علل افزایش سطح تروپونین و نحوه حفظ سطح نرمال آن

alikarimi55
افراد سالم یعنی کسانی که سابقه آسیب قلبی، کلیوی و آسیب جدی ریه را ندارند، به طور معمول مقادیر بالایی از پروتئین به نام تروپونین را در رگ های خونی خود ندارند. با این وجود، وقتی شخصی دچار حمله قلبی شده یا آسیب دیگری به عضلات قلب وی وارد می شود، سطح تروپونین به سرعت […]

افراد سالم یعنی کسانی که سابقه آسیب قلبی، کلیوی و آسیب جدی ریه را ندارند، به طور معمول مقادیر بالایی از پروتئین به نام تروپونین را در رگ های خونی خود ندارند. با این وجود، وقتی شخصی دچار حمله قلبی شده یا آسیب دیگری به عضلات قلب وی وارد می شود، سطح تروپونین به سرعت بالا می رود. پزشکان هم اکنون می توانند سطح تروپونین در خون را طی چند ساعت بعد از ظهور علائم به منظور غربالگری مشکلات تهدید کننده زندگی اندازه بگیرند.

آزمایشات تروپونین نسبت به آزمایشاتی که در گذشته برای تشخیص سکته قلبی انجام می شود، حساس تر و سریع عمل می کنند. این بدان معنی است که بیمارانی که در معرض خطر ایست قلبی و میوکاردیت (التهاب و آسیب به عضله قلب) می توانند بلافاصله مراقبت پزشکی را دریافت کنند که گاهی اوقات می توانند زندگی خود را نجات دهند.

تروپونین چیست و افزایش سطح تروپونین چه خطراتی دارد؟

تروپونین ها  به عنوان گروهی از پروتئین ها توصیف می شوند كه معمولاً فقط در عضلات، اسكلت و قلب یافت می شوند اما در صورت آسیب دیدن قلب می توانند به جریان خون نشت كنند.

این پروتئین ها به تنظیم انقباضات عضلات و عملکرد فیبرهای عضلانی اسکلتی و قلب (قلبی)کمک می کنند. وقتی سلول های قلب آسیب دیده و به اندازه کافی اکسیژن و مواد مغذی دریافت نمی کنند، آن ها در خون رها می شوند.

هرچه ماهیچه های قلب آسیب بیشتری دیده باشند، خون بیشتری نشت می کند.

مطابق با انستیتوی ملی بهداشت، گاهی اوقات تروپونین به نام های دیگری خوانده می شود، مانند: تروپونین قلبی I (cTnI)، cTnT، cTN و…

بیشتر آزمایشات بیماری ‌های قلبی بر سه نوع اصلی پروتئین تروپونین تمرکز دارند: تروپونین ،T و I.

نقش تروپونین C شروع به انقباضات با اتصال کلسیم و همکاری با تروپونین I است تا فیبرهای عضلانی کوتاه تر شود.

تروپونین،T این پروتئین را به عنوان یک مجموعه فیبر عضلانی بزرگتر می شناسند.

سطح تروپونین در خون اندازه گیری می شود  تا متوجه شوندکه آیا قلب آسیب دیده است و آیا حمله قلبی (انفارکتوس حاد میوکارد) رخ داده است.

سطح طبیعی تروپونین چیست؟

سطح آن را در نانوگرم در میلی لیتر (ng / میلی لیتر) اندازه گیری می کنند. دامنه طبیعی بین 0 تا 0.4 نانوگرم در میلی لیتر است.

سطح تروپونین بالا چیست؟

مقادیر بالای تروپونین در خون می تواند نشانگر این باشد که شخصی اخیراً دچار حمله قلبی شده است، همچنین توضیح می دهد زمان قطع خون به عضله قلب چه موقع بوده و علت آسیب یافت می شود.

سطوح بالا همچنین می تواند توضیح دهد که چرا ممکن است کسی دچار درد در قفسه سینه شود، به آن آنژین نیز گفته می شود که یک عامل خطرناک برای ابتلا به حمله قلبی است. اگر کسی درد قفسه سینه را گزارش کند و میزان تروپونین در خون در حال افزایش باشد، این می تواند نشانه ای برای بیمار باشد که بلافاصله به یک مداخله پزشکی نیاز دارد.

هر چیزی بالاتر از حد طبیعی (0 و 0.4 نانوگرم در میلی لیتر) سطح تروپونین بالا در خون محسوب می شود. با این حال، هرچه این سطح بالاتر باشد، احتمال وقوع حمله قلبی بیشتر است.

چه سطحی از تروپونین بیانگر حمله قلبی است؟

سطح نزدیک به 0.4 ممکن است لزوماً به معنای وقوع آن نباشد، اما مقداری مانند 10 یا بیشتر نشانگر اندازه بسیار خوبی است که شخص می تواند داشته باشد.

سطح پایین تروپونین به چه معنی است؟

به طور معمول میزان تروپونین در خون بسیار کم است. در واقع، آنقدر کم است که نمی توان آن ها را تشخیص داد. بنابراین سطح پایین جای نگرانی نیست.

علل افزایش سطح تروپونین

علل بالا رفتن تروپونین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شخص اخیراً دچار سکته قلبی(انفارکتوس میوکارد یا مرگ ماهیچه قلبی) شده باشد، که معمولاً منجر به بالاترین میزان تروپونین خون در مقایسه با سایر مشکلات سلامتی می شود. این ممکن است به دلیل نارسایی احتقانی قلب / سندرم حاد عروق کرونر (ACS) یا قلب عروق کرونر باشد.
  • بیماری کلیه / نارسایی کلیه
  • لخته خون در ریه ها / آمبولی ریوی
  • عفونت شدید مانند سپسیس
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • میوکاردیت
  • احتقان میوکارد
  • پریکاردیت، التهاب در اطراف کیسه قلب
  • اندوکاردیت، عفونت دریچه های قلبی
  • ورزش شدید که فقط موقتی است و به طور کلی مضر نیست

نحوه درمان سطح بالای تروپونین

اگر فقط مقدار کمی از تروپونین در خون یافت شود، این بدان معناست که صدماتی به قلب وارد شده است، اما در صورت افزایش وکاهش سرعت ممکن است به دلیل ایجاد یک مشکل سلامتی غیر از حمله قلبی / ایست قلبی باشد. در این حالت، ممکن است درمان لازم نباشد، اگرچه به فرد بستگی دارد.

به منظور کاهش سطح تروپونین، لازم است علت اصلی افزایش سطح را درمان کنید. همچنین توصیه می شود برای بهبود سلامت قلب و عروق، از جمله اقداماتی در جهت کاهش فشار خون یا کلسترول بالا، انجام دهید.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف استاتین می تواند سطح بالای تروپونین را کاهش دهد. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Circulation نشان داد که افرادی که سطح بالایی از تروپونین دارند و استاتین مصرف می کنند، خطر ابتلا به حمله قلبی و یا مرگ ناشی از بیماری انسداد قلبی را در مقایسه با کسانی که میزان تروپونین آن ها بدون تغییر یا افزایش بود، پنج برابر کمتر بود.

از استاتین ها برای جلوگیری از بیماری عروق کرونر در افرادی که در معرض ابتلا به ایست قلبی  قرار دارند استفاده می شود. محققان درگیر در مطالعه ذکر شده در بالا توضیح دادند، “کاهش تروپونین می تواند نشان دهد كه درمان مؤثر است، در حالی كه هرگونه افزایش در تروپونین خون می تواند باعث تغییر در استراتژی درمانی شود.”

بسته به آنچه آزمایش های دیگر نشان می دهد، سایر داروها و درمان ها ممکن است لازم باشند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن و کنترل سایر عوامل خطر
  • درج استنت برای باز کردن رگ خونی مسدود شده
  • آنژیوپلاستی عروق کرونر برای باز کردن انسداد
  • جهت کمک به رسیدن خون به قلب، جراحی را دور بزنید
  • از بین بردن سلول های آسیب دیده
  • اتفاقی که در طول آزمایش می افتد

آزمایشات تروپونین با حساسیت بالا

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از آزمایشات تروپونین با حساسیت بالا را در سال 2017 در ایالات متحده تصویب کرد. این آزمایشات برای شناسایی آسیب های قلبی و سندرم های حاد کرونر در اسرع وقت استفاده می شود.

سطح تروپونین های قلبی خاص I و T تمایل به افزایش در خون در طی سه تا شش ساعت پس از آسیب به قلب دارند. چند ساعت طول می کشد تا سطح آنها پس از شروع مرگ سلول های قلبی افزایش یابد، بنابراین آزمایش ها معمولاً تکرار می شوند.

اگر سطح قلبی بالاتر از حد طبیعی برسد، ممکن است در صورت بروز حمله قلبی، تروپونین 10 تا 14 روز بالا بماند.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های حمله قلبی که باید جدی گرفته شود!

عملکرد تروپونین I چیست؟

تروپونین I و T قلبی نشانگرهای مهم آسیب قلبی هستند، بنابراین معمولاً در آزمایشات پس از حمله قلبی مشکوک قرار می گیرند.

به طور معمول سطح تروپونین I یا T آزمایش می شوند اما معمولاً هر دو مورد آزمایش قرار نمی گیرند، زیرا سطح هر یک از آن ها اطلاعات یکسانی را ارائه می دهد. بعضی اوقات پزشکان از سایر نشانگرهای زیستی برای تأیید صدمات مشکوک به قلب، مانند آزمایش CK-MB یا میوگلوبین نیز استفاده می کنند.

آزمایش تروپونین شامل گرفتن نمونه خون از ورید در بازو است.

چه زمانی باید سطح تروپونین اندازه گرفته شود؟

آن ها معمولاً طی 24 ساعت انجام آزمایش چندین بار برای نظارت بر نحوه تغییر تروپونین انجام می شود.

در صورت بروز علائم حمله قلبی یا درد قفسه سینه، اغلب سطح افراد مورد آزمایش قرار می گیرد. علائمی که می تواند منجر به انجام آزمایشاتی شود شامل موارد زیر است:

  • ناراحتی و دردهای قفسه سینه (آنژین)
  • مشکلات تنفسی
  • درد در بازوها(معمولاً یکی از بازوها)، کمر، فک یا گردن
  • حالت تهوع و گاهی استفراغ
  • خستگی
  • سرگیجه
  • افزایش تعریق

پزشکان معمولاً سطح تروپونین را با مشاهده نحوه افت آن ها بعد از گزارش شدن درد های قفسه سینه و علائم دیگر، تفسیر می کنند. اگر در 12 ساعت از شروع علائم کاسته شود، احتمال وجود دارد که علائم در اثر حمله قلبی ایجاد نشود.

اگر سطح آن ها چند روز یا بیشتر بالا بماند، احتمالاً فرد یک حمله را تجربه کرده است.

آزمایشات دیگری نیز برای تشخیص انجام خواهد شد، مانند سایر آزمایشات قلبی، معاینه فیزیکی، تاریخچه بالینی و ECG.

بیشتر بخوانید: چه زمانی برای درد قفسه سینه باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه مقداری از تروپونین سطح بالا محسوب می شود؟

دامنه طبیعی بین 0 تا 0.4 نانوگرم در میلی لیتر است. هر چیزی بالاتر از این مقدار باشد، بالا و مشکل ساز تلقی می شود. هرچه سطح بالاتر باشد، عوارض جدی تر است.

درمان سطح بالای تروپونین شامل حل مشکل اساسی سلامتی است. باعث بالا رفتن سطح  تروپونین موجب بروز بیماری قلبی، عفونت و غیره می شود. بهبود سلامت قلب و بعضی اوقات مصرف استاتین نیز ممکن است توصیه شود.

نتیجه گیری

تروپونین ها به عنوان  گروهی از پروتئین ها توصیف می شوند که به طور معمول در عضله و قلب اسکلت یافت می شوند. سطح طبیعی تروپونین در خون بسیار پایین است، اما به دلیل آسیب قلبی، حمله قلبی(انفارکتوس میوکارد) یا سایر بیماری های جدی ممکن است سطح آن ها افزایش یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ