آیا چای اسیاک در مبارزه با سرطان موثر واقع می شود یا اینکه اعتیاد آور است؟

alikarimi55
بسیاری از داروهای گیاهی ساده و ارزان وجود دارند که افراد ادعا می کنند به مبارزه با سرطان کمک می کنند. چای اسیاک یکی از آن ها است، این چایی مخلوطی از ترکیبات گیاهی است که ممکن است برخی از اثرات ضد سرطان را داشته باشد، اگرچه این مورد تائید نشده است. این مایع قهوه […]

بسیاری از داروهای گیاهی ساده و ارزان وجود دارند که افراد ادعا می کنند به مبارزه با سرطان کمک می کنند. چای اسیاک یکی از آن ها است، این چایی مخلوطی از ترکیبات گیاهی است که ممکن است برخی از اثرات ضد سرطان را داشته باشد، اگرچه این مورد تائید نشده است.

این مایع قهوه ای مرموز چیست؟ چای اسیاک یک فرمول سنتی بومی آمریکاست که توسط یک پرستار بیماران سرطانی در کانادا به نام رنه کیس در دهه 1920 کشف شد. ظاهرا او این فرمول را با همكار دیرینه خود، دکتر چارلز بروش، كه پزشك شخصی رئیس جمهور جان اف كندی بود، كامل كرد.

چای اسیاک چه فوایدی دارد؟  

از این چای به عنوان یک انرژی زا یاد می شود، گفته می شود بدن را قادر می سازد تا سموم و ضایعات را به طور مؤثر از بین ببرد، همچنین اجازه می دهد که فرآیند تجدید سلولی و احیای سلامت رخ دهد. در حالی که بیشترین کاربرد این چای، اثرات ضد سرطانی آن است، چای اسیاک  ممکن است توانایی کمک به معالجه بیماری از جمله  عوارض دستگاه گوارش، دیابت و حتی ایدز را داشته باشد.

چای اسیاک چیست؟

چای اسیاک نوعی چای انرژی بخش است که از ترکیب ریشه، پوست و برگ تهیه می شود. اعتقاد بر این است که فرمول اصلی آن از یک پزشک بومی آمریکا در انتاریو اوجبوا گرفته شده است.

دستور اصلی این گیاه با چهار ماده تشکیل شده است: اراقیطون، ترشک صغیر، نارون لغزنده و ریشه ریواس هندی (یا ترکی). محصول مشابه و  معروف به “گل Essence” با همان مواد ساخته می شود، به علاوه چهار مورد دیگر:آب تره، خار خاسک، گل شبدر قرمز و اشنه دریایی.

تخمین زده می شود که بیش از 50 درصد از کل بیماران مبتلا به سرطان در پی داروهای مکمل و جایگزین، به ویژه داروهای گیاهی هستند. اگر علاقه مند به مصرف مکمل های درمانی سرطان هستید، همراه با اعمال توصیه های پزشک متخصص بهداشت، چای اسیاک گزینه ای ایده آل خواهد بود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده، اسیاک یا Flor-Essence را به عنوان معالجه سرطان تصویب نکرده است، و همچنین تحقیقات علمی بسیاری برای حمایت از ادعاهای ضد سرطانی آن نیز انجام نداده است. با این وجود تحقیقات امیدوار کننده و بسیاری وجود دارد که توانایی های آن را نشان می دهد.

نام اسیاک از کجا آمده است؟ اسیاک اسم خود را توسط رنه کیس به دست آورد. “Caisse” که به آخر املای اسیاک اضافه شده نشانگراین نکته است. در دهه 1920، رنه کیس پرستاری در کانادا شروع به ترویج اسیاک به عنوان یک درمان سرطان طبیعی کرد.

طبق برخی از سوابق، این دستورالعمل از یک مرد متخصص طب سنتی انتاریو اوجبوا بومی آمریکا گرفته شده است. به سرعت به عصر حاضر منتقل شد: اسیاک و Floris Essence هنوز به عنوان مکمل های گیاهی به فروش می رسند، اما آن ها نمی توانند ادعای درمان یا معالجه سرطان را داشته باشند.

ارزش غذایی

همانطور که گفته شد، چای اسیاک به طور معمول با چهار ماده تشکیل می شود: اراقیطون، ترشک صغیر، نارون لغزنده و ریشه ریواس هندی (یا ترکی). از آنجا که برخی از تفاوت های تغذیه ای بین اسیاک و Flor Essence وجود دارد، با توجه به اینکه آن ها حاوی مخلوطی منحصر به فرد از مواد تشکیل دهنده هستند، ممکن است اثرات کمی متفاوت داشته باشند.

تولیدکنندگان و بازاریابان چای اسیاک در مورد اختلافات بین ریواس قرمز ترکی و ریواس هندی بحث می کنند. به نظر می رسد بسیاری از تحقیقات دارویی، که روی ویژگی‌های دارویی گیاهان متمرکز شده اند، موافق هستند که هر دو نوع گیاه ریواس تقریباً از نظر غذایی / دارویی یکسان هستند و هر دو از ریشه گیاه ریواس خانگی بهتر هستند.

در اینجا کمی بیشتر در مورد مواد اولیه مورد استفاده در تهیه این داروی گیاهی صحبت خواهیم کرد:

  • اراقیطون یا ریشه بابا آدم(Arctium lappa L) – این گیاه ریشه ای، حاوی روغن های سبک، استرول های گیاهی، تانن ها و روغن های چرب است. نوع خاص لیگنتین که یک ترکیب قابل توجه است و موجب فایده فراوان آن می شود، آرکتیژنین است که به نظر می رسد تولید سلول‌های سرطانی را مهار می کند.

نشان داده شده است که سایر ترکیبات موجود در این ماده دارای اثرات دیورتیک و توانایی افزایش جریان خون و کمک به تثبیت قند خون هستند.

  • ترشک صغیر (Rumex acetosella L) – این ماده حاوی آنتراکینون ها است، که تحقیقات نشان می دهد می تواند تحریک حرکات حلقوی در دستگاه گوارش و ترشح مخاطی را افزایش دهد. همچنین ممکن است اثرات ضد ویروسی داشته باشد.
  • نارون لغزنده (Ulmus Fulva) – برای تسکین گلو درد استفاده می شود و باعث افزایش ترشحات مخاطی می شود که دستگاه GI را روان کرده و از روده محافظت می کند.
  • ریشه ریواس (Rheum palmatum L) – به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان ها شامل پلی فنول ها، فلاونوئیدها وتانن ها شناخته می شود. به نظر می رسد به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.

فواید سلامتی چای اسیاک

مبارز طبیعی سرطان

آیا  اسیاک سرطان را معالجه می کند؟ نه کاملا، گزارش ها مبنی بر این امر است که چای اسیاک می تواند به کسانی که  سرطان دارند کمک می کند، اما این ادعا بیشتر مبتنی بر توصیفات است و تحقیقی صورت نگرفته است.

همچنین یک بررسی در سال 2018 در PDH منتشر شد و نشان داد که”هیچ داده های کنترل شده از مطالعات انسانی در دسترس نیست تا نشان دهد که اسیاک یا گل Essence می تواند در درمان بیماران مبتلا به سرطان مؤثر باشد.”

گفته می شود گیاهانی که برای تهیه چای اسیاک استفاده می شوند، اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارند. خود اسیاک فعالیت ضد سرطان را در محیط آزمایشگاه نشان داده است، اما هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا و چگونه می تواند سلول های سرطانی را از بین می برد.

یک مطالعه در ژورنال Ethnopharmacology اثرات اسیاک در اصلاح رادیکال آزاد و آسیب DNA را مورد بررسی قرار داد. داده های حاصل از این مطالعه نشان داد که چای اسیاک دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و محافظتی بر روی DNA است که دو خاصیت اساسی در بین عوامل ضد سرطانی طبیعی هستند.

مطالعه دیگری که در ژورنال مجله Urologyshow منتشر شده است نشان داد که یک مرد 64 ساله قبل از مصرف این چای، از سرطان پروستات مقاوم به هورمون و پروتئین رنج می برد. با این حال سخت است که بگوییم بهبودی وی می تواند به اسیاک نسبت داده شود.

طبق برخی مطالعات، این فرمول گیاهی همچنین ممکن است به مهار رشد سلول‌های سرطانی پستان و لوسمی کمک کند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که مصرف این چای باعث بهبود کیفیت کلی زندگی و خلق و خو در زنانی نمی شود که تحت درمان سرطان پستان هستند.

اثرات آن بر روی سلول‌های سرطانی پستان نیز بحث برانگیز است، زیرا شواهدی وجود دارد که ممکن است رشد برخی از سلول‌های سرطانی پستان را تحریک کند.

همچنین برخی پزشکان مانند دکتر موری سوسر در لس آنجلس کالیفرنیا وجود دارند که ادعا می کنند چای اسیاک عمر بیماران سرطانی را طولانی تر می کند. گفته می شود، که قرار نیست به جای شیمی درمانی معمولی مورد استفاده قرار گیرد.

ضد التهابی

چای اسیاک ممکن است به عنوان یک ماده ضد التهاب طبیعی عمل کند – با توجه به اینکه التهاب مزمن, ریشه بسیاری از بیماری ها است. این چای ممکن است به ویژه در مورد درمان التهاب و درد های مزمن مرتبط با آرتریت، سرطان و HIV مفید باشد.

ترشک صغیر، یکی از چهار ماده اصلی موجود در چای اسیاک است که معمولاً برای کاهش شرایط التهابی از جمله موارد ایجاد شده در مشکلات تنفسی مانند سینوزیت استفاده می شود. اعتقاد بر این است که تانن های موجود در ترشک صغیر به کاهش تولید بیش از حد مخاط کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی

در شرایط آزمایشگاهی آزمایش های اسیاک  نشان داد که این چای دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و تقویت کننده  سیستم ایمنی بدن است. همچنین  توانایی کمک به از بین بردن سلول‌های تومور را دارد. اعتقاد بر این است که اراقیطون  موجود در چای اسیاک می تواند با تقویت عملکرد سیستم لنفاوی، بخشی از سیستم ایمنی بدن که سلول های سفید خون آلوده به عفونت را در بدن توزیع می کند، از سم زدایی حمایت کند.

سم زدایی بدن

اراقیطون موجود در اسیاک به عنوان یک تصفیه کننده طبیعی خون مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که ریشه ریواس نیز به دلیل اثرات ملین و در عین حال بسیار مؤثر آن، می تواند به سم زدایی بدن کمک کند. این مخلوط همچنین ممکن است به پاک کردن ضایعات بدن از طریق کبد کمک کند.

این گیاه که بصورت سنتی در مقادیر اندک مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان نوعی ملین به آرامی عمل می کند و به پاکسازی کبد و دفع مواد سمی کمک می کند.

بهبود مشکلات گوارشی

نارون لغزنده چای اسیاک برای مدیریت انواع مشکلات دستگاه گوارش مفید است.

نارون لغزنده حاوی مخاط است، ماده ای که هنگام مخلوط شدن با آب به ژل نرم و صاف تبدیل می شود. این ماده دهان، گلو، معده و روده را پوشانده و آرامش می بخشد. نارون لغزنده همچنین دارای آنتی اکسیدان زیاد است و می تواند به کاهش التهاب و عوارض دستگاه گوارش کمک می کند.

افزایش مخاط، از مزایای محافظت از دستگاه گوارش در برابر اسیدیته اضافی و همچنین زخم ها است. به همین دلیلرگاهی اوقات اسیاک برای گلودرد، سرفه، بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD)، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) توصیه می شود.

ریواس هندی / ترکی بیشتر به دستگاه گوارش کمک می کند زیرا حاوی اسید مالیک است که به بدن کمک می کند تا ATP را با کارآیی بیشتری انجام دهد و به سطح انرژی و بهبود کمک می کند.

نحوه استفاده

از کجا می توانید چای اسیاک خریداری کنید؟ متأسفانه، نتایج مطالعات انجام شده روی اسیاک در هیچ مجله علمی مورد بررسی گزارش نشده است، بنابراین به عنوان دارو به طور گسترده ای در دسترس نیست

در ایالات متحده، تونیک های بهداشتی و مکمل های غذایی به عنوان مواد غذایی تنظیم می شوند، نه داروها، بنابراین FDA کنترل کیفیت را ندارد و هیچ نتیجه ای را تضمین نمی کند.

از دهه 1980، چندین شرکت در حال تولید محصولات مشابه اسیاک بودند. هیچکدام از این شرکت ها مجاز نیستند ادعا کنند که این مخلوط ها هر بیماری را معالجه یا درمان می کند، اما بسیاری از مصرف کنندگان این محصولات اسیاک را برای خود درمانی و معالجه انواع مختلف بیماری ها خریداری می کنند.

بسیاری از فروشگاه های بهداشتی و فروشگاه های آنلاین چای اسیاک قبلاً با نام چای Caisse را به فروش می رسانند که ادعا می کند فرمول اصلی کانادا را دنبال می کند. برای تهیه چای کیس، دو اونس چای آب گرم را به دو اونس چای غلیظ اضافه می کنید. توصیه می شود 30 دقیقه قبل از صبحانه و یا قبل از خواب،  و دو ساعت بعد از خوردن شام این مخلوط را مصرف کنید.

همچنین می توانید چای اسیاک را به صورت کیسه خریداری کنید، که معمولاً آن را چای اوجبوا می نامند که نام قبیله بومیان آمریکایی با همین نام است. علاوه بر این، فرم های اسیاک به شکل پودر یا کپسول نیز در برخی از فروشگاه های گیاهی موجود است.

این چای را چگونه باید مصرف کرد؟

چای اسیاک به صورت خوراکی و معمولاً با معده خالی مصرف می شود.

توصیه های دوز چای اسیاک بسته به عوارضی که تحت درمان قرار می گیرند متفاوت است. این چای به عنوان یک تونیک ایمنی یا برای بیماری های بسیار خفیف، و معمولی است که یک یا دو بار در روز مصرف می شود، اگرچه مردم روزانه دوزهای مختلفی از 1 تا 12 اونس را (30-60 میلی لیتر) مصرف می کنند.

در مورد سرطان یا سایر بیماری‌های جدی، مصرف آن می تواند در هر روز تا سه برابر افزایش یابد. اگر عارضه سلامتی جدی ای دارید بهتر است با یک گیاه شناس واجد شرایط همکاری کنید که بتواند ایمن ترین و موثرترین دوز را برای شما توصیه کند.

نحوه ساخت:

در اینجا یک دستور العمل اساسی چای اسیاک آورده شده است که می توانید در خانه تهیه کنید:

مواد مورد نیاز:

  • 6½ فنجان اراقیطون (برش خورده)
  • 1 پیمانه گیاه ترشک صغیر(پودر)
  • 1/4 پیمانه پوست درخت نارون لغزنده (پودر)
  • 1 اونس از ریشه ریواس ترکی یا هندی(پودر)

دستورالعمل ها:

این مواد را کاملاً مخلوط کرده و در کوزه شیشه ای در جای خشک و تاریک نگهداری کنید.

1 اونس از مخلوط گیاه را برای هر 32 اونس آب (بسته به مقداری که می خواهید درست کنید) اندازه بگیرید.

گیاهان و آب را در یک قابلمه از جنس استیل یا چدن ریخته و به مدت 10 دقیقه آن را بجوشانید.

شعله را خاموش کنید، قابلمه را پوشانده و مخلوط را به مدت یک شب بگذارید. صبح روز بعد، مخلوط را گرم کنید تا بخار آن بلند شود اما جوش نیاید.

گاز را خاموش کرده و بگذارید چند دقیقه حل شود، سپس با استفاده از صافی مایع را درون بطری های شیشه ای استریل شده ریخته و بگذارید تا خنک شود.

مخلوط را تا زمان اولین استفاده در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. پس از باز شدن، باید در یخچال فریزر نگهداری شود.

خطرات و عوارض جانبی چای اسیاک

اگر تصمیم دارید این چای گیاهی را برای هرگونه عارضه سلامتی امتحان کنید، بهتر است ابتدا با یک متخصص صحبت کنید که به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این یک انتخاب هوشمندانه است یا خیر و شما را درمورد یک دوز مناسب و مدت زمان استفاده راهنمایی کند.

از آنجا که تاکنون تحقیقات کافی روی کودکان انجام نشده است، مشخص نیست که مصرف این مخلوط گیاهی برای کودکان بی خطر است یا خیر.

عوارض چای اسیاک چیست؟

  • عوارض جانبی کمی گزارش شده است، اما سازندگان هشدار می دهند که مصرف به طور بالقوه می تواند در افزایش حرکات روده، ادرار مکرر، علائمی مانند آنفولانزا، تورم غدد، سردرد و قرمزی یا التهاب موثر باشد. برخی از این عوارض جانبی احتمالی ممکن است مربوط به افزایش سم زدایی بدن باشد.
  • اگر دیابت دارید، داروهای ضد انعقادی یا اینکه کولسیستکتومی(برداشتن کیسه صفرا) داشتید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر پوکی استخوان دارید، همچنین باید با پزشک مشورت کنید زیرا اسید اگزالیک موجود در مخلوط می تواند در متابولیسم کلسیم اختلال ایجاد کند. اگر در حال مصرف هرگونه گلیکوزید قلبی هستید، از پزشک خود بخواهید تا از نظر سمیت احتمالی دارو، شما را کنترل کند. برخی از مواد تشکیل دهنده این چای ممکن است به بدن در استفاده بهتر از این نوع داروها کمک کند.
  • چندین گروه دیگر از افراد وجود دارد که به احتمال زیاد از مصرف چای اسیاک واکنش منفی نشان خواهند داد یا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.
  • از آنجایی که چای اسیاک دارای ترکیباتی است که ممکن است جریان خون به ناحیه لگن را افزایش داده و باعث تحریک قاعدگی شود، برای خانم هایی که باردار هستند یا می خواهند باردار شوند توصیه نمی شود. همچنین برای مادران شیرده و یا کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود.
  • اگر بیماری کلیوی دارید یا مستعد ابتلا به مشکلات کلیوی هستید، اسید اگزالیک موجود در این مخلوط ممکن است کلیه ها را تحریک کند.
  • علاوه بر این، اگر مبتلا به اسهال، انسداد روده، زخم یا کولیت هستید، باید با چای اسیاک احتیاط کنید زیرا ریواس ترکی موجود در چای دارای خاصیت ملین است و همچنین می تواند برای این شرایط تحریک کننده باشد.
  • اگر تومور مغزی یا تومورهایی دارید که در جریان خونرسانی عمده قرار دارند، از مصرف آن خودداری کنید مگر اینکه با توصیه پزشک این کار را انجام دهید.
  • اگر بعد از مصرف این چای متوجه عوارض جانبی شدید، باید بلافاصله از مصرف آن خودداری کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

آیا اسیاک برای سگ ها بی خطر است؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهد كه اگرچه برای حیوانات خانگی كاملاً بی خطر است، اما در مورد توصیه های مقدار دوز و اثربخشی اطلاعات اندكی در دسترس است.

مطلب نهایی

  • چای اسیاک یک چای گیاهی است که با ترکیباتی از جمله اراقیطون، ترشک صغیر، نارون لغزنده و ریشه ریواس هندی (یا ترکی) تهیه شده است. اگرچه تحقیقات نهایی فاقد آن است، اما طبق شواهد بیشتر حکایات، مزایای چای اسیاک ممکن است شامل کمک به بهبود افرادی دارای سرطان، درمان علائم اختلالات گوارشی، کاهش التهاب و درد، کمک به معالجه مشکلات تنفسی و حمایت از سم زدایی باشد.
  • FDA استفاده از اسیاک (یا Flor Essence) را برای معالجه سرطان یا هر نوع بیماری دیگر تأیید نکرده است.
  • عوارض جانبی چای اسیاک ممکن است شامل افزایش حرکات روده، تکرر ادرار، علائم مانند آنفولانزا، غدد متورم و قرمزی یا التهاب پوست باشد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ