چگونه از درد آرنج دست رهایی یابیم؟ + علائم و نحوه تشخیص آن

alikarimi55
دلیل احساس درد در آرنج بسیار ساده و حل شدنی می باشد و معمولا بعد از چند روز از بین می رود. این درد معمولاً از بافتهای نرم و ملتهب مانند تاندون ها ناشی می شود. به طور معمول می توانید این درد را با مصرف مسکن های بدون نسخه و استراحت چند روزه درمان […]

دلیل احساس درد در آرنج بسیار ساده و حل شدنی می باشد و معمولا بعد از چند روز از بین می رود. این درد معمولاً از بافتهای نرم و ملتهب مانند تاندون ها ناشی می شود. به طور معمول می توانید این درد را با مصرف مسکن های بدون نسخه و استراحت چند روزه درمان کنید و حتی شاید نیازی به مراجعه به پزشک نباشد.

برای درمان درد آرنج احتیاج به استراحت نمی باشد زیرا عدم حرکت باعث سفت شدن مفصل و عضلات اطراف آرنج شما می شود و این عدم تحرک احتمالا باعث ایجاد علائمی دیگر در شما می شود.

دلایل درد آرنج

بیشترین دلایل درد آرنج ناشی از بافت های نرم و ملتهب مانند تاندون ها یا رباط ها می باشد. با چند روز استراحت در خانه و مراقبت از خود می توانید درد آرنج خود را بهبود ببخشید. گاهی اوقات درد آرنج ممکن است در اثر شرایط پزشکی ایجاد شود. تعدادی از موارد می تواند باعث ایجاد سفتی در آرنج شما شود، بیماری آرتروز یکی از این موارد است. به عبارتی معنای ساده آرتریت دردناک شدن و متورم شدن مفصل می باشد و در واقع انواع مختلفی از آرتریت ها وجود دارد.

سفتی و احساس خشک شدی می تواند مشکلاتای  مانند درد در مفصل آرنج، عضلات، پوشش مفصل ها یا رباط ها ایجاد کند. در برخی شرایط مانند بعد از جراحت یا عمل بافت نرم می تواند در بافت اسکار تشکیل شود و این امر می تواند باعث سفتی آرنج شود. گاهی اوقات ممکن است آرنج در یک موقعیت ثابت قفل شود. این اغلب کوتاه مدت است اما ممکن است به دلیل ضعف استخوان یا غضروف در مفصل باشد.

آرتروز آرنج

آرنج می تواند تحت تأثیر انواع آرتروز قرار بگیرد. استئوآرتریت شایعترین نوع آرتریت است. با از بین رفتن غضروف شروع می شود ، که یک لایه محافظ نازک است و استخوان ها را در یک مفصل می پوشاند. در پاسخ، بدن می تواند باعث ایجاد چرخش استخوانی در مفصل شود و در فضای مفصل مقدار و میزان مایعات را افزایش دهد. این اتفاق می تواند بدون احساس هیچ علایمی اتفاق رخ دهد اما می تواند باعث درد ، تورم و سفتی در مفصل شود.

استئوآرتریت در آرنج بسیار شایع نیست مگر اینکه در گذشته به آن آسیب رسیده باشد، به عنوان مثال اگر قبلاً استخوان آن شکسته باشد.

انواع آرتروز به شرح زیر می تواند بر روی آرنج تاثیر بگذارند:

آرتریت روماتوئید

یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث درد و تورم در مفاصل شود. اتصالات مفصلی می توانند قرمز، گرم، سفت و حساس به لمس شوند. شرایط خود ایمنی هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن که به طور معمول شما را از بیماری و عفونت محافظت می کند ، دچار اختلال شود و اشتباها به بافت سالم بدن حمله کند.

آرتریت پسوریاتیک

یک بیماری خود ایمنی همراه با پسوریازیس پوستی است، که باعث ایجاد لکه های پوستی قرمز ، پوسته پوسته شده با رنگ های سفید و نقره ای می باشد که می تواند باعث درد و تورم در مفاصل و اطراف آن شود.

نقرس

نوعی آرتروز است که باعث درد و تورم مفاصل می شود. این ناشی از ایجاد کریستالهای حاصل از ضایعات اوراته در مفاصل است. مفاصل مبتلا  شده می توانند بسیار دردناک باشند و گاهی اوقات پوست می تواند قرمز و براق باشد.

آیا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید؟

بیشتر موارد درد آرنج به خودی خود یا با درمان های ساده برطرف می شود.  شما احتیاج به دیدن پزشک دارید اگر:

درد شما بعد از دو هفته از بین نرفته است و این در حالی است که شما عمل جراحی پشت سر نگذاشته اید و عفونتی در ناحیه آرنج خود احساس نمی کنید.

زمانی که احساس سوزنی شدن، بی حسی و یا ضعف در بازو و دست خود  احساس می کنید.

در صورتی که علائم زیر را در خود مشاهده کردید بهتر است که سریعا به قسمت اورژانس بیمارستان مراجعه کنید و موضوع را با آن ها در میان بگذارید:

متوجه علائمی مانند درد شدید می شوید که مانع از حرکت بازو، تورم، تب، گرما و قرمزی می شود. بعضی اوقات این علائم می تواند نشان از عفونت در بدن شما باشد.

اگر احساس می کنید که آرنج شما شکسته شده است که در واقع زمانی آرنج شما دچار شکستگی میشود که ضربه شدیدی به آن وارد شود یا شما بروی یک دست کشیده شده باشید. به یاد داشته باشید که شکستگی باعث درد و معمولاً کبودی و تورم خواهد شد.

برای کمک به درد آرنج چه کاری میتوانید انجام دهید؟

روش های مختلفی وجود دارد که در صورت درد آرنج می توانید به خودتان کمک کنید. این موارد شامل مصرف مسکن ها ، استفاده از بسته های گرم یا یخی ، تغییر حرکات اشتباه گذشته و ورزش کردن است.

تغییر نحوه حرکت دستانتان

اولین کاری که در صورت وجود درد در آرنج باید انجام شود تغییر و یا احتمالاً متوقف کردن هر حرکتی که می تواند باعث علائم درد در شما شود یا باعث بدتر شدن آن شود.

اگر دست شما مدام در حال انجام کارهای تکراری می باشد مانند استفاده از پیچ گوشتی یا رنگ کردن ساختمان و مرتبا احساس درد در آرنج خود دارید لازم که با یک متخصص کاردرمانی صحبت و مشورت کنید.

این متخصصان می توانند به شما نحوه بهبود بخشیدن به حرکات خود و راه های پشتیبانی از آرنجتان را به شما آموزش دهند و به بهبودی شما کمک کنند.

یک پزشک عمومی می تواند شما را به یک متخصص کاردرمانی ارجاع دهد یا خود به شخصه می توانید یک کار درمانگر را ملاقات کنید. اگر در محل کار شما دارای بخش بهداشت حرفه ای کارمندان خود می باشد، می توانید از کمک آن ها بهره مند شوید.

داروهایی برای کاهش درد آرنج

مسکن ها مانند پاراستامول ممکن است به کاهش درد کمک کنند. شما باید از این مسکن ها درست در زمانی که به آن ها احتیاج دارید استفاده کنید، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که بهترین زمان مصرف مسکن ها و یا در واقع می توان گفت زمان کلیدی مصرف مسکن ها قبل از شروع درد بسیار شدید است.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAIDs گروهی از داروها هستند که می توانند به کاهش درد ، تورم و سفتی عضلات شما کمک کنند. NSAID رایج ایبوپروفن است که می توانید در داروخانه ها خریداری کنید. اگر پس ار مصرف قرص های مسکن احساس درد معده داشتید باید به پزشک مراجعه کنید. بجای استفاده از قرص های مسکن می توانید از کرم ها و ژل های ضدالتهابی موجود در داروخانه ها استفاده کنید و آن ها را روی آرنج خود بمالید.

اسپلینت

اگر در شرایط خاصی می باشید مانند بازیکن ورزش تنیس هستید می توانید از اسپلینت استفاده کنید. اسپلینت برای حمایت و پشتیبانی آرنج استفاده می شود زمانی که شما مشغول فعالیتی هستید که احتیاج به وارد کردن فشار هستید. اسپلینت را می توانید از داروخانه ها، فروشگاه های ورزشی و فیزیوتراپیست ها خریداری کنید. از متخصصین این امر در مورد نحوه استفاده و زمان های لازم برای استفاده از اسپلینت بپرسید.

کیسه آب گرم یا سرد  برای درد آرنج؟

قرار دادن یک کیسه آب یخ یا گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه هر چند ساعت در روز می تواند درد شما را تسکین دهد و باعث نرمی مفاصل شما شود.

شما می توانید از کیسه آب گرم، پدهای قابل استفاده مجدد، کیسه های حاوی گندم قابل استفاده در مایکروویو و یا حتی یک بطری آب گرم استفاده کنید. اگر کیسه آب سرد و یا در واقع بسته یخی ندارید می توانید از یک کیسه نخود یخ زده نیز استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که کیسه آب گرم یا سرد را مستقیما روی پوست خود قرار نمی دهید زیرا این امر باعث سوختن یا تحریک پوست شما می شود. ابتدا باید آن ها را در وسیله ای مانند حوله بپیچید.

گرما جریان خون را به قسمت آسیب دیده بدن ترغیب می کند و سفتی ماهیچه و عضلات را کاهش می دهد در واقع همین امر است که باعث تسکین درد بافت آسیب دیده می شود.

یخ باعث کاهش جریان خون به بخشی از بدن می شود و می تواند تورم را کاهش دهد. بعضی زمان ها افراد بر حسب تجربه متوجه می شوند که در طول روز می توانند از کیسه آب گرم و آب سرد در ساعات مختلف استفاده کنند. شما نیز می توانید این موارد را آزمایش کنید و متوجه شوید کدام مورد برای شما بهترین است.

ورزش کردن

برای آنکه از سفت شدن مفاصل آرنج و ضعف عضلات بازوی خود جلوگیری کنید بهتر است بیش از چند روز به دست خود استراحت ندهید. به محض شروع درد انجام یک سری ورزش های سبک می تواند بسیار مفید باشد. تمرینات ساده می تواند روند بهبودی شما را تسریع کند و یا به عبارتی می تواند باعث بازگرداندن دامنه حرکت دست شما، حفظ قدرت دست و کم شدن سفتی عضلات شما شود.

در اینجا چند مثال ساده برای انجام چند تمرین ساده و تقویتی برای شما داریم:

تمرینات خود را سبک آغاز کنید و رفته رفته به حالت طبیعی و اصلی ورزش های خود نزدیک شوید. طبیعی است که بعد از ورزش کردن در عضلات خود احساس درد کنید اما اگر درد مفاصل شما به سرعت از بین نرفت بهتر است که ورزش  خود را متوقف کنید. پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست می تواند در مورد ورزش به شما توصیه های لازم را داشته باشد.

تشخیص درد آرنج

بیشتر مشکلات آرنج پس از معاینه ساده قابل تشخیص و درمان هستند و بعید به نظر می رسد که شما نیاز به انجام آزمایش های ویژه داشته باشید.

پزشک ممکن است از آرنج شما عکس برداری انجام دهد این عمل می تواند رشدی جدید در استخوان و یا مبتلا بودن به بیماری آرتریت را تشخیص دهد.  به ندرت ممکن است یک اسکن سونوگرافی یا یک تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) برای رد یا تایید تشخیص نیاز باشد. شخصی که اسکن MRI دارد ، باید در یک لوله بزرگ قرار بگیرد و میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویر مفصلی از قسمت داخلی بدن تولید او می کنند.

درمان

با استراحت چند روزه در خانه می توانید درد آرنج خود را درمان کنید. اما اگر گلف باز یا تنیس باز هستید و احساس درد در قسمت آرنج خود دارید بهتر است که فعالیت خود را برای مدت زمانی قطع کنید تا بهبودی شما حاصل شود.

اما اگر مشکل پیچیده تر و مداومی دارید پزشک شما می تواند روش های درمانی مختلفی را برای درمان شما توصیه کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ