علائم و نشانه‌ های اعتیاد به کوکائین + عوارض و خطرات آن

alikarimi55
کوکائین یا مختصرا کک، یک داروی محرک است که به دلیل اعتیاد آور بودن معروف است. این ماده مخدر با نام‌های خیابانی متعددی شناخته می‌شود: بلو، کک، کراک، راک و اسنو. کوکائین، از برگ‌ درختان ککا در جنوب امریکا تهیه می‌شود. اگرچه پزشکان می‌توانند از کوکائین برای مصارف پزشکی استفاده کنند، کوکائین برای تسکین دندان […]

کوکائین یا مختصرا کک، یک داروی محرک است که به دلیل اعتیاد آور بودن معروف است. این ماده مخدر با نام‌های خیابانی متعددی شناخته می‌شود: بلو، کک، کراک، راک و اسنو. کوکائین، از برگ‌ درختان ککا در جنوب امریکا تهیه می‌شود. اگرچه پزشکان می‌توانند از کوکائین برای مصارف پزشکی استفاده کنند، کوکائین برای تسکین دندان درد و برای بی‌هوشی‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما به عنوان یک ماده مخدر محسوب می‌شود.

به عنوان یک ماده مخدر، به صورت کریستال یا پودر نمک مانندی است که وقتی از فاصله دور به آن نگاه کنید مانند آرد به نظر می‌رسد و وقتی از زیر ذره بین دیده شوند کریستال‌ها قابل دیدن هستند. فروشندگان کوکائین، ممکن است که مخلوط کردن آن با آرد ذرت و آرد مشتریان خود را فریب دهند تا از این راه سود بسیاری نصیب‌شان گردد.

تفاوت بین کوکائین، کرک و اسپیدبال

کوکائین با کرک کوکائین، از جنبه‌های مختلفی تفاوت دارد. کوکائین پودر سفید رنگی است در حالی که کرک کریستال‌هایی به رنگ دودی هستند. کوکائین، گران قیمت‌تر از کرک می‌باشد. کرک همان طور که از نامش پیدا است هنگام دود شدن کریستال‌ها صدای ترک برداشتن می‌دهند.

نوع ماده مخدر ظاهر روش مصرف علائم مصرف زیاد
کوکائین هیدروکلراید

نمک پودری شکل

استنشاق

تزریق

تهوع

اضطراب

افسردگی

درد عضلات

خستگی زیاد

میل جنسی شدید

افکار خودکشی

کرک ( بدون پایه کوکائین) پودر کوکائین ترکیب شده با آب و جوش شیرین تا یک ظاهر کریستالی دودی به آن بدهد. کشیدن
اسپیدبال (هروئین + کوکائین) پودر سفید کوکائین که با پودر قهوه‌ای رنگ هروئین ترکیب شده است و به رنگ خاکستری تبدیل شده است که موقع تزریق کردن به صورت یک مایع کاراملی رنگ تغییر رنگ می‌دهد. کشیدن و تزریق میل جنسی شدید

افکار خودکشی

کرامپ‌های شکمی

دید تار

عدم کنترل حرکات

بی اختیاری

تشنج

اختلالات ذهنی به دلیل کم خوابی

چگونه فرد به کوکائین معتاد می شود؟

وقتی که کوکائین مصرف می‌شود، فرد تمایل دارد آنقدر مصرف کند تا همان حس اولیه را دوباره تجربه کند. از آن گذشته هر چه که مدت زمان بیشتری کوکائین مصرف کنید وابستگی به آن بیشتر خواهد شد. آنگاه فرد باید دوز بیشتری از مواد را مصرف کند. فرد همه روزه مصرف خود را بالا می‌برد و این کار را تا جایی ادامه می‌دهد که به کوکائین، معتاد خواهد شد یا با افزایش دوز مواد اوردوز خواهد کرد.

علائم و نشانه‌های مصرف کوکائین

علائم عادی و نشانه‌های مصرف کوکائین عبارتند از:

  • افزایش آشفتگی
  • حرکات غیر عادی عضلانی
  • اشتیاق فراوان
  • تحرک زیاد و بیش‌ فعالی
  • ایجاد تغییر در تمرکز
  • رفتار بی ‌مهابا و غیر قابل کنترل
  • افزایش علائم سرماخوردگی یا خونریزی بینی

علائم آزار دهنده کوکائین و عوارض آن

کوکائین به شدت اعتیاد آور است و علائم خطرناک زیرا را به همراه دارد:

  • بیماری
  • اختلالات روانی
  • مرگ

اثرات کوتاه مدت کوکائین چیست؟

اثرات کوتاه مدت کوکائین عبارتند از:

  • تحریک‌پذیری
  • حساسیت زیاد به لمس‌کردن، نور و صدا
  • پارانویا یا بی اعتمادی شدید و غیر معمول به دیگران
  • شادی یا انرژی زیاد

مصرف دوز بالایی از کک می‌تواند موجب رفتار خشن، غیر قابل پیش‌بینی و عجیب گردد. این رفتارها به دلیل واکنش‌های شیمیایی که در مغز انجام می‌شوند، رخ می‌دهند.

دیگر تاثیرات مخرب کوکائین:

  • تهوع
  • افزایش فشار خون
  • خستگی
  • افزایش دمای بدن
  • افزایش ضربان قلب
  • انبساط مردمک چشم
  • لرزش و پیچش عضلانی
  • محدود شدن عروق خونی

عوارض طولانی مدت مصرف کوکائین چیست؟

کک یک ماده مخدر عمومی اما غیر قانونی می‌باشد زیرا تاثیراتی بر خلق و خو، انرژی و تحرک فرد می‌گذارد. همچنین افرادی که از آن راضی نیستند می‌تواند از کرک با پایه فاقد کوکائین به صورت استنشاق یا تزریق استفاده کنند.

این اتفاق موجب عوارض جانبی طولانی مدت و اعتیاد فرد خواهد شد. تاثیر منفی این ماده مخدر به روش استفاده و مدت زمان مصرف آن بستگی دارد. هر نوع روش استفاده خطراتی به همراه خواهد داشت:

مصرف کوکائین به صورت خوراکی:

سو مصرف دهانی کوکائین موجب ایجاد تاثیرت بسیار مخربی بر روی لثه خواهد شد زیرا جریان خود را کاهش می‌دهد در نتیجه دندان‌های پوسیده خواهند شد. ایجاد مشکلات گردش خون از جمله مشکلات رایج افراد معتاد می‌باشد.

استنشاق کوکائین:

با مصرف کوکائین از طریق بینی حس بویایی خود را از دست خواهید داد، خونریزی از بینی، آبریزش از بینی به صورت مداوم، مشکلات بلع، از بین رفتن کامل غضروف بینی ( اتفاقی که برای کمدین معروف آرتی لانگه رخ داد) در اثر سو مصرف از این روش رخ خواهند داد.

تزریق کوکائین:

تزریق کوکائین به درون رگ می‌تواند موجب افزایش ریسک بیماری‌های خونی مانند عفونت، اچ آی وی، هپاتیت سی، کزاز شود. شانس ابتلا به این بیماری‌های زمانی افزایش خواهد یافت که از سرنگ مشترک و بدون استریل استفاده شود.

مصرف کوکائین با دیگر روش‌ها:

ریسک ابتلا به بیماری اچ آی وی نه تنها با استفاده از سرنگ‌های آلوده به این بیماری عفونی افزایش می‌یابد بلکه با داشتن روابط پر خطر جنسی با افرادی که مبتلا به اچ آی وی هستند نیز مبتلا خواهید شد. با این حال، عوارض جانبی داشتن روابط پر خطر بسیار بیشتر از مصرف فیزیکی مواد مخدر می‌باشد.

از دیگر تاثیرات طولانی مدت مصرف کک:

  • پارانویا شدید
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن حس
  • اختلالات حرکتی
  • کاهش اشتها
  • خستگی
  • بیماری پارکینسون
  • توهم شنوایی یا شنیدن صداهایی که در عالم واقع وجود ندارند
  • سوء تغذیه

تاثیر کوکائین بر قلب

سوء مصرف کوکائین برای قلب مضر است. می‌تواند موجب مسموم کردن اندام‌ها و مشکلات عروقی گردد که شامل موارد زیر است:

نارسایی قلبی:

اگر به صورت افراطی کوکائین مصرف شود منجر به نارسایی قلب خواهد شد. علت این امر این است که کوکائین سلول‌های عضلات قلب را از بین خواهد برد.

پارگی آئورت:

مصرف زیاد کوکائین موجب پارگی آئورت ( شاهرگ قلب ) می‌گردد در نتیجه حیات فرد را به خطر خواهد انداخت.

کاردیومیوپاتی:

سوء مصرف کوکائین و اعتیاد به آن می‌تواند موجب التهاب ماهیچه‌های قلب گردد که به این بیماری کاردیومیوپاتی می‌گویند. مصرف دوز زیادی از این ماده مخدر می‌تواند با مرگ سلول‌های قلب به آن آسیب بزند. هرچه دوز بیشتری مصرف کنید سلول‌های بیشتری از بین خواهند رفت.

خونریزی شدید و کاهش عملکرد سیستم عروقی:

چون با مصرف کوکائین عملکرد عروق کاهش می‌یابند، خون زیادی از بین خواهد رفت و گردش خون دچار مشکل خواهد شد. این اتفاق می‌تواند سلامتی و کیفیت زندگی شما را به طریق مختلف تحت تاثیر قرار دهد از جمله ایجاد مشکل در درمان زخم‌ها.

عوارض جانبی سلول‌های قلب:

کوکائین با تاثیر بر سلول‌های قلب، بر روی سلامت قلب انسان تاثیر زیادی خواهد گذاشت. هرچه که مصرف شما بالاتر رود، بیماری‌های قلبی عروقی افزایش خواهند یافت از جمله حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم که می‌توانند موجب مرگ گردند.

اندوکاردیت:

وقتی که شما کوکائین را به صورت تزریق درون رگ استفاده می‌کنید، موجب التهاب بافت‌های قلب می‌گردد زیرا از طریق جریان خون به قلب منتقل می‌شود که در این حالت فرد مبتلا به بیماری اندوکاردیت می‌گردد.

کوکائین موجب تخریب مغز و قلب می‌گردد:

حتی اگر قلب شما به جای دیگر اندام‌ها دچار آسیب شود، ریسک آسیب دیدن مغز و سکته به دلیل تهیه خون مورد نیاز توسط قلب از بین نخواهد رفت.

تاثیر کوکائین بر کلیه‌ها

سوء مصرف کوکائین موجب تخریب کلیه‌ها خواهد شد. زیرا کلیه‌ها مسئول دفع سموم از بدن می‌باشند. چون سموم را از جریان خون فیلتر می‌کنند پس مقدار زیادی ماده سمی در کلیه‌ها تجمع می‌یابند و همین موضوع موجب نارسایی کلیه‌ها خواهد شد.

اعتقاد بر این است که با مصرف طولانی مدت کوکائین مشکلاتی مانند تورم یا التهاب میکروساختار‌های کلیه خواهد شد. اگر مصرف کوکائین را متوقف نکنید تخریب دائمی که در کلیه‌ها و اجزای آن ایجاد می‌شوند در نهایت موجب از کار افتادن آن‌ها قبل از مرگ فرد خواهد شد.

آیا کوکائین بر روی مغز تاثیر خواهد گذاشت؟

کوکائین موجب ایجاد مقدار زیادی دوپامین خواهد شد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی یا پیام رسان شیمیایی طبیعی مغز است که می‌تواند رضایت و حرکات شما را کنترل و مدیریت می‌کند. به طور خاص تنظیم حرکات، احساس سرخوشی توسط این سیستم در مغز انجام می‌شود.

کوکائین بر این مدار مغز تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که مغز نیازمند ورود آن به بدن برای ایجاد سرخوشی باشد. به عنوان مثال وقتی که شما در مدرسه یک پروژه عالی انجام داده باشید مغز به عنوان هدیه برای شما دوپامین ترشح می‌کند و همین امر موجب خوشحالی شما می‌گردد حال با وارد کردن کوکائین به بدن مغز دچار فریب می‌گردد و دوپامین آزاد می‌کند از جمله عوارض آن می‌توان موارد زیر را نام برد:

تاثیرات دوپامین:

مغز برای واکنش نشان دادن به خوشحالی شما دوپامین ترشح می‌کند. به عنوان مثال: وقتی که اولین فرزند شما متولد می‌شود، وقتی که در کار خود سود زیادی برده‌اید، وقتی که شاگرد اول شده‌اید، وقتی که وارد یک رابطه عاشقانه شده‌اید یا وقتی که یک بوی خوش احساس می‌کنید این اتفاق در مغز رخ خواهد داد.

تخریب چرخه بازیابی دوپامین:

دوپامین به سلول‌هایی که آن را ترشح کرده‌اند باز می‌گردد، همان سلول‌هایی که به دستور سیستم انتقال پیام عصبی ترشح دوپامین را متوقف کرده‌اند. کوکائین یک ماده شیمیایی خطرناک است زیرا مغز را فریب می‌دهد که دیگر دوپامین ترشح نکند زیرا خود سیلی از دوپامین در مغز ایجاد می‌کند که هرگز متوقف نمی‌شود و سرخوشی زیادی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای ترک اعتیاد

کوکائین موجب تولید بیش از حد دوپامین می‌گردد

مصرف کوکائین موجب تولید بیش از اندازه دوپامین بین سلول‌های عصبی می‌گردد. این طغیان دوپامین ارتباط عادی بین سلول‌های عصبی مغز را قطع خواهد کرد که نتیجه سوء مصرف کوکائین می‌باشد. شما احساس سر خوشی، رضایت و لذت خواهید کرد. مصرف کوکائین همان احساس را در شما ایجاد که می‌کند که هنگام داشتن یک رابطه جنسی یا رسیدن به یک رویای کودکی در شما ایجاد خواهد شد.

مصرف کوکائین می‌تواند تاثیرات منفی شیمیایی بر مغز شما اعمال کند. کوکائین موجب اعتیاد خواهد شد. با سازگار شدن بدن نسبت به کوکائین، مصرف شما بالا خواهد رفت تا به آن لذت روزهای نخست دست یابید.

تغییراتی که کوکائین در مغز ایجاد می‌کند به صورت ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی خود را نشان می‌دهند از جمله:

  • اختلال بیش‌فعالی عدم توجه: حتی اگر دچار این اختلال نباشید، مصرف کوکائین می‌تواند موجب پیشرفت این شرایط شود.
  • رفتارهای غیر معمول: کوکائین می‌تواند موجب ایجاد رفتارهای غیرعادی، غیر قابل پیش‌بینی و غیر منطقی در شما گردد. این گونه رفتارها معمولا به دلیل بیماری تروما بر اثر تصادفات ناگهانی در افراد ایجاد می‌شوند.

تاثیرات مخرب سوء مصرف کوکائین بر روی عملکرد ذهن و بدن

حتی افرادی که کوکائین را به صورت تفننی یا در حد متوسط مانند الکل مصرف می‌کنند، با انواع عوارض جانبی و ناراحتی‌های طبیعی عصبی روبرو خواهند شد که کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مصرف کوکائین منجر به انجام رفتارهای زیر خواهد شد:

کاهش توانایی کنترل رفتار:

قدرت کنترل رفتار و صبر افراد کاهش خواهد یافت و این امر با مصرف طولانی مدت کوکائین بدتر خواهد شد. تا این حد که ممکن است برده تمایلات خود شوید.

کاهش توانایی عکس العمل نسبت به محرک‌ها:

توانایی واکنش نسبت به محرک‌های موجود در طبیعت و اطراف فرد که عادی می‌باشند ممکن است که کاهش یابد یا این اتفاق ممکن است که بعد از مصرف کوکائین، رخ دهد.

کاهش توانایی تصمیم‌گیری و توجه:

با سوء مصرف کوکائین، در یک دوره طولانی، توانایی و قدرت تصمیم‌گیری، توجه به هر چیزی یا انجام فعالیت‌های عادی وقتی که فرد مجبور به انجام آن‌ها باشد او را به دردسر خواهند انداخت.

کاهش توانایی کنترل حرکات:

ممکن است که فرد هنگام نشستن، ایستادن، راه رفتن دچار لرزش یا به خود پیچیدن شود که از جمله علائم مصرف طولانی مدت کوکائین، می‌باشد و فرد هیچ کنترلی بر روی رفتار و حرکات خود ندارد.

کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه:

توانایی شما در انجام وظایف و فعالیت‌هایی که باید انجام دهید نظیر مسواک زدن دندان‌ها، خوردن وعده‌های غذایی، یا رفتن به توالت ممکن است که مشکل شود زیرا کوکائین، بر حرکات و مغز شما تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: چگونگی تاثیر مواد مخدر بر نوجوانان

کلام آخر

غلبه بر اعتیاد به کوکائین به راحتی قابل انجام است. با این حال استفاده از داروهای ترک اعتیاد و روش‌های درمانی مناسب و خدمات درمانی می‌توانید در مسیر درست بهبود قرار بگیرید و سلامت خود را دوباره به دست آورید. مشکل‌ترین بخش ترک کوکائین غلبه بر علائم اعتیاد و نفس خود می‌باشد.

اعتیاد به کوکائین، به قدری مشکل است که جلوگیری از آلوده شدن به آن بسیار مهم ‌تر از این است که به دنبال ترک آن بود. افراد معتاد به کوکائین، حاضرند که اعتیاد خود را با دادن هر چیزی درمان کنند و فقط روزی دوباره سلامتی خود را به دست آورند. از مصرف کوکائین، خودداری کنید به ویژه اگر قبلا از آن استفاده می‌کردید و از خود شناخت دارید که با یک بار استفاده دوباره به آن بر می‌گردید. علائم و نشانه‌های اعتیاد به کوکائین، نشان می‌دهند که حتی کابوس‌های شبانه به کوکائین اعتیاد دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ