علائم، درمان و پیشگیری از کرم حلقوی در گربه ها

alikarimi55
بسیاری از اصطلاحات پزشکی به سبب گیج کنندگی، بدنام هستند، اما بی شک کرم حلقوی نیز یکی از این تعابیر اشتباه است. گرچه معمولاً مردم تصور می كنند كه این بیماری ناشی از انگل است، اما كرم حلقوی در گربه ها هیچ ارتباطی با كرم های انگلی ندارد. براساس دفترچه راهنمای دامپزشکی مرک، کرم حلقوی […]

بسیاری از اصطلاحات پزشکی به سبب گیج کنندگی، بدنام هستند، اما بی شک کرم حلقوی نیز یکی از این تعابیر اشتباه است. گرچه معمولاً مردم تصور می كنند كه این بیماری ناشی از انگل است، اما كرم حلقوی در گربه ها هیچ ارتباطی با كرم های انگلی ندارد. براساس دفترچه راهنمای دامپزشکی مرک، کرم حلقوی در گربه ها که تحت عنوان درماتوفیتوز نیز شناخته می شود، در اثر عفونت قارچی پوست به وجود می آید، که بیشتر در اثر قارچ میکروسپوروم کانیس ایجاد می شود.

کرم حلقوی در گربه ها چگونه اتفاق می افتد؟

کرم حلقوی گربه، توسط یک ارگانیسم قارچی ایجاد می شود که تقریباً در هر نقطه از محیط، زندگی می کند، در خاک یافت می شود و به خصوص در محیط های گرم و مرطوب تکثیر می یابد. عوامل کرم حلقوی به خاک محدود نمی شوند. اسپورهای قارچی به اندازه کافی ریز هستند که می توانند به راحتی وارد پتو، لباس و پوشش گربه ها شوند و به داخل خانه انتقال یابند و به راحتی تکثیر شوند.

هنگامی که قارچ منبع غذایی زنده ای چون گربه، سگ یا انسان را یافت، در فولیکول مو لانه می گزیند و از کراتین تغذیه می کند و از این رو مو، ناخن و پوست منابع اصلی تغذیه ای آن هستند. اما یک خبر خوب برای حیوانات اهلی و نگه دارندگان آن ها در سراسر جهان: حتی اگر یک گربه با قارچ آلوده شود، به این معنی نیست که آن همیشه به این عفونت کرم حلقوی مبتلا خواهد ماند.

گربه با تمیز کردن وسواسی خود ممکن است قارچ ها را از روی پوشش خود کنار بزند. سایر رقبا، مانند باکتری ها، که روی پوست گربه زندگی می کنند ممکن است تکثیر یابند و قارچ های زنده ی چسبیده روی پوشش گربه را از بین ببرند. در حالی که بعضی از گربه ها هنگام آلوده شدن به کرم حلقوی می توانند بدون علامت باشند، با این حال، تعدادی از آن ها علائم بالینی عفونت را ایجاد می کنند.

علائم کرم حلقوی در گربه ها چیست؟

این تنها بخشی از نامی است که به کسانی که نام این بیماری را ابداع کرده اند، اعتبار می دهد: کرم حلقوی اغلب خود را به صورت بثورات قرمز یا مایل به قرمز حلقوی، بر روی پوست یک گربه آلوده نشان می دهد. گربه ها ممکن است شروع به ریزش مو یا ایجاد یک پوشش زبر یا کدر کنند. علائم ممکن است به شکل ریزش مو، پوسته پوسته شدن و خارش پوست و ناخن های آلوده پیشروی کند.

کرم حلقوی گربه چقدر رایج است؟

برخی از بیماری ها در گربه ها نادر هستند، با این حال، عفونت کرم های حلقوی چنین نیست. این شایع ترین بیماری عفونی پوستی گربه ها در سراسر جهان است. در حالی که این عفونت می تواند روی هر گربه ای تأثیر بگذارد، با این حال، احتمال ابتلا به عفونت در بچه گربه هایی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر است. نژاد گربه های مو بلند، به همراه گربه هایی که در محل های پرجمعیت زندگی می کنند و گربه هایی با سایر بیماری های سیستمیک که ممکن است سیستم ایمنی بدن آن ها را تضعیف کند یا آن هایی که تغذیه ضعیفی دارند نیز دارای حساسیت بیشتری هستند.

آیا باید درباره کرم حلقوی در گربه ها نگران بود؟

بله و خیر. کرم حلقوی در گربه ها به طور معمول جدی نیست اما می تواند در افراد و سایر حیوانات مانند سگ ها نیز گسترش یابد. انتقال از طریق تماس مستقیم بین افراد غیرآلوده با افراد آلوده صورت می گیرد. ممکن است این بیماری از هر گربه ای به سگ و افراد- به طرق مختلف- منتقل شود.

بزرگسالان معمولاً در برابر عفونت مقاوم هستند مگر اینکه در پوست شان شکافی مانند خراش ایجاد شود اما کودکان و به ویژه افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند مستعد این عفونت هستند. در صورت مشاهده ضایعات پوستی مشکوک شبیه به مواردی که برای گربه ها توضیح داده شد، به پزشک مراجعه کنید. خبر خوب این است که به دلیل اینکه بهداشت انسان به طور کلی از حیوانات خانگی، کامل تر است، یک کرم ضد قارچ موضعی یا اسپری ممکن است تمام آن چیزی باشد که برای درمان وی لازم است.

هنگام مقابله با عفونت کرم حلقوی افراد یا حیوانات خانگی از محیط زندگی خود غافل نشوید. اسپورهای قارچی ممکن است تا 18 ماه در رختخواب یا فرش زندگی کنند! از محلول سفید کننده و آب برای ضد عفونی کردن و از بین بردن اسپورهای قارچی استفاده کنید: یک ظرف سفید کننده کلر (500 میلی لیتر) در یک گالن آب- که برای رقیق کردن سفید کننده مناسب است- می تواند روی سطوح سخت موثر باشد. این کار برای جلوگیری از عود عفونت، بسیار مهم است.

درمان کرم حلقوی گربه ها چیست؟

هیچ کس دوست ندارد که به گربه خود داروی خوراکی بدهد. خوشبختانه داروهای ضد قارچ موضعی در قالب کرم ها و اسپری ها وجود دارد که ممکن است در از بین بردن کرم های حلقوی موثر باشند.

داروهای ضد قارچ خوراکی، مانند ایتراکونازول، اغلب برای عفونت های گسترده تر یا عفونت هایی که با درمان موضعی پاکسازی نمی شوند، تجویز می شوند. برای سهولت در تجویز داروهای خوراکی، آن ها می توانند به طعم ماهی تن یا سایر داروهای خوراکی رایج مورد استفاده ی گربه ها باشند. همانطور که گفته شد، آلودگی محیطی همیشه بخش مهمی از درمان برای نابودی چرخه زندگی عفونت است.

کشت درماتوفیت ها (عامل ایجاد کننده کرم حلقوی) تنها وسیله برای نظارت واقعی پاسخ گربه به درمان است. هنگامی که عفونت گسترده یا به خصوص مقاوم باشد، درمان می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد. این باعث می شود که ریزش مو و ضایعات زودتر از موعد- قبل از آنکه دیر نشده- بررسی و تشخیص داده شود.

چگونه می توان از ابتلا به کرم حلقوی در گربه ها جلوگیری کرد؟

جلوگیری از کرم حلقوی گربه چالش برانگیز است اما غیرممکن نیست. اول و مهم تر از همه اینکه احتمال ابتلای یک گربه سالم با پوشش و پوست سالم به کرم حلقوی- در اثر آلودگی به اسپورهای قارچی- کمتر است. تغذیه، نقش اساسی در حفظ یکپارچگی پوست گربه ها و فولیکول موهای آن ها را دارد- جایی که اسپورهای قارچی برای سکونت در آن با هم رقابت می کنند.

اگر گربه جدیدی را به خانه آوردید، یک دوره قرنطینه، به همراه کشت ارگانیسم کرم حلقوی برای اضافه شدن عضو جدید در نظر بگیرید، به خصوص اگر گربه جدیدتان علائم مو یا پوستی ناسالمی داشته باشد.

اگر حیوان خانگی تان در معرض حیوانات مبتلا به کرم حلقوی شناخته شده ای قرار گرفته باشد، ممکن است بخواهید در مورد احتمال یک درمان پروفیلاکتیک با استفاده از داروهای خوراکی- به مدت دو هفته- با دامپزشک خود بحث و تبادل نظر داشته باشید. ایجاد عفونت توسط کرم حلقوی می تواند هفته ها یا ماه ها به طول انجامد. داشتن گربه ای سالم بهترین راه برای دفع این عفونت پوستی و خارش دار قارچی است.

پاسخ به سوالات و ارتباط با دامپزشک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ