بایدها و نباید های رژیم غذایی کتوژنیک برای مبتدیان

alikarimi55
در سال های اخیر افراد بیشتری رژیم های غذایی را دنبال می کنند. به دلیل قرار گرفتن در معرض محیط آلوده و فراوان بودن از غذاهای ناسالم، آن ها می خواهند راه هایی برای سم زدایی بدن و حتی از دست دادن وزن خود پیدا کنند. رژیم غذایی از بهترین روش ها برای برآورده کردن […]

در سال های اخیر افراد بیشتری رژیم های غذایی را دنبال می کنند. به دلیل قرار گرفتن در معرض محیط آلوده و فراوان بودن از غذاهای ناسالم، آن ها می خواهند راه هایی برای سم زدایی بدن و حتی از دست دادن وزن خود پیدا کنند. رژیم غذایی از بهترین روش ها برای برآورده کردن این موارد فوق محسوب می شود. رژیم کتوژنیک یک رژیم سالم است که اخیراً مورد توجه بسیاری از افراد جامعه قرار گرفته است. در این مقاله، ما درمورد داروهای واقعی اطلاعاتی را به شما ارائه می دهیم و کمک می کنیم تا در مورد آن بیشتر بدانید.

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

رژیم غذایی کتوژنیک، که به آن رژیم کتو نیز گفته می شود، اصطلاحی است که برای یک رژیم کم کربوهیدرات، پر چربی و دارای پروتئین کافی به کار می رود. رژیم غذایی مقدار کربوهیدرات مصرفی را کاهش می دهد و آن را با چربی جایگزین می کند. کاهش کربوهیدرات ها ممکن است به کبد در تجزیه چربی در تولید اسیدهای چرب و بدنه کتون کمک کند. سپس بدنه کتون گلوکز را به انرژی در مغز تبدیل می کند.

چرا باید رژیم کتوژنیک را امتحان کنید؟

رژیم کتوژنیک به دلیل فواید بی شماری در سلامتی بسیار مشهور است.

  • کاهش وزن

از آنجا که تبدیل چربی به انرژی کالری بیشتری نسبت به تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی می طلبد، این رژیم ممکن است در کاهش وزن نسبت به سایر رژیم ها مؤثر باشد.

انسولین هورمونی است که نقش مهمی در تنظیم قند خون در بدن شما دارد. به بدن این امکان را می دهد تا از گلوکز به عنوان انرژی استفاده یا ذخیره کند. رژیم کتو ممکن است میزان انسولین تولید شده توسط بدن را کاهش دهد زیرا نیازی به ذخیره قند ندارید. هرچه انسولین کمتر باشد، احتمال ابتلا به برخی از  سرطان ها بیشتر است.

  • بیماری قلب و عروقی

طی یک مطالعه در سال 2017، محققان دریافتند که رژیم های غذایی کتوژنیک در ضمن افزایش کلسترول HDL” یا خوب” می توانند در کاهش کلسترول LDL” یا بد” اثر داشته باشند. این ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی منجر شود.

  • دیابت

طبق یک مطالعه در سال 2019، رژیم غذایی کتو می تواند گزینه خوبی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. محتوای کربوهیدرات بسیار کم در این رژیم ممکن است قند خون شما را در حد نرمال کنترل کند. با این وجود، تأثیر رژیم کتو بر دیابت نوع 1 هنوز بحث برانگیز است، بنابراین لازم است که مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام شود.

  • صرع

صرع نوعی اختلال سیستم عصبی مرکزی است که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد که ممکن است منجر به تشنج غیرقابل پیش بینی شود. گفته می شود در افرادی که رژیم های کتوژنیک را دنبال می کنند، تعداد تشنج ها حداقل به نصف کاهش می یابد.

  • جوش غرور جوانی

همانطور که در بالا ذکر شد رژیم های کتو برای کاهش سطح انسولین بسیار عالی هستند. این رژیم ممکن است شما را در برابر ابتلا  به آکنه محافظت کند.

باید ها و نباید های این رژیم

 آنچه که باید انجام دهید

1- یک لیست غذای رژیمی کتوژنیک تهیه کنید

تنظیم سریع رژیم غذایی برای شما بسیار دشوار است، بنابراین باید لیست مواد غذایی را از سطوح آسان تا سخت تهیه کنید. در ابتدا می توانید مواد و دستور العمل های ساده را انتخاب کنید. اگر نمی دانید کدام مواد غذایی را می توانید بخورید، باید در منابع معتبری مانند Google به جستجوی آن ها بپردازید. علاوه بر این، ایجاد یک لیست غذایی رژیم کتوژنیک باعث صرفه جویی در وقت شما خواهد شد. البته این بلیست به برنامه  غذایی هفتگی یا یک ماهه  شما بستگی دارد.

2- غذا های کامل را مصرف کنید

غذاهای کامل چیست؟ غذاهای کامل غذاهای گیاهی هستند که تقریباً فرآوری نشده و از قبل فاقد نگدارنده های مواد خوراکی هستند. غذاهای کامل شامل غلات سبوس دار، سبزیجات سبز تیره، میوه ها، حبوبات است. این غذاها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند که به دستیابی به سلامتی خوب کمک می کنند.

3- چربی ها ی خوب مصرف کنید

اطمینان از کیفیت چربی قبل از  خوردن غذا بسیار مهم است. نمونه هایی از چربی های سالم چربی های اشباع نشده هستند. چربی های اشباع نشده  را می توان در روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، روغن گلرنگ، آووکادو، کره بادام زمینی و برخی آجیل ها یافت. چربی های اشباع نشده، که شامل چربی های امگا 3 و امگا 6 است، در گردو، تخمه آفتابگردان، تخم کتان، روغن سویا و برخی ماهی ها مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، قزل آلا، ماهی تن، آلباکور و شاه ماهی وجود دارد.

4- سطح قند خون خود را بررسی کنید

بررسی میزان قند خون قبل و بعد از اعمال رژیم غذایی به شما این امکان را می دهد که رژیم غذایی تا چه اندازه موثر باشد. این ممکن است یک انگیزه برای شما باشد که مدت طولانی از رژیم کتو پیروی کنید. قند خون شما باید تنظیم شود(کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر).

5- میزان مصرف آب را افزایش دهید

افزایش سطح کتون در خون، که به آن کتوزیس نیز گفته می شود، ممکن است منجر به کم آبی بدن شود. شما باید آب بیشتری بنوشید. می توانید آب خالص، آب میوه و شیر ساخته شده از آجیل  را بنوشید. به یاد داشته باشید که از نوشیدن نوشابه ها، از جمله سودا و کوکا کولا فاصله بگیرید.

6- برای آنفولانزای کتو آماده شوید

آنفولانزای کتو ممکن است بعد از دو تا هفت روز از شروع رژیم کتوژنیک برای شما اتفاق بیفتد. برخی از علائم این آنفولانزا شامل سردرد، مه مغزی، حالت تهوع، یبوست، خستگی و مشکل در خواب است. در اینجا چند نکته برای شما آورده شده است: مقدار زیادی آب بنوشید، فعالیت های خسته کننده را محدود کنید و مقدار زیادی سبزیجات رنگارنگ میل کنید. اگر بسیار بیمار هستید، توصیه های پزشک خود را رعایت کنید. از گرفتن رژیم خودداری نکنید. شما فقط باید چند روز تحمل کنید. خیلی نگران نباشید. بعداً همه چیز خوب خواهد شد.

 از چه کارهایی باید جلوگیری کرد

1- خوردن سبزیجات با کربوهیدرات بالا

این یک اصل رایج است که همه سبزیجات مزایای سلامتی شگفت انگیزی برای بدن انسان به همراه دارند. با این حال، شما در رژیم غذایی کم کربوهیدرات قرار دارید. این را باید در نظر داشته باشید که باید از سبزیجات حاوی مقدار زیاد کربوهیدرات جلوگیری کنید. این سبزیجات شامل سیب زمینی شیرین، چغندر، ذرت، نخود سبز، لوبیا پینتو، هویج ،کدو ، و حبوبات هستند.

2- به آسانی تسلیم شدن

رژیم کتوژنیک زمان می برد تا تأثیرات خوبی بر روی بدن و سلامتی شما بر جای بگذارد. عجله نکنید. صبور باشید و رژیم را به شدت دنبال کنید. بسیاری از افراد در ابتدا به دلیل آنفولانزای کتو احساس دلسردی می کنند. بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از آن، باید درک درستی از این رژیم داشته باشید.

3- تقلب کردن

با خود سختگیر باشید. فقط یک نوار کوچک شکلات ممکن است فرایندی را که قبلاً انجام داده اید از بین ببرد. می دانیم که این کار بسیار سختی است، اما روزی صاحب بدن زیبا و سالم خواهید شد که همه همیشه از آن استقبال می کنند.

4- شروع رژیم کتو بدون توصیه پزشک

قبل از اعمال هرگونه رژیم غذایی باید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک به شما نشان می دهد که آیا این رژیم برای امتحان کردن بی خطر است یا خیر. به خصوص اگر مبتلا به دیابت نوع یک هستید، باید موارد بیشتری را در نظر بگیرید.

امیدواریم که با استفاده از اطلاعات فوق، رویکرد شما در رژیم کتوژنیک تقویت شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ