جفت ارز چیست؟ 

alikarimi55
در حالت کلی در بازار معاملات جهانی فارکس تمامی مبادلات و تبادلاتی که میان ارزهای مختلف صورت می پذیرد به صورت جفت ارز می باشد. یکی دیگر از احتیاجات لازم برای انجام معاملات در بازار معاملات فارکس داشتن یک حساب معین و قابل اطمینان مانند حساب زنده تجاری آلپاری ایران است. جفت ارز، به ارز […]
در حالت کلی در بازار معاملات جهانی فارکس تمامی مبادلات و تبادلاتی که میان ارزهای مختلف صورت می پذیرد به صورت جفت ارز می باشد. یکی دیگر از احتیاجات لازم برای انجام معاملات در بازار معاملات فارکس داشتن یک حساب معین و قابل اطمینان مانند حساب زنده تجاری آلپاری ایران است. جفت ارز، به ارز قابل تبادل در بازار معاملات فارکس گفته می شود. مطمئناً ما ارزهای مختلف موجود در سراسر دنیا مانند دلار آمریکا، یورو، ین و غیره را می شناسیم که تمامی آنها در بازار معاملات فارکس برای معاملات به صورت جفت ارز مورد معامله قرار می گیرند. به دلیل اینکه ارز های جفت ارز در بازار معاملات فارکس مورد استفاده قرار می گیرد این است که تغییراتی که طی آن دو ارز صورت می پذیرد بهتر قابل مشاهده و تجزیه و تحلیل می باشد. در واقع می توان این طور عنوان کرد که یک ارز در مقایسه با ارزش ارز کشور دیگر سنجیده شده و تغییر می کند. در معرفی یک جفت ارز باید بگویم که عرض اول اصطلاحاً به عنوان ارز پایه و ارز دوم به عنوان ارز نرخ شناخته می شود. به عنوان مثال در جفت ارز EUR/USD ارز یورو به عنوان ارز پایه و ارز دلار آمریکا به عنوان ارز نرخ شناخته می شود.

معاملات صورت گرفته بر مبنای جفت ارزها

شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که چرا در بازار معامله فارکس در همان ابتدای امر می توان هم پوزیشن خرید و هم پوزیشن فروخت؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم زمانی که در بازار معاملات فارکس یورو به دلار خریداری می شود یعنی یورو در سبد ارزی فرد معامله گر خریداری شده و در افزایش دلار به فروش می رسد. و در عین حال زمانیکه یورو را به ازای دلار به فروش می رسانیم یعنی مقدار معینی از دلار را در صورت ارزیابی خود خریداری نموده و معادل آن یورو پرداخت نموده و آنرا می فروشیم. در حالت کلی می‌توان اینطور عنوان کرد که موجودی هر فرد معامله در بازار معاملات بورس و در حساب های فارکس به عنوان یک سبد ارزی شناخته می شود. همچنین در بازار معاملات فارکس یک سری اصطلاحات وجود دارد که در ازای خرید کردن از واژه long و در ازای فروختن از واژه short استفاده می گردد.

انواع مختلف جفت ارز در بازار معاملات فارکس

در حالت کلی جفت ارز های مختلفی در بازار معاملات فارکس مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله مهمترین آنها به سه دسته اصلی طبقه بندی می گردند. دسته اول جفت ارزها میجر، دسته دوم جفت ارزها کراس و دسته سوم جفت ارزها اگزاتیک نام دارد. از جمله مهمترین جفت ارزهای میجر و یا اصلی که در این جفت ارزها یکی از دو عرض دلار آمریکا می باشد می توان به دلار آمریکا به ین ژاپن، دلار آمریکا به فرانک سوئیس، دلار آمریکا به دلار کانادا، دلار آمریکا به یورو، پوند به دلار آمریکایی، یورو به دلار آمریکا و دلار استرالیا به دلار آمریکا و غیره اشاره نمود. دسته بعدی ارز های کراس می باشد که در هیچ کدام از این دو ارز مورد معامله دلار آمریکا وجود ندارد از جمله این ابزارها می توان به یورو به ین ژاپن، یورو به پوند، یورو به دلار کانادا و غیره اشاره نمود. دسته بعدی جفت ارزها جفت ارزهای اگزاتیک می باشد که در این جفت ارزها معمولاً ارزهای کشورهای در حال توسعه وجود دارند که از جمله این ابزارها می‌توان به دلار آمریکا به دلار سنگاپور و یا یورو به لیر ترکیه اشاره نمود.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ