف امتیازی که برای فاکتور حفاظت در برابر نور خورشید ( SPF) در کرم های ضد آفتاب در نظر می گیرند، هیچ اندازه گیری استانداردی برای موثر بودن میزان نرم کننده موجود در کرم های ضد آفتاب وجود ندارد. به طور کلی نرم کننده ها بر اساس قدرت توانایی شان در به تاخیر انداختن تبخیر آب از سطح پوست ارزش گذاری می شوند که به این امر انتقال آب از سطح پوست می گویند. قدرت نرم کننده ها در نرخ انتقال آب از سطح پوست متفاوت است.

انواع و فورمولاسیون نرم کننده ها

طبق تعریف، نرم کننده ماده ای است که برای مرطوب و نرم کردن پوست از آن استفاده می شود در حالی که مرطوب کننده محصولی است که دارای نرم کننده می باشد. اگرچه در عامیانه از این دو لغت به جای یکدیگر استفاده می کنند.

انواع مختلف نرم کننده وجود دارند که می توان از آن ها برای مرطوب کردن پوست استفاده کرد. نرم کننده که برای شما مناسب است به شرایط پوستی و شخصیت شما بستگی خواهد داشت. از جمله نرم کننده هایی که می توان از آن ها استفاده کرد می توان موارد زیر را نام برد:

  • پارافین نرم سفید
  • روغن معدنی
  • روغن کرچک
  • کره کاکائو
  • روغن سبزیجات
  • ایزوپروپیل پالمیتات
  • پارافین مایع
  • پلی اتیلن گلیکول
  • روغن های سیلیکونی
  • استئاریک اسید
  • الکل استریل

چندین داده علمی وجود دارد که اثبات می کنند نرم کننده ها برای پسوریازیس مفید هستند. برای پسوریازیس خفیف تا متوسط، محصولات تهیه شده از روغن های نفتی معمولا بسیار مفید می باشند.

فورمولاسیون مورد استفاده برای تهیه نرم کننده ها عبارتند از:

  • کرم ها
  • پمادها
  • لوسیون ها
  • ژل ها
  • روغن حمام
  • اسپری ها
  • صابون

به طور کلی، محصولاتی که غنی از این ترکیبات هستند رطوبت بیشتری را در پوست نگهداری می کنند. با این وجود، برخی محصولات ممکن است که مقدار زیادی از این مواد در خود داشته باشند پس موقع استفاده ممکن است که پوست شما چرب تر به نظر برسند. اگر شما از کرم یا پماد استفاده می کنید ممکن است تمایل داشته باشید از آن هنگام شب مصرف کنید و از لوسیون های ملایم تر در طول روز استفاده کنید.

دیگر مواد و عناصر تولیدی

افزون بر نرم کننده ها، از دیگر مواد در تهیه مرطوب کننده ها استفاده می شود. این ترکیبات عبارتند از آلفا هیدروکسی، پروپیلن گلیکول و ژل آلوورا. به جای به دام انداختن مولکول های آب، مرطوب کننده ها با مولکول های آب اتصال برقرار می کنند و آن ها را به درون لایه شاخی پوست هدایت می کند.

دیگر موادی که در محصولات مراقبت کننده از مورد استفاده قرار می گیرد سرامید نام دارد. این ماده نوعی  واکس چرب می باشد که به صورت طبیعی در لایه شاخی پوست وجود دارد که با کلسترول و اسید چرب اشباع مخلوط شده است و موجب هیدارته ماندن پوست و جلوگیری از عفونت می گردد. اگرچه سرامید به عنوان یک ماده خالص به بازار عرضه می شود اما در واقع یکی از چندین مواد مورد استفاده در مرطوب کننده ها برای نرم کردن پوست می باشد.

کاربرد نرم کننده ها

به طور کلی متخصصان پوست پیشنهاد می کنند افرادی که از پسوریازیس رنج می برند باید روزانه سه مرتبه از مرطوب کننده های غنی از نرم کننده استفاده کنند. در مواردی که پسوریازیس خفیف می باشد از مرطوب کننده های نسبتا قوی استفاده کنید و برای نرم شدن پوست اجازه دهید که بین 10 تا 15 دقیقه بر روی محل آسیب دیده باقی بماند. اگر مرطوب کننده به سرعت جذب پوست شود نشان دهنده این است که زیاد حاوی مواد نرم کننده نمی باشد.

برای حالاتی که پسوریازیس دارای شدت متوسط تا حاد می باشد، از مرطوب کننده های خیلی قوی استفاده کنید و به آن ها اجازه دهید که بین 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست باقی بماند. در صورتی که پسوریازیس پوست صورت را مورد حمله قرار داده است بهتر است که از مرطوب کننده های قوی در شب و ملایم تر در روز استفاده کنید. اگر ورزش، تعرق و شنا می کنید نیاز دارید که به صورت متناوب از مرطوب کننده استفاده کنید. اگر باید بیرون از منزل بروید لایه ای از مرطوب کننده قبل از استفاده از ضد آفتاب بر روی پوست خود بمالید. اگر داروی خاصی پوست شما را تحریک می کند یا پوست تان خشک است حتما لایه ای مرطوب کننده بر روی پوست خود بمالید.

اگر از مرطوب کننده برای درمان پسوریازیس ایجاد شده در پا استفاده می کنید، بسیار مهم است که جوراب های خود را بعد از ورزش یا در میانه روز تعویض کنید به ویژه اگر شغل تان به گونه ای است که باید زیاد بایستید. ترکیب شدن تعرق و مرطوب کننده می تواند موجب بدتر شدن ترک های پوستی و عفونت می گردد.

استفاده از مرطوب کننده را بعد از بهبود پوست متوقف نکنید. با مرطوب نگه داشتن پوست استرس ناشی از بازگشت دوباره مشکلات پوستی را از بین خواهید برد.

عوارض جانبی

به طور کلی استفاده از نرم کننده ها در محصولات مرطوب کننده برای بزرگسالان، کودکان و زنان باردار ایمن است و هیچ گونه خطری آن ها را دنبال نخواهد کرد. مشکل می تواند توسط دیگر عناصر مورد استفاده در مرطوب کننده ها مانند حلال ها، نگهدارنده ها، رنگ ها یا افزودنی هایی مانند ویتامین E و اسانس های روغنی ایجاد شود. برخی از این عناصر ممکن است که موجب آلرژی یا تحریک پوست شوند.

علائم ممکن است شامل کهیر، قرمزی پوست، خارش و سوزش باشند. از جمله داروهای بدون نسخه کرم هیدروکورتیزون می باشد که به از بین رفتن این علائم کمک خواهد کرد. آلرژی سیستم عصبی یا آنافیلاکسیز به ندرت اتفاق خواهد افتاد.

مرطوب کننده های قوی که برای بدن تهیه شده اند نباید برای صورت مورد استفاده قرار بگیرند. انجام این کار می تواند نقاط و جوش های سرسیاه زیادی بر روی پوست ایجاد کند. اگر به مرطوب کننده قوی برای پوست صورت نیاز دارید از پزشک پوست خود در این باره راهنمایی بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ