نحوه انجام عصب کشی دندان + خطرات احتمالی آن

alikarimi55
عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی است که شامل از بین بردن پالپ ( مرکز نرم دندان) است. پالپ از اعصاب، بافت های همبند و رگ های خونی تشکیل شده است، که به رشد دندان کمک می کند. در بیشتر موارد دندانپزشک عمومی و یا متخصص اندودنتیست عصب کشی را تحت بی حسی موضعی انجام […]

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی است که شامل از بین بردن پالپ ( مرکز نرم دندان) است. پالپ از اعصاب، بافت های همبند و رگ های خونی تشکیل شده است، که به رشد دندان کمک می کند. در بیشتر موارد دندانپزشک عمومی و یا متخصص اندودنتیست عصب کشی را تحت بی حسی موضعی انجام می دهد. در ادامه این مطلب به عصب کشی و خطرات احتمالی آن اشاره شده است.

چه موقع عصب کشی دندان مورد نیاز است؟

عصب کشی دندان، زمانی انجام می شود که قسمت داخلی دندان (پالپ)، آسیب دیده یا دچار التهاب یا عفونت می شود. با این حال، تاج دندان که در قسمت بالایی لثه مشاهده می‌شود، حتی اگر پالپ مرده باشد، می تواند دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ آسیب دیده و یا آلوده، بهترین روش برای حفظ ساختار دندان است. علل عمده صدمه به پالپ شامل موارد زیر است:

  • پوسیدگی های عمیق به دلیل حفره های درمان نشده
  • انجام چندین فرآیند دندانپزشکی بر روی یک دندان
  • ایجاد ترک در دندان
  • وارد شدن صدمه به دندان. اگر به دهان شما ضربه وارد شود، حتی اگر آسیب نتواند دندان را خراب کند، هنوزهم آسیب دیده است.

شایع ترین علائم پالپ آسیب دیده شامل درد دندان، تورم و احساس گرما در لثه های شما است. دندانپزشک دندان را معاینه کرده و از اشعه ایکس برای تایید تشخیص خود استفاده می کند. اگر پزشک تشخیص دهد که دندان شما به عصب کشی نیاز دارد، ممکن است شما را به یک متخصص اندودنتیست ارجاع دهد.

عصب کشی دندان

عصب کشی چگونه انجام می شود؟

عصب کشی ریشه در مطب دندانپزشکی انجام می شود. مراحل عصب کشی دندان، شامل موارد زیر است:

مرحله اول: بی حسی دندان

پزشک مقداری از داروهای بی حسی را به لثه ی نزدیک دندان آسیب دیده تزریق می کند. پس از آن یک بی حس کننده موضعی به لثه شما تزریق می شود. ممکن است شما احساس سوزش و یا تندی کنید، اما این به سرعت رفع می شود. در طول این روند، شما هوشیاری کامل خواهید داشت. اما بی حس کننده باعث می‌شود هیچ گونه دردی احساس نکنید.

مرحله دوم: حذف پالپ

زمانی که دندان شما بی حس شود، متخصص اندودنتیست یا دندانپزشک عمومی در قسمت بالای دندان شکاف کوچکی ایجاد می‌کند. زمانی که پالپ آلوده و یا آسیب دیده در معرض دید قرار گیرد، متخصص با استفاده از ابزارهای ویژه ای، آن را به دقت حذف می کند. همچنین آنها تمام کانال های دندان شما را تمیز می کنند.

بیشتر بدانید: علت ورم لثه چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

مرحله سوم: آنتی‌بیوتیک‌ها

پس از برداشتن پالپ، دندانپزشک ممکن است منطقه را با یک آنتی بیوتیک موضعی پوشش دهد. این به این دلیل است که عفونت از بین برود و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کند. پس از تمیز کردن و ضدعفونی کردن کانال ها، دندان پزشک دندان را با خمیر سیلر و ماده ای مانند لاستیک به نام کائوچو پر می کند. همچنین پزشک ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی برای شما تجویز کند.

مرحله چهارم: پر کردن موقتی دندان

دندانپزشک با پر کردن شکاف کوچک در قسمت بالای دندان با یک ماده نرم و موقتی، عصب کشی را تمام می کند. این به جلوگیری از آسیب دیدن کانال ها کمک می کند.

عصب کشی دندان

پیگیری های لازم پس از عصب کشی دندان

هنگام از بین رفتن اثر داروی بی حسی، دندان و لثه شما ممکن است احساس درد کند. همچنین لثه های شما ممکن است متورم شوند. در بیشتر موارد این علائم با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درمان می شوند. اگر درد بسیار شدید و یا بیش از چند روز ادامه یابد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. شما می توانید روال عادی زندگی خود را پس از عصب کشی از سر بگیرید.

از جویدن غذاها با دندان آسیب دیده خودداری کنید تا به طور دائم پر و تاج بر روی قسمت بالایی قرار گیرد. دندان پزشک معمولاً پس از چند روز دندان عصب کشی شده را مشاهده می کند. پس از مطمئن شدن از از عدم وجود هر گونه عفونت، پر کردن موقتی را با پر کردن دائمی جایگزین می کند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تابه دندان جدید پس از عصب کشی عادت کنید. این امر طبیعی است و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

خطرات احتمالی

عصب کشی برای نجات دادن دندان شما انجام می شود. با این حال گاهی اوقات ممکن است آسیب بیش از حد عمیق یا مینا برای تحمل آن بسیار ضعیف باشد. این عوامل می‌تواند منجر به از بین رفتن دندان شود. اگر برخی از مواد آلوده در محل دندان باقی بماند یا آنتی بیوتیک ها موثر نباشد، ممکن است آبسه در ریشه دندان ایجاد شود.

رخدادهای پس از آن

عصب کشی یک روش ترمیمی محسوب می شود. اکثر افرادی که این این کار را انجام می دهند، می توانند تا آخر عمر از نتایج مثبت آن برخوردار شوند. با این وجود ماندگاری نتایج به میزان مراقبت شما از دندان ها بستگی دارد. دندان های عصب کشی شده همان دندان های دیگر شما به عادت های بهداشت دهان و دندان بستگی دارند. دندان ترمیم شده شما نیاز به مسواک و نخ دندان دارد.

اگر می خواهید با نحوه درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی این مقاله را از دست ندهید. گاهی امکان دارد به جای اینکه به عصب کشی بپردازید، ریشه دندان خود را درمان کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ