کلاژن و عملکرد های مهم آن در بدن

alikarimi55
کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شما است. این ماده اصلی در بافت های همبند می باشد که چندین بخش بدن را شامل می شود. این بافت ها عبارتند از: تاندون ها، رباط ها، پوست و ماهیچه ها. این ماده بسیاری از کارکردهای مهم را از جمله تهیه ساختار پوست و تقویت استخوان های شما، […]

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شما است. این ماده اصلی در بافت های همبند می باشد که چندین بخش بدن را شامل می شود. این بافت ها عبارتند از: تاندون ها، رباط ها، پوست و ماهیچه ها. این ماده بسیاری از کارکردهای مهم را از جمله تهیه ساختار پوست و تقویت استخوان های شما، بر عهده دارد. در سالهای اخیر، مصرف مکمل های کلاژن محبوبیت فراوانی پیدا کرده اند.

بیشتر کلاژن ها هیدرولیز می شوند، به این معنی که کلاژن شکسته شده و جذب آن آسان تر می شود. همچنین غذا های متعددی وجود دارد که می ‌توانید برای افزایش میزان جذب این ماده، از آنها استفاده کنید. مصرف کلاژن ممکن است فواید سلامتی فراوانی، از تسکین درد مفاصل گرفته تا بهبود سلامت پوست، را داشته باشد. در ادامه به برخی از از مزایای سلامتی مصرف این ماده، بیشتر آشنا می شویم.

کلاژن می‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشد

این ماده یکی از اجزای اصلی در پوست شما است. این ماده در تقویت پوست نقش دارد. به ویژه ممکن است خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون را بهبود بخشد. با افزایش سن، بدن شما کلاژن کمتری تولید می کند و این منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می شود. مطالعات نشان می دهند که پپتیدهای کلاژن یا مکمل های حاوی کلاژن، با کاهش چین و چروک و خشکی پوست، پیری پوست را کند کنند.

اثرات کاهش دهنده چین و چروک مکملهای این ماده، به دلیل توانایی آنها در تحریک بدن شما برای تولید کلاژن نسبت داده شده اند. علاوه بر این، مصرف مکمل های این ماده ممکن است باعث تولید پروتئین های دیگری از جمله الاستین و فیبریلین شوند. در واقع این پروتئین ها به ساختار پوست کمک می کنند. همچنین تصور می شود که مکمل های کلاژن برای جلوگیری از آکنه و سایر بیماریهای پوستی مفید هستند.

بیشتر بدانید: سلامت پوست با افزایش سن

این ماده به تسکین درد مفاصل کمک می کند

کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف شما، یعنی همان بافت لاستیکی که از مفاصل شما محافظت می کند، کمک می کند. میزان این ماده در بدن شما با افزایش سن کاهش می یابد. در نتیجه خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مفصل مانند استئوآرتریت، افزایش می یابد. مطالعات نشان می ‌دهند که مصرف مکمل های این ماده، ممکن است به بهبود علائم پوکی استخوان و کاهش درد مفاصل کمک کنند. برای بررسی تاثیرات مصرف کلاژن، مطالعه ای بر روی بزرگسالان انجام شد. بزرگسالانی که روزانه 2 گرم کلاژن را به مدت 70 روز مصرف می کردند، قادر به انجام فعالیت های بدنی بیشتری بودند.

محققان این نظریه را تصدیق کرده‌اند که کلاژن اضافی ممکن است در غضروف تجمع یابد و باعث تحریک بافت های شما در ساخت این ماده شود. آنها معتقدند که این امر می تواند به التهاب کمتر، حمایت بهتر از مفاصل و کاهش درد منجر شود. اگر می‌ خواهید از یک مکمل کلاژن برای اثرات تسکین دهنده درد استفاده کنید، باید از دوز 8 تا 12 گرم در روز شروع کنید.

کلاژن می ‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند

درصد بیشتری از استخوانهای شما از این ماده ساخته شده اند. این ماده به آنها ساختار می دهد و به قوی نگه داشتن آنها کمک می‌ کند. با افزایش سن و کاهش میزان این ماده در بدن شما، توده استخوانی نیز ضعیف و از بین می رود. این ممکن است به شرایطی از جمله پوکی استخوان منجر شود، که از طریق کمبود تراکم استخوان مشخص می شود. پوکی استخوان با خطر بیشتری برای شکستگی استخوان در ارتباط است. مطالعات نشان می دهند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است اثرات خاصی در بدن داشته باشند. این اثرات به جلوگیری از شکستن استخوان که ناشی از پوکی استخوان است، کمک می کند.

تحقیقات ثابت کرده‌اند زنانی که کلاژن بیشتری مصرف می کنند، در مقایسه با سایر زنان، تراکم مواد معدنی استخوان آنها 7 درصد افزایش یافته اند. تراکم مواد معدنی استخوان، اندازه گیری مقدار مواد معدنی مانند کلسیم در استخوان های شما است. تراکم مواد معدنی استخوان پایین با استخوان های ضعیف و ایجاد پوکی استخوان در ارتباط است.

کلاژن می تواند باعث افزایش توده عضلانی شود بین ۱ تا ۱۰ درصد از بافت های ماهیچه ای از کلاژن تشکیل شده است این پروتئین برای حفظ قدرت و عملکرد صحیح ماهیچه ها ضروری است مطالعات نشان می دهند که مکمل های کلاژن به تقویت توده عضلانی در مبتلایان به سارکوپنی کمک می کند بیماری سارکوپنی شرایطی است که در آن با افزایش سن از بین رفتن توده عضلانی اتفاق می‌افتد محققان اظهار داشته اند که مصرف این ماده ممکن است سنتز پروتئین های عضلانی مانند کراتین را تقویت کند همچنین می تواند رشد عضلات را پس از ورزش تحریک کند

بیشتر بدانید: آیا می‌توان در مراحل اولیه، پوکی استخوان را تشخیص داد؟

مصرف این ماده می تواند سلامت قلب را ارتقاء بخشد

محققان بر این باورند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. کلاژن ساختار عروق بدن شما را فراهم می کند. بدون کلاژن کافی، شریان ممکن است ضعیف و شکننده شود. این ممکن است به آترواسکلروز منجر شود. آترواسکلروز یک نوع بیماری است که با باریک شدن شریان ها مشخص می شود. آترواسکلروز احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را بالا می برد.

مصرف کلاژن، سخت شدن شریان ها را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب را به طور متوسط افزایش می دهد. کلسترول خوب یک عامل مهم در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله آترواسکلروز است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ