روش های خانگی درمان تنگی نفس چیست؟

alikarimi55
تنگی نفس یک وضعیت ناراحت ‌کننده است که ورود هوای کامل به ریه های شما را دشوار می ‌کند. مشکلات قلب و ریه ها می توانند به تنفس شما آسیب برسانند. برخی از افراد ممکن است برای مدت کوتاهی دچار تنگی نفس شوند، برخی دیگر ممکن است آن را به مدت طولانی تری تجربه کنند. […]

تنگی نفس یک وضعیت ناراحت ‌کننده است که ورود هوای کامل به ریه های شما را دشوار می ‌کند. مشکلات قلب و ریه ها می توانند به تنفس شما آسیب برسانند. برخی از افراد ممکن است برای مدت کوتاهی دچار تنگی نفس شوند، برخی دیگر ممکن است آن را به مدت طولانی تری تجربه کنند. اگر تنگی نفس شما ناشی از شرایط جدی پزشکی نباشد، می توانید چندین نوع درمان خانگی را برای کمک به کاهش این وضعیت امتحان کنید. در این مطلب به برخی از درمان های خانگی برای کاهش تنگی نفس اشاره شده است.

درمان تنگی نفس با نفس کشیدن با لب های جمع شده

نفس کشیدن با لب های جمع شده روش ساده برای کنترل تنگی نفس است. این به کاهش سرعت تنفس شما کمک می کند. همچنین سبب می ‌شود که نفس های شما عمیق تر و موثرتر باشند. نفس کشیدن با لب های جمع شده به آزاد سازی هوای گیر افتاده در ریه های شما کمک می ‌کند. شما می توانید در هر زمانی که تنگی نفس را تجربه کردید، از این روش استفاده کنید. به ویژه در فعالیت‌های دشوار مانند خم شدن، بلند کردن اجسام و یا بالا رفتن از پله، این روش بسیار کارآمد است. برای انجام نفس کشیدن با لب های جمع شده، به طریق زیر عمل کنید:

  1. عضلات گردن و شانه های خود را آرام کنید
  2. به آرامی نفس را در دو شماره از طریق بینی خود بالا بکشید و دهان خود را بسته نگه دارید. این روش مانند زمانی است که می خواهید سوت بزنید.
  3. سپس به آرامی از طریق لب های جمع شده خود، نفس را در 4 شماره تخلیه کنید.

نفس کشیدن در حالت خم شده به جلو

استراحت در هنگام نشستن می تواند به آرامش بدن شما کمک کند و تنفس را آسان تر کند.

بر روی یک صندلی بنشینید و کف پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید. سپس سینه خود را کمی به جلو خم کنید. دستان خود را به آرامی روی زانوها قرار دهید و یا چانه را با دستان خود نگه دارید در این هنگام باید عضلات گردن و شانه آرام و در حال استراحت باشند.

درمان تنگی نفس با روش نشستن در حالی که به یک میز تکیه داده اید

اگر شما هم میز و هم صندلی برای استفاده داشته باشید، ممکن است این وضعیت نشسته کمی راحت تر باشد و تنفس شما را بهتر کند. بر روی یک صندلی در مقابل میزی بنشینید و پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید. سینه خود را کمی به جلو خم و به میز تکیه دهید. بازوهای خود را بر روی آن قرار دهید. سپس سر خود را بر روی ساعد یا بالش قرار دهید.

نفس کشیدن در حالت ایستاده و در شرایطی که به دیوار تکیه داده اید

ایستادن هچنین می تواند به آرامش بدن و آرام شدن مجاری هوایی شما کمک کند. برای این کار در نزدیکی یک دیوار بایستید. کمی به جلو خم شده و باسن خود را به دیوار تکیه دهید. پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و دستان را بر روی ران های خود قرار دهید. شانه های خود را آرام کنید. کمی به جلو خم شوید. سپس بازوها را در مقابل خود آویزان کنید.

نفس کشیدن در حالت ایستاده و در شرایطی که دست های خود را به جایی تکیه داده اید

در کنار یک میز بایستید و دست های خود را بر روی یک میز قرار دهید. در این شرایط گردن و عضلات شانه را آرام کنید. سر خود را بر روی ساعد قرار داده و شانه های خود را شل کنید.

بیشتر بدانید: رابطه وجود بیماری ریوی با تنگی نفس

درمان تنگی نفس با نفس کشیدن در حالت دراز کشیده

بسیاری از افراد هنگام خواب تنگی نفس را تجربه می کنند. این می تواند منجر به بیدار شدن مکرر شود و کیفیت و مدت زمان خواب شما را کاهش می دهد. برای جلوگیری از این حالت، بالشی را در زیر سر و بالشی را در زیر زانوی خود قرار دهید و پشت خود را صاف کنید. این موقعیت به بدن و راه هوایی شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید. همچنین از پزشک خود بخواهید که شما را در مورد آپنه خواب ارزیابی کند تا در صورت نیاز از دستگاه CPAP استفاده کنید.

تنفس دیافراگمی

تنفس دیافراگمی می تواند به تنگی نفس شما کمک کند. برای امتحان کردن این روش به صورت زیر عمل کنید:

  1. بر روی یک صندلی با زانوهای خم شده و شانه های آرام بنشینید.
  2. دست خود را بر روی شکم خود قرار دهید.
  3. به آرامی از راه بینی نفس بکشید به صورتی که احساس کنید شکم شما در زیر دستانتان حرکت می کند.
  4. هنگام بازدم، عضلات خود را محکم کنید. باید احساس کنید که شکم شما به سمت داخل حرکت می کند.
  5. بازدم را با لب های جمع شده انجام دهید.
  6. سعی کنید بازم خود را بیش از حد طولانی کنید.
  7. پس از گذشت پنج دقیقه این حرکت را دوباره تکرار کنید.

تغییر سبک زندگی برای درمان تنگی نفس

تغییرات سبک زندگی می ‌تواند در درمان تنگی نفس موثر باشد. این تغییرات عبارتند از:

  • ترک سیگار
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها، آلرژن ها و سوم
  • کاهش وزن در صورت ابتلا به چاقی
  • اجتناب از قرار گرفتن فشار ناشی از ارتفاعات
  • مصرف غذاهای سالم، خواب کافی و مراجعه منظم به پزشک در صورت ابتلا به مشکلاتی مانند آسم یا برونشیت

بیشتر بدانید: مصرف بیش‌از حد غذاهای سالم هم ضرر دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ