چگونه روان پریشی را درمان کنیم؟

alikarimi55
اگر مبتلا به مت آمفتامین یا روان پریشی هستید مرکز معالجه، چگونه به درمان بیماری شما کمک خواهد کرد؟ درمان روان پریشی به طور ویژه شامل رفتار درمانی برای مبارزه با اعتیاد فرد است که به او کمک می‌کند اعتیاد خود را از بین ببرد. ممکن است که برای از بین بردن اثرات مضر این […]

اگر مبتلا به مت آمفتامین یا روان پریشی هستید مرکز معالجه، چگونه به درمان بیماری شما کمک خواهد کرد؟ درمان روان پریشی به طور ویژه شامل رفتار درمانی برای مبارزه با اعتیاد فرد است که به او کمک می‌کند اعتیاد خود را از بین ببرد. ممکن است که برای از بین بردن اثرات مضر این بیماری داروهایی توسط روان پزشک تجویز شود از جمله به افرادی که عادت به خود زنی یا رفتار نامناسب دارند، مصرف دارو توصیه می‌گردد.

با این وجود، قبل از مراجعه برای درمان روان پریشی، باید ابتدا بدانید که این بیماری چیست و چه عواملی موجب ایجاد آن شده‌اند.

روش‌های استاندارد برای درمان روان پریشی و ترک آن

در این‌جا به روش‌های درمانی مسمومیت مت و عوارض آن پرداخته شده است. می‌توانید اطلاعات کلی را با نگاه اجمالی به جدول زیر کسب کنید.

علائم مسمومیت حاد ترک
جنب و جوش نیاز به مراقبت‌های ویژه

بنزودیازپین

مراقبت‌های ویژه

بنزودیازپین

اضطراب نیاز به مراقبت‌های ویژه

بنزودیازپین

نیاز به مراقبت‌های ویژه

بنزودیازپین

این‌سامنیا داروهای آرام‌بخش

ضد افسردگی‌ها

داروهای آرام‌بخش

ضد افسردگی‌ها

روان پزشک ضد روان پریشی ضد روان پریشی
افسردگی n/a ضد افسردگی

همان‌طور که برنامه را مشاهده کردید، درمان برای هر دو مشکل مسمومیت مت یا ترک آن به استثنای افسردگی، مشابه می‌باشند. مسمومیت حاد شامل افسردگی ناشی از مصرف زیاد مت یا علائم مسمومیت نمی‌باشد زیرا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما تمایل به استفاده از این دارو برای از بین بردن علائم ترک دارید.

برخی از مراکز ترک اعتیاد ممکن است که برای درمان روان پریشی مت از داروهای ضد روان پریشی نظیر هالوپریدول استفاده کنند. با این کار ممکن است که روانپریشی تحریک یا درمان شود. داروهای روانپریشی ممکن است که به از بین بردن علائم آن کمک کنند اما مشکلات ریشه‌ای به وجود خواهند آورند.

بیشتر بخوانیدآشنایی با انواع افسردگی و علائم آن‌ ها

روان‌ پریشی چیست؟

ظاهرا، روانپریشی بیماری است که به دلیل سوء مصرف مت ایجاد می‌شود. در همین حال، روانپریشی به تنهایی نوعی شرایط ذهنی یا بیماری محسوب می‌شود که در این حالت احساسات و افکار شما با دنیای واقعی قطع می‌شود. استفاده مقدار زیادی مت می‌تواند موجب روانپریشی در فرد گردد. از جمله علائم مصرف طولانی مدت مت مبتلا شدن فرد به روان پریشی است.

اعلامیه‌ها و هشدارهای عمومی که مردم را به عدم مصرف مواد مخدر تشویق می‌کنند بیهوده نیست و جنبه‌های مختلف اعتیاد به مت را برای عموم آشکار می‌کند تا هرگز از آن استفاده نکنند. همان گونه که مراکز مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده‌اند حتی برای یک بار نباید از مت استفاده کرد.

روان پریشی در مقایسه با مت روان پریشی

چه تفاوتی بین مت روان پریشی و روان پریشی وجود دارد؟ اختلال روان پریشی از طریق سوء مصرف مت ایجاد می‌شود و حتی می‌تواند مدت‌های طولانی بعد از قطع مصرف یا ترک آن باز هم وجود داشته باشد. وقتی که فرد مبتلا به روان پریشی باشد، رفتار او بسیار نامعقول است و حتی ممکن است که دچار افکاری شود که او را به سمت مرگ سوق دهد.

 

سلول‌های عصبی انتقال دهنده مشابهی تحت تاثیر قرار می‌گیرند

به طور طبیعی مصرف بیش از حد مت موجب عوارض جانبی بسیاری خواهد شد به ویژه روان پریشی. بیمار ممکن است علائم روان پریشی یا شیزوفرنی را داشته باشد زیرا روان پریشی به طور مشابه در هر دو بیماری بر روی سلول‌های انتقال دهنده عصبی تاثیر می‌گذارد. این مشکلات روانی به یکدیگر مربوط می‌باشند.

پارانوئید اسکیزوفرنی در مقایسه با روان پریشی

 روان پریشی و پارانویا اسکیزوفرنی علائم مشابهی با یکدیگر دارند. در هر دو بیماری فرد چیزی احساس می‌کند، می‌بیند و می‌شنود که در دنیای واقعی وجود ندارد. همچنین دارای رفتاری عصبی و خشن و افکار نامناسبی است. حقیقت این است که مت علائم اختلال را دو برابر می‌کند مانند بیماری اسکیزوفرنی که علائم آن بیشتر از حد تصور است.

بیشتر بخوانید: اسکیزوفرنی چیست؟ علت، علائم، تشخیص و درمان آن

مراقب توهم ایجاد شده از این بیماری‌ها باشید

یکی از جنبه‌های بد و خطرناک این بیماری ایجاد توهم در بیمار می‌باشد. در واقع، این علائم زمانی در فرد ایجاد می‌شود که فرد مت استفاده کرده است، یا مصرف آن را متوقف کرده است یا در حال ترک این ماده مخدر می‌باشد. با این حال، علائم روان پریشی حین مصرف ماده مخدر ایجاد نمی‌شود.

کمک پزشکی

اگر دچار روان پریشی شده‌اید باید به سرعت به دنبال کمک باشید. داروهای کمکی نباید به گونه باشد که فقط شما را از آسیب رساندن به خود یا دیگران حفظ کند. بلکه بایستی به شما در ترک اعتیاد تا حد امکان نیز کمک کند. این کار با سم زدایی از بدن آغاز می‌گردد و هر گونه ماده‌ای که در بدن شما وجود داشته باشد را از آن خارج می‌کنند.

علل ایجاد کننده و بروز روان پریشی

مت روان پریشی به طور مستقیم با مصرف مت در ارتباط است. وجود این ارتباط غلو یا بزرگنمایی نیست و واقعا به دلیل مصرف زیاد مت یا اعتیاد به آن ایجاد می‌شود. افرادی که در مصرف مواد مخدر زیاده روی می‌کنند تغییراتی در مغز آن‌ها ایجاد خواهد شد از جمله کوکائین، که کمترین اثر آن بر مغز ترشح مقدار زیادی دوپامین برای ایجاد شادی است، رفتار بد و مخرب می‌باشد.

بنابراین عواملی وجود دارند که روان پریشی را گسترش می‌دهند. این عوامل عبارتند از:

دوز مصرف ماده مخدر

مدت زمان استفاده از آن

سابقه اعتیاد

تداوم استفاده از آن

سابقه آزار جنسی

وجود اختلالات مشابه

در این جا مت‌آمفتامین به صورت بسیار عمیق مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده است که نقش مهمی در گسترش عوارض و ناراحتی‌های بازی می‌کند.

آزار جنسی و اختلالات همزمان:

در طول بررسی عوامل متوجه خواهید شد که داشتن سابقه آزار جنسی و اختلالات همزمان تنها به دلیل استفاده از مت نمی‌باشد. افزون بر این، این مشکلات به دلیل استفاده از هر نوع ماده مخدری ممکن است که اتفاق افتد ( به ویژه موادی که تغییرانی ذهنی زیادی در شما ایجاد می‌کنند می‌توانند موجب روان پریشی و یا ایجاد شکاکی در او شوند).

تغییرات همزمان روان پریشی در مغز:

مت موجب می‌شود که فرد در معرض طیف گسترده‌ای از مشکلات روان پریشی قرار گیرد از جمله وابستگی او به مت را افزایش خواهد داد، زیرا یک ماده محرک است که از عوارض جانبی آن تغییر بخش‌هایی از مغز که با دنیای واقعی در ارتباط است، می‌باشد و مصرف طولانی مدت این دارو تاثیرات و خرابی‌های زیادی در مغز ایجاد خواهد کرد.

بالا بودن ریسک توسعه روان پریشی

طبق گزارش‌های ارائه شده، ریسک توسعه روان پریشی زمانی بالا است که به مقدار زیادی مت مصرف شود به عبارت دیگری در مصرف آن سو استفاده شود. امکان ابتلا به روان پریشی در افرادی که سابقه خانوادگی اسکیزوفرنی دارند، دو تا 3 برابر خواهد بود. به طور خلاصه، اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به اسکیزوفرنی یا روان پریشی دارید هرگز از مت استفاده نکنید.

مت اسکیزوفرنی را بدتر خواهد کرد:

یک شرایط وخیم که با مصرف بیش از حد مت ایجاد می‌شود، اسکیزوفرنی است. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که دچار اختلال اسکیزوفرنی می‌باشند یا اسکیزوفرنی را تجربه کرده‌اند با مصرف مت بیشتر در معرض روان پریشی خواهند بود. مت باعث می‌شود که علائم اسکیزوفرنی حاد شوند.

مطالعات خطرات ذهنی مت را تایید می‌کنند

افرادی که دارای سابقه بیماری‌های ذهنی می‌باشند، بعد از مصرف مت علائم روان پریشی در آن‌ها توسعه خواهد یافت. این نتایج و گزارش‌ها طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه‌ها و بررسی‌های روان پریشی به دست آمده است. تحقیقات پراکنده دیگری نشان می‌دهند که مت موجب بدتر‌ شدن علائم روان پریشی و اسکیزوفرنی خواهند شد.

اثرات طولانی مدت

سوء مصرف مت موجب ایجاد اثرات جانبی دائمی و طولانی مدت خواهد شد. علائم روان پریشی ممکن است که سال‌ها بعد از ترک مت دوباره به وجود آید. مت تاثیرات روانی بر روی مغز اعمال می‌کند که هیچ ماده دیگری توانایی انجام آن را ندارد. نکته دیگر این که اگر فرد در گذشته در مصرف مت سوء استفاده کرده باشد در آینده به صورت ناگهانی تاثیرات آن دوباره ظاهر خواهند شد.

روان پریشی ناشی از مصرف قرص:

روان پریشی تنها از جمله عوارض جانبی سوء مصرف مت نمی‌باشد. محققان زیادی اظهار کرده‌اند که گونه‌های از روان پریشی وجود دارند که به دلیل مصرف قرص مت ایجاد شده‌اند و همان عوارض جانبی ناشی از مصرف مت را در فرد ایجاد می‌کنند. مصرف قرص مت همان تاثیرات محرکی که قهوه بر روی مغز ایجاد می‌کند را با دوز بیشتری ایجاد خواهد کرد. داروهایی که روان پریشی ایجاد می‌کنند ممکن است به صورت کریستال که کشیدنی است یا تزریقی هستند، مورد استفاده قرار گیرند. بیماری روان پریشی یک بیماری نادر نیست و در اثر استفاده از مواد ایجاد می‌گردد.

حتی افراد سالم نیز می‌توانند به بیماری روان پریشی مبتلا شوند

حتی اگر افراد خانواده شما دارای سابقه روان پریشی یا اسکیزوفرنی نباشند با مصرف مت احتمال ابتلا به بیماری روان پریشی وجود خواهد داشت. حتی افرادی که هرگز از مت استفاده نکرده‌اند یا به آن اعتیاد ندارند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تنها کمتر از بقیه افراد مستعد این بیماری می‌باشند. طبق مطالعات انجام شده در سال 2014 بین 26 تا 46 درصد از افراد که از مت استفاده می‌کنند علائم روان پریشی را تجربه خواهند کرد.

علائم و نشانه‌های مت روان پریشی چیست؟

شناخت علائم روان پریشی تا زمانی که به حالت پیشرفته تبدیل نشود برای فرد سخت خواهد بود. با این وجود، افرادی که از روان پریشی مت رنج می‌برند تغییرات شخصیتی در آن‌ها ایجاد می‌‌شود که بسیار ناگوار است.

با گذر زمان بیمار شروع به نشان دادن تغییرات رفتاری، روان شناسی و فیزیکی خواهد کرد که این علائم همانند یک آژیر قرمز عمل می‌کند و به شما هشدار می‌دهد که این فرد نیاز به کمک دارد. از جمله علائم روان پریشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحریک پذیری

هوشیاری زیاد

تمایل به رفتار خشونت آمیز

ایجاد کهیر بر روی پوست

تحقیقی در سال 2015 انجام شد و نتایج آن نشان داد 40 درصد از افرادی که مت مصرف می‌کنند از علائم روان پریشی رنج می‌برند. علائم مت روان پریشی عبارت است از:

  • گیجی
  • هذیان
  • پارانویا
  • خود آگاهی در مراکز عمومی
  • تحریک پذیری و رفتار غیر قابل پیش بینی
  • توهمات بصری و شنوایی

اعتیاد به مت و سو مصرف آن در افرادی که مبتلا به روان پریشی هستند، تغییرات اساسی و ریشه‌ای در جنبه‌های مختلف زندگی آنان ایجاد خواهد کرد. این تغییرات دارای طیف گسترده‌ای از پارانویا می‌باشد که با مصرف مت شرایط آن وخیم‌تر خواهد شد و تاثیر مخرب آن بر مغز افزایش خواهد یافت.

خطرات ناگهانی مسمومیت یا اور دوز با مت که درمان نشده است شامل موارد زیر خواهد بود:

  • سکته
  • تشنج
  • حمله قلبی
  • مرگ

با این حال، خطرات طولانی مدت و معمول مصرف مت که بر روی مغز تاثیر می‌گذارد را می‌توان توسط مراکز درمانی به طور کامل درمان کرد.

درمان‌های در دسترس برای مت روان پریشی

وقتی که تحت درمان مت روان پریشی می‌باشید، مراکز درمانی  به صورت معمول برای شما داروهای ضد روان پریشی به عنوان اولین اقدام برای سم زدایی از بدن بیمار تجویز می‌کنند. بعد از این مرحله داروهایی برای جلوگیری از عود بیماری تجویز خواهند کرد.

همچنین داروهای ضد روانپریشی برای مقابله با علائم و عواقب سوءمصرف مت تجویز خواهند شد. با در نظر داشتن تمام این موارد، در ادامه با درمان‌های در دسترس برای مقابله با مت روانپریشی آشنا خواهید شد:

چگونه عوارض مت روانپریشی درمان خواهد شد:

مت روانپریشی موجب می‌شود که درمان اعتیاد به زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد. ممکن است که به درمان اعتیاد با روش‌های خاصی نیاز داشته باشید که علت آن بروز رفتار تحریک آمیز که موجب شکستن قانون شده است، باشد.

توسعه داروهای ضد روان پریشی:

داروهای ضد روان پریشی در برند‌ها و شرکت‌های متفاوتی تولید می‌شوند که می‌توانند تاثیر موثری بر در مان مت روانپریشی داشته باشد. طبق تحقیقاتی که در سال‌های 2009 و 2014 انجام شد، مشاهده کردند که این داروها سازگاری زیادی با بدن بیمار ایجاد خواهد کرد در نتیجه درمان به صورت موثری پیش خواهد رفت.

  • هالوپریدول
  • اولانزاپین
  • کوتیاپین

تا کنون هیچ مطالعه‌ای در مورد بررسی تاثیر این داروهای در درمان روانپریشی در کودکان و نوجوانان انجام نشده است. بیشتر افرادی که از روانپریشی رنج می‌برند متعلق به این دو گروه سنی می‌باشند.

اهمیت رفتار درمانی

شواهدی وجود دارد که رفتار درمانی به ویژه رفتار شناخت درمانی، یکی از موثرترین راه‌های درمانی برای روان پریشی محسوب می‌شود. این درمان تاثیرگذارتر از مراقبت‌های ضد روانپریشی برای طولانی مدت می‌باشد زیرا این نوع درمان شما را به سمت اصلاح رفتارهای اشتباه هدایت می‌کند که همگی ناشی از اعتیاد به مت می‌باشد.

رفتار شناخت درمانی و مطالعات موثری که در این زمینه انجام شده است:

بسیار واضح است که تاثیر گذاری رفتار شناخت درمانی به عنوان یک روش درمانی غیر دارویی تا کنون مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، از این روش برای بهبود و کمک به افراد معتاد استفاده می‌شود و از این طریق به آن‌ها آموزش داده می‌شود که رفتارهای درست چگونه‌اند و آن را دور از روانپریشی قرار می‌دهد. این روش به بیمار کمک می‌کند که با مشکلات ناشی از روانپریشی کنار بیاید و آن‌ها را تحت کنترل خود بگیرد.

استفاده از روش درمانی مدل ماتریس:

دیگر روش برای درمان روانپریشی استفاده از مدل ماتریکس است. این روش فرد معتاد به مت را به ترک اعتیاد تشویق می‌کند. روش ماتریکس شامل یک برنامه با نظم بسیار بالایی می‌باشد که مشاور سوالات مورد نیاز برای بحث را در آن یادداشت می‌کند این سوالات با ترتیب و اولویت در این برنامه قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که فرد را از رسیدن به مراحل پیش‌رفته بیماری باز می‌دارد. مهم‌ترین مسئله این است که، این روش درمانی تمام افراد از جمله گروه، خانواده، زوج‎‌ها، و مشاور شناخت درمانی را به هم مربوط می‌سازد که همگی موجب حمایت از فرد بیمار خواهند شد.

بستری شدن بیمار ضروری است:

 فردی که از روانپریشی رنج می‌برد و باید به سرعت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. او باید با توجه به میزان و شدت بیماری خود خدمات درمانی دریافت کند او می‌تواند از امکانات بستری شدن در بیمارستان‌ها بهره ببرد زیرا امکانات سرپایی به اندازه کافی در درمان او موثر نخواهد بود.

استفاده از روش‌های درمانی مشترک:

بسیاری از مراکز درمانی به معتادانی که مشکلات ذهنی ندارند همزمان به افرادی که از اختلال ذهنی مانند مت روان‌ پریشی رنج می‌برند یک نوع درمان ارائه می‌دهند که به عنوان روش درمانی مشترک شناخته می‌شوند. امکاناتی که برای درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند به طور همزمان دیگر مشکلات را درمان کنند. با این حال، درمان‌های جدیدی بر اساس میزان اعتیاد فرد که دچار مشکلات دیگری می‌باشد، ممکن است که پیشنهاد شوند.

چگونه با افرادی که به روان پریشی مبتلا هستند رفتار کنیم؟

اگر کسی را دوست دارید، همسرتان یا اعضای خانواده مبتلا به روانپریشی هستند، باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرد. ممکن است احساس کنید که هر برخوردی با او درست مثل راه رفتن بر روی پوست تخم مرغ است اما بسیار مهم است از هر گونه درگیری و رفتار خشن و منفی خودداری کنید. افراد معتاد به مت که مبتلا به روانپریشی هستند بسیار پر انرژی و تحریک پذیر می‌باشند.

فردی که مبتلا به مت روانپریشی است غیر قابل پیش بینی می‌باشند. مذاکره کردن با این افراد برای این که از مصرف زیاد مواد احساس پشیمانی کنند درست زمانی که دچار روانپریشی شده است تصمیم درستی نیست. هنگام برخورد با فرد معتاد مراقب رفتار و گفتار خود باشید و با فکر عمل کنید. هنگام برخورد با افراد معتاد مبتلا به روانپریشی باید با ذکاوت برخورد کنید.

با در مورد رفتن به مراکز ترک اعتیاد زمانی صحبت کنید که هوشیاری خود را به دست آورده است. برای صحبت کردن در این باره یا بردن او به مرکز بهتر است وقتی که دیگر اعضای خانواده یا دوستان حضور دارند، اقدام کنید زیرا هر چه تعداد افراد بیشتر باشند نتیجه بهتر است. با او با آرامش صحبت کنید. دعوا نکنید. اگر فرد بی منطقی را پیش گرفت یا خشونت به خرج داد با پلیس یا مراکز مربوط تماس حاصل کنید.

کلام آخر

وقتی که شروع به درمان روانپریشی کرده‌اید باید در نظر داشته باشید که روانپریشی به طور ذاتی با اعتیاد به مت در ارتباط است. به همین دلیل است که علائم بی خوابی ناشی از سوء مصرف مت را با داروهای ضد روان پریشی درمان می‌کنند. از جمله مشکلات و ناراحتی‌هایی که توسط مصرف زیاد مت ایجاد می‌شود علاوه بر روانپریشی، بی خوابی است. درست مثل مشکلات ریوی که همراه با مصرف تنباکو و سیگار کشیدن ایجاد می‌شوند.

 روانپریشی موجب تخریب موقعیت اجتماعی، عملکرد ضعیف ذهنی و مشکلات فیزیکی خواهد شد که این اتفاقات با بیشتر شدن مصرف فرد و وابستگی حال او به مصرف مواد وخیم‌تر خواهند شد. فرد معتاد برای این که به حالت نرمال خود برسد نیاز به مصرف بیشتری پیدا خواهد کرد که در نهایت منجر به اور دوز او خواهد شد. بنابراین بهتر است که همیشه مراقب باشید و هرگز به خود یا دیگران اجازه ندهید که حتی برای یک مرتبه از مت استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که داروهای ضد روانپریشی برای درمان‌های فوری و اورژانسی مسمومیت مت کاربرد دارند. درمان‌های طولانی مدت شامل مشاوره‌های روان شناسی و رفتار درمانی می‌باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ